[O2] Media-in voor Swing radio?

Timothee

Actief lid
Hallo,

Weet hier iemand of je voor de radio Swing (RCD310 van VW) ook een Media-In module bij de Skoda dealer kunt bestellen? Zo ja, iemand enig idee wat dat ding kost?

Voor VW is dit gewoon via internet terug te vinden en daarbij kost het € 210,- incl. USB kabel.
Beetje dure grap, dus ik vroeg mij af of de Skoda variant wellicht goedkoper is (ervan uitgaande dat die ook in een VW werkt).

Ik vraag dit omdat mijn Skoda O2 HB over drie maanden "op" is en ik daarna een VW Golf 6 krijg.

Ronnie

Forumguru
Je kunt er toch een all in one interface op de cd-wisselaaraansluiting op aansluiten? Heb ik ook; USB aansluiting, cardreader en een aux (ipod) in, kost €89,- op Ebay. Zoek maar op MFD interface.

van inkel

Forumguru
Of je koopt een Parrot carkit uit de mki serie. Werkt goed hoor.
Heb je USB, Ipod, Line-in en Blutooth audio.

Wallie

Lid
Let wel op dat veel van de USB/Cardreaders dingen alleen het Fat16 filesysteem ondersteunen (wat wil zeggen dat ze geen grotere sticks/kaartjes als 2 gig kunnen lezen)

Ohw, ze zijn er wel, die het wel kunnen:
"Der Zemex unterstützt ohne Probleme SD Karten( auch SDHC) über 4 GB.

Zu den weitern Highligts gehört das er auch angeschlossene 2,5" externe Festplatten bis 120 GB ( so von uns getestet) erkennt ."
http://cgi.ebay.nl/USB-SD-Aux-Inter...iewItemQQptZKabel_Stecker?hash=item5884a5b482

Timothee

Actief lid
Allemaal bedankt voor de reacties! Ziet er goed uit, ik wist niet dat er nog alternatieven waren voor de originele VW / Skoda accessoires :)

Wat betekent de afkorting "MFD" eigenlijk? En wat is zo'n MFD precies? Heeft zo'n ding een bedieningsinterface die je via de radio kunt benaderen of geldt dat alleen voor de MFD's die je op de RNS (navigatie)systemen kunt koppelen?

Ik heb een aantal van die "kastjes" gevonden die het zouden moeten doen i.c.m. de RCD310 / Swing radio:

http://www.rdgautos.nl/index.php?op...d=30:mp3-wisselaar&catid=4:navigatie&Itemid=5

http://www.dension.com/index.php?pageID=31

Dat kastje wat Wallie aangaf, ziet er ook interessant uit. Zeker qua prijs!
Die dension is nogal duur, voor bijna hetzelfde bedrag heb je ook de originele Media-In module.

Een Parrot carkit krijg ik van het werk, maar waarschijnlijk geen Mki versie. Die is op zich niet super veel duurder dan het model dat wij van het werk krijgen, dus wellicht dat ik die tegen een kleine bijbetaling kan krijgen. Nadeel is dan volgens mij dat ik de radiobediening niet kan gebruiken, of wel?

Ik moet me nog maar eens wat verder oriënteren m.b.t. die MFD oplossingen. Het is me nog niet helemaal helder welke varianten bestaan en waar ik rekening mee moet houden qua evt. versies en compatabiliteit met de radio.

Rallye

Forumguru
Wat betekent de afkorting "MFD" eigenlijk? En wat is zo'n MFD precies? Heeft zo'n ding een bedieningsinterface die je via de radio kunt benaderen of geldt dat alleen voor de MFD's die je op de RNS (navigatie)systemen kunt koppelen?

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-function_display

Bij Skoda noemen ze dat een Maxidot: het scherm tussen de toerenteller en de kilometerteller (zie de foto bij mijn gegevens, links). Het zit echter niet in alle Octavia's.

Ronnie

Forumguru
Ook een mogelijkheid...... Ik doelde op de MFD1 en de MFD2 cd+dvd navigatiesystemen van volkswagen...... Hier zijn erg veel accesoires voor te krijgen die op de CD wisselaar aansluiting te koppelen zijn.

Timothee

Actief lid
@Nomad: ook een goeie tip :) Heb jij daar al eens iets besteld? Er staat niet echt info op die pagina over deze winkel; verkopen ze 2e hands spullen of nieuwe spullen? Verzenden ze ook naar Nederland (of Duitsland, dat zou ook goed zijn want mijn schoonbroer werkt er dus kan het daar binnen komen) en wat kost dat dan?

