O2 deurpaneel gepopnagelt itt VW (geschroefd)

Captain Hook

Forumguru
Ik heb vanochtend een collega geholpen (hij heeft ook een O2) met demonteren van een deurpaneel omdat hij z'n portiervergrendeling wilde nakijken (soms gebeurt het dat er een slecht soldeerpunt zit in het printje van de deurvergrendeling)

Het is en lijkt iets heel simpels; ff een slecht soldeerpunt opnieuw solderen.
Maar voordat je zover bent. :crazy:

In principe zitten bij VAG autos de deurpanelen op soortgelijke wijze gemonteerd. Zooitje clips en klemmen, schroeven (op al dan niet voor de hand liggende plekken) etc.

Maar dan komt het!
Bij een Passat, daarvan zijn heel veel voorbeeldfoto's http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/ zit het deurpaneel geschroefd. Echter niet bij de Octavia 2! Daar zitten er popnagels in. Die moet je dus uitboren (!), oppassen met het slijpsel en je deur(lak) niet beschadigen en na de gedane werkzaamheden (dat ene soldeerpuntje) weer terug popnagelen!
Met dank aan het duitse skodaforum waar vele plaatjes/instructies staan om je deur uit elkaar te halen.

M.a.w. een besparing bij de montage van de auto, levert bij service een extra ergernis op.
Ook zoiets waar we achter kwamen toen het hele deurpaneel weer terugmoest: we mistten één clipje. We konden er maar vijf kwijt, terwijl het er zes moeten zijn. Rara hoe kon dat?
Wat bleek? Jaren geleden hadden ze ooit (in de garantieperiode) z'n deurpaneel losgehad in de garage om een beschadigde handgreep te vervangen. En een van de clip bevestigingspunten was gewoon finaal weggebroken (waarschijnlijk destijds met te grof geweld er af getrokken). Vervolgens is gedacht, we klemmen gewoon weer terug (want anders hadden ze een compleet nieuw deurpaneel moeten bestellen/monteren), niemand die het merkt. Je kon namelijk duidelijk zien dat op vijf plekken de clips afdrukken hadden achtergelaten van de rubberen ring, behalve op die zesde plek, die was helemaal schoon. En aan de binnenzijde van het deurpaneel kon je afgebroken plek zien.

Wederom een trieste constatering dat de heren dealers niet te vertrouwen zijn... :407:
 

corsaar

Senior Member
Wederom een trieste constatering dat de heren dealers niet te vertrouwen zijn... :407:
Die opmerking is een stokpaardje van mij.
Deze moet echter iets genuanceerder.
Het zijn de monteurs van de dealers die in sommige
of( meerdere) gevallen niet te vertouwen zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Het zijn de monteurs van de dealers die in sommige of( meerdere) gevallen niet te vertouwen zijn.
Nee hoor, de dealer (baas/eigenaar van de desbetreffende garage) is verantwoordelijk voor wat z'n personeel doet.
Het is een kwestie van mentaliteit, of liever gezegd, het ontbreken daaraan...
 

Mistraller

Senior Member
Maar héb je dat ontbrekende clipje nou echt gemist dan tijdens het gebruik? Ik bedoel, als dat paneel toch goed vast zit verder, en netjes sluit, dan is het toch goed. Ik heb al vaker zaken uit elkaar gehaald dat ik dacht, nou zeg, een schroefje of clipje minder had ook prima geweest.
Ik vind het een beetje overdreven hoe je dit stelt. Ik heb ook al eens een paneel losgehad, waarbij een clipje afbrak. Na het terugklikken zat het verder helemaal netjes. Vind je dat ik dan straks een nieuw paneel moet kopen als ik de (lease) auto ga inleveren?
 

LenK

Forumguru
bij de Octavia 2! Daar zitten er popnagels in. Die moet je dus uitboren (!), oppassen met het slijpsel en je deur(lak) niet beschadigen en na de gedane werkzaamheden (dat ene soldeerpuntje) weer terug popnagelen!
Extra kostenpost als je de factuur zelf moet betalen. En waar denk je dat het slijpsel blijft als er in de garage aan gewerkt wordt en zou de lak niet beschadigd worden?
 

