Hallo Willem-Jan,
Ik heb proef gereden in een handgeschakelde 1.2 Ambition en die viel niet tegen moet ik zeggen. Motorisch gezien al helemaal niet. Mijn pa heeft een Touran 1.4 TSI met DSG en DSG rijd gewoon fantastisch. Wat betreft dat business-line gebeuren, ik snap het niet helemaal wat daar nu zo geweldig aan is. De auto valt al in de 20% regeling en bij mijn leasemaatschappij was de businessline vele malen duurder dan de elegance. Ik heb dan ook gekozen voor een 1.2 DSG Combi Elegance, omdat het prijsverschil in cataloguswaarde tussen de businessline en de reguliere elegance weliswaar kleiner is als 2k. Maar mijn leasemaatschappij er vrolijk een flink hogere leaseprijs per maand tegen overzet (wel zo'n 40 eu p/m). Dat heeft mij doen besluiten om niet te kiezen voor de columbus, park sensors voor en xenon verlichting (dat zijn immers de echte verschillen tussen de 2 uitvoeringen) dat vond ik het niet waard.
Wat betreft je proefrit, in elke 1.2 octavia kun je een proefrit maken, die extra opties verbeteren niets aan het toch al geweldige rijcomfort. En kijk ook eens op autoweek, daar hebben een aantal mensen hun ervaringen al beschreven.