O2 to the rescue!

Captain Hook

Forumguru
Was vanochtend toch wel weer een beetje genieten en gniffelen:

Eerst wilde de Toyota van m'n vrouw niet starten (accu leeg). Had haar al gewaarschuwd afgelopen week, dat die korte ritjes funest waren. Iedere ochtend sloeg die auto wel binnen 2 sekonden aan, maar het klonk allemaal net op het randje.
En vanochtend (bij -6) was het dus kreun, en vervolgens niks meer... :grin:

Ok, mijn O2 ernaast (die start altijd meteen na die paar seconden voorgloeien), startkabels eroverheen en hoppa, de Toyota liep ook weer als een zonnetje.

Half uurtje later kwam ik op een verlaten parkeerterrein om nog ff ESP/ASR/ABS met de winterbanden te testen, staat daar een 'petjes'-auto iets te ver met z'n voorbandjes in een lage greppel. Die kwam dus niet meer weg.
Ok, sleepkabel aan de sleepogen van beide auto's gehangen, klein beetje gas en mijn O2 hielp het 'petje' weer op het rechte pad. :super:

Vervolgens kom ik na een uurtje terug, stond er verderop in de straat NOG iemand met een lege accu. Afijn, hetzelfde truukje nog een keer.

Mijn goede daad voor vandaag is weer volbracht. :680:

ps: ik zit me trouwens af te vragen. De accu van mijn O2 TDI zit er nu ook al bijna vijf jaar en 175.000km in. Wat is jullie ervaring met de levensduur ervan?
 

Gieliovd

Forumguru
Goed man! Zoveel mensen helpen ;)

Als je zoveel rijdt dan wordt de accu altijd goed gebruikt, goed bijgeladen en staat nooit te veel stil. Dan denk ik dat het lang goed gaat, getuige jouw ervaring van 175.000 km zonder problemen!

Zolang je het zuur peil in de gaten houdt, de polen niet oxideren (zuurvrije vaseline) en alles goed vast zit (accusteunen), samen met een goede accu, gaat het lang goed denk ik.
 

nemo

Senior Member
Ik heb ook al talloze auto's starthulp gegeven met de Fabia. Gelukkig zelf nog nooit nodig gehad!
 

VEEJAY

Forumguru
Dit herinnerd mij nog eens te kijken waar de sleepoog voor en achter bij de O2 eigenlijk zitten...
 
Bij mijn vorige O2 was de accu na 180.000km zo goed als op. Heb hem 2 keer met de starthulp aan moeten zwengelen. Dit na een paar dagen stilstand. Auto was einde lease contract en vond het niet de moeite er nog mee naar de garage te gaan, aangezien de volgende O2 al klaar stond... Was ook een 2.0TDI uit 2005....
 

flip

Lid
Let daarbij echter wel goed op, als je als reddende ziel met startkabels iemand anders' auto aan de praat krijgt... met al die elektronica zijn ongevalletjes (lees: rampen) vlug gebeurd, en sta je daar te blinken met zware kosten... Ik weet zo niet of ik mijn startkabels nog meeneem. Een kennis zag z'n hele elektronica-winkel naar de vaantjes gaan bij zo'n hulpstart. De prijs was letterlijk om van achterover te vallen!
 
Ik heb in de garage bij afhaling destijds de raad gekregen de asociale uit te hangen en zeker nooit iemand starthulp te geven. Inderdaad omwille van zware kosten en geen garantie enzo...
Ik doe het dus niet.

Maar chapeau hoor Captain Hook, je mag trots zijn, veel mensen rijden gewoon door zonder te helpen.
 

Bakkertje

Forumguru
Goed bezig!

Laatst op de snelweg zag ik iemand rijden met, z'n motorkap niet goed in het slotje, die heb ik daar ook even vriendelijk op gewezen. Voelde toch wel even goed zeg maar!
 

flip

Lid
Wegens alle elektronica naar de vaantjes (stuurdozen heten die krengen blijkbaar) werd de totale schade op 10.000 euro geschat, auto perte totale natuurlijk. Tip van een collega: jij helpt een ander - jouw motor laten draaien - batterijen koppelen (kortsluiting!!!) - 5 minuten stationair laten draaien - batterijen loskoppelen - dan pas de andere auto proberen te starten. Dit zou volgens hem de veiligste manier zijn om iemand te helpen.
 

Ronnie

Forumguru
jouw motor laten draaien - batterijen koppelen (kortsluiting!!!) - 5 minuten stationair laten draaien - batterijen loskoppelen - dan pas de andere auto proberen te starten. Dit zou volgens hem de veiligste manier zijn om iemand te helpen.
??????????
Kortsluiting gaat niet ....: plus op plus en min op min = 12V!!
Waarschijnlijk de zaak verpoolt, plus op min en omgekeerd =24V en een boel problemen! (Beetje dom, want het knettert dan behoorlijk, maar je bouwt een fractie (tot je schrikt) 24 V op!
Trouwens "stuurdozen" zijn in de autowereld "modules"= hoogstaande electronica!!
 

