octaangetal??

joergarms

Senior Member
Naar aanleiding van een discussie gaande op het Octavia-platform wilde ik er hier ook een lijnte over uitgooien.
Het gaat alleen de benzinerijders aan; wie van jullie heeft weleens met het octaangehalte gespeeld tijdens het tanken en wat zijn de ervaringen??
Ik tank altijd euro 95, gewoon bij elke willekeurige pomp die ik tegenkom. Maar ik weet eerlijkheidshalve ook niet of een fabia-blokje het lekker vindt om euro 98 geinjecteerd te krijgen, heb zo gauw niet het instructieboekje bij de hand.
 
Naar aanleiding van een discussie gaande op het Octavia-platform wilde ik er hier ook een lijnte over uitgooien.
Het gaat alleen de benzinerijders aan; wie van jullie heeft weleens met het octaangehalte gespeeld tijdens het tanken en wat zijn de ervaringen??
Ik tank altijd euro 95, gewoon bij elke willekeurige pomp die ik tegenkom. Maar ik weet eerlijkheidshalve ook niet of een fabia-blokje het lekker vindt om euro 98 geinjecteerd te krijgen, heb zo gauw niet het instructieboekje bij de hand.

Het is geen octaangehalte maar octaangetal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Welke brandstof je mag/moet tanken is afhankelijk van de motor in je auto, o.a. de compressieverhouding.
Als je RON 91 mag tanken (alleen nog in oostblok verkrijgbaar volgens mij) is het onzin benzine met een hoger octaangetal te tanken. Tank in NL dus rustig Euro95.
Als je RON 98 moet tanken en je tankt benzine met een lager octaangetal, gaat de motor detoneren (pingelen) en da's slecht voor je motor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Detonatie
Producten als V-power hebben naast en hoog octaangetal ook andere eigenschappen zoals reinigen van je injectiesysteem en verbrandingskamer en daardoor kan het best zinvol zijn om eens met en dergelijke brandstof te experimenteren. Heb zelf het idee dat mijn Skoda beter (nog iets feller reagerend op gasgeven bij hogere snelheid) op V-power rijdt, maar dat kan best illusie zijn. Heb geen rollenbank en heb niet voor langere tijd het verbruik gemeten. Mijn Skoda rijdt ook prima op Wit-Russische (loodvrije) RON 91 benzine.
Gewoon de goedkoopste benzine tanken die Skoda toestaat zou ik zo zeggen, het spul is al duur genoeg.
 

purk

Senior Member
hoger octaan, heeft alleen maar voordeel als je de motor zwaar belast, zoals met caravan rijden in de bergen. Voor het file rijden dat je in nederland doet heeft het geen zin. een hoger octaan betekend meer vermogen omdat deze klopvaster is en later gaat pingelen. ( niet goed in een keer verbrand )

Als je 91 tankt dat nog in duitsland te verkrijgen is, zal de motor minder vermogen leveren omdat de motor bij zware belasting gaat pingelen en dit wordt gemeten door Pingelsensors op het blok.
Het regelapparaat zal de hoeveelheid in te spuiten brandstof dan verminderen waardoor je vermogen zakt.

Wel een tip voor FSI rijders, door de constructie van de motor willen ze graag dat je 98 tankt, de meeste tanken 95 maar de V-power van shell heeft een octaan 97 in nederland ( D is deze 100) en is goed koper dan 98.
 
hoger octaan, heeft alleen maar voordeel als je de motor zwaar belast, zoals met caravan rijden in de bergen. Voor het file rijden dat je in nederland doet heeft het geen zin. een hoger octaan betekend meer vermogen omdat deze klopvaster is en later gaat pingelen. ( niet goed in een keer verbrand )

Als je 91 tankt dat nog in duitsland te verkrijgen is, zal de motor minder vermogen leveren omdat de motor bij zware belasting gaat pingelen en dit wordt gemeten door Pingelsensors op het blok.
Het regelapparaat zal de hoeveelheid in te spuiten brandstof dan verminderen waardoor je vermogen zakt.

Wel een tip voor FSI rijders, door de constructie van de motor willen ze graag dat je 98 tankt, de meeste tanken 95 maar de V-power van shell heeft een octaan 97 in nederland ( D is deze 100) en is goed koper dan 98.

Helaas niet alles juist.
Als je motor geschikt is voor RON 91 dan heeft het echt geen enkel nut om benzine met een hoger octaangetal te tanken.
Een hoog octaangetal is alleen vereist voor bepaalde motoren die anders gaan pingelen. Kijk in je instructieboekje. Daarin staat vermeld welk minimaal octaangetal je brandstof moet hebben.
 

