Occassion Octavia Combi - twijfels..

realoliesjeik

Nieuw lid
Dag beste mensen,

Ik ben aan het orienteren op een skoda octavia combi uit bouwjaar 2014/2015 met ongeveer 120000-130000km op de teller. Ik heb er tot nu toe een aantal gezien waarvan 1 er wel uitspring kwa opties.

Het gaat om een elegance uitvoering uit 2014 met o.a. stoelverwarming, extra groot display, half leder bekleding, sportstoelen en elektrisch achterklep voor +/- 11000 EUR. Bij een garage, niet particulier. So far so good.

Ik heb ook uitvoerig testrit gemaakt (snelweg + bebouwde kom) en o.a. een harde remtest, remtest stuur los, vol gas en koppeling opeens op laten komen, volledige wieluitslag en rondjes draaien, etc.
Wat ik echter merkte was dat op rechte stukken het stuur trilde. Dit aangegeven bij de verkoper (zat in de auto) en die gaf eerst aan dat hij niets voelde. Vervolgens zei hij dat dat met balanceren wel verholpen kon worden.

De auto is volgens mij verder in orde maar ik vind het wat vreemd dat je een auto verkoopt maar dat je dit als bedrijf niet eerst verhelpt voordat je m in de verkoop zet... Ik heb wel de afspraak dat mocht ik de auto daadwerkelijk kopen dit eerst opgelost moet zijn. Verder blijkt de APK van 2017 te zijn volgens RDW. Ben ik te wantrouwig of is het raadzaam om een keuring door andere garage te laten doen?
 

Duijzer

Donateur
Het kan zijn dat hij al wat langer stil staat. De banden zijn dan niet helemaal rond meer, en daar gaat het stuur van trillen.
Second opinion is altijd een goed idee.
 

widojo

Actief lid
Voor € 11.000 een O3 Elegance (Business Line?) bij deze km stand lijkt mij te mooi om waar te zijn.
Dat de auto al zo'n jaartje stil staat zet mij wel aan het denken. Kan zijn dat de auto te lang voor een te hoge prijs in de verkoop heeft gestaan (dan is er niet zo veel aan de hand), kan ook wat anders zijn.
Wat betreft trillen, opnieuw balanceren zou kunnen maar kan bijvoorbeeld ook de band zelf. Daar helpt geen balanceren.

Storingen vooraf verhelpen, poetsen en alle "oneffenheden" vooraf verhelpen voordat je een auto in de verkoop doet is in deze tijd van "internet-" en zo "meeneem"prijzen lang niet meer vanzelfsprekend.
 

kwillems

Donateur
Ik heb bij een recente aankoop een aankoopkeuring laten doen door een garage die bij vakgarage.nl is aangesloten. Dat kost 149 euro. Ze waren daar een kleine 2 uur mee bezig. Aan het bedrag kun je geen buil vallen.
 
Laatst bewerkt:

DinkyToy

Senior Member
Voor € 11.000 een O3 Elegance (Business Line?) bij deze km stand lijkt mij te mooi om waar te zijn....

Mij ook, ben ook op zoek naar iets soortgelijks maar 'n dergelijke configuratie uit '14 met 120-130K staat er meestal voor 13.000+ euros.
Ben benieuwd, linkje?!

Ook mijn ervaring dat lang niet alle occasions onderhoudstechnies smetteloos zijn. De koper moet ermee komen en zo wordt het mooi onderhandelbaar voor de verkoper. Komt de koper niet met opmerkingen dan kan dat helemaal mooi meegenomen zijn voor de verkoper want kosten uitgespaard.
Bij dergelijke handelaren kopen vereist kennis van zaken cq de wagen, vertrouwen doe je beter jezelf.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
De vraagprijzen die je tegenwoordig ziet zijn vrijwel altijd de internet meeneem prijzen. Leuk om online de klant te lokken met een zoekopdracht tot een bepaald bedrag. Wil niet zeggen dat dit bij deze auto ook zo is overigens. En dat de auto pas onderhoud krijgt bij verkoop is vrij logisch. Ik heb zelf meerdere auto’s gehad waarbij ik tijdens de proefrit puntjes vond die niet opvielen maar wel gedaan moesten worden.
 

MaxN

Donateur
Als ik even snel zoek denk ik dat het deze Skoda is.
Import uit Duitsland als ik het zo zie aan het boekje op de laatste pagina.
Volgens de RDW idd een verlopen APK sinds december, en BPM van 1000,- op een catalogusprijs van net geen 30.000,-.
Lijkt aan de lage kant de BPM, maar gezien de import is de prijs niet heel raar, maar als er wel een verleden aan de auto hangt is de prijs erg hoog!
 

MaxN

Donateur
Ja is meeneemprijs, maar dan wel inclusief alle andere zaken(Deze auto wordt geleverd inclusief professionele poetsbeurt, afleverbeurt, nieuwe A.P.K., BTW, BPM, rijklaarmaakkosten en ten naam stellings kosten) die normaal niet binnen de meeneemprijs vallen.
 

