O2 Greenliner ergert zich op de weg

Wasmachineman

Forumguru
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autower...hauffeurs-mijn-vrienden-worden-het-niet.dhtml

Bron : www.ad.nl

Vrachtwagenchauffeurs, mijn vrienden worden het niet

media_xl_124103.jpg

LEZERSBIJDRAGE Vrachtwagenchauffeurs, het zullen nooit mijn vrienden worden op de weg. En ik ben geen macho maar een gewone Skodarijder en dan ook nog eens één met een GreenLine diesel. Iemand die zo goedkoop mogelijk wil reizen over de wegen.
Dat gaat dan met een slakkengang zodat er kilometerslang achter die snelheidsduivel aan gereden moet worden​



Ik ben een groot voorstander van een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit zal de schatkist flink vullen en het is goed voor de werkgelegenheid bij de politiekorpsen.

De vrachtwagenchauffeurs houden zich niet aan de regels. Met name niet aan de voor hen vastgestelde maximum snelheid. Dagelijks rij ik op de A16 - A58 - A17 en de Belgische E19 en het is een tenenkrommende ergernis als er net voor je een vrachtwagen achteraan een lange rij trucks zonodig moet inhalen. Dat gaat dan met een slakkengang zodat er kilometerslang achter die snelheidsduivel aan gereden moet worden.

Enkel en alleen omdat die vrachtwagenchauffeur levertijden heeft.
Daar moeten wij als gewone automobilisten maar rekening mee houden. De file die daardoor ontstaat is niet belangrijk. Als ik op de weg ben heb ik ook een werkafspraak want voor je lol ga je tegenwoordig de weg niet meer op gezien de hoge kosten.

Dus beste vrachtwagenchauffeur: houd svp rekening met ons. Dat zal trouwens toch ook wel in de opleiding besproken worden want die in Nederland behoort tot de beste van Europa. Mag ik er dan ook vanuit gaan dat je weet dat je niet mag bumperkleven met een snelheid van 80-95km p/u . Zeker niet bij de in- en uitvoegstroken. Hierdoor moeten wij weer rare streken uithalen.

Vreemd trouwens dat je wel altijd klachten hoort over bumperkleven bij de automobilisten en niet bij vrachtwagens terwijl die een langere remweg hebben. Die cruise-control hé of beschikken ze stiekem over hele goede remmen?

Helaas nodigt het asociale machogedrag dat je nu nog te veel ziet bij te veel vrachtwagenchauffeurs niet uit tot het voeren van een serieuze discussie. En dat is jammer want er zitten ook goede vrachtwagenchauffeurs tussen. En ook slechte automobilisten. (PETER VAN GILST, Roadreporter AD Autowereld)

Het Roadreporterteam van het AD bestaat uit lezers die schrijven over ervaringen en belevenissen op en langs de weg. Zo vormen zij de ogen en oren van het AD.
 

corsaar

Senior Member
Al 20 jaar staan skodarijders bekend als langzaamrijdende irritante weggebruikers auto,s voor oude mannen, daarom wilde ik nooit een skodarijder worden.
Buschaufeurs zijn ook van die onbeleefde rijders zij hebben ook altijd gelijk.
Pikkie uit en rijden maar ondgeacht wat er naast zit.
Maar dat wil niet zeggen dat iedere buschauffeur zo is dit geld ook voor een vrachtwagenchauffeur. Ga eens een paar dagen met een vrachtwagenchauffeur mee dan ondek je pas hoe kortzichtig en dom de gewone weggebruiker is. Geen rekening houden met draaicirkel geen rekening met langere remweg,in kleine gaatje duiken nog net even snijden enzovoort. Hoe objectief zijn wij eigenlijk ?
Binnekort ben ik Skodarijder, en verplicht het gas er op te houden anders weet je het wel, weer zo,n ouwe lul in een Skoda.
 
