Octavia 1.6 TDI 110pk ervaring, zonder tunen, met caravan

hendrik38

Forumguru
Ik denk dat dit prima kan, MITS je je er bewust van bent dat het op bepaalde momenten kritiek kan zijn. Denk aan afdalingen, achter auto trailers zitten etc. Als je gaat slingeren heb je weinig body qua auto om dat te corrigeren. Dus die situaties zoveel mogelijk vermijden. Ik rijd met een 1800 kg caravan naar Italië en zit ook rond de 85%.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb onze Wilk achter de Passat gehad en een klapband gehad met de caravan. Daarbij bleef de combinatie gewoon keurig rechtdoor rijden en kon ik zonder problemen naar de vluchtstrook sturen.

Nu moet ik wel zeggen dat de VW's (eerst de Passat en nu de Touran) stugger geveerd zijn dan de Superb die ik daarvoor had. En qua stabiliteit winnen de 2 VW met gemak van de Superb.
Ergo, als ik een nieuwe Skoda zou bestellen dan zou ik wel een setje progressieve veren laten monteren door @Antera

Qua motor vermogen, die 105 en 120 pk 1.6 TDI's (beide met 250 Nm koppel) kregen (in mijn geval) de combinatie van 3500 kg prima in beweging. En ja het zijn heethoofden die 1.6 TDI's, dus gewoon de olietemperatuur in de gaten houden en vooral rustig rijden en blijven, het is tenslotte vakantie!

Ow, de huidige Touran is een 1.5 TSI (150 pk, 250 Nm) en die heeft het net ietsjes makkelijker dan de 1.6, maar ik denk vooral doordat er 7 versnellingen (DSG) zijn om het ideale toerental te vinden..

mwhite

Forumguru
klopt @Bakkertje ik had ook regelmatig dat olie temp opliep.
heeft ook te maken aan mijn rijstijl, omhoog moet ik ook gewoon 100km :jaja:

dan kwam het wel eens voor dat de temp wat opliep, even zakken tot 85km en zakte het weer.
was met 30+ buiten temperatuur.

met mijn caravan is de 1.4 tsi en 1.6 tdi vergelijkbaar ( allebei getuned)
alleen het verbruik is beduidend meer bij de 1.4 :thinking:

Jessedew

Senior Member
Goeie vraag TS. Een diesel staat natuurlijk bekend om koppel, ik heb een 1.4 TSI met 140 pk, maar dus wel iets kleinere motor, zou dat min of meer vergelijkbaar zijn? Daarmee trek ik onze Hobby, leeg 950 kg, maar beladen toch ook al snel 1250 ofzo. (nog niet mee in het buitenland geweest, dus valt niet heel veel nuttigs te melden eigenlijk :pieker:)

Bovenaan Onderaan