O3 RS voorbumper uitwisselbaar op 'reguliere' O3's?

HarrieSkoda

Forumguru
Goedenavond,

Ik vroeg me af of een O3 RS bumper uitwisselbaar is met een reguliere, niet RS zijnde, O3.

Dit vroeg ik me af omdat ik de standaard voorbumper wat te 'soft en te gewoontjes' vind, en de RS voorbumper juist een agressieve look geeft, wat ik erg mooi vind. Daarbij vind ik de mistlichten van de RS voorbumper ook mooier als hoe ze standaard zijn.

Daarbij komen nog enkele andere aanvullende vragen, zoals;
- Waar moet ik precies rekening houden met (de)montage van de bumpers?
- Zijn de stekkers van de mistlampen 1 op 1 uit te wisselen? Ik neem aan dat ik via VCDS de standaard DRL om kan zetten naar mistlampen als DRL?
- Nu zie ik op internet enkele bumpers te koop staan, maar wat moet ik hier nog allemaal bij halen voordat deze compleet is (zie https://link.marktplaats.nl/m1140451273). Zo ja, zijn deze onderdelen los te verkrijgen?
- Zijn deze bumpers ook nieuw te verkrijgen bij de dealer? Aan wat voor prijs moet ik dan denken? En zitten er alle kapjes etc. dan bij?

Graag zie ik jullie meningen/ervaringen tegemoet!

s-line

Forumguru
Alles is uitwisselbaar!
Je zal inderdaad wat plastic kapjes nodig hebben. Ff in de computer van de dealer snuffelen doet wonderen.

s-line

Forumguru
1 op 1 uitwisselbaar want de carosserie is van een RS is niet anders als een standaard Octavia. Ik heb ooit ook gewoon mijn Seat Leon Sport omgebouwd naar Cupra R en alles paste gewoon,het kan zijn dat je heel misschien wel de plastic modderkuipen ook moet vervangen voor grotere/langere exemplaren. Was bij mij Seat ook het geval. Ik was toen iets van 1000€ kwijt aan alle originele onderdelen. Ex. Spuit kosten

Bijlagen

• auto 011.jpg
    auto 011.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 92

HarrieSkoda

Forumguru
Bedoel je voor alleen de voorbumper, of voor de gehele kit € 1000,-?
Anders gaat het wel in de papieren lopen natuurlijk, haha.

Is er wellicht iemand die ook de standaard O3 bumper voor een O3 RS bumper heeft vervangen en antwoord kan geven op mijn vragen? :cheer:

s-line

Forumguru
De gehele set bedoelde ik. Maar wel via mijn werk met korting!
Skirts waren iets van 100€ (Per 2)
Achterbumper was iets van 275€
En de rest was voor de voorbumper incl. Mistlampen en roosters en modderkuipen.

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Wel de looks maar niet de euro's? Haha nee grapje hoor. Kan je niet beter je huidige voorkant aanpakken dmv een Lip of iets?

HarrieSkoda

Forumguru
Wil er best een paar euro aan spenderen hoor, alleen een bumper van €1000,- zou een beetje buiten proportioneel zijn, haha!

Een lip op de huidige bumper vind ik niet voldoende. De 'scherpe' hoeken van een RS bumper spreken me juist zo aan, alsmede de mistlamp-'strips'.

Antera

Donateur
Je kan de bumper wel plaatsen maar de kans is groot dat de stekkers anders zullen zijn. Bij vag zijn ze daar erg goed in. Een nieuwe bumper zal waarschijnlijk zeker wel de nodige euries kosten ga uit van een paar honderd euro en dan moet ie nog gespoten worden en alle roosters en kappen nog hebben.

Montage zal verder niet anders zijn dan de standaard bumper.

dirkie996

Forumguru
Dit wordt dan wel 'n schaap in wolfskleren. Reeds vele malen gezien bij verschillende wagens, werd vroeger al toegepast op de VW Golf I en II (pseudo gti's). Nu ja, over smaken e.d. kan men oeverloos discussiëren, maar persoonlijk vind ik dit nodeloze kosten. Bij wederverkoop, zal men ook niet staan springen om 'n 1.2tsi, met RS-look. Die kosten, haal je er nooit meer uit. Ach ja, we hebben allemaal in onze jeugdigheid wel eens zo'n fase doorlopen:bloos::D

B.Stuurder

Forumguru
Dit wordt dan wel 'n schaap in wolfskleren. Reeds vele malen gezien bij verschillende wagens, werd vroeger al toegepast op de VW Golf I en II (pseudo gti's). Nu ja, over smaken e.d. kan men oeverloos discussiëren, maar persoonlijk vind ik dit nodeloze kosten. Bij wederverkoop, zal men ook niet staan springen om 'n 1.2tsi, met RS-look. Die kosten, haal je er nooit meer uit. Ach ja, we hebben allemaal in onze jeugdigheid wel eens zo'n fase doorlopen:bloos::D
Ik denk dat je een schaap in wolfskleren bedoeld?
Kun je het beter andersom hebben, gewoon uiterlijk, maar een monster als het er op aan komt.
Niet dat ik daar verstand van heb....

Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Had een collega van @B.Stuurder dit niet laten uitvoeren? Kostte redelijk wat geld en als je het zelf moet betalen, eigenlijk niet te verantwoorden.
Klopt, de Skoda dealer in Zwolle heeft dit uitgevoerd, begroot was € 6.000, uiteindelijk werd het iets goedkoper, maar nog veel geld.
Dat kan wel goedkoper. De voorbumper is zo,over te zetten, alleen aan de achterzijde moet het uitlaatsysteem worden aangepast. Ik heb ergens gezien dat een voorbumper, gespoten en wel op €300 komt, achter wat meer, met montage zou €1000 totaal een mooi bedrag kunnen zijn, maar dan moet je het niet door een dealer laten doen.
In dit geval bij mijn collega moest dit wel, want lease.

dirkie996

Forumguru
Ik denk dat je een schaap in wolfskleren bedoeld?
Kun je het beter andersom hebben, gewoon uiterlijk, maar een monster als het er op aan komt.
Niet dat ik daar verstand van heb....
Begrijpend lezen: deel 2:deuk:, ik schreef toch 'n schaap in wolfskleren..:D
Niet dat ik er ook verstand van heb;)
Of bedoelde je " lam in wolfskleren"?

Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
0002_zpsgiachido.jpg

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook kijken of je op de sloop een gave RS-bumper in de juiste kleur kunt vinden, en omdat je dan ook de spuitkosten niet meer hebt zal dat toch een ander kostenplaatje geven.

innocenti

Forumguru
0001_zpsfji4dbmi.jpg

Eindelijk lukt het om foto's te plaatsen. Dit heb ik als alternatief omdat een RS bumper te kostbaar is en ik het zwarte onderstuk in de bumper te groot vond. Ik ben er blij mee zo. Kosten rond de €125 incl spuiten.

HarrieSkoda

Forumguru
@Antera ; Dat is wel balen dat er andere stekkers gebruikt worden. Ik had goede hoop dat deze voor de mistlampen niet verschillend zouden zijn. Ik neem aan dat via VCDS wel om te coderen is dat de mistlampen in de RS bumper branden ipv. in de koplampmodule?

@dirkie996 ; Had het bij mijn vorige auto ook en vond dat wel strak staan. Moet een auto persée snel zijn als ze het uiterlijk hiervan hebben? Ik doe het omdat ik het mooi vind. Bij verkoop zet ik dan toch gewoon weer de originele bumper er terug op. De RS bumper zal dan ook nog wel geliefd zijn gok ik.

@carfreak24 ; Thnx voor je link. Hier staan er inderdaad een heleboel op! Alleen verbaast het me dat sommige wel roosters hebben, en sommige niet. Hetzelfde met de grille, alsmede de mistlampen die ik bij alle bumpers mis.

@leon-cupra & @B.Stuurder ; Dat is inderdaad een behoorlijke prijs. Zelf lukt me dat wel. Gelukkig ben ik niet afhankelijk van een leasemaatschappij.

@Tuulster ; Die had ik inderdaad ook al voorbij zien komen uit Tilburg. Lekker dichtbij overigens. Misschien eens een babbeltje mee gaan maken.

@innocenti ; Ziet er inderdaad al een stuk frisser uit zo. Echter spreken de 'scherpe lijnen' in de RS bumper me zo aan.

@Cordoba ; Ik heb echt geen idee waar hier in de buurt (van Brabant) er een Skoda sloop zit die daar enigszins in handelt/verkoopt.

Ik ga er me even wat meer in verdiepen. Als jullie zeggen dat het in ieder geval 1 op 1 uitwisselbaar is, ben ik daar al heel blij mee. Nu alleen nog even uit zien te zoeken hoe duur de RS mistlampen zijn, en of de stekkers van de mistlampen hetzelfde zijn. Als dit allemaal in orde is zal de zoektocht gaan beginnen naar een mooie front RS bumper. Achter hoef ik geen RS bumper, dat vind ik prima zoals het nu is.

Bovenaan Onderaan