Tijg

Actief lid
hoger octaan, heeft alleen maar voordeel als je de motor zwaar belast, zoals met caravan rijden in de bergen.
Niet juist. Pingelen gebeurt door een (te) hoge compressie, niet door zware belasting. Wat is trouwens zware belasting? Hoog in de versnellingen doortrekken of met 1500 toeren de Brennerpas op?
Als je 91 tankt dat nog in duitsland te verkrijgen is, zal de motor minder vermogen leveren omdat de motor bij zware belasting gaat pingelen en dit wordt gemeten door Pingelsensors op het blok.
Het regelapparaat zal de hoeveelheid in te spuiten brandstof dan verminderen waardoor je vermogen zakt.
Niet juist. Als je 91 tankt terwijl je motor 95 moet hebben gaat hij òf pingelen òf minder vermogen leveren. Hij levert minder vermogen doordat het ontstekingstijdstip vervroegt (op dat moment is het mengsel niet compleet gecomprimeerd en ben je het pingelen voor).
Wel een tip voor FSI rijders, door de constructie van de motor willen ze graag dat je 98 tankt, de meeste tanken 95 maar de V-power van shell heeft een octaan 97 in nederland ( D is deze 100) en is goed koper dan 98.
Natuurlijk kan je met een FSI 97 octaan tanken, want er zit een klopsensor in. Je hebt wel minder vermogen dan met 98 octaan.

Overigens heb je niet meer vermogen als je 100 octaan tankt, tenzij je motormanagement daar specifiek voor geschreven is.
 
Natuurlijk kan je met een FSI 97 octaan tanken, want er zit een klopsensor in. Je hebt wel minder vermogen dan met 98 octaan.

Overigens heb je niet meer vermogen als je 100 octaan tankt, tenzij je motormanagement daar specifiek voor geschreven is.

Zo geredeneerd zou je met een FSI dus ook Euro 95 kunnen tanken, waarbij je dan enig vermogensverlies voor lief moet nemen, hoewel het motormanagement afgesteld is op Super 98. Klopt dit? En gaat het alleen om een beetje minder vermogen, of spelen ook andere aspecten een rol? Zelf tank ik vrijwel altijd Super 98 - omdat de dealer dit adviseerde èn omdat ik de motor soepeler vind lopen èn omdat het benzineverbruik toch wel minder is (1:15,2 t.o. 1:14.5 gemiddeld).
 

LenK

Forumguru
Zelf aan een motorparameter afleiden of je RON98 nodig hebt is onmogelijk. Dus is het voorschrift van de fabrikant nodig.

Bijvoorbeeld
Compressie
O2 RS 1:10.5 -> RON98
O2 1.6MPI 1:10.5 -> RON95 zelfde compressie lager RON

Vermogen
O2 2.0 150pk -> RON98
O2 1.8 160pk -> RON95 meer vermogen lager RON

Als de fabrikant RON98 voorschrijft dat kun je dat advies het best volgen. Skoda heeft er geen belang bij om iemand duurdere brandstof te laten tanken.
Dat ie op RON95 ook rijdt is alleen maar meegenomen. Vroeger zonder motormanagement kon je het maar beter uit je hoofd laten om normaal te tanken als super voorgeschreven was.

Dat een hogere RON tanken geen nut heeft wil ik enigzins tegenspreken.
Met mijn O1 1.6 heb ik in Tsjechie VPower RON100 getankt. De motor liep er een stuk beter op. Ik waag met niet aan speculaties over power of verbruik, dat is alleen op de rollerbank objectief vast te stellen.
Maar wat ik zeker merkte was dat het trillen/resoneren van de motor in bepaalde toerenbereiken weg was.
 

purk

Senior Member
Niet juist. Pingelen gebeurt door een (te) hoge compressie, niet door zware belasting. Wat is trouwens zware belasting? Hoog in de versnellingen doortrekken of met 1500 toeren de Brennerpas op?

oeps mijn fout inderdaad vervroegt hij het onstekinngtijdstip niet de hoeveelheid brandstof.

Wat ik bedoel is, oud kadettje, geen vermogen vragen niet pingen en vemogen vragen( belasten dit kan dus zijn op de brennerpas) wel pingelen. komt ook door onstekingstijdstip niet door compressie. dus wel waar Als je zegt dat je 95 moet tanken maar je tank 91 gaat deze pingelen. omdat bij een oud type deze niet geregeld word door een ecu

Het is dus wel waar dat je minder vermogen hebt omdat de ecu de verbrandin g voor het ideale punt laat plaatsvinden. op pingelen te voorkomen.

