Octavia 1.6 TDI Greenline aankoop advies

Roeland80

Forumguru
Als jij tevreden bent is het natuurlijk goed, maar de twee-massa-vliegwielen zijn echt niet voor niets geïntroduceerd. Dat is namelijk om motortrillingen te isoleren van de aandrijflijn. Dat geeft een comfortwinst, en bovendien is het beter voor de aandrijflijn.
Als een twee-massa-vliegwiel niets op zou leveren, zou de auto-industrie, die immers ieder dubbeltje omkeert, ze echt niet monteren.

Klopt helemaal en daarom monteerd Volkswagen ze zelf ook in de lagere segment autos zoals bedrijfs auto's en auto's die veel moeten kunnen trekken zoals een aanhangwagen dus slecht voor de aandrijflijn lijkt me niet...

kansberg

Forumguru
Ook in lesauto's worden af-fabriek regelmatig vaste vliegwielen gemonteerd. Een vast vliegwiel gaat vrijwel nooit stuk, deze is nu eenmaal sterker, daar waar dubbel massa vliegwielen regelmatig vervangen moeten worden. Het heeft ook te maken met de milieu lobby, theoretisch kan een bi-massa economischer zijn dan een vast vliegwiel. Grote verschillen heb ik nooit gemerkt, behalve toen het bi-massa vliegwiel in m'n C5 vervangen moest worden. Met coulance van Citroën Nederland evengoed nog een slordige € 1100,00 destijds. Mocht het dubbel vliegwiel het ooit begeven in m'n Sup, dan hoop ik dat er tegen die tijd een vast vliegwiel beschikbaar is.

Bovenaan Onderaan