O2 to the rescue!

Captain Hook

Forumguru
Nog ff over dat hulp-starten.
Het scheelt idd als je weet waar je mee bezig bent. Bij ondergetekende is (uit een ver verleden) HTS elektro achtergrond toch altijd handig... :D

Het is wel jammer dat het tegenwoordig 'mode' schijnt te zijn om vooral je maar niet te verdiepen in de technische achtergrond van wat dan ook. Want stel je voor dat je weet waar je het over hebt en dat je iemand kunt helpen... :crazy:
 

Constant

Erelid
We kunnen dus gewoon accu helpen met onze O2's?

Is dat trouwens niet slecht voor je koppeling om zo'n petje uit de greppel te trekken?
 

Gieliovd

Forumguru
Bij voorkeur zeggen ze vaak ook wel de MIN pool van de bedrading aan je motor steun vast te maken (of een ander solide stalen punt).

Maar een belangrijker punt van commentaar is dat altijd éérst de PLUS moet worden aangesloten, naar mijn bescheiden kennis. Dit in verband met het sluiten van het kringetje met de massa klem. Als je de rode als laatste eraan knoopt krijg je vonken. Vonken + accu = BOEM!

Dus:
1- Plus (rood) aan de hulpaccu.
2- Plus (rood) aan de lege accu.
3- Min (zwart) aan motorsteun of accupool van hulpaccu.
4- Min (zwart) aan motorsteun of accupool van lege accu.

Dan motor hulpaccu starten. Beter is het zelfs om de hulpauto al te starten vóór het verbinden van de kabels maar dit is wegens draaiende delen enzo weer voor veel mensen een risico.

Even laten draaien.

Bij voorkeur verhoogd stationair (beetje gas) laten draaien. Dan andere auto starten.

Even laten zitten en dan in omgekeerde eraf halen.

Ik pak altijd gewoon eerst de MIN eraf bij de lege accu en dan de PLUS bij die accu. Dan trek ik die eraf bij mijn eigen accu. Even uitkijken met de klemmen bij het vastpakken.
 

Vacaro

Senior Member
Zal nog wel meevallen, petje zat waarschijnlijk niet heel vast maar juist genoeg om zichzelf niet vrij te krijgen. Zolang je dit niet teveel met slippende koppeling doet kan dat geen kwaad. Is ongeveer zelfde als aanhanger trekken. Als andere echt vast zit en je blijft dan met slippende banden of koppeling proberen dan ga je de boel forceren.
 

Captain Hook

Forumguru
Zal nog wel meevallen, petje zat waarschijnlijk niet heel vast maar juist genoeg om zichzelf niet vrij te krijgen.
Idd. Mijn ASR hoefde nauwelijks in te grijpen toen ik wegreed. Ik was eerder bang dat z'n typische petjes voorspoiler achter zou blijven in die greppel (nou ja greppel, meer een flinke geul zeg maar)
Het meeste voldoening gaf nog toen het 'petje' met een blosje op z'n wangen zei: "Nou, dank u wel meneer. U wist precies hoe u het moest aanpakken. Dat die auto dat kan" :yeah:
 

Wijnand850

Forumguru
De pechauto zou ik wel pas aansluiten als de motor van de donorauto draait. Om de kans op piekspanning te voorkomen is het verstandig om voor het starten van de pechauto bij de donorauto alle grote stroomverbruikers aan te zetten. Groot licht, mistlampen, achterruitverwarming, etc. Tijdens het starten van de pechauto is het slim om bij de donorauto wat gas te geven. De donorauto kan dan niet afslaan, en is ook beter voor de accu.
 

skodaboy

Forumguru
Zal nog wel meevallen, petje zat waarschijnlijk niet heel vast maar juist genoeg om zichzelf niet vrij te krijgen. Zolang je dit niet teveel met slippende koppeling doet kan dat geen kwaad. Is ongeveer zelfde als aanhanger trekken.

idd,dat is waar,heb met mijn 02 ook al een vw lt bestelbus (2 ton) vant werk voort getrokken,moest toen ook een kleine hellingen op rijden.
heb toen ook 2 pogingen moeten doen,de eerste keer sleepkabel aangespannen en gewoon willen vooruit rijden maar kreeg te veel weerstand daar de 02 al half op die hellingen stond...
bij de 2e poging de kabel dubbel gedaan =kortere kabel en toen de 02 achteruit laten bollen tot bijna tegen de vw bus en mee terug vooruit gereden en toen kwam de hele handel in beweging zonder al te veel moeite...:crazy:
zal morgen of zo nog een foto posten van de helling zelf.
 

