O2 wil niet accelereren bij intrappen gaspedaal?

Wilko

Senior Member
Ik heb gisteren voor het eerst meegemaakt dat het intrappen van het gaspedaal geen duw in mijn rug en een snel oplopend toerental opleverde.
Na enkele seconden verbazing pakte hij ineens wel weer de signalen van het gaspedaal op en liepen de toeren en acceleratie weer in lijn met hoe onze O2 zich normaal gezien gedraagt.

Vandaag duurde dit ongemak, dat na enkele honderden meters van huis begon, echter enkele minuten. Ik heb bij de eerste verkeerslichten nadat ik het merkte de ESP knop maar eens ingedrukt, omdat ik niet zeker wist of het vuurtdurend remmen/ingrijpen kon zijn. Ook merkte ik dat het gas geven normaal werkte als ik de koppelingspedaal in trapte.

Uiteindelijk van pure frustratie bij een volgend verkeerslicht de motor afgezet en weer op gestart. Probleem verholpen...

Het gaat om een 2006 O2 2.0FSI 4X4, die voor zover ik het me kan herinneren nog nooit dit soort gedrag heeft vertoond.
We zijn vorige week na een lange rit met regelmatig en op langere stukken snelheden van 160 (tot soms 200) km/u thuis gekomen, en daarna heeft de auto enkele dagen stil gestaan. In CZ en D Euro 95 getankt. Echter geen rare toerentallen, stotteren of andere ongein voor dit euvel begon.

Wie heeft er een idee in welke hoek dit kan zitten?
 
Ik dacht bij je eerste zin aan een slippende koppeling maar zo bedoel je het niet.

Motor reageert niet op gaspedaal is wat je zegt. Geen lampjes aan op dashboard?

Ik weet niet hoe het zit op een 2006 Octavia maar ik heb aan mijn Ford eens een storing gehad aan de gaspedaal signaalgever - ofwel de sturing naar de motorcomputer. Dat kan een verklaring zijn.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou het ook zoeken in de richting gaspedaalsensor of het gasklephuis (stelmotor)......
Eerst maar eens uitlezen.....
 

Wilko

Senior Member
Bedankt voor het meedenken!

Ik wil hem zowieso uit laten lezen, maar dat kan morgen pas. Ik heb ook graag voor mijn bezoek aan de garage al een beetje een idee van waar ik het moet zoeken.

En nee, het was zeker geen slippende koppeling. Helemaal ingetrapt koppelingspedaal betekende een effect op de toeren bij gas geven, koppelingspedaal helemaal laten opkomen betekende nauwelijks effect op de toeren, zelfs bij vol gas geven. Mijn opleiding werkbouwtuig en motorvoertuigentechniek is weliswaar al weer ruim 25 jaar geleden, maar dat soort van simpele oorzaak-gevolgtrekkingen kan ik zelf nog wel maken. :-)

(en nee, ook geen kerstboomverlichting op mijn dashboard)
 

Antera

Donateur
Ik ga mee met ronnie. Ik verwacht idd dat de potmeter in het gaspendaal niet lekker meer is. ff uitlezen of er fouten in staan en desnoods in de meetwaarde blokken eens kijken of je gaspendaal nog wel doet wat hij moet doen
 

Cordoba

Forumguru
Als ik zou moeten raden, denk ik eerder richting noodloop. Als de sensor bij het gaspedaal (of de stekkerverbinding daarvan) de oorzaak was, zou het met ingetrapte koppeling ook zo moeten zijn. Andere mogelijkheid: brandstofprobleem, bijvoorbeeld filter dat deels dichtzit, of iets voor de aanzuigopening van de brandstofopvoerpomp.
 

Antera

Donateur
Als ik zou moeten raden, denk ik eerder richting noodloop. Als de sensor bij het gaspedaal (of de stekkerverbinding daarvan) de oorzaak was, zou het met ingetrapte koppeling ook zo moeten zijn. Andere mogelijkheid: brandstofprobleem, bijvoorbeeld filter dat deels dichtzit, of iets voor de aanzuigopening van de brandstofopvoerpomp.

Noodloop zeker maar de vraag is waarom/ Maar goed uitlezen zal denk ik wel meer laten zien
 

LT83

Forumguru
Ik ga mee met Cordoba, iets met brandstof- of luchttoevoer. Verstopt of gescheurd lucht- brandstoffilter misschien?
 

Wilko

Senior Member
Ik zou denken dat het probleem zich niet na een nieuwe start ineens op zou lossen, en dat eventuele problemen met lucht en brandstof niet ineens opgelost zouden zijn als ik bij stilstand de koppeling in trap en gas geef.

Maar goed, aankomende week gaat hij naar de garage. Eens kijken of dat uitlezen wat concreets oplevert...
 

Cordoba

Forumguru
Als je de motor even uitzet stopt de brandstofpomp met aanzuigen, en kan iets dat half voor de opening zit, zich makkelijker iets verplaatsen, en kan je eventjes geen problemen hebben tot hetzelfde voorwerp zich weer voor de aanzuigopening beweegt. Als het bijvoorbeeld een deels verstopt brandstoffilter is, kan het zijn dat bij rijden in lage versnellingen of stationair draaien er geen probleem is (beperkte hoeveelheid brandstof nodig per seconde), maar bij gasgeven in hogere versnellingen, kan er wel een probleem zijn met de dan benodigde hoeveelheid brandstof.