Ik zie dat ze een MDI box verkopen, dat is zo'n media-in interface. Hij kost omgerekend net geen 127 euro, maar als je de koers op EURO zet op die site vragen ze 144 euro!? Desondanks een stuk goedkoper dan in Nederland of in Duitsland, als het verzenden althans niet zoveel kost.
De USB kabel is ook een stuk goedkoper, die kost maar 17,60 euro i.p.v. 30 euro.

Als verzending 15 euro kost, is de set ongeveer 35 euro goedkoper dan in Nederland. Op zich de moeite waard, maar dan moet het wel nieuw spul zijn. En goedkoop is het nog steeds niet echt...
Ik twijfel nog omdat ik niet 100% zeker weet of die interface gewoon uitwisselbaar is met een Golf VI. Bij de Golf V schenen ook verschillende versies van e.e.a. in omloop te zijn. Je weet kortom niet zeker of alles compatible tot je het hebt geprobeerd en dan is het wel lastig als uit Tjechië afkomstig is.

@Rallye: bedankt voor de wikipedia link, is helder. Ik heb zelf geen maxidot in mijn O2, ik kwam er pas achter nadat ie besteld was...de dealer had verzuimd mij erop te attenderen helaas. In mijn net bestelde VW Golf Variant zit als het goed is wel zo'n MFD/Maxidot (is volgens mij standaard, want hij heeft een 'geavanceerde boordcomputer').

Zoals Ronnie al zegt: dat is ook een optie, maar ik hoef niet zo nodig radio info te zien op het centrale display, het gaat me er maar om dat ik via de MEDIA knop op de radio kan kiezen voor een USB interface, of dat nu via de MEDIA-IN of CD-wisselaar functie gaat maakt me niet zoveel uit, als het maar fatsoenlijk werkt.

Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij Skoda is, maar ik meen gelezen te hebben dat de MEDIA-IN en CD-wisselaar opties standaard niet aan staan in de "boord software" als je dat niet af-fabriek besteld. Ik heb de RCD310 radio inmiddels 2e hands (half jaar oud) gekocht en ben nu dus aan het kijken voor een passende aftermarket USB oplossing.
Volgens mij ben ik weer van de dealer afhankelijk om na inbouw die opties vrij te schakelen voordat ik het kan gebruiken. Dat vind ik wel irritant, want de dealer ziet over het algemeen dollar tekens zodra je binnen komt.

BTW: excuses voor het feit dat mijn vraag eigenlijk meer te maken heeft met mijn nieuwe auto, een VW, dan met mijn huidige Skoda :) Maarja, ik denk dat deze info ook voor Skoda rijders interessant kan zijn omdat deze onderdelen volgens mij gewoon uitwisselbaar zijn (ik zie op die Tjechische site nl. een VW/Skoda/Seat logo op die MDI box staan!) op VAG producten.

Rallye

Forumguru
Ook een mogelijkheid...... Ik doelde op de MFD1 en de MFD2 cd+dvd navigatiesystemen van volkswagen...... Hier zijn erg veel accesoires voor te krijgen die op de CD wisselaar aansluiting te koppelen zijn.

Ah, sorry. Ik had mij niet gerealiseerd dat de MFD-vraag voortkwam uit jouw post. Zijn er dus twee MFd's.

Timothee

Actief lid

Ik begrijp even niet wat MFD met cd/dvd navigatiesystemen te maken heeft.
Als het Maxidot display een MFD is, dan staat dat toch los van het feit of je audiosysteem een navigatiesysteem is?

In principe vind ik dat hele display verhaal niet interessant en heb ik geen navigatiesysteem. De RCD310 / Swing is een normale MP3/CD-radio waarop ik iets van een USB aansluiting wil.
Noem je zo'n Zemex kastje dan bijv. een MFD??

Bij die Zemex die Wallie aanhaalt, interessant kastje overigens want de helft van de prijs van de originele VW/Skoda oplossing en met meer aansluitmogelijkheden, staat bijv. dit:

USB/SD/Aux Interface 2 VW/Seat/Skoda Beta,Gamma,MFD

Wat bedoelen ze met Beta, Gamma, MFD in dit geval?
Bedoelen ze dat info op het (Maxidot) display wordt getoond? En wat is Beta / Gamma in deze context?