E

Ex-lid 2926

truckers, inhalen en te langzaam rijden

Het is inderdaad ergerlijk als twee chauffeurs een wedstrijdje doen wie het hardst 85 km/u kan rijden. Dat je dan het overige verkeer hindert en zorgt voor kwade blikken lijkt mij duidelijk.
Hetzelfde geldt voor bestuurders van personenauto's die menen dat autowegen ook geschikt zijn voor toeristische toertochtjes en een tellersnelheid aanhouden van 80 km/u. Met de huidige drukte is inhalen vaak geen optie en al helemaal niet voor de vrachtautochauffeur. Die zich kapot ergert omdat hij op deze manier niet op tijd op zijn laad- of afleveradres kan komen. En dan 's avonds ook nog eens te laat thuis komt.
Voor een goede doorstroming op de belangrijke 80 en 100 km wegen zou iedereen deze snelheid ook eigenlijk moeten rijden. Ik ben dan ook een voorstander van het opkrikken van de maximum snelheid voor vrachtauto's tot 100 km/uur.
We hebben veel autowegen in ons land met een maximum snelheid van 100 km/uur. Die snelheid is vaak niet te rijden omdat de snelheid meestal bepaald wordt door de voor je rijdende vrachtauto. En die kan vanwege de begrenzer de 100 niet halen.
En vervolgens de maximum snelheid op autosnelwegen omhoog brengen tot 130 km/u. De huidige auto's zijn veel veiliger, schoner en zuiniger dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden, dus eventuele nadelige veiligheids- en milieuaspecten zijn volgens mij te verwaarlozen. En met 130 loop je mooi in de pas met een paar andere grote Europese landen.
 

Constant

Erelid
In Nederland zit je inderdaad niet voor je plezier in de auto, te weinig asfalt, teveel auto's en dan ook nog eens bewust irritant weggedrag (van zowel luxe auto's als vrachtwagens).

Ga je de grens over, dan wordt autorijden ineens een stuk prettiger en kun je zelfs voor je plezier een autorit maken :yeah:. In plaats van elkaar expres zoveel mogelijk te hinderen, geeft men in menig ander land elkaar de ruimte en men rijdt ook nog eens lekker door. Je moet helemaal naar Italie rijden om dezelfde verkeersagressie tegen te komen als in en rond Amsterdam.

Verkeersborden helpen niet in NL, inhaalverboden voor vrachtwagens tijdens spitsuur (ookal staat het overduidelijk langs de kant en/of op de matrixborden) worden massaal genegeerd. Netjes op snelheid invoegen (zoals geleerd bij rijles) zodat je het verkeer dat reeds op de snelweg rijdt niet wordt gehinderd, dan is menigeen ook verleerd.

En het lijkt me zeker geen pretje voor de vrachtwagenchauffeurt als er weer zo'n slome 50-plusser met een Greenliner invoegt met 60-70 km/u. Want netjes vaart (80/90 km/u) maken is zo'n slecht voor het hart en/of het milieu :shocked:.
 

MarcoO2

Forumguru
Op het inhaalverbod zou van mij inderdaad behoorlijk strenger gehandhaafd mogen worden (en dat zeg ik niet snel). Maar vrijwel dagelijks achter inhalende vrachtwagens klemzitten heeft mijn mening op dit punt aardig gevormd...
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb eigenlijk nooit last van vrachtwagens. En zij ook niet van mij vermoed ik. Het is geven en nemen, alles staat en valt bij de haast en de gemoedstoestand die betrokken partijen hebben in het verkeer. Ik plaatste dit topic omdat ik het voorbij zag komen in het AD. En misschien maakt de O2 greenliner zich nog bekend zodat hij mee kan praten hierover.
Het zal altijd wel actueel blijven dit topic zolang er mensen achter het stuur zitten !!:grin:
 

Constant

Erelid
Het ligt ook aan de regio, in de randstad is het gedrag van alle verkeersdeelnemers erger dan de rest van het land.

Zo sprak ik een tijdje terug collega's woonachtig in regio Apeldoorn, die schrokken zich wild van de verkeersagressie toen ze in Amsterdam waren. Die denken bijvoorbeeld dat een auto in Amsterdam gaat stoppen als je de zebra oversteekt.

En als ik richting Apeldoorn rijd, heb ik vrijwel nooit last van inhalende vrachtwagens (wel van te snelle Audi's).
 

Luke

Forumguru
@ Constant: In België heb je bovendien ook nog eens hoofdsnelwegen die slechts 2rijvakken hebben langs elke kant. Bijvoorbeeld de E313 Antwerpen-Eindhoven en E314 Leuven-Aken. Verschrikkelijk! Ikzelf probeer met mijn Greenline ook een laag verbruik te handhaven, maar als ik een bus of vrachtwagen inhaal geef ik gewoon eventjes gas bij en voeg na de truck onmiddellijk terug in. Ik erger me immers ook verschrikkelijk aan middenrijstrookrijders! De cruise doet nadien zijn werk wel weer. Moeilijk is dat niet...
En wat het invoegen betreft: soms zijn de opritten bij ons zó kort dat je gewoon even helemaal all the way moet gaan, anders zit je met je neus een eindje verder tegen de vangrail of brugpijler! (ja, gek genoeg voorzien ze hier dikwijls niet in een pechstrook bij/onder een complex omdat de brug niet ver genoeg naar achter is gebouwd...) :icon_smile_dead:
 

skodaoctavia2

Actief lid
bij mij is het dubbelop
ben skoda rijder en nog een dsg bak (lekker rustig rijden) :grin:
en ben partime vrachtwagen chauff. kan over beide meepraten.
we zitten samen op de weg dus samen oplossen. en ach iedereen maakt wel eens een foutje. zolang de asociale weggebruiker maar goed aangepakt wordt (vrachtwagenchauff of automobilist, geen uitzondering)
die lui zijn een ergenis nr 1.
 

