Octavia 1.2TSI 7 DSG Business Line

LeCoq71

Actief lid
Hallo Willem-Jan,

Ik heb twee weken geleden een proefrit gemaakt in de Octavia 1.2 TSI 7 DSG Business Line. Op dit moment rijd ik nog een Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D F Linea Luna. Ik heb nu uiteindelijk gekozen voor een Octavia Combi Elegance 1.2 TSI DSG. De business uitvoering had ik in eerste instantie als eerste keuze maar vanwege de diefstalgevoeligheid van de Columbus ga (helaas :() ik maar voor het alternatief...(TomTom). Mijn tweede keuze was een Renault Megane Estate GT Line, ook erg mooi en met een sportief uiterlijk. Het prijsverschil heeft de doorslag gegeven.

Het rijden met een automaat is mij enorm bevallen en daarom heb ik nu met veel plezier gekozen voor de DSG. En wat komt er nog aardig wat vermogen uit zo'n kleine motor. Goed, het is geen snelheidsbak waarmee je bij de verkeerslichten wegscheurt maar het rijdt wel enorm ontspannen. De automaat schakelde enorm soepel en ik moest af en toe kijken in welke versnelling ik nu reed. Ook het rijden in de sportstand maakt een verschil. De auto reageert net wat sneller en trekt wat meer door. Echt super ! Ik heb de auto gisteren laten bestellen met de volgende zaken meegenomen:
- Metalic lak (Aqua Blue metalic/ Shadow Onyx)
- 17"velgen (Pegasus)
- Getinte ruiten (Sunset)
- Scheidingsnet achterbank
- Reservewiel volwaardig
- Vision package (Xeon)
- Dubbele bodem kofferbak
- Multifunctioneel stuurwiel
- Trekhaak 13-polig
- Bijhorend trekhaak
- Korte antenne
- Hulpveren

Nu alleen nog geduld hebben tot medio mei :24:. Zodra ik de auto heb zal ik eens wat foto's plaatsen. Ik heb namelijk ook enorm veel informatie uit dit forum kunnen halen met dank aan alle leden ;)

Met vriendelijke groeten,
Ronald

WillemJan

Forumguru
@LeCoq71: Dank je wel voor je uitvoerig verslag. Gisteren merkte ik - toevallig - dat er ook een Fabia met de 1.2 TSI 7 DSG bestaat. Maar toch ga ik proefrijden in de O2, in de F2 kan het alleen maar meevallen. Pas zo rond 4 oktober kan ik mijn nieuwe leaseauto op gaan halen, ik heb nog even de tijd om een goede keuze te maken.

Oh ja (1): voor de Columbus is er een afdekkap beschikbaar.
Oh ja (2): ik zag dat dit je eerste posting is. Stel je jezelf ook nog even voor in 'Even voorstellen'? (Mag, geen verplichting)

Groetjes... Willem

LeCoq71

Actief lid
Willem,

Voorstellen is gedaan. Wel zo netjes :).

Wat betreft de afdekkap: toen ik vorige week bij de leasemij's informeerde vertelde ze mij dat deze nog niet beschikbaar zou zijn voor de Octavia. Zelfs de dealer wist nog nergens van.

Gr
Ronald

WillemJan

Forumguru
@LeCoq71: Goed dat je je even hebt voorgesteld. Enne... wellicht kan je bedingen dat de afdekkap wordt gemonteerd zodra deze beschikbaar is...
Groetjes... Willem-Jan

LeCoq71

Actief lid
@WillemJan,

De afdekkap heeft geen zin meer. De bestelling is al gedaan en ik heb de navigatie er bewust uitgelaten en ga nu een TomTom of Smartphone gebruiken voor navigatie. Anders had ik zeker de business uitvoering genomen.

Gr
Ronald

WillemJan

Forumguru
Beste Medeforummers,

Vandaag heb ik met deze auto (Octavia 1.2 DSG) proef gereden. Het was in een woord 'fantastisch'. Wat viel me zoal op;
-> De auto was snel in de 7.
-> Razendsnel terugschakelen van de 7 naar bijv. 4 voor snelle accelaratie
-> Rust
-> Comfort

Wat ik niet zo goed heb kunnen testen, is de handschakelbaarheid van de DSG.

Op mijn shortlist staan - naast deze Octavia 1.2 7 DSG - ook de Fabia 1.2 7 DSG Elegance, Fabia 1.2 Elegance (handgeschakeld), de Fabia 1.2 TDI Greenline en de Octavia 1.2 (handgeschakeld).

Het zal een moeilijke keuze gaan worden.

Willem-Jan

WillemJan

Forumguru
@Hemi24: Maar er is ook een financieel aspect...
Als geld geen rol zou spelen, dan zou ik voor een S2 gaan.... Maar ja...

hemi24

Forumguru
Als geld geen rol zou spelen, dan zou ik voor een S2 gaan.... Maar ja...

Ik weet wat je bedoelt: De S2 is er niet met 1.2... ... ;)

Maar ik denk dat de keus tussen de ruimte en het comfort van een O2 en een F2 aan de andere kant toch vrij snel gemaakt is...

