Octavia 1,6 mpi op LPG

Vlaar032

Senior Member
Er zijn van een groepje in NL geleverde Octavia's 1,6 mpi 2 modellen losgekomen in de handel. Geen combi's, maar goed zat voor mij. Deze hebben beide LPG, rond een ton gelopen. Ik kwam ze tegen bij het zoeken naar een andere privé-wagen op internet.

Ik heb nu een Nissan Almera Tino 1,8 op benzine, die was ook nodig voor mijn zieke vrouw en haar rolstoel/rollator, daar kan ik stoelen uithalen en zo, maar helaas is zij afgelopen april op 47 jarige leeftijd overleden.
Nu ik alleen ben rij ik regelmatig overal en nergens naartoe, en die Tino wordt wat prijzig met tanken. En uit 2005 dus daar doe ik geen LPG meer in. En de 16 kleps 1,8 motor van Nissan is daar ook niet zo voor geschikt.

Zijn er ervaringen en tips waar ik op moet gaan letten als ik komend weekend voor zo'n Skoda 1,6 MPI op LPG ga kijken?
Eén weet ik geloof ik al: distributieriem moet er nieuw op, als dat nog niet gedaan is.

Tips & trucks zijn welkom, dus!
 

Falcon

Donateur
Lijstje:

1. Ik heb zelf goede ervaring met de Vialle LPG installatie.. 160.000 km zonder problemen gehad.
2. Mocht de auto de eerste keer niet goed starten en de tweede keer wel... schrik dan niet.. is wel te verhelpen
3. Op de plek van de reserveband ligt de ringtank. Controleer welke grootte deze heeft. Een 70 liter tank is minimaal wat je wil hebben, deze vul je namelijk met max. 50 á 52 liter aan gas (ivm drukopbouw geen 70 liter mogelijk). Je rijdt gemiddeld 1 op 10 á 11 .. dus kun je rond de 480 á 500km op gas rijden
4. Is de reserveband nog aanwezig ivm de ringtank?
5. Is plastic klepje nog aanwezig op de aansluiting voor het gas (kost nieuw 15 euro bij tankstation :D
6. Als je de deur aan de kant van de bestuurder opent, moet het gassysteem daar al op reageren.
7. Zorg dat de auto nog niet gestart is geweest voor je proefrit. Zodoende kun je vaststellen of de auto goed start op benzine en hoelang het duurt tot hij overschakelt naar Gas (in stationaire stand duurt dit langer, dan wanneer je ermee rijdt). Normaal gesproken duurt dit ongeveer 2km.
8. Controleer of de auto netjes stationair draait. Bij mij was er weleens een probleem dat hij te laag stationair (onder de 1100 toeren) ging draaien en ging stotteren. Dit had ook iets te maken met de gasinstallatie.
9. Laat de gasinstallatie controleren voor aankoop bij een gasinstallatie-boer :)

Vergeet ook niet om de auto zelf te controleren en focus je niet alleen op het gassysteem! :)
 
Misschien is het een optie om zelf LPG te laten inbouwen? Kost uiteraard wel wat maar als je dat goed laat doen heb je wat meer zekerheid.
 

Freakin

Actief lid
Ik ga mee met de punten van Falcon.

Ik heb zelf ook de 1.6 MPI op gas.

- Gastank ligt netjes op de plek van het reservewiel. Mijn reservewiel ligt nu in de schuur (dat ding is veel te groot, 17 inch). Als ik een lekke band krijg dan heb ik een uitdaging :smirk:. Iets om mee rekening te houden.
- Bij mij werkt de indicatie dat aangeeft wanneer hij van benzine naar gas schakelt niet meer. Ik zie dat niet als een probleem omdat ik het altijd voel wanneer hij overspringt (ff een klein schokje)
- Hou er rekening mee dat de auto, vooral op Gas, niet erg snel aanvoelt (bij invoegen moet je ff goed het 'gaspedaal' intrappen)
- Hou er rekening mee dat je vaker moet tanken (je rijdt er 1 op 9 a 10 mee en de tank is vaak niet heel groot)

En niet onbelangrijk:
- Hou er rekening mee dat je je lach inhoudt bij het afrekenen bij het tankstation.... Iedereen voor je mag minstens 90 euro aftikken en jij zult slechts rond de 28 euro betalen :yeah::yeah::yeah:


Succes !!