Heeft hier iemand ervaring met zo'n Zemex? (@Ronnie: welk kastje heb jij dan?)
Sluit je die Zemex ook aan op de cd-wisselaar aansluiting? Is daar maar 1 aansluiting voor (8-polig)?

Je ziet, ik heb nog veel vragen...vind het nog enigszins wazig welke opties er allemaal zijn. Met name vanwege de vele variaties vind ik het lastig om precies het juiste te kiezen.

MarcoO2

Forumguru
Als het Maxidot display een MFD is, dan staat dat toch los van het feit of je audiosysteem een navigatiesysteem is?
Voor de duidelijkheid: er worden hier twee MFD's door elkaar gehaald. De ene MFD is het multifunctinele display (Maxidott), het andere MFD is een type radio/navi (net als RNS, RCD enzovoort).

Correct me if I'm wrong!

Ronnie

Forumguru

In principe vind ik dat hele display verhaal niet interessant en heb ik geen navigatiesysteem. De RCD310 / Swing is een normale MP3/CD-radio waarop ik iets van een USB aansluiting wil.
Noem je zo'n Zemex kastje dan bijv. een MFD??

USB/SD/Aux Interface 2 VW/Seat/Skoda Beta,Gamma,MFD

Wat bedoelen ze met Beta, Gamma, MFD in dit geval?
Bedoelen ze dat info op het (Maxidot) display wordt getoond? En wat is Beta / Gamma in deze context?

Heeft hier iemand ervaring met zo'n Zemex? (@Ronnie: welk kastje heb jij dan?)
Sluit je die Zemex ook aan op de cd-wisselaar aansluiting? Is daar maar 1 aansluiting voor (8-polig)?
Beta,Gamma, MFD enz. zijn autoradio's met een Blaupunkt CD wisselaar aansluiting/besturingsoftware. MFD1+MFD2 zijn navigatiesystemen waarin ook deze besturingssoftware aanwezig is.
MFD= Multi Funktions Display, dit scherm zit tussen de klokken in het dashboard.
Ik heb deze interface ingebouwd/gelegd in het dashboarkastje.
Dit werkt dus op de wisselaarbesturingssoftware van mijn navi.
Misschien nu iets duidelijker? Lees het verhaal op de Ebaysite maar even goed, dan wordt een en ander wel duidelijk.
Deze link verwijst naar Ebay.de, Ik heb vorig jaar het apparaatje zelf opgehaald in Rheine, is hier net over de grens.
Link:
http://cgi.ebay.de/MP3-USB-SD-AUX-V...Einbau_Navigationssysteme?hash=item5ad64f3bcc

Timothee

Actief lid
Heren, bedankt voor de aanvullende info. Ik ben een stuk wijzer geworden! :)

In principe heb ik drie opties:

1. Oiginele VW/Skoda MEDIA-IN + USB kabel => € 210,- in NL, € 195,- in DE, € 175,- in Tjechië
2. Dension Gateway 300 (Ipod/USB/AUX) => € 160,- in NL
2. DMC / Zemex MFD-interface (USB/AUX/SD) => € 99,- op ebay

Optie 1 is uiteraard de duurste optie, maar dan weet ik wel 100% zeker dat alles goed gaat werken. Nadeel is dat je niet erg flexibel bent omdat je voor elke aansluiting (Ipod / Aux / (mini)USB) een aparte kabel à € 30,- moet kopen.
Bovendien kan ik nergens specs vinden van die MEDIA-IN module, ik heb dus geen idee welke bestandsformaten worden ondersteund, welke filesystems (FAT/FAT16/FAT32) en dus tot hoeveel Gb aangesloten kan worden. Dat zou ik nog wel graag te weten willen komen...

Optie 2 vond ik in eerste instantie interessant omdat die Dension Gateway 300 er wel goed uitziet. Bovendien is de info daarover via een fatsoenlijke site te vinden, in plaats van via allerlei "schimmige" e-bay handelaren. Dat geeft me iets meer vertrouwen.
Echter is dit apparaat primair ontwikkeld om een Ipod aan te kunnen sluiten en die heb ik niet. Ik wil gewoon een USB stick aan kunnen sluiten. Dat kan overigens ook gewoon op die 300-versie, dus geen probleem.
Ik lees zowel positieve als negatieve ervaringen (maar dat heb je met elk product).
Hij is bijna net zo duur als de originele MEDIA-IN module (excl. de USB kabel kost die nl. in DE € 165,-), echter hoef je er geen extra USB kabel bij te kopen dus uiteindelijk is het een goedkopere oplossing dan het originele VW/Skoda onderdeel.

