O2 Greenliner ergert zich op de weg

Fabia

† In Memoriam
Tsja, het blijft natuurlijk een eindeloze discussie. En ja je hebt onder de vrachtwagenchauffeurs echt cowboys zitten. Nu ik (eindelijk) weer op een vrachtwagen zit maak ik een hoop mee onderweg. Vaak werkt een vrachtwagen als een rode lap op een stier bij automobilisten. Die gaan dan de meeste dwaze en gevaarlijke stunts uithalen om maar niet achter of naast een vrachtwagen te hoeven rijden. Eigenlijk zou iedereen eens een keertje mee moeten rijden om meer inzicht te krijgen in het vak als vrachtwagenchauffeur want dat is het echt! Tuurlijk heb je asociale vrachtwagenchaffeurs op de weg zitten. Ik kwam gisteren weer eentje tegen en die verpest het voor de goedbedoelde hardwerkende vrachtwagenchauffeur. Het zal uiteindelijke toch een beetje geven en nemen zijn want we maken allemaal gebruik van dezelfde weg.

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb ooit voor een verhuisbedrijf gewerkt en toen ook 1 rijles gekregen. Om te voelen hoe het is te manoevreren in kleine Leidse straatjes bijvoorbeeld en fietsers te ontwijken ! Was echt zweten daar in de cabine ! Inderdaad voor elke autobestuurder 1 rijles op de wagen, gratis of niet !

Constant

Erelid
En graag ook extra rijlessen voor die trage greenliners, ze houden zowel het vrachtverkeer als de luxe wagens teveel op. Als ze gewoon met de toegestane maximum snelheid zouden inhalen (ipv van met 90 km/u inhalen waar je 120 mag) en de vrachtwagen chauffeurts vervolgens niet afsnijden, wordt het rijden op de snelweg weer een stuk prettiger voor iedereen. Gewoon vlot en sociaal rijden.

kleine Leidse straatjes
Die smalle straatjes stammen uit de tijd van de paard en wagen, je kunt je afvragen in hoeverre het zinnig is om daar met een brede vrachtwagen te komen, met een gewone auto gaat het al moeilijk genoeg.

en fietsers te ontwijken !
Ook graag een keer op de fiets door zo'n straatje rijden als er een vrachtwagen je tegemoet komt en je van de weg afdrukt. Want wie ontwijkt wie?

corsaar

Senior Member
@Fabia
uit het leven gegrepen je slaat de spijker op ze kop ik heb een paar dagen op een vrachtwagen meegereden en het is precies zoas je omschrijft.

Wasmachineman

Forumguru
@ Constant : Die Leidse straatjes kunnen ook met kleinere Sprinters verhuisd worden maar dan volgt er een toeslag want je moet een paar keer rijden eer de hele verhuisboedel over is.

En die fietsers zijn echt "van de pot gerukt" soms :
Bellen, koptelefoons op hun oren, even snel ervoor gooien want een fietser rijd je toch niet aan, denken ze ????
Constant is zeker ook een "fietser" in Amsterdam ??? :winkie:

Rolle

Senior Member
Minimumsnelheid kan wettelijk gezien niet worden ingevoerd, want er zijn teveel omstandigheden (bijv. files) waarbij de minimumsnelheid niet gehaald kan worden. Tenminste dat zeggen politici in de krant.

Bij ons in Belgie bestaat er nog altijd een minimum snelheid op de snelweg (70km/h), ooit op een 2-vaks snelweg bijna achteraan op zo iemand ingereden. Ik reed 120 en werd voorbij gereden op het linkse vak.

Levensgevaarlijk zo iemand tegen 70 op de snelweg.

Constant

Erelid
@Rolle: complimenten voor België.

Constant is zeker ook een "fietser" in Amsterdam ???
Voetganger, fietser en automobilist in Amsterdam en geen van drieën bevalt. En ik hoef die vrachtwagenles niet om te weten dat rijden in een vrachtwagen in Amsterdam ook niet zal bevallen.