Constant

Erelid
Inderdaad, het idee dat je plus op plus en min op min aansluit is niet bij iedereen bekend, dan krijg je een vonk (en megaschade) dat wil je niet weten. Altijd zelf de regie houden, want die ADHD mannetjes die het allemaal zo goed weten zijn iets te gehaast en luisteren slecht.

Mij werd verteld (door garage en ANWB) dat een accu 3 tot 5 jaar meegaat, dus de topic starter heeft tot op heden geluk. Maar moderne accu's gaan niet meer langzaam achteruit zoals vroeger. Ze houden er ineens (zonder waarschuwing vooraf) mee op, heb ik helaas 2 keer proefondervindelijk gemerkt met de Golf, de ene dag deed de accu het perfect, de volgende dag direct aan vervanging toe. En met het koude weer kan de vorst de finale klap geven.
 

Mark

Banned
Ik heb in de garage bij afhaling destijds de raad gekregen de asociale uit te hangen en zeker nooit iemand starthulp te geven. Inderdaad omwille van zware kosten en geen garantie enzo...
Ik doe het dus niet.
.

Zelfde verhaal hier, geen startkabels gebruiken enkel (en dan nog opletten) een jumpstarter gebruiken.
Zelfs bij de Dacia, waar toch bitter weinig elektronica aanwezig is, kreeg ik de raad om niet te beginnen met startkabels.
Vooral de piekspanningen die zo zouden kunnen optreden zouden wel ééns funnest kunnen zijn voor de elektronica/boordcomputer van de wagen.
 

MarcoO2

Forumguru
Heb al meermalen auto's en motoren aan de praat gekregen met mijn accu, nooit problemen gehad. Als je goed oplet en de plus op plus aansluit, kan er toch niet veel misgaan?
 

Constant

Erelid
Veel mensen zijn bang voor spanningspieken, maar electronica krijgt de zwaarste klappen van tijdelijke spanningsdippen. Krijgt je auto geen dip als er twee auto's op 1 gevulde accu zitten?
 

Ronnie

Forumguru
Heb al meermalen auto's en motoren aan de praat gekregen met mijn accu, nooit problemen gehad. Als je goed oplet en de plus op plus aansluit, kan er toch niet veel misgaan?
Met deze lage temperaturen ben ik dagelijks onderweg met de startkabels,
De 7 stuks VW T5 2,5TDI DSG zijn uitgerust met een laadklep, een paar keer op en neer met de laadklep bij een uitgezette motor en het is mis!
Deze auto's zijn van alle luxe voorzien, maar nog nooit geen problemen gehad met overstarten. Wel goed opletten natuurlijk! Ook lopen hier nog een Mercedes Actros truck (geen last, extra accu's voor de laadklep), maar ook nog 2 stuks Iveco Tector's 240pk, ook hierbij is het schering en inslag! Bij deze moet je extra opletten want het is 24 V, 2 accu's in serie.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb geen idee, ben een leek op dat gebied... aankabelen doe ik sowieso alleen met draaiende motor, zal alweer iets schelen denk ik?
 

Ronnie

Forumguru
Veel mensen zijn bang voor spanningspieken, maar electronica krijgt de zwaarste klappen van tijdelijke spanningsdippen. Krijgt je auto geen dip als er twee auto's op 1 gevulde accu zitten?
Wanneer je de startkabels op de lege accu zet, (de donorauto loopt) even de lege accu laten opladen, 1 minuutje is genoeg om de accu weer op 12V te brengen. Dan starten brengt dan geen problemen meer met zich mee.
Het gevaar is wanneer de spanning (V) zakt loop de stroomsterkte (amp) toe en deze hogere stroom is het gevaar voor de electronica. Een hogere spanning(tot 20V) is meestal het probleem niet.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is!
 

Constant

Erelid
Marco, ik dacht dat je eerst moest aansluiten alvorens te starten.

Zo heb ik het onthouden:
1. min op min
2. plus op plus
(kabel niet de carrosserie laten raken)
3. auto van gever starten
4. auto van lege accu starten
5. loskoppelen (eerst plus toch?)
(ANWB meet in dit stadium of de accu aan het opladen is, ben vergeten te vragen met welk instrument, om de kwaliteit van de dynamo en/of accu vast te stellen).
6. slachtoffer nog eventjes volgen, want als de motor afslaat is de accu nog niet genoeg geladen.
7. Zelf kwartiertje rijden, slachtoffer 25 min (en accu laten nakijken als de ontlading niet verklaarbaar is).
 

MarcoO2

Forumguru
OK, duidelijk verhaal! Dank je!

Maar, om terug te komen op de openingspost: goed werk, Kapitein Haak! :xyxthumbs: Altijd handig, een O2 als redder in nood in de buurt!
 
Bovenaan Onderaan