WillemJan

Forumguru
@Hemi24: Dat ben ik wel met je eens. Maar het leven is keuzes maken (even de filosoof in mij). Een klein beetje meer betalen vind ik niet zo'n probleem, maar heel wat meer gaan betalen wel.

Als ik alleen kijk naar de fiscale bijtelling dan is de O2 DSG EUR 40,-- per maand duurder dan wat ik nu rijd. Maar de F2 DSG Elegance is EUR 3,00 goedkoper. En de F2 1.2 Elegance handgeschakeld is weer EUR 23,-- per maand goedkoper....

Maar na mijn vakantie ga ik offertes opvagen en dan ga ik de definitieve keuze maken. Want de fiscale bijtelling is niet het enige dat telt.

Willem-Jan

Darkside

Forumguru
Denk dat je eerst moet kijken of je een F2 of een O2 wilt. Als je de ruimte van een O2 niet nodig hebt (en een F2 is al behoorlijk ruim) Ga dan lekker voor de F2.
Persoonlijk vind ik de O2 mooier en comfortabeler en heb ik de ruimte ook nodig.
Dan moet je kijken of je DSG het geld waard vindt. Persoonlijk vindt ik van wel. De 1.2 rijdt heerlijk met de DSG. En de handschakeling werkt prima. Maar zie daar de toegevoegde waarde nog niet echt van.
Zou me daar niet blind op staren. De kickdown in D doet al wonderen om 'snel' in te halen.
Maar ik ken het probleem van budget. Als budget het zou toelaten dan zou ik ook een S2 rijden (1.4 met DSG). Of nu leder onder mij kont hebben. Maar die 'slechts' 3 tientjes waren het mij niet waard.
Voor mij is het DSG geworden.
Succes met filosoferen en je keuze

WillemJan

Forumguru
@Darkside: ik ben het heel erg eens met de manier waarop je het verwoordt. Ik rijd nu in een F1 (Combi) en de ruimte heb ik af en toe ook echt nodig. Echter, meer ruimte is niet echt nodig. Maar de O2 reed afgelopen zaterdag wel erg rustig en lekker. Zelfs zo lekker dat mijn vriendin zowat in slaap viel...

De O2 die ik dan graag zou willen hebben, is wel de O2 HB uitvoering. Want de Combi vind ik gewoon niet mooi.

Willem

Darkside

Forumguru
Dan zal ik de F2 nemen. Het kan namelijk gevaarlijk zijn als er mensen in een O2 in slaap vallen.....
De HB heeft met zijn 560 liter bagage ruimte natuurlijjk ook een hoop liters om te vullen.
En jij, je vriendien en de passagiers op de achterbank hebben natuurlijk wat meer 'speel' ruimte.
Als de ruimte niet perse nodig is, dan zal ik denk ik voor een mooie F2 gaan met leuke opties en DSG.

WillemJan

Forumguru
Heren,

Ik ** denk ** dat het de Octavia 1.2TSI Handgeschakeld Business Line (HB) gaat worden en wel met de volgende opties:
* BleuTooth telefoonvoorbereiding
* Reservewiel
* Ruitenwisser achter
* Klasse 3 alarmsysteem
* Afdekplaat voor de Columbus

Wat is de toegevoegde waarde van ESP? Nu heb ik dat niet, en ik wil juist onder mijn huidige kosten blijven. Met ESP ga ik erover, zonder ESP blijf ik juist er nog net onder.

Alvast bedankt... Willem-Jan

WillemJan

Forumguru
Heren,

Ik ben gisteravond -- aan het prutsen -- geweest. Met de berekening van welke auto er goedkoper is, heb ik een denkfout gemaakt, waardoor de berekening niet kopte. Dat heb ik gecorrigeerd. Alleen de F2 1.2 Handgeschakeld Elegance is goedkoper dan wat ik nu rijd (de Greenline even niet meegerekend).

Dus het wordt geen O2 maar een F2.

Groetjes... Willem-Jan

Darkside

Forumguru
Dus toch een F2.
Behalve een 1.2 handgeschakelde Elegance...wat heb je nog meer gekozen en welke kleur wordt het.

WillemJan

Forumguru
Hoi DarkSide,

Dank je wel voor je reactie. Het gaat toch weer anders worden:
- Skoda Fabia Combi 2 1.2 77 kW TSI Elegance DSG
- Candy White
- Black interieur
- Vision pakket
- Eletrische ramen achter
- Park Distance control achter
- Multifunctioneel stuur
- Volwaardig reservewiel
- Kenwood DNX9260BT incl. inbouw en besturing via het stuur.

Ik moet de dealer het goede nieuws nog gaan vertellen...

En daarnaast vind ik een witte auto met sunset erg mooi!

Groetjes... Willem-Jan

WillemJan

Forumguru
@Fabia: het worden de standaard velgen. Velgen vind ik zo ongeveer het minst interessante onderdeel van een auto (om uit te kiezen dan).

Groetjes.. Willem-Jan

Bovenaan Onderaan