Hoi allemaal,
Hierbij een update. Allereerst bedankt voor jullie input. Na alle berichten werd ik redelijk sceptisch en had ik de bezichtiging afgezegd. Ik werd later teruggebeld door de verkoper die graag wilde weten waarom ik van de 2e bezichtiging afzag. Ik legde hem uit dat de BPM dermate laag was dat ik het niet vertrouwde en dat ik verhalen over schade auto's had gehoord en niet zo'n zin had om mijn zuur verdiende geld in een schade auto te steken.
Taxatie:
Hierop reageerde hij dat hij volledige inzage kon geven in het proces en dat ze bij de import van de auto deze hebben laten taxeren door een extern bedrijf die vervolgens elk krasje en deukje opschrijft wat de waarde omlaag zou brengen, etc. Omdat ik in de buurt was samen met vaders bij het bedrijf langs gegaan om toch maar te gaan kijken. Bij aankomst heeft de verkoper alle papieren laten zien inclusief onderhoudshistorie, foto's van de import en taxatie proces. Na dit gesprek was ik nog sceptisch maar besloten een aankoopkeuring te laten doen bij een Skoda dealer in de buurt.
Aankoopkeuring:
Bij de Skoda dealer heeft een monteur (samen met mij, mijn vader en nog iemand van de garage) anderhalf uur lang de auto binnen en buiten bekeken. Nergens was schade te vinden en geen van de onderdelen leek onlangs te zijn vervangen (bijv. geen nieuwe radiator, bouten niet vernieuwd, carterpan, etc). Ook de gehele achterkant, onderkant, wielkasten, dak etc grondig bekeken. Verder motor uitgelezen, onderhoudshistorie opgevraagd en testrit gemaakt. Uiteindelijk zijn de volgende punten geconstateerd.
- telescopen achterklep zweten (zijn elektrisch)
- banden niet helemaal rond (van het staan)
- batterijen afstandsbediening bijna leeg (kwam naar voren bij uitlezen auto)
- spul om in je banden te spuiten net aan datum..
Dat was alles wat er gevonden werd en dat gaf mij wat meer vertrouwen in de auto..
Autoverleden.nl
Echter, KM stand kon nog een dingetje zijn. Ik dacht, laat ik eens via autoverleden.nl kijken wat daar uit kan komen aan de hand van chassisnummer. Ik vroeg me af hoe betrouwbaar het zou zijn maar ik kreeg warempel foto's van Athlon te zien ten tijde toen de auto geveild/verkocht werd. Op de foto's stonden alle schades (denk aan putjes, strepen/krassen, etc) en tevens een foto van de kilometerstand werd getoond. Verder was er, volgens dit rapport, geen schade (denk aan plaat-, chassis-, water-, airbag of motor schade) bekend van dit voertuig.
Nicht in orde:
Die papieren heb ik ook gezien. Dit ging over steenslag op de voorruit. Dit heeft de verkoper ook laten zien op de voorruit waar dit was en dit was minimaal. Deze steenslag stond ook op de foto's van Athlon die ik via autoverleden.nl had verkregen
Chromen raamlijst:
De Skoda dealer had dit nog wat verder uitgezocht en beaamde dat in Duitsland een zwarte chromen lijst mogelijk is als optie. Tevens zie je bijvoorbeeld opties die meer standaard zijn in Nederland, zoals inklapbare spiegels, weer niet altijd op Duitse uitvoeringen zitten (zoals het geval is bij deze auto).
WOK check:
Ik heb nog ergens via een website een WOK check gedaan. Ik hecht hier niet al te veel waarde aan (dat de check valide is) maar goed, toch even het vermelden waard.
Conclusie:
Goed, al deze zaken in acht nemend heb ik besloten de auto te kopen met 6 maanden garantie.
Ik denk dat ik zo bijna alles heb gedaan om te checken of dit een legitieme auto is. En tja, het blijft altijd een risico dat ik iets over het hoofd heb gezien. En tja, het kan zijn dat na 7 maanden de motor er mee ophoudt maar dat risico heb je denk ik bij elke occasion die je koopt.
Goed, ik houdt jullie op de hoogte mocht er iets wijzigingen en het toch duur leergeld is geworden
In ieder geval heb ik al wat meer geleerd van de aankoop van een auto en laat ik zeggen: ik ben blij dat ik dit niet als werk hoef te doen...
En nogmaals bedankt voor de input en ik blijf dit forum vanaf nu natuurlijk volgen.
Groet