Probleem met de luchttoevoer geloof ik niet zo: bij onbelaste motor (stationair gasgeven) gaat niet echt veel minder lucht door de motor dan bij hetzelfde toerental in een hoge versnelling (4 of 5).
 

Wilko

Senior Member
Dan zou hij bij onbelast vol gas geven (terwijl de koppeling ingetrapt was) toch ook niet ineens de toeren snel op moeten laten lopen.
Dat was wel wat nu gebeurde. Als ik echter daarna met een ingeschakelde versnelling de koppeling op laat komen en weer meer gas geef dan lopen de toeren wederom nauwelijks op. Met de koppeling ingetraapt kon ik echter weer de toeren normaal op laten lopen door gas te geven.

Pas na een paar kilometer heb ik de motor uit gezet en pas toen vielen alle problemen daarna schijnbaar weg.
 

Cordoba

Forumguru
Als ie na herstarten ook bij gasgeven in hogere versnellen wel goed reageert (voor langer dan seconden/minuten), lijkt het een echt electronica probleem te zijn. Dan moet er ook een foutcode zijn, maar ik kan niet een voor de hand liggende oorzaak bedenken.
 

Wilko

Senior Member
Zojuist de auto uit laten lezen. Helaas is er een reeks van foutcodes, waardoor het volgens de dealer zowel een (dure) NOX sensor kan zijn, maar ook eventueel de injectoren. Er is een fles reinigingsvloeistof bij de brandstof gegoten, en volgende week vrijdag gaat hij naar de dealer om te zien of ze het probleem op kunnen lossen.

Niet gerelateerd, maar er werd me gevraagd of de auto schade heeft gehad (niet voor zover ik weet) omdat de bestuurdersdeur met een raar geluid sluit. Ook kreeg ik te horen dat ik in het vervolg de onderzijde van de deuren maar eens in de gaten moet houden omdat er water op de onderste deurrubbers blijft staan na een regenbui.

Fijn zo'n auto... Ik heb bij de voorgaande 4 octavia's samen (600+ K km) nog niet een fractie van de problemen gehad als bij deze, die we pas 9 maanden en +/- 15K km hebben.
 

delta

Actief lid
Niet gerelateerd, maar er werd me gevraagd of de auto schade heeft gehad (niet voor zover ik weet) omdat de bestuurdersdeur met een raar geluid sluit. Ook kreeg ik te horen dat ik in het vervolg de onderzijde van de deuren maar eens in de gaten moet houden omdat er water op de onderste deurrubbers blijft staan na een regenbui.
.

Bekend VAG probleem is op te lossen door deur bekleding los te nemen en de deurplaat af te kitten.
 

Antera

Donateur
Neem aan dat ze wel ff alle storingen hebben gewist zodat je volgende week precies kan zien wat er wel en niet terug gekomen is om eventueel een juiste diagnose te stellen. Soms staan er oude storingen in en worden deze door de dealers niet gewist. Kom dit helaas vaak tegen als ik auto's uitlees dat er nog oude storingen in staan ondaks dat deze opgelost zijn door de garage
 

Cordoba

Forumguru
Afwijkend geluid kan komen doordat er water tussen de rubbers zit (en geen lucht), is bij de modellen die bekend zijn vanwege lekkende deuren overigens het eerste signaal (bij o.a. de Fabia I en de Seat Leon 1M), de Octavia hoort bij mijn weten niet bij de modellen die vaak lekkende deuren hebben.

Ten slotte is het mogelijk om voor mensen die toegang hebben tot de juiste databases, om te checken of de auto ooit (zware) schade heeft gehad. Ik weet dat er ook garages zijn die niet alleen een aankoopkeuring doen voor een elders gekochte auto, maar voor een paar euro ook checken of de auto ooit in NL via verzekering is aangemeld voor schade, en ook dat schaderapport/reparatierapport te voorschijn kunnen halen.
 

Wilko

Senior Member
De auto is bij de garage geweest, en het lijkt er op dat Cordoba gelijk heeft.
De brandstoffilter zag er uit alsof er iemand mee door de woestijn was gaan slepen.

Op mijn vraag hoe dat nou mogelijk was kreeg ik de tip om altijd goed naar de uiteinde van de brandstoftuit te kijken voor ik hem in de auto stop. Er zijn blijkbaar nogal wat lui die zo'n ding uit hun hand laten vallen, in de blubber. Zo krijg je dus zand in je benzinetank.

Inmiddels heb ik ook wat meer info over de vorige eigenaren van de auto boven tafel gekregen... Blijkt dat hij na de leasetermijn bijna twee jaar verhuurd is (shit), en daarbij is die auto waarschijnlijk flink afgebeuld. Dat verklaart de problemen met een versleten getande riem, versnellingsbak en dit bij nog geen 120K km wel een beetje. :(
 

Wilko

Senior Member
En inmiddels zijn we het tweede hoofdstuk ingegaan: Tot drie keer na elkaar het probleem gehad, en nu ging het niet meer voorbij na een herstart. Sterker nog, er kwam op het display ook nog een leuk symbooltje over motormanagement bij, dat ook nog eens blijft staan. Binnenkort maar weer een nieuwe afspraak bij de garage maken. :(
 

Cordoba

Forumguru
Vervelend als je een exemplaar hebt dat blijkbaar vol zit met problemen. De ellende is, dat je niet kan voorspellen wanneer je alles gehad hebt, en je weet dus ook niet of je de auto zo snel mogelijk in moet ruilen, of dat je binnenkort kunt genieten van een probleemloze auto.
 
Bovenaan Onderaan