O2 met caravan

Snor

Lid
Wie heeft er ervaring met het trekken van een caravan? Ik ben zelf net op vakantie geweest met mijn O2 1.9 Tdi BE combi en ik vind het een geweldige trekauto. In 3 weken 3000 km achter de rug. Caravan: Dethleffs Tourist Light (bouwjaar 2006) Lengte: 6.67 m Breedte: 2.30 m Gewicht leeg: 880 Kg en maximaal belastbaar tot 1300 Kg. Ik zal een foto plaatsen in het fotoalbum. Bijna overal in de 5 kunnen rijden 2000 Rpm, echte snelheid 93 km/u (Tomtom). Af en toe bij lange hellingen autobahn even terug naar de 4. Nooit hoefde ik terug naar de 3. Route: Enschede-Berlijn-Gdansk-Russische grens-Poznan-Enschede. Niet echt spectaculaire hellingen maar halverwege Duitsland toch een paar leuke lange hellingen. 1 ding is perfect: cruisecontrol, heerlijk gewoon, niet letten op je snelheid en lekker constant rijden, hevel op en heuvel af. Net even iets harder dan de vrachtwagens. Bij inhalen even de 110-120 aantikken en dan de poot weer van het gas. Bijna geen last van de zuiging van grote vrachtwagens. De route langs de Poolse kust naar Gdansk was een marteling voor de auto en caravan, wat een SLECHTE wegen. Ik heb heel Europa al gezien maar dit is echt het slechtste wegdek van Europa. De sporen van vrachtwagens zijn zo diep dat je niet eens kunt keren op een weg, het middenstuk was soms 15 cm omhoog gestuwd. 1000en gaten in de weg, maar de combinatie reed voortreffelijk!! Wie heeft er ook ervaringen?
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb de O2 Combi 1.9TDI 4x4, en trek regelmatig(maandelijks 2a3keer)een paardentrailer(+/-1400kg) is wel een dubbelasser. En vind dat de O2 dit geweldig doet, koppel en pk genoeg, op vlak kan ik wel eens naar 6 tegen 100km/h maar minste helling moet ik wel naar 5 terug. Op lange stukken heb ik ook altijd de cruisecontrol op en dat rijd inderdaad ontspannen.
Met optrekken heb ik ook nooit gevoel dat de wagen het gewicht niet aankan, zelfs bergop niet. En door de 4x4 trek ik zelfs de trailer moeiteloos uit een weide of zanderige parking waar menig FWD of RWD en zelfs camions zich vastrijden. Al hoop ik altijd dat er van de VW Tiguan toch nog een afgeleide komt met een Skoda badge op.
 

ougie

Forumguru
Er zijn er niet veel maar ze zijn er wel op Skodaforum.nl. Volgende week ga ik op pad, ik denk richting Kroatie. Vorig jaar naar Slovenie geweest. De O2 is TDI is een prima sleurhuttrekker. In Oostenrijk ben ik niet over de A10 gegaan maar ben via Kufstein binnendoor gestoken en dat is niet altijd even vlak. Toch Hebben we geen enkel probleem gehad. In Portoroz een klein havenstadje op de grens Slovenie-Kroatie hadden we een steile klim op nat en vettig wegdek, met aan het eind van die klim een stoplicht die steeds maar drie auto's (file dus) door liet. Daar zei ik op een gegeven moment "hadden we nu de Subaru nog maar even", maar dat had alles temaken met grip op de weg. Qua power voldoet onze Skoda perfect aan onze wensen. Ook met een kogeldruk van 75/80 kg stuurt hij perfect en comfortabel. Lekker op de Duitse autobahn met de cruisecontrol op 100. Wij hebben een Chateau 400 TZF totale lengte 6 mtr en 6 centimetertjes en een max gewicht van 1300 kg. Bekijk onze foto's.
 