Bijlagen

  • lt en skoda.jpg
    lt en skoda.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 20

skodaboy

Forumguru
idd,dat is waar,heb met mijn 02 ook al een vw lt bestelbus (2 ton) vant werk voort getrokken,moest toen ook een kleine hellingen op rijden.
heb toen ook 2 pogingen moeten doen,de eerste keer sleepkabel aangespannen en gewoon willen vooruit rijden maar kreeg te veel weerstand daar de 02 al half op die hellingen stond...
bij de 2e poging de kabel dubbel gedaan =kortere kabel en toen de 02 achteruit laten bollen tot bijna tegen de vw bus en mee terug vooruit gereden en toen kwam de hele handel in beweging zonder al te veel moeite...:crazy:

bij deze dus een foto van de helling en de vw-bus,toen ik de vw naar boven heb getrokken lag nog kiezel op de helling...intussen werd alles geklinkerd...:D
 

Bijlagen

  • helling.jpg
    helling.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 21
  • lt en skoda.jpg
    lt en skoda.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 17

Gieliovd

Forumguru
Heeft zo'n 4x4 geen low gear erop zitten? Dan trek je met gemak die 2 ton de heuvel op zonder een centje pijn aan de koppeling.
 

ougie

Forumguru
Onlangs de BMW 5 serie van mijn collega met startkabels aan de praat geholpen. Das grappig, vooral omdat beide boullide's geparkeerd stonden op de parkeerplaats van de bajes. Volgende dag kreeg ik leuke reactie omdat diverse collega's via de camera hadden meegekeken hoe de BMW niet wilde starten en geholpen moest worden door de Skoda.
 

Constant

Erelid
Lekker behulpzame collega's, wel kijken maar niet helpen :shocked: Ja, volg de Skoda rijdert krijgt zo een hele nieuwe betekenis :D
 

flip

Lid
Zo hoort het dus... niet dat ik niemand wil helpen, maar als je weet wat boven je hoofd kan hangen, dan ga je toch tweemaal nadenken. Als je mooi systematisch tewerk gaat, kan er dus toch niets gebeuren, als ik het goed begrijp. Ik ben namelijk op dat vlak een volslagen leek, en heb geleerd met mijn fikken van iets te blijven waar ik niets van ken. Liever blode Jan, dan ..
 

skodaboy

Forumguru
Heeft zo'n 4x4 geen low gear erop zitten? Dan trek je met gemak die 2 ton de heuvel op zonder een centje pijn aan de koppeling.

wel dat is een goede vraag waar ik eigenlijk géén antwoord op weet.
wat ik wel weet is dat de 02 4X4 maar max 1600kg sleepgewicht heeft.
dus met 2 ton 'aanhangwagen' gewicht zit ik er al dik 400kg over.
ook ga ik mijne privé 02 4X4 nie naar de kl.... rijden om daar ff een vw-bus naar boven te trekken...:(
eens boven op de weg hebben we de vw bus achter een andere vw bus gehangen om hem verder af te slepen...:D
 

flip

Lid
Ik meen te weten dat er géén low gear op zit. Dus toch maar opletten met het wegslepen van die kolossen...
 

Constant

Erelid
En dat maximale sleepgewicht is zonder hellingshoek of vast in de modder zitten. Op het Duitse Octavia forum is iemand daar proefondervindelijk achtergekomen met zijn Scout, die dacht het max toegestane gewicht tegen een helling op te kunnen trekken en heeft dat met een gesloopte koppeling moeten bekopen.

Wat betreft de "low gear", het is geen echte low gear maar volgens forumreacties zou de eerste versnelling van de 4x4 schijnt een langzamere versnelling te zijn dan bij de andere Octavia's.
 
Bovenaan Onderaan