Ik werd op de stoep vandaag nog bijna aangereden door een fietser die persé nog even op zijn mobieltje moest kijken. Binnen een minuut weer een andere dwaas die me bijna omver reed op de stoep. Dus ja, er zijn ook veel aso-fietsers. Het is allemaal ikke ikke ikke in Amsterdam:1761: , maar naar mate het voertuig zwaarder wordt, komt de ego mentaliteit harder aan als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar gelukkig zijn er ook nog Greenliners, die menen alle automobilisten te moeten kalmeren middels het rustig 90 km/u linksrijden op de snelweg. Want 90 km/u rijdt de auto het zuinigst. En geloof me, ze zitten gniffelend in hun achteruitkijkspiegel te kijken. En bij het uitvoegen afremmen naar 70 km/u alvorens de afrit te nemen, want die vrachtwagenchauffeurt moet ook nog even worden ontstresst.

Wat betreft de "Greenliners" heb je natuurlijk veel zakelijke rijders die in het algemeen goed doorrijden; de privérijders beantwoorden in het algemeen aan het Greenliner beeld dat jij schets. Onlangs reed ik in het zuiden over de A2 ter hoogte van de afslag Born richting Eindhoven en voegde in naar de linkerbaan om enkele vrachtwagens in te halen. Ik moest echter direct van de cruisecontrol af en fors remmen omdat een Prius voor me ook ging invoegen. Het was niet te geloven, maar deze gast bleef dus met 86 km op de linker baan rijden om vier vrachtwagens in te halen. Deze inhaalmanoeuvre duurde tot voorbij de afslag Roosteren/Susteren circa 5 km verderop. Ik erger me vijwel nooit aan medeweggebruikers omdat ik zelf natuurlijk ook wel eens een fout kan maken, maar een dergelijk staaltje zuinig rijden zorgt toch wel voor een sterk versnelde hartslag c.q. forse ergernis bij medeweggebruikers. Nadat ik hem had ingehaald en voor hem invoegde keek in in de binnenspiegel en die gast (ik schat een jaartje of 65 á 70 oud) had me toch een brede smile op zijn gezicht.....
Ik weet niet of die man gewoon goede zin had of dat hij nu daadwerkelijk bezig was met chauffeurtje pesten.

sitechris

Donateur
weekendrijders zijn gewoon een ramp op de weg. Vorige week stond er op de afslag Velperbroek (A12) een file voor de uitvoegstrook. Wat doet een kerel in een Opel Meriva? Hij gaat bijna stilstaan op de linkerbaan (waar iedereen 100 reed) en duikt dan opeens naar rechterbaan, waar iemand achter hem een volledige noodstop moest maken. Als je te laat bent met invoegen, accepteer je nederlaag en neem de volgende afslag. Dit is maar een voorbeeld, maar in het weekend kom je constant zulke krukken tegen. Het begint al op de vrijdagmiddag. Wat een bron van ergernis!

Constant

Erelid
Het ergste is dat deze krukken denken dat zij goed rijden en dat de rest van het verkeer te gestresst is.

Captain Hook

Forumguru
Er is weliswaar geen voorgeschreven minimum snelheid in NL:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...d-en-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html
Maar er is wel een artikel dat bepaalt dat je geen hinder c.q. gevaar mag opleveren voor het overige verkeer. En als er een opaatje met 60km/h over de A1 tuft, wordt 'ie wel degelijk door de KLPD aan de kant gezet!

Overigens met al het verkeersgedrag geldt; beetje respect, aandacht en inzicht in elkaars situatie doet al wonderen!
Maar daar ontbreekt het nogal aan in onze ikke, ikke, ikke maatschappij. :407:

Ik heb er nog eentje van een jaar of zes geleden die ik me nog heel helder voor de geest kan halen; niet zo zeer ergerlijk, maar wel ontzettend dom en best lachwekkend. Een jongedame met een Peugeot 307 had de afslag op een rotonde bij ons in het dorp gemist.......stoppen, achteruitrijden en de afslag nemen. Deze situatie wordt nog vaak aangehaald door mijn nu 16 jaar oude zoon die bij me in de auto zat. Het is dat ik het zelf heb meegemaakt, maar een dergelijke situatie is bijna ongeloofwaardig.

Bovenaan Onderaan