P.s. Achteraf een gasinstallatie laten inbouwen zou ik persoonlijk niet doen.
 

Falcon

Donateur
1 Bij mij werkt de indicatie dat aangeeft wanneer hij van benzine naar gas schakelt niet meer. Ik zie dat niet als een probleem omdat ik het altijd voel wanneer hij overspringt (ff een klein schokje)
2 Hou er rekening mee dat de auto, vooral op Gas, niet erg snel aanvoelt (bij invoegen moet je ff goed het 'gaspedaal' intrappen)

En niet onbelangrijk:
3 Hou er rekening mee dat je je lach inhoudt bij het afrekenen bij het tankstation.... Iedereen voor je mag minstens 90 euro aftikken en jij zult slechts rond de 28 euro betalen :yeah::yeah::yeah:
.


Mag ik vragen welke gasinstallatie jij hebt Freakin?

Want ik herken punten 1 en 2 niet met de Vialle installatie.. Gas was de auto zelfs sneller, dan op benzine.

Punt 3 is natuurlijk geweldig! :)
 

Freakin

Actief lid
@falcon:

Merk weet ik eigelijk niet precies... Heel stom, maar er staat alleen AG (zal wel iets van AutoGas zijn)
Optrekken is een gevoelskwestie. Misschien is het in werkelijkheid niet waar. Ik heb alleen het idee dat de auto op benzine wat soepeler rijd..

Punt 3 maakt me elke keer weer blij! 'Dat is dan 103 euro mevrouw', 'Dat is dan 92 euro meneer', en dan bij mij 'Dat is dan 29 euro meneer'.. Heerlijk! :worshippy:
 

turboturbo

Forumguru
Tja, dat lachen zou ik ook wel willen doen. Maar hoe lang blijft een G3 installatie korting krijgen in de WB?
Want als je de lasten vergelijkt met een gewone gas auto moet je wel donders veel km maken (en dagelijks tanken... :() wil je er nog voordeel aan behalen...
Sorry, is off topic.
 

Vlaar032

Senior Member
Nou morgen ga ik weer eens kijken. 1e Keer was bij dealer maar die bood wel erg weinig voor de Nissan. Wel iets meer dan een uur rijden vanaf Utrecht. De kleur is wat minder, een soort niet-metallic blauw (VAST de reden dat hij er nog staat) en het is een automaat met de 1,6MPI dus ook geen strepentrekker. Maar dat kan me niet zo veel schelen. Als het maar ook op gas kan. Hoewel ik absoluut niet weet of dat al een DSG is? Een O2 uit 2007 met 118000 km op de teller. Er moet voor mij dan nog wel een trekhaak onder.

Dit staat in de specs mbt luxe/veiligheid en zo
Audio
Radio/CD zijnde die inbouwradio NIET met dat hele grote scherm gelukkig. Die wordt in Utrecht steeds gejat.
Comfort


  • Airconditioning, automatisch, dual zone.
  • Buitentemperatuurmeter
  • Hoofdsteunen achter
Exterieur


  • Buitenspiegels inklapbaar
  • Bumpers in kleur van de carrosserie
  • El. verstelbare spiegels
  • Lichtmetalen velgen
  • Onderhoudsboekje aanwezig
  • Park control achter
  • Stuurbekrachtiging
  • NAP Weblabel
Interieur


  • Bestuurdersstoel hoogte verstelbaar
  • Deelbare achterbank
  • Verstelbaar stuur
Veiligheid


  • Airbag Bestuurder
  • Airbag Passagier
  • Airbag, zijdelings voor 2x
  • Centrale deurvergrendeling, afstandbediend
  • Mistlampen
Techniek


  • ABS
  • Boordcomputer
  • Cruise control
  • Electrische ramen achter
  • Electrische ramen voor
  • ESP
  • Regensensor
  • Startonderbreking


Morgen maar eens een proefritje.
 

bobby45

Actief lid
tsi kan ook op lpg wel iets duurder 3000 euri voor inbouw
dus kun je 1.2 of 1.4 of 1.8 tsi kopen.
 