nomad

Senior Member
Moet je eens op de A67 Eindhoven-Venlo komen. Daar is het elke dag raak.
Alleen maar vrachtwagens uit Polen en andere oostbloklanden lappen daar het inhaalverbod massaal aan de laars. En de KLPD ? Die doen zoals gewoonlijk niks (ja met 3 auto's lunchen in het restaurant onderaan afrit Geldrop.) Schijnbaar betaald het toch goed, want als je daar elke dag kan uit eten....
 
@ corsaar. Ik zit zelf dagelijks op de weg en rij ruim 50K per jaar; ik heb eigenlijk ook altijd haast maar probeer me de laatste jaren steeds meer aan de snelheid te houden en op de cruisecontrol te rijden. Als ex vrachtwagenchauffeur (weliswaar al 20 jaren geleden en destijds lang niet zo druk op de weg...) kijk je toch vaak iets anders tegen manoeuvres aan. Indien je als vrachtwagenchauffeur niet brutaal bent en rustig wacht tot je de combinatie kunt invoegen kun je lang wachten, want geen mens laat je voorgaan; hetgeen niet wil zeggen dat ik de kamikazeacties van met name de oostblokchauffeurs goedkeur. Laat eens een keer een combinatie op de snelweg voor je invoegen; dat kost je vaak maar een minuutje aan tijd en heel vaak zijn die chauffeurs je erg dankbaar (knipperlichtsignalen).
 

Constant

Erelid
Als ik een invoegstrook zie, dan verplaats ik me bijna automatisch naar de linkerstrook, is ook voor de gewone automobilisten erg prettig invoegen. En dat is geen onnodig linksrijden zoals sommige dwazen denken (mits goed op snelheid natuurlijk).
 

van_der_P

Senior Member
Vroeger deed ik dat met de bus ook bij een invoegstrook ging ik naar links en maakte ruimte. Wat gebeurt er dan, men maakt van die ruimte gebruik om in te voegen en vervolgens geeft men gas en ik zit links het verkeer wat op te houden, schijnbaar voor niks. Met een middelvinger als dank voor degenen die achter mij moesten aansluiten.
Dus tegenwoordig blijf ik mooi rechts rijden, dan passen ze hun snelheid maar aan voor ze invoegen.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Dus tegenwoordig blijf ik mooi rechts rijden, dan passen ze hun snelheid maar aan voor ze invoegen.

Zo heb ik het vroeger ook geleerd.

In de praktijk heb je hierbij toch wat meer inzicht nodig (anticiperen), maar de basis blijft nog steeds (?) dat de invoeger zich moet aanpassen.....
 

Constant

Erelid
Een invoeger moet ongeveer 80 km/u rijden alvorens in te voegen (zo heb ik geleerd bij rijles), dat is precies de snelheid van de bus. Dus een bus hoeft niet uit te wijken, sterker zelfs daarmee is er inderdaad teveel hinder op de linkerbaan.
 

skodaoctavia2

Actief lid
mocht ie het niet halen dan doorrijden over de vluchtstrook totdat hij kan invoegen.
of is deze regel alweer veranderd na 20 jaar :)
 
Een invoeger moet ongeveer 80 km/u rijden alvorens in te voegen (zo heb ik geleerd bij rijles), dat is precies de snelheid van de bus. Dus een bus hoeft niet uit te wijken, sterker zelfs daarmee is er inderdaad teveel hinder op de linkerbaan.

Minimale snelheid bestaat niet meer. Ook niet bij invoegen op de snelweg. Het enigste waar ze iemand die te langzaam rijd op de snelweg op kunnen bekeuren is dat ie dan iemand anders in gevaar brengt.
 

Constant

Erelid
Die 80 km/u tijdens invoegen is een vuistregel, daarom verwees ik ook naar de rij-instructie. Anders had ik gewoon naar de wet kunnen verwijzen :grin:

Minimumsnelheid kan wettelijk gezien niet worden ingevoerd, want er zijn teveel omstandigheden (bijv. files) waarbij de minimumsnelheid niet gehaald kan worden. Tenminste dat zeggen politici in de krant.
 
Bovenaan Onderaan