Pim

Lid
Ik rijdt met een knaus van leeg 1070kg en overall lengte van 663cm. Beladen ongeveer 1300kg. Dit alles achter een O2 2.0TDI DSG.
De combinatie rijdt zeer goed, vermogen meer dan zat en de algehele stabiliteit is ook goed. Ik rij meestal 105-110 km/h en kom gemiddeld op 1 op 9,5. De combinatie cruisecontrol/dsg is met de caravan ideaal, omdat ie bij automatisch terug schakelen gewoon in de cruisecontrol blijft, dus terug naar 5 of 4 heuvel op (nog steeds op CC 105-110km/h) en dan weer automatisch naar 6 bij helling af of vlakke weg. Echt relaxed.
Ten opzichte van mijn vorige auto, een A4 avant 96kw H6, valt wel op dat door de langere achteroverhang (gevolg van golfonderstel) de stabiliteit minder is, en ik mis de 70 litertank extra met de hut eraan. Ook jammer; ik had rechts een spatbord spiegel en links een spiegel-spiegel, maar die spatboard versie past net op de O2, dus ik moet nu strak 90 gr. rechts kijken.
Laatste zeurpunt: de afneembare haak is totaal onzichtbaar indien gedemonteerd, omdat die met een bocht onder de bumper door komt ipv er door heen. Erg fraai. Daardoor is wel de grondspeling onder haak zo weinig dat ik hem een paar keer bij een op of afrit met een helling over de grond heb horen gaan. Klinkt altijd erger dan het is, maar toch.
 
@Pim,

Dat van die lage trekhaak herken ik wel, is volgens mij een combi probleem. De hatchback heeft hier veel minder last van, is een kwestie van net wat minder gewicht aan de achterkant denk ik. Ik hang met mijn vaste trekhaak zo af en toe ook ergens op een hoge drempel.... Volgende O2 toch maar een grotere wielbasis.
 

OCTApus

Nieuw lid
O2 en vouwwagen (450kg+bagage)

Hoi,

Hier mijn ervaring met mijn splinternieuwe 02 Combi Business 1.6FSI.
We zijn hier net mee naar Spanje gereden. (Er stond pas 1000 kilometer op de teller?

Ik heb 5 jaar diesel gereden en dit is weer mijn eerste (lease) benzine auto. De trekkracht met de vouwwagen vond ik tegenvallen. We hebben veel op toeren moeten rijden (dus veel in 4). met mijn vorige auto (Focus II Wagon 1.6 diesel) hoefde ik op dezelfde route nooit terug naar 4.

Ongeveer zo'n 110 op de teller gereden en het vebruik viel me ook best tegen (1 op 9 volgens de boordcomp -wel dakkoffer erop).
De auto zelf rijdt fantastisch, is heel luxe en de xenon is echt super als je 's nachts rijdt.

Laatste nadeel. De achterkant zakt aardig door en ik heb 2 keer de grond geraakt met de trekhaak.
Hebben jullie hulpveren? Zo ja, welke kan ik het beste nemen (het is alleen voor de vakantie) en waar zijn die het goedkoopst?

Helaas direkt al de eerste morgen na aankomst aangereden op een rotonde (die Spanjaarden rijden gewoon rechtuit op de (meerbaans) rotonde. Gelukkig was het niet mijn schuld, maar de schade was dusdanig groot dat de auto inmiddels terug op transport naar Nederland staat.
Ik heb nu een Toyota Avensis Combi 2.0 diesel als vervangende auto. Ook splinternieuw. Wat een trekkracht. Maar voor de rest (qua luxe) kan deze auto niet tippen aan de Skoda. Ik hoop die dus weer snel terug te hebben.

Grt,

OCTOpus
 

blacktdi

Actief lid
Ik ga aanstaande zaterdag weg met de caravan erachter weer richting Frankrijk. Een Eifelland van 7.20 x 2.30 met een totaal gewicht van 1425kg, ja weet het, iets te veel. Heb hem vorig jaar laten wegen want ik wilde wel eens weten wat nu het totaal gewicht is. De Octi heeft er totaal geen moeite mee, hij sleurt de sleurhut met gemak omhoog.
Inderdaad komt de onderkant van de trekhaak wel eens op de grond maar ik heb dit jaar opblaasbare balgen in de vering laten monteren en dat is een echte uitkomst. Bij het rijden zonder caravan of belasting zijn de balgen niet zo hard opgepompt dan als ik met een belasting rijd. De auto staat dan gewoon wat hoger van achter en dat kan ik zelf regelen. Helemaal goed.
 