Niet juist. Als je 91 tankt terwijl je motor 95 moet hebben gaat hij òf pingelen òf minder vermogen leveren. Hij levert minder vermogen doordat he ontstekingstijdstip vervroegt (op dat moment is het mengsel niet compleet gecomprimeerd en ben je het pingelen voor).
Natuurlijk kan je met een FSI 97 octaan tanken, want er zit een klopsensor in. Je hebt wel minder vermogen dan met 98 octaan.



Overigens heb je niet meer vermogen als je 100 octaan tankt, tenzij je motormanagement daar specifiek voor geschreven is.


sorry voor mij deels verkeerde info. ik heb het ff verbeterd en er tussen gezet.
 

joergarms

Senior Member
Even een oude, maar nog wel actuele topic wakkerschudden.
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het spelen met verschillende benzines, (qua octaangehalte).
Aangezien we morgenavond naar de Franse alpen vertrekken en dus zo'n 1070km enkele reis moeten doen, lijkt het me leuk om eens te kijken wat nu echt effect heeft.
Ik kwam daarbij ook de Aral benzin102 tegen, de naam zegt het al, een octaangetal van 102. Zou dit ook nog nut hebben bij een relatief simpele Fabia van 2006? Volgens het boekje moet je geloof ik e98 tanken, waarbij e95 ook gewoon als goed wordt aangemerkt.
Ik rij nu op Vpower, dat is ongeveer e97 tot e98. Daarbij merk ik duidelijk verschil.
Langs de snelweg kost de Aral ultimate102 zo'n 1,68 euro. Vpower kost ongeveer 1,61 euro.
Sowieso rij ik morgen even langs de dealer, eens kijken wat hun mening erover is. Of het uberhaupt wel nut heeft. Sommige pingelsensoren gaan bijv. niet verder dan E98.
Maar ik ben benieuwd wat jullie meningen en of ervaringen hier over zijn. En dan zoek ik niet een welles/nietes discussie of het werkt, en dat het alleen maar tussen de oren zit. Maar gewoon inhoudelijke antwoorden.
 

EdK

Forumguru
Fijne vakantie vast ! en ik zal het volgende week ook misschien ervaren in dat land met al die fransen en hun toeristen
 

turboturbo

Forumguru
En...? Zijn de ervaringen al binnen? Ik vermoed dat ik met mijn type motor met euro 95 al op de top zit. Voorschrift volgens fabrikant is namelijk euro 91 of euro 95.
Ik zal dus niet zo gauw experimenteren met euro 98.
Ik ga nog wel eens een keer de euro 95 V-Power van Shell proberen. Kijken of ik daar wat van merk (of die zuiniger is, bijv.)
 

Race Eend

Forumguru
Sommige pingelsensoren gaan bijv. niet verder dan E98.

Er staan nogal wat foutjes in dit topic! Even wat extra info:

Pingelsensoren zijn kleine microfoontjes, als hij de motor 'hoort' pingelen zet hij de ontsteking LATER via het motormanagement. (latere ontsteking = meer hitte en minder vermogen).

Alles hangt samen met het type motor, originele motormanagement, de staat van de katalysator (en vervuiling in de motor) etc.

Hoe ouder de motor en motordelen worden, hoe gevoeliger de motor voor detoneren/kloppen/pingelen wordt. Een katalysator die meer tegendruk gaat geven zorgt ervoor dat de uitlaatgassen slechter weg kunnen (en heter zijn) en terug stromen de verbrandingskamer in, dit mengsel is zeer pingelgevoelig, bij brandstof met een lage klopvastheid (laag octaan getal), zal de motor via de pingelsensoren direct in moeten grijpen.

De moderne motor kan er in principe niet op stuk lopen, echter als je octaan 95 gaat tanken waar er eigenlijk octaan 98 in moet en je vervolgens in Frankrijk met 30 graden de berg op moet met een vol gepakte auto en vol vermogen, dan kan de motor uiteindelijk wel gaan detoneren (pingelsensoren kunnen tot 12 graden opvangen) en kapot lopen, zuigers smelten dan (zeker bij een wagen waar de luchtmassameter bv wat slechter wordt en de motor ook wat aan de 'arme' kant staat qua brandstofmengsel).
 