Vlaar032

Senior Member
Nou, het is gelukt. Een nogal blauw kleurtje, die van de advertentie op internet gekocht. Een 5 drs, 6 versnellingen DSG. Bouwjaar 2007. Die gelijk nieuwe dsg-olie krijgt want dat moet met die km stand toch ongeveer (118000). De 1,6 mpi krijgt ook gelijk een nieuwe distributie riem. De garage had een soort achterbak-rommelmarkt van mensen uit de buurt gisteren, dus ik heb heerlijk op mijn gemakkie een proefrit op LPG kunnen maken van een uur of 2, niemand lette op mij, en wat overgeschakeld van gas naar benzine etc. Hij startte ook goed, want de garage had door het marktje niet de auto's nog kunnen gebruiken (voor mij moesten de dranghekken opzij om de auto eruit te halen)
Een automaat had van mij niet gehoeven, maar eigenlijk kwam het als een "zegen" want het rijdt enorm relaxed. Ik wist dat niet. Voor de rest LM velgen etc...Da's altijd handig om je remblokken in de gaten te houden, kan je goed zien, er zitten schijven voor en achter.
Dus volgende week zaterdag omruilen, en dan hoop ik dat de Almera Tino die ik nu heb, door een gezinnetje wordt gekocht, dat er meer aan heeft dan ik. Ik was helemaal weg van die Skoda. Ik ga even uitzoeken hoe ik op deze site een foto ervan kan plaatsen.
De LPG G3 installatie is van Vialle, trouwens.
 

Falcon

Donateur
En Vialle heb ik dus gehad en ben ik zeer over te spreken geweest! :)

Fijn om te horen dat de auto is bevallen en laat ons inderdaad even wat foto's zien! Nog een opmerking... de 1.6 MPI lust wel wat motorolie, dus controleer deze af en toe even. Ik had zelf naast de verhoging in de achterklep (voor de gastank) altijd een flesje liggen.

Laat nog eens weten hoe je hem bevalt! :)
 

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd!

Is het geen tiptronic ipv DSG? Iets zegt mij dat de 1.6 MPI niet met DSG geleverd is, maar bewijs kan ik er zo snel niet voor vinden.
 

Cyrus

Actief lid
Je ziet het zo: bij een DSG-bak staat er "DSG" op het chromen plaatje bovenop de keuzehandle, bij een Tiptronic niet. In ieder geval werden de FSI's (1.6 en 2.0) en TDI's (1.9 en 2.0) vanaf het begin al met DSG geleverd (zie mijn Octavia TDI uit 2007).
 

Vlaar032

Senior Member
Ok, misschien is het dan wel een tiptronic, kan ook...Daar heb ik niet op gelet...Eigenlijk is dat dan wel jammer denk ik? Want volgens de technische gegevens gaat deze nu in iets meer seconden van 0 tot 100 dan de handbak. En met een DSG is dat doorgaans sneller of even snel. Ik heb in het fotoforum wel 3 fotootjes van de Octavia geplaatst. Ook een van binnen, misschien kunnen jullie al wat zien aan de "pookknop"?
De foto;s zijn makkelijk te vinden, gezien het lekkere blauwe kleurtje. :xyxthumbs:
De automaat heeft 6 versnellingen en kan ook handmatig sequentieel geschakeld worden. En prompt reed ik toen een hele tijd in z'n 3 en dat ik dacht...Waar komt dat lawaai toch vandaan? O ja, schakelen als-ie rechts zit, en automatisch als hij links zit. En dat is goed om te hebben, want ik heb ook een caravan, (beladen 1000 kg) en dan moet je soms wel toeren kunnen draaien. Een 1,6 is niet zo heel ruim bemeten.
 