Ik hang mijn caravan zondag er achter, naar de alpen. Ben benieuwd, het ritje van de winterstalling naar huis was veelbelovend. Maar ja pak 'm beet 30% meer trekkracht als m'n vorige auto (toen 110PK, 250Nm nu 140PK, 320Nm), die ga je dan wel merken. Vermoed dat ik de cruisecontrol wel nodig heb om de duitse evenknie van Spee uit de handen te blijven... ;)
 

Brandmeester

Nieuw lid
De O2 2,0 TDi is een uitstekende trekauto.
We zijn net terug uit Engeland.
Veel gereden met cruisecontrol erg comfortabel.
Heb ook wel eens met de trekhaak de grond/drempel geraakt.
We treken een Fendt 470 TF met max.belasting 1360 kg
Kortom, ons bevalt de O2 uitstekend.
Kwa brandstof verbruik met caravan aan de haak ben ik tevreden, gem. 8 L/100 km.
 
Ook hier positieve berichten met de O2 i.c.m. caraven. Echter klein puntje is dat de temperatuur oploopt. En wel zodanig dat de airco uitgaat en de naald net voor het rood blijft hangen. Dit alles op zowel snelweg, lange heuvel bergop zoals in de ardennen en in de bergen. Caraven met ruim 1300Kg niet extreem zwaar. Auto is overigens wel gekieteld en rijdt best door op de autoroute. Wie heeft dezelfde ervaring?
 

joergarms

Senior Member
Een tdi die tegen het rode aanloopt? Dat moet echt niet gebeuren.
Wij hebben hier een nieuwe VW polo 1.9 tdi met 130 pk, 6 versnellingen enz.
Daar hingen wij tot voor kort terug een Eriba achter van 1200 kg (max trekgewicht Polo)
De beruchte helling bij Liege (Luik) werd in 4 gereden, 110 km/u, gas over.
De rest van alle tolwegen gewoon in z'n 6, heel af&toe terug naar 5.
Ons thuishonk zijn de franse alpen, daar hebben we elke helling gereden die voorhanden kwam tot 14% aan toe, één keer een iets ruikende koppeling, maar verder geen verschil in temp-meter te zien.
Airco bleef ook gewoon lekker doorblazen.
Mij lijkt dus dat er toch een tekort in het koelsysteem van de 2.0 tdi zit.
 

blacktdi

Actief lid
Ik heb zoals al eerder vermeld met een caravan heen en weer naar Frankrijk gereden van goed 1400kg met een snelheid van rond de 100km per uur en totaal geen last gehad dat de temperatuur maar iets opliep. De meter staat altijd keurig in het midden.
Ik zou er toch maar naar laten kijken want daar klopt iets niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Ook hier positieve berichten met de O2 i.c.m. caraven. Echter klein puntje is dat de temperatuur oploopt. En wel zodanig dat de airco uitgaat en de naald net voor het rood blijft hangen. Dit alles op zowel snelweg, lange heuvel bergop zoals in de ardennen en in de bergen. Caraven met ruim 1300Kg niet extreem zwaar. Auto is overigens wel gekieteld en rijdt best door op de autoroute. Wie heeft dezelfde ervaring?

Rij je soms te hoog in de versnelling, ofwel te laag in toeren? Als je met een last rijdt, en vooral in de bergen is het van groots belang dat je auto toeren maakt. Liever wat meer als minder.

Zoals hieronder ook an aangegeven, zet hem gewoon inde 4 als het moeilijker wordt, dan draai je lekker op toeren in zijn vermogen, dan koelt de motor beter en wordt alles lekker rondgepompt.

Misschien toch eens checken of je voldoende koelvloeistof etc. in je reservoirs hebt zitten, misschien lucht in het systeem.

Die 2.0 TDI moet met groots gemak de bergen in rommelen met 1300 kilo erachter.
 
Hij trekt het ook wel met het grootste gemak en ik rijd ongeveer 120km/h met caravan. Qua trekkracht geen enkel probleem. Als ik een langs klim op de autoroute heb laat ik hem gewoon terug zakken naar 100 km/h in 4e versnelling, flink wat gas over. Maar dan nog gaat de naald erg rap richting het rode. Airco wordt dan automatisch uitgeschakeld. Vervolgens in de daarop volgende daling loopt de temperatuur weer terug naar normale waarden.

Koelvloeistof etc is allemaal op goed niveau. Hij moet woensdag voor een beurt naar de garage, wil het dan ook weer aankaarten. Wellicht dat de koeling bij een gekietelde 2.0TDi toch in gevaar komt. Alhoewel er mede skoda rijders zijn op dit forum die met een getunede 20.TDi hetzelfde kunstje doen zonder problemen... Ze moeten er bij de garage maar eens naar kijken. Ik houd jullie wel op de hoogte.
 
Nog even een bericht: Ben met de caravan naar de alpen geweest, en het gebeurd niet zo gauw, maar ik was zelf onder de indruk van z'n trekkracht. Over de autobahn in z'n zes met 1800 toeren, en zelfs gewoon een hellinkje op zonder terugschakelen. Ook nog eens op de Fernpass in de file gestaan, de temperatuurmeter komt niet of nauwelijks van z'n plaats. De (afneembare) trekhaak heeft maar één keer op een drempel (in NL ZONDER caravan) de grond geraakt, dus hulpveren lijken me niet echt noodzakelijk.
Kortom, een beregoeie sleurhuttrekker.
 

joergarms

Senior Member
Hij trekt het ook wel met het grootste gemak en ik rijd ongeveer 120km/h met caravan. Qua trekkracht geen enkel probleem. Als ik een langs klim op de autoroute heb laat ik hem gewoon terug zakken naar 100 km/h in 4e versnelling, flink wat gas over. Maar dan nog gaat de naald erg rap richting het rode. Airco wordt dan automatisch uitgeschakeld. Vervolgens in de daarop volgende daling loopt de temperatuur weer terug naar normale waarden.

Koelvloeistof etc is allemaal op goed niveau. Hij moet woensdag voor een beurt naar de garage, wil het dan ook weer aankaarten. Wellicht dat de koeling bij een gekietelde 2.0TDi toch in gevaar komt. Alhoewel er mede skoda rijders zijn op dit forum die met een getunede 20.TDi hetzelfde kunstje doen zonder problemen... Ze moeten er bij de garage maar eens naar kijken. Ik houd jullie wel op de hoogte.

Je hebt dus een gekietelde tdi, dit moet alsnog geen probleem veroorzaken.
Je geeft zelf aan bij hellingen terug te gaan naar z'n 4 rond de 100 km/h, dat betekent dus dat je lang niet het volledige vermogen vraagt en er dus ook niet een volle belasting op de motor plaats vindt.
Ik denk toch dat er een storing in de koeling zit, de ventilator kan op meerdere snelheden blazen, misschien "pakt" ie de maximum stand niet, of de thermostaat blijft hangen, al lijkt me dat stug.
Al met al, het blijft bijzonder en al helemaal niet normaal.
Direct aankaarten, hier moeten ze iets aan doen!!
Succes ermee, hou ons op de hoogte.
 

Roel

Lid
Nog even een bericht: Ben met de caravan naar de alpen geweest, en het gebeurd niet zo gauw, maar ik was zelf onder de indruk van z'n trekkracht. Over de autobahn in z'n zes met 1800 toeren, en zelfs gewoon een hellinkje op zonder terugschakelen. Ook nog eens op de Fernpass in de file gestaan, de temperatuurmeter komt niet of nauwelijks van z'n plaats. De (afneembare) trekhaak heeft maar één keer op een drempel (in NL ZONDER caravan) de grond geraakt, dus hulpveren lijken me niet echt noodzakelijk.
Kortom, een beregoeie sleurhuttrekker.

Ik heb dezelfde ervaring met mijn O1 RS. Omdat de 1.8 20 klepper zijn maximale koppel bij 1950 tpm haalt (en vasthoudt tot over de 5000 tpm), rijdt de auto met een gemak over de diverse pergpassen.
Ook ik ben de Fernpas overgeweest en heb geen problemen gehad met de koeling (zelfs met de climate aan). Op de Brennerpas ben ik niet verder terug geweest dan de 4e versnelling en ging met gemak de TDI-tjes voorbij :smirk:.
Gemiddelde verbruik was 1 op 9.
Door het sportonderstel zakt de auto vrijwel niet door en heb ik geen last gehad met drempels of andere obstakels.
Dus; multi-functioneel zo'n RS: een snelle GT en een krachtige caravantrekker!
 
Bovenaan Onderaan