Optie 3 is de budget oplossing om het maar eens zo te zeggen.
Verreweg het goedkoopste apparaat en ook hiervan lees ik zowel positieve als negatieve ervaringen. Je moet hierbij inderdaad, zoals al eerder is opgemerkt, opletten welk filesystem wordt ondersteund.
Voordeel van dit apparaat is, naast de lage prijs, niet alleen dat je ook hier geen aparte USB kabel nodig hebt, maar dat hij ook SD kaarten slikt. Dat is wel een interessante aanvulling vind ik.

Die (DMC) module die Ronnie linkt is dezelfde als ik eerder zelf had gevonden, echter via ebay goedkoper. Volgens mij ondersteunt deze echter geen FAT32, wat ik jammer vind. Op zich zou ik wel zaken willen doen met die gast in Rheine, kan het ook gaan ophalen en evt. door hem laten inbouwen. Maar ik wil een apparaat dat FAT32 aan kan.

De eerder door Wallie gelinkte Zemex module vind ik tot nu toe nog het interessantste: ook "maar" € 99,-, maar mét FAT32 ondersteuning.

Kortom: ik denk dat ik een keuze moet gaan maken tussen de originele VW/Skoda oplossing of de Zemex module die slechts de helft kost. Qua prijs lijkt me die keuze natuurlijk niet zo moeilijk, het gaat me meer om de compatabiliteit en praktische werkwijze. Ik weet van die originele MEDIA-IN module nl. niet precies hoe die werkt (of je daarbij ook beperkt bent tot 6 mappen in de root van je USB stick...).

Ronnie

Forumguru
De mijne is met SD kaart FAT 16, er staan 6 mappen plus de root in, is dus 6x99 nrs. Inderdaad tot een max. van 2 gig. Ik zit niet zo vaak in de auto dus voor mij is het ruim voldoende!

Timothee

Actief lid
Zou op zich ook voldoende moeten zijn, maar ik weet hoe ik zelf ben: als ik weet dat er ook FAT32 compatible apparatuur bestaat, dan wil ik dat liever hebben want eens komt het moment dat ik tóch meer muziek wil kunnen plaatsen :)

Overigens zit ik gemiddeld 5 uur per dag in de auto, dus dan is een uitgebreide muziekcollectie wel aangenaam.

Ik wil graag even teruggrijpen op de eerste optie, de VW MDI. Nomad verwijst naar skodateile.cz, maar weet iemand of die het kastje levert met alle bekabeling die je nodig hebt (van radio naar MDI: ik weet dat iPod/ USB kabels apart moeten worden gekocht).
Ik heb het aan ze gevraagd, maar ze verwijzen mij naar de foto's van het artikel en geven aan dat wat op de foto staat geleverd wordt. Ik word daar niet wijzer van, want ik zie alleen een paar zwarte kabeltjes. Maar ik herken iig geen quadlock connector.
Wie brengt helderheid in deze kwestie/ heeft ervaring?
Linkje: http://skodateile.cz/index.php?pg=product∏=170&menu=%A9koda%7COctavia%20II%28A5%29%7CAudio%20a%20Navi

Ronnie

Forumguru
Het blauwe stekkertje (mini ISO) wordt in de quadlockstekker gestoken in het nu nog vrije slot, zie foto.

Bijlagen

• Quadlock.jpg
    Quadlock.jpg
    41 KB · Weergaven: 75

Timothee

Actief lid
Da's inderdaad wel een verhelderend plaatje, Ronnie. Ik had al een paar keer foto's gezien van die Quadlock stekkers en dat je er een ander kabeltje in moest duwen, maar de kwaliteit van die foto's (vooral op ebay) was tot nu toe zodanig slecht dat ik me altijd afvroeg wat ik er nou precies op moest zien :)

By the way: ik heb inmiddels besloten om voor de door "van inkel" aangedragen oplossing te gaan, nl. plaatsing van een Parrot MKi carkit.
Een Parrot zou sowieso ingebouwd gaan worden en ik heb vandaag te horen gekregen dat we via het werk tegenwoordig een MKi9100 krijgen. Voor ongeveer 4 tientjes bijbetaling willen ze er een MKi9200 in zetten!
Dat is voor mij dan ook de snelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Bovenaan Onderaan