Cyrus

Actief lid
Mijn 1.9TDI met DSG is volgens de fabriek ook 0,6sec trager op de sprint 0-100 km/u dan de versie met handbak, dus dat zegt op zich niets. En de Tiptronic-bakken zijn ook handmatig te schakelen, dus ook dat zegt niets :D

Los daarvan: een Tiptronic is ook een prima bak hoor!

Ik za de foto's van je auto zo even opzoeken.
 

Cyrus

Actief lid
Van de foto's van jouw auto werd ik niet wijzer. Heb even op gaspedaal.nl alle aangeboden Octavia's 1.6 benzine met automaat bekeken, geen enkele had een pookknop met DSG er op.

Als je DSG hebt, staat er DSG in het chromen plaatje.

In het theoretische geval dat die pookknop ooit eens vervangen zou zijn door het verkeerde model: de dealer weet exact wat voor versnellingsbak je hebt, desnoods achterhaalt men die aan de hand van de sticker met autogegevens in je serviceboekje (zit ook op de vloer van de bagageruimte)
 

Vlaar032

Senior Member
OK bedankt voor het kijken. In elk geval schakelde het allemaal goed, gelukkig. Maakt ook bijzonder weinig toeren bij 120 in vergelijk met de Nissan, zeg...Scheelt bijna 700rpm. Dat lijkt me heerlijk op lange ritten...Maandag 11/6 begint dat gelijk goed ivm het werk. Utrecht->Brussel en weer terug. Op lpg LOL voor 0,19 ct/km. Hou ik nog geld over voor een MacFlurry...
 

Vlaar032

Senior Member
Met de erg blauwe Skoda op vakantie geweest naar het Grevelingenmeer. Caravan erachter (max 1000kg) en op naar de camping.
Ging goed, zo af en toe even de automaat in de gaten houden dat hij niet pendelt. Dan kan je hem in de versnelling handmatig vast zetten.
Verder heb ik de achterwielen verwisseld omdat er een cuppende band zat, nu geen vervelend geluid meer. Gelukkig stond er op de banden geen draairichting, alleen het woord "outside". Nou DAT blijft goed, natuurlijk! Alleen het linker achterwiel bood dapper weerstand, blijkbaar in 5 jaar niet losgeweest (?) zat ondanks dat het een alu velg is gelemaal vastgekoekt aan de naaf. Dus voorzichtig met een blok hout ertussen los moeten tikken met een hamer.
Voor de rest heerlijke wagen, valt me alles mee. En heel Zeeland ondersteboven gereden voor een paar tientjes aan LPG. Op zich bevalt me dat prima. Al die mensen bij de pomp rond de 80,= Eur afrekenen, kom ik aan met 25,=.
Nu maar hopen dat ik de goede motor heb gekozen (1,6 MPi) zodat ik niet snel een andere kop er op moet zetten.

Ik had gekocht zonder garantie, dat scheelt vaak een 1000,= á 1500,= en ik kan zelf wat klussen er aan. Maar ik laat er wel even nieuwe voorremmen, schijven en blokken, op zetten. Remt op zich nog prima, maar op de voorblokken zit een milimetertje of 3 nog. En bij een automaat slijten de schijven wat sneller.

Het enige wat ik nog nergens kon terug vinden was het kastje van de bluetooth kit, daar wil ik ik een apart luidsprekertje aan hangen. Want nu linkt het wel, maar er komt geen geluid uit. (Bury bluetooth) Ik had al de radio (dubbel-din) los gemaakt, maar daar kan echt niks meer achter. Links boven de pedalen gezocht, rechts achter het dashboardkastje, zodat ik inmiddels ook weet hoe je het interieur filter vind! Maar ja: ik durf niet zomaar dat hele dash te slopen.

Als iemand nog een idee heeft waar ze dat kastje normaal wegstoppen, zou ik dat graag willen weten...
spacer.gif
 

Rallye

Forumguru
Bij mij zit hij achter het paneel links in de voetenruimte van de passagier. Geen idee hoe dat los krijgt trouwens......
 
Bovenaan Onderaan