o2 Tdi heeft Geen Power meer.. Foutcode 16618

Adoks

Senior Member
Wauw dat is nog eens schade. Tja, als je de tijd hebt, kun je de onderdelen best voor een redelijke prijs opscharrelen en zelf de motor weer opbouwen. Maar ik weet niet of dat een optie voor je is.

jos_br je zegt dat tunen hier verder niets mee te maken heeft, maar het zou best wel een de druppel kunnen zijn. Op z'n minst moet je dan de officiele pechstatistieken voor getunede en niet getunede motoren hebben.

Heb zelf een BKC 1.9tdi motor. Wat zijn daar de bekende problemen van?
 

SHEDAI

Lid
Wauw dat is nog eens schade. Tja, als je de tijd hebt, kun je de onderdelen best voor een redelijke prijs opscharrelen en zelf de motor weer opbouwen. Maar ik weet niet of dat een optie voor je is.

Ja dat is idd zo maar helaas heb ik daar niet de tijd voor.
 

SHEDAI

Lid
Volgens mij kan het allemaal een stuk goedkoper, als je maar revisie neemt. De auto heeft d8 ik al 170K gereden, dus om alles nu nieuw erop te zetten...

Goedkoper kan het allemaal zeker zegt Martin ook alleen je weet niet wat de conditie van gebruikte onderdelen zijn stel voor dat ik over maand weer met de zelfde problemen komt te staan.

Heb zelf ook veel over revisie turbos en koppen gelezen bij tdiforum en allemaal verhalen wat ik zeker niet wil meemaken.


Beter nieuwe erop en ik heb weer een frisse motor die weer lang meekan gaan en als er iets gebeurt heb ik ook nog garantie. Tja het is wel duurder maar ja heb 2010 al pechjaar gehad kan 2011 ook wel erbij.
Inmiddels heb heeft Martin al wat fotos van schoepen, uitlaat met kalk en radiateur die lek is.
P1020975.jpg
P1020977.jpg
P1020976.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
Ik dacht als je het vertrouwen in de auto kwijt bent kon je hem goedkoop oplappen en van de hand doen na een paar maandjes rijden. Ook op revisiespul mag je een aantal maanden garantie verwachten.

Mee eens dat nieuw beter is, alleen moet je dan wel een bereid zijn flink langer door te rijden met de auto. Met goed onderhoud kan je auto nu best 300.000 km halen. Ik hoop dat je snel weer kunt rijden!
 

SHEDAI

Lid
Ja auto kan ik goedkoop oplappen. Even een goedkoop turbo die het nog doe erop zetten en inruilen die bak.
Maar zo ben ik niet geloof in Karma en krijg ik ook niet over me hart dat straks een ander iemand met da problemen zit.

Dit zal wel een grote les zijn voor mijn :D om niet meer zoveel van auto te veranderen.

Ik denk ook wel dat ik er een hele tijd mee kan rijden vind het een fijne auto het is een automaat, ruim enz..
 

Cordoba

Forumguru
Foto maakt duidelijk dat de schade aan het turbinewiel zit, waar de schoepen zijn aangevreten. Oorzaak zou wel eens in de cilinderkop kunnen zitten. Bij een kapotte cilinderkop kan er ook koelmiddel de cilinder in, en komt dus ook bij het turbinewiel. Vocht zal verdampen bij de hoge uitlaattemperaturen en de vaste deeltjes in het koelmiddel kunnen zich vast zetten op het turbinewiel of de binnenzijde van de behuizing, waardoor de speling te klein wordt. Ook roetdeeltjes(slecht verbrande diesel/motorolie) die via de EGR-klep terug de motor in worden geleid, komen weer langs de turbine en kunnen op dezelfde manier zorgen dat de speling te klein wordt, waardoor het turbinewiel wordt aangevreten.

Verder is de BKD een berucht blok, juist vanwege problemen met de kop. Bij mijn weten worden al jarenlang de blokken met problemen vervangen door verbeterde versies, maar zolang ze goed zijn gebeurt er niets aan.

De lekke radiateur kan een gevolg zijn van de problemen met de cilinderkop (hoge druk opbouw in het koelsysteem, is bij deze problemen geen uitzondering), maar omgekeerd kan ook de lekke radiateur de 'hele trein van ellende' in gang hebben gezet.

Wat de tuning bij Vagtechniek betreft: is bij mijn weten safe, en er wordt geen maatwerk geleverd. De auto krijgt aangepaste software voor het type motorblok dat er in hangt, maar niet zo als bij echte tuners zoals JD, dat de waardes specifiek voor jouw auto worden aangepast, aan de hand van de resultaten op de rollenbank.
 

adjego

Actief lid
Hoho, bij Vagtechniek wordt wel degelijk maatwerk geleverd bij de tuning. De originele software wordt uitgelezen, aangepast en teruggeplaatst, waarna er een testrit/log gemaakt wordt. Aan de hand van de log worden er nog eventueel aanpassingen gedaan als het nog niet helemaal naar wens is. Overigens wordt er bij JD alleen maar op de rollerbank afgesteld, als er een maatchip wordt gemaakt. Bij standaard tuning komt de auto niet op de rollerbank.