LenK

Forumguru
Maar héb je dat ontbrekende clipje nou echt gemist dan tijdens het gebruik? Ik bedoel, als dat paneel toch goed vast zit verder, en netjes sluit, dan is het toch goed.
Als het met 1 clipje minder kon dan zou dat er in de fabriek ook niet in gezet zijn.
Meer kans op trillend deurpaneel door muziek. Bijgeluid onder het rijden (rammeltje) kunnen zo maar optreden.
 
Dat afgebroken klipje behoort aan de deurgreep te zitten, mits het de bestuurders kant betreft. Dit hoort er absoluut aan te zitten, anders kun je de deurgreep aan 1 kant wat omhoog trekken.
Helaas weten de heren autoschade herstellers ook niet hoe e.e.a. uitelkaar moet. Bij mijn auto is dat ook afgebroken en hebben ze de greep, nadat ik terug ben gegaan, vastgelijmd. Bij de auto van mijn zwager hetzelfde. Als je weet hoe de greep eraf moet gebeurd dit niet!
 

Captain Hook

Forumguru
Maar héb je dat ontbrekende clipje nou echt gemist dan tijdens het gebruik? Ik bedoel, als dat paneel toch goed vast zit verder, en netjes sluit, dan is het toch goed.
De clips zitten symmetrisch verdeeld over de hele deur.
Op de plek waar die ene ontbreekt wijkt het paneel wel degelijk! Het sluit niet netjes.

Ik vind het een beetje overdreven hoe je dit stelt. Ik heb ook al eens een paneel losgehad, waarbij een clipje afbrak. Na het terugklikken zat het verder helemaal netjes. Vind je dat ik dan straks een nieuw paneel moet kopen als ik de (lease) auto ga inleveren?
Die clips zitten er niet voor niks. Het is om rammels e.d. tegen te gaan. Ja, dat dien je te melden. Zeker een garage(monteur) die tegen betaling geacht wordt iets op een professionele manier te repareren. Dan moeten ze het niet wegmoffelen en net doen alsof hun neus bloedt. Dat noem ik oneerlijk zaken doen c.q. liegen.
Trouwens de clipjes zelf breken vrijwel altijd, daarom moet je ook nieuwe clips bij de hand hebben (en die hadden we vantevoren gekocht). Ik heb het over de plek in het kunststof deurpaneel waar de clip in hoort te zitten. De verankering van de clip was gewoon weg.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat afgebroken klipje behoort aan de deurgreep te zitten, mits het de bestuurders kant betreft.
Niet de deurgreep, het hele deurpaneel.
En de clip zelf is niet kapot, maar het bevestigingsgat waar de clip inhoort in het kunststof deurpaneel.

Bij mijn auto is dat ook afgebroken en hebben ze de greep, nadat ik terug ben gegaan, vastgelijmd. Bij de auto van mijn zwager hetzelfde. Als je weet hoe de greep eraf moet gebeurd dit niet!
Lekker dan als 'ie er nog een keer er af moet... Vastlijmen, hoe verzinnen ze het! Nog mazzel dat de hele deur niet teruggelijmd is, want ja, al die clipjes, da's zo lastig. :crazy:
BTW: hoe het moet, staat keurig beschreven op het duitse skodaforum.
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=19&t=16773
 

Monteurtje

Forumguru
Denk je dat een dealer een deurpaneel van 350 - 400 euro gaat vervangen omdat een bevestigingpunt van een clipje afgebroken is, en met 5 clipjes ook prima vast zit. De berijder heeft anders nooit een rammeltje ontdekt.
Als die nou afbrak toen je zelf de deurbekleding loshaalde. Bestelde je dan een nieuw paneel. Ik denk het niet. Je monteert het paneel ook weer terug.
Aan de onderkant zit die nog met schroeven vast en in het midden zitten er ook nog 3 LV en rest 2 schroeven.
En die deurbekleding van een Octavia 2 zit over het algemeen behoorlijk goed vast. Dat je wel een beetje kracht moet zetten wil je dat ding los krijgen.
 