GL-rijder

Nieuw lid
Pingelsensoren zijn kleine microfoontjes, als hij de motor 'hoort' pingelen zet hij de ontsteking LATER via het motormanagement. (latere ontsteking = meer hitte en minder vermogen).
Mijnheer Race Eend,
Pingelen is het voortijdig ongecontroleerd ontsteken van de brandstof. U zegt, als ik u correct begrijp, dat het verlaten van de ontsteking dit probleem dan verhelpt, althans de pingelsensoren die de trillingen meten, regelen dit dan.
Echter, verlaten van de ontsteking geeft juist meer kans op zelfontbranding oftewel pingelen, terwijl door verlating van het ontstekingstijdstip ook te temperatuur stijgt, hetgeen spontane zelfontbranding nog meer in de hand werkt.
Moet het niet juist VERVROEGEN van het ontstekingstijdstip zijn?
 

joergarms

Senior Member
Zo inmiddels weer zuhause!!
Heb t merendeel van de vakantie op E98 gereden. EN ik blijf erbij, de motor loopt gewoon lekkerder rond. Klinkt minder rauw en pakt gewoon lekker op.
Het verbruik heb ik niet echt duidelijk kunnen meten, omdat dit niet de gewone omstandigheden zijn waarin de auto normaal rijdt. Nu namelijk vol beladen, aanhangwagen erachter, colletje op, colletje af, veel binnendoor noem maar op.
Nu weer terug in Nl ga ik gewoon weer E95 tanken, aangezien ik voornamelijk binnendoor, in de stad e.d. rij en het dan weinig nut heeft.
 

Race Eend

Forumguru
Mijnheer Race Eend,
Pingelen is het voortijdig ongecontroleerd ontsteken van de brandstof. U zegt, als ik u correct begrijp, dat het verlaten van de ontsteking dit probleem dan verhelpt, althans de pingelsensoren die de trillingen meten, regelen dit dan.
Echter, verlaten van de ontsteking geeft juist meer kans op zelfontbranding oftewel pingelen, terwijl door verlating van het ontstekingstijdstip ook te temperatuur stijgt, hetgeen spontane zelfontbranding nog meer in de hand werkt.
Moet het niet juist VERVROEGEN van het ontstekingstijdstip zijn?

Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Volgens mij heeft het weinig nut om nogmaals te herhalen.
Als de motor gaat pingelen gaat de motor minder voorontsteking draaien, kortom ontsteking 'verlaten / later zetten' / minder voorontsteking draaien'. Zou hij de ontsteking vervroegen, dan gaat hij JUIST pingelen en loopt een turbo motor 2 seconden later kapot.

Minder voorontsteking, meer temperatuur, nog pingel gevoeliger mengsel -> nog latere ontsteking... zo is het inderdaad, en daarom loopt een motor op 98 gewoon fijner en veiliger. En ben je bij een getunde golf 5 gti bv, zomaar 15pk kwijt tussen 95 en 98.

Verdiep je anders even in de materie en bekijk het filmpje van BP ultimate op de site van bp (en dat met name de illustratie IN de motor):
http://www.bp.com/retail/iframe.do?categoryId=9036408&contentId=7069825
 

EdK

Forumguru
Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Volgens mij heeft het weinig nut om nogmaals te herhalen.
]

Tsja misschien ligt het probleem wel bij jezelf ?? Misschien moet je het in jip en janneke taal eens uitleggen
Je gaat in al je teksten er vaak van uit dat iedereen mar technisch is, maar een groot deel van de leden is misschien wel a technisch met 3 linker handen
En dan is het de kunst om iets uit te leggen zodat ook de mensen met 3 linker handen het ook begrijpen

Denk dat een ieder hier ook eens rekening mee moet houden en op deze wijze heb je uiteindelijk een stuk minder misvattingen en modder gegooi
Want dat laatste gaat hier steeds meer de boventoon voeren op het forum
Sorry dat ik het zo zeg !
 

joergarms

Senior Member
Ik ben het helemaal met EdK eens. Het is namelijk niet alleen in dit topic, maar op veel meer. Dat is jammer, want het forum zou juist moeten zijn om iedereen wat wijzer te kunnen maken, iedereen te respecteren en als iets na 2 keer niet begrepen wordt, gewoon het geduld hebben om het op een derde manier te proberen.
Ikzelf heb de MTS autotechniek gedaan, zo zijn er hier nog een aantal monteurs en anders technisch aangelegden. Maar voor (ik noem iets) een accountant of chirurg, is het niet allemaal gesneden koek. Zij hebben andere kennis, die wij misschien weer niet snappen. Als we iedereen in zijn/ haar waarde laten, komen we veel verder.
 
Bovenaan Onderaan