Ja Cordoba, ik lees hier ook mee...:D
 

Adoks

Senior Member
Hoho, bij Vagtechniek wordt wel degelijk maatwerk geleverd bij de tuning. De originele software wordt uitgelezen, aangepast en teruggeplaatst, waarna er een testrit/log gemaakt wordt.
Ja dat zou je inderdaad maatwerk kunnen noemen.
Hoe je het ook wend of keert, tunen belast de motor meer dan normaal en kan net even dat extra zetje geven. Zolang de partij die tuned de gebruiker hier goed over inlicht (risico's etc) en de gebruiker dat ook daadwerkelijk begrijpt, is er niets aan de hand. Tenminste als er normaal wordt getuned en niet de grenzen worden opgezocht.

Verder geloof ik absoluut in Vagtechniek en in hun kennis. Ben er niet zo lang geleden zelf nog geweest en heb daar een heel goed gevoel aan overgehouden. Dat kan ik niet van een andere Skoda dealer zeggen die de bouten van m'n lichtmetalen velgen met een luchtol muurvast (kreeg ze met een wringijzer van 60 cm nauwelijks los) heeft gedraaid en de 'krikrand' heeft beschadigd. Hoewel ik veel zelf doe, kan ik wegens gebrek aan eigen ruimte en tijd niet altijd alles zelf doen.

Trouwens 'mooie' foto's van die kapotte turbo. Ik hoop dat je snel weer van je auto kunt genieten. Ik zou trouwens die log van je getunede motor weleens willen zien indien mogelijk.

Deze heb ik van mijn auto gemaakt. 1.9tdi O2 combi DSG:
BKC1.9tdi.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
Hoi Adoks, vind je 0,5bar verschil bij ik meen 2-4,45 niet erg veel? Ik bedoel dus de requested en actual turbo. Dacht dat menig auto met zo'n afwijking in de noodloop zou schieten of zie ik iets verkeerd?

Op maat heeft meer zin als je mechanisch ook nog wat hebt gedaan. Op maat heeft niet altijd zin als het alleen maar om chiptuning gaat.

Op maat hoeft dus niet altijd te betekenen rollerbank, met genoeg ervaring van de tuner en rijdend uitlezen na montage van de eventuele onderdelen kom je al een heel eind. Mijn JD chip is op maat (vanwege motorupgrade + rekening houden met DSG) maar is nog nooit op een rollenbank geweest.
 

Adoks

Senior Member
In feite wordt deze piek al na 1,5 sec door de laaddrukbegrenzer omlaag gebracht en is hij een dikke tel later alweer op het juiste niveau. Deze overshoot is ingecalculeerd en moet zo snel mogelijk tot de gevraagde druk worden teruggebracht. In dit/mijn geval gebeurt dat ook netjes en blijkbaar snel genoeg zodat de motor niet in noodloop gaat. Duurt deze piek te lang dan is het wel fout boel.
Helaas weet ik niet de specs van mijn motor wat deze waarde betreft. Er staat verder ook niets in de foutlog weggeschreven.

De duty cycle waarden van regelklep zijn verder ook normaal. Geen probleem wat mij betreft.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik had namelijk hetzelfde adoks maar dan 0,3 bar meer, het uitte zich in 'trilling' onder de motorkap bij volgas tussen de 2300-3000 toeren. Ik dacht dat het erbij hoorde want ik wist niet beter. Toen ik een paar maanden later deze log naar de tuner stuurde mocht ik terugkomen voor aangepaste software. De overboost (en trilling) was weg (ook te zien in de vagcom measuring log), maar is niet ten koste gegaan van het vermogen (gelukkig).
 

SHEDAI

Lid
Hallo allemaal,

Nou heb gisteren me auto weer opgehaald. Reparaties die uitgevoerd zijn:
-Cilinderkopvervangen inc. kleppen nokkenas enz. Verstuivers zijn gereinigd.
-Nieuwe turbo
-Nieuwe radiateur
-Dsg bak olie ververst

Heb weer een frisse motor die weer hartstikke lekker rijdt koste wel wat :( maar ja.

Wel een geweldige service bij Vagtechniek. Auto gewassen en mijn stuur die stond niet recht hebben ze weer goed gezet.

Nu even 2 weken hier rondrijden en mag ik even terug voor controle en dan kan ik beginnen met me vakantie ritje van ca 10.000km
 
Bovenaan Onderaan