LenK

Forumguru
Als constructies alleen zo gemaakt worden dat montage gemakkelijk en snel gaat en de-montage moeilijk en intensief dan blijf je dit soort problemen houden.
Kosten bij productie zo laag mogelijk zien te krijgen zonder rekening te houden met onderhoudbaarheid.
 

Captain Hook

Forumguru
@Monteurtje:
Niks zeggen en doen alsof je neus bloedt, terwijl je de auto van iemand anders beschadigt hebt, vind jij normaal? :shocked:
Of die beschadiging zichtbaar is of niet, doet niet ter zake.

Ik kan (en wil) het ook niet flikken om op mijn vakgebied (IT) iets te verdoezelen omdat het niet zou opvallen in eerste instantie. Want uiteindelijk komt alles uit...
 

Captain Hook

Forumguru
Afgelopen week weer iemand geholpen met een O2 waarbij het deurpaneel los moest.

Wat ik me afvraag, aangezien het paneel gepopnagelt zit, zou je het ook terug kunnen zetten door b.v. RVS zelftappende schroeven te gebruiken? Want als je het paneel weer terug popnagelt, heb je de volgende keer weer een probleem bij het demonteren.

De popnagels voorzichtig uitboren om het paneel los te krijgen moet toch. Daarna ieder randje van het gat aanstippen met tectyl of anderszins roestwerend materiaal zou ook netjes zijn. En vervolgens het paneel terugschroeven met RVS parkers ipv weer opnieuw popnagelen.

Iemand ervaring hiermee?
 

LenK

Forumguru
Natuurlijk kan het zo. Alleen hoe groot is de kans dat je deur 1 laat staan meer keer open moet. Roestpreventie is een aandachtspunt inderdaad. En je hebt platte koppen nodig op je schroeven anders krijg je weer montage problemen met de montage van de afdekplaat.
 
Afgelopen week weer iemand geholpen met een O2 waarbij het deurpaneel los moest.

Wat ik me afvraag, aangezien het paneel gepopnagelt zit, zou je het ook terug kunnen zetten door b.v. RVS zelftappende schroeven te gebruiken? Want als je het paneel weer terug popnagelt, heb je de volgende keer weer een probleem bij het demonteren.

De popnagels voorzichtig uitboren om het paneel los te krijgen moet toch. Daarna ieder randje van het gat aanstippen met tectyl of anderszins roestwerend materiaal zou ook netjes zijn. En vervolgens het paneel terugschroeven met RVS parkers ipv weer opnieuw popnagelen.

Iemand ervaring hiermee?

Je boort als je het goed wilt doen alleen de kern van de popnagel uit. Je beschadigd daarmee het gat waarin de popnagel zit niet. Tenzij je natuurlijk met een kanon op een muis gaat schieten en 3,5mm popnagels uitboort met een 6mm boor. Dat doet geen enkele monteur. Heeft ook geen zin want je wint er geen tijd mee. (Zo'n 3,5 mm ponagel moet je met een boortje 3 uitboren).

Bouten met zelftappers is geen optie omdat die een boutkop hebben die te hoog zijn. Je krijgt vervolgens het deurpaneel er niet meer op. Gewoon popnagelen die handel, qua tijd scheelt het niet zoveel met een gebout exemplaar. popnagels zijn er zo uit en er zo weer in met het juiste gereedschap.

Dennis
 

Captain Hook

Forumguru
Ik vroeg het ook vanuit praktische overwegingen.
Popnagels en -tang heb je niet altijd bij de hand, parkers (verzonken kop) is vaak makkelijker.

Maarre, in de handleiding op het duitse forum geven ze aan dat je popnagels met een 10mm boor uitboort. :icon_smile_question
 
Dat is meteen het gevaar van fora, iemand die groenteboer is post dat je een ponagel uit moet boren met n 10 mm boor zonder te weten of het wel juiste informatie is.

Dennis
 

LenK

Forumguru
Het gevaar van een gehaaste monteur met een boor is groter hoor.
Dat uitboren gaat echt niet zonder beschadiging behalve als je het zelf doet.

Deurpaneel gaat er over en dan is het in de garage net als bij bouwvakkers: als je het niet ziet dan komt het niet zo nauw.
 
Bovenaan Onderaan