Arjann

Forumguru
Ik heb bij een recente aankoop een aankoopkeuring laten doen door een garage die bij vakgarage.nl is aangesloten. Dat kost 149 euro. Ze waren daar een kleine 2 uur mee bezig. Aan het bedrag kun je geen buil vallen.

Een aankoopkeuring van bijna 2 uur? Dan is er ook wel compressie gemeten zeker?
 

eriktv

Forumguru
Als aanvulling op de aankoopkeuring: dit kan ook gewoon bij een Škodadealer, dit kost echt niet zoveel. Dan heb je ook direct een beeld van de (al dan niet aanwezige) onderhouds- en reparatiehistorie bij dealers. Ik heb dit bij de aankoop van de O1RS gedaan. Even later heb voor een paar tientjes een verse APK erop laten zetten, ze hadden de auto immers toch al voor een deel gecheckt. Bij de aankoop van m’n Superb heb ik ook een uitgebreid rapport gekregen van de technische staat; zo weet je ook direct wat eraan zit te komen, zoals schijven, blokken en andere onzichtbare zaken.
 

hemi24

Forumguru
Elegance zonder chromen raamomlijsting..? Denk het niet!
Auto staat ook al een aardig tijdje, gezien de foto's met buitentemperatuur van -3,5°C...
 

eriktv

Forumguru
En check de voorruit even op schade: ze zetten doodleuk een foto van de Wartungsliste erop waar een vinkje staat bij n.i.O. (Nicht in Ordnung, niet ok) :)
 

Rallye

Forumguru
Wat houdt overigens een “extra groot display” in? Bedoel je dat de auto voorzien is van een Columbus navigatie in plaats van de Amundsen? Eén van de verschillen tussen die beide navigatiesystemen was inderdaad de grootte van het scherm. Daarnaast heeft de Columbus een eigen harde schijf en de Amundsen niet.

Succes met de zoektocht!
 

Okki

Donateur
ik heb ervaring met schade auto gehad (WOK status) die uit Duitsland geïmporteerd was....afkomstig van een niet nader te noemen autobedrijf uit Uden.....
Ik zou hem overslaan.....
 

realoliesjeik

Nieuw lid
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reactie tot dusver :thumbsup:


De meeste tweedehands worden pas technisch in orde gemaakt als ze daadwerkelijk verkocht worden....
Waarom denk ik dan. Je wilt toch een goede auto verkopen? Ik snap dat het wellicht minder moeite kost om het op deze manier te doen omdat de helft het wellicht niet doorheeft maar toch, wil je dan zo te boek staan als garage/dealer?

Als aanvulling op de aankoopkeuring: dit kan ook gewoon bij een Škodadealer, dit kost echt niet zoveel. Dan heb je ook direct een beeld van de (al dan niet aanwezige) onderhouds- en reparatiehistorie bij dealers. Ik heb dit bij de aankoop van de O1RS gedaan. Even later heb voor een paar tientjes een verse APK erop laten zetten, ze hadden de auto immers toch al voor een deel gecheckt. Bij de aankoop van m’n Superb heb ik ook een uitgebreid rapport gekregen van de technische staat; zo weet je ook direct wat eraan zit te komen, zoals schijven, blokken en andere onzichtbare zaken.
Ik ga ook een aankoopkeuring laten doen zodat ik, tot op zeker hoogte, weet wat ik koop. Het gaat tenslotte om veel geld.

Elegance zonder chromen raamomlijsting..? Denk het niet!
Auto staat ook al een aardig tijdje, gezien de foto's met buitentemperatuur van -3,5°C...
Ik heb dit nagevraagd bij een Skoda dealer maar die kon geen uitsluitsel geven en zei dat het kan dat dit in Duitsland anders is

Vraag desnoods om een 2e proefrit waarbij ze vooraf de wielen balanceren.
Staat gepland

ik heb ervaring met schade auto gehad (WOK status) die uit Duitsland geïmporteerd was....afkomstig van een niet nader te noemen autobedrijf uit Uden.....
Ik zou hem overslaan.....
Even snel googlen naar WOK levert mij "Wacht op Keuring" op. Mijn eerste vraag is hoe je erachter komt of deze status van toepassing is geweest voor een auto die geimporteerd is. Mijn tweede vraag --> heb je het specifiek over deze auto of een auto bij dit zelfde niet nader te noemen autobedrijf...
 

Okki

Donateur
Waarom denk ik dan. Je wilt toch een goede auto verkopen?

Kijk maar naar fotos van 2e hands autos bij dealers. Niet schoon, stof. Zo zou ik geen advertentie fotos plaatsen, maar het gebeurt wel.

WOK status (maar vooral historie) kan je op sommige sites tegen betaling opvragen. Weet zo ff niet welke. Als de auto is gerepareerd kan hij 100% goed zijn, maar de historische WOK status is bij inruil reden voor dealers om enkele duizendem euros minder inruil te geven.

Bij import van autos met schade hoeft de handelaar minder BPM af te dragen. Je kan dus tussen vergelijkbare autos een verschil tot duizenden euros in de rest BMP zien.

Nogmaals, de auto kan technisch 100% zijn, maar als de handelaar de WOK historie niet meld, heb je in de toekomst een financiele schade.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan