Octavia 1.8TSI DSG7 Combi ECU probleem??

Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie helpen mijn probleem.
( Sorry voor het lange verhaal )

25 Feb:
Begin dit jaar ben ik bij TVS engineering geweest omdat ik bij het optrekken trillende koppelings-platen had. Hiervoor was ik al bij de dealer geweest maar ik vertrouwde hun diagnose niet dus ben ik naar TVS gegaan. Daar aangekomen was direct zichtbaar dat de koppeling vrijwel versleten was en heb daar gelijk de DSG software laten aanpassen. Die middag hadden ze ook de motor software aangepast om even te proberen wat het verschil was ( hiervoor moest de ECU er uit om hem te kunnen flashen).
Heb die dag besloten om de motor software nog niet te nemen maar alleen de DSG software.

Maart/April:
+/-30 dagen nadat ik geweest was, kreeg ik storingen met mijn motor mgmt waardoor hij steeds in de noodloop schoot en het "ECP" lampje gaat branden. Dit gebeurt zover ik weet alleen tijdens het starten.
Met behulp van een collega "Happyman" heb ik toen fouten kunnen uitlezen.

Address 01: Engine Labels: 06J-907-115-CDA.clb
Control Module Part Number: 3T0 907 115 G HW: 1Z0 907 115 F
Component and/or Version: 1.8l R4/4V TFSI 0030
Software Coding: 0203000C24070160
Work Shop Code: WSC 39501 001 1048576
VCID: 3561C75F5CB4ADB6775-8060
2 Faults Found:

049409 - No Communication with Transmission Control Module
U0101 - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 9
Reset counter: 255
Mileage: 111883 km
Time Indication: 0
Date: 2004.14.18
Time: 18:47:04

Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Load: 0.0 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 96.0°C
Temperature: 38.0°C
Absolute Pres.: 1020.0 mbar
Voltage: 12.192 V

000545 - Angle Sensor 2 for Throttle (G188)
P0221 - 000 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2
Reset counter: 255
Mileage: 112137 km
Time Indication: 0
Date: 2004.14.23
Time: 17:57:33

Freeze Frame:
RPM: 2117 /min
Load: 12.9 %
Speed: 80.0 km/h
Temperature: 95.0°C
Temperature: 30.0°C
Absolute Pres.: 1010.0 mbar
Voltage: 13.843 V


April:
28 april had ik een afspraak bij TVS om mijn Koppelingsset te vervangen en toch ook maar de motor software :tongue:. Ik kreeg pakket korting als ik alles liet doen incl. de koppeling.

Op advies van TVS heb ik de auto toen laten afslepen omdat hij in de noodloop stond en niet mee wilde rijden het hele stuk ( 173KM ) naar TVS.
Zij zouden ook naar de foutmeldingen kijken en eventueel oplossen.
Heb deze week ook een eigen VAG-com kabel besteld.

6 Mei:
Heb ik de auto weer opgehaald en hij schakelde en liep veel lekkerder met de extra PK's.
Ze hadden geen rare dingen gezien tijdens het uitlezen en hadden de fouten gereset.

Ben daarna naar huis gereden en dacht dat mijn probleem opgelost zou zijn.


9 Oktober
De problemen weer terug incl een mogelijk defecte luchtmassa meter.
Deze heb ik zelf vervangen omdat hij niet meer wilde starten zonder extra gas te geven.

Zie bijlage "Fouten Luchtmassa Meter.txt"

Na het vervangen van de LMM hiervan liep deze weer normaal.

Nu heb ik eigenlijk elke 3/4 dagen dat hij in de noodloop schiet met exact de zelfde fouten zoals
ik die had ik maart/april.

Ben vandaag weer bij TVS geweest omdat ik het idee heb dat deze problemen zijn gekomen nadat de ECU er uit is geweest. Ze hebben vandaag alle pinnetjes schoongemaakt en de ECU open gemaakt om deze ook van binnen schoon te maken. Daarna is deze weer dicht gekit en hebben ze een proef rit gemaakt om te kijken of het probleem nog terug komt.
Dit was niet het geval en ben rond 16:00 weer vertrokken richting Rotterdam.

Ik dacht laat ik nog even tanken na 30min onderweg, en ja na het tanken "Ping" ( enginefault Workshop + het ECP lampje ). Heb daarna mijn laptop er aangehangen en TVS gebeld omdat ik exact de zelfde storing kreeg. Zij stelden voor om een afspraak te maken voor verdere diagnose.

Heb de VCDS log van 21 oktober er bij gedaan.
 

Bijlagen

  • VCDS log.txt
    18,6 KB · Weergaven: 16
  • Fouten Luchtmassa Meter.txt
    2,9 KB · Weergaven: 7

ertromp

Forumguru
Wellicht is er toch iets aan de hand met de ECU (motormodule). Daardoor krijg je al die foutmeldingen ook op de overige modules. Misschien ergens door demonteren/monteren een breuk gekomen op de printplaat of de aansluitkabel van de ECU heeft ergens een breukje gekregen of een slechte aansluiting.

Is je accu verder wel in top staat??

Heb je eerder problemen gehad met de ABS module?
 
Ik vermoedt van wel dat de accu goed is, zal vandaag of morgen even de accu controleren.
Zou dat kunnnen een slechte accu en deze fouten?

M.b.t. de ABS module, heb even alle logs bekeken en die zit eigenlijk in elke log met andere KM standen.
Zal vandaag alle fouten er uit halen kijken.

@Thokozanoah verder rijd de auto goed hoor, wil alleen van dit rare probleem af :tongue:
Het rijd niet echt geruststellend om altijd je laptop mee te moeten nemen.
 

ertromp

Forumguru
Je werkt toch wel met een legale Ross Tech kabel? Anders zul je tegen problemen aanlopen om foutmeldingen te verwijderen en kun je juist de vreemdste foutmeldingen krijgen
 
Om eerlijk te zijn is het niet een legale, maar uit eigen ervaring en van mijn collega blijven die meldingen daarna gewoon weg. Je hebt wel gelijk een originele is wel beter om dingen uit te sluiten. maar vermoedt dat dit probleem buiten de kabel ligt.

*In april toen ik hem liet afslepen had ik alle meldingen laten staan en hebben ze die bij TVS gereset.
 

andrehj

Forumguru
Interessant. Ik heb dat topic nog eens doorgelezen. Jammer dat @Petrolhead de auto niet meer heeft, want nu weten we eigenlijk niet zeker wat nu de oorzaak was. Als ik dat topic zo lees, kom ik tot twee mogelijke oplossingen:
1. Update van het motormanagement. Blijkbaar zorgde dat ervoor dat de storingen niet meer terugkwamen.
2. Verwijderen van LED lampen en ongedaan maken van aanpassingen aan bekabeling?

Maar het topic is achteraf wat onduidelijk, dus het kan zijn dat ik er naast zit.
 
Heb het Artikel door gelezen ja, bedankt voor het artikel Ertromp :thumbsup:.
Bij mij loopt hij normaal en heb alle originele verlichting nog.
Wil nog wel LED er in maar daar wacht ik nog wel even mee :D , dus optie 2 valt bij deze af eigenlijk.

Mijn gevoel zegt dat het rond de ECU moet zitten aangezien de problemen kwamen nadat de ECU er uit is geweest.
Een kabelbreukje zou inderdaad ook goed kunnen.

M.b.t. een update van het motormanagement zal ik is navragen.

Thx voor het meedenken alvast!
 

oco1979

Forumguru
accu voltage is op bepaalde momenten in je log wel aan de lage kant.
Lmm fout terug komt na vervangen van deze,eens bekijken op draadbreuk,knik in de kabel.
Massa van de wagen controleren en zeker deze van motor naar carrosserie.
Abs fout kan eventueel abs sensor of absring waar de tanden zitten die ene mist.
Absfout krijg je meestal als je acculading wegvalt of onder de 12V ga.
Is de lading nog goed. ?
 

oco1979

Forumguru
schiet me nog iets te binnen,als ze de ecu uit de wagen is geweest,hebben ze verzekers de accu los gekoppeld.
Toevallig wel de plus of min pool goed vast gezet ??
 

Thokozanoah

Forumguru
Heb het Artikel door gelezen ja, bedankt voor het artikel Ertromp :thumbsup:.
Bij mij loopt hij normaal en heb alle originele verlichting nog.
Wil nog wel LED er in maar daar wacht ik nog wel even mee :D , dus optie 2 valt bij deze af eigenlijk.

Mijn gevoel zegt dat het rond de ECU moet zitten aangezien de problemen kwamen nadat de ECU er uit is geweest.
Een kabelbreukje zou inderdaad ook goed kunnen.

M.b.t. een update van het motormanagement zal ik is navragen.

Thx voor het meedenken alvast!
In mijn tijd heeft de O2 een motor software update gehad bij Ab Mulder Zutphen....
 
Tijdens het loskoppelen van de ECU weet ik 1x zeker dat het met de accu er gewoon op was.
Ik neem aan dat ze daar wel weten hoe het moet.

Verder bedenk ik mij wel dat 3/4 weken geleden de accu s'nachts een keer leeg was gelopen voor het vervangen van de LMM. Ik ga iig de accu vervangen dat is het makkelijkste om te doen.

@Thokozanoah Die software update was een reguliere vermoedt ik, ik zal bij skoda ook eens navragen of er toevallig een andere versie is. ( Alleen navragen nog anders ben ik mijn tuning kwijt :tongue: )
 

Petrolhead

Forumguru
Ik heb een andere ECU erin laten zetten maar dezelfde problemen bleven terugkomen!
Uiteindelijk leek de update van het motormanagement de oplossing te zijn maar na 1500 km (!!) probleemloos gereden te hebben kwamen de problemen toch weer uit het niets terug! (daarvoor had ik net als jij elke paar dagen noodloop)
Wel toevallig dat ook bij mij vanaf april '15 de ellende begon.
Mijn laatste bezoek aan TVS was eind augustus '14.
Half januari '15 motorreiniging bij Celtemp gehad.
Juni '15 kleine beurt gehad.
Half juli '15 gestrand net onder Lyon, auto op transport naar NL.

(Alle pogingen tot oplossing van het EPC probleem staan verder in mijn topic)
 

oco1979

Forumguru
Canbus probleem kan ook nog;
communicatie tussen ecu bak en ecu motor verstoord.
Kan beschadigde bedrading zijn van het loskoppelen ecu(niet nootzakelijk maar kan)

lijk me beter om eerst accu los te koppelen voor verwijderen van ecu :pieker:
 
Komende dinsdag ga ik de accu even doormeten, heb zelf namelijk nog geen voltmeter.
Dan ga ik kijken wat de voltage is.

Heb het eigenlijk alleen tijdens het starten, gedurende de rit heb ik nergens last van zover ik ik nu merk.
 

ertromp

Forumguru
Komende dinsdag ga ik de accu even doormeten, heb zelf namelijk nog geen voltmeter.
Dan ga ik kijken wat de voltage is.

Heb het eigenlijk alleen tijdens het starten, gedurende de rit heb ik nergens last van zover ik ik nu merk.

Met een voltmeter meet je niet of de accu nog goed is. Juist de startcapaciteit (Ah) is van belang
 
Zojuist thuis gekomen en kreeg tegen het einde van de rit weer een melding.
Dit keer alleen deze en verder niks :


000545 - Angle Sensor 2 for Throttle (G188)
P0221 - 000 - Implausible Signal - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 11100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 121131 km
Time Indication: 0
Date: 2010.14.21
Time: 18:57:52

Freeze Frame:
RPM: 1480 /min
Load: 13.3 %
Speed: 34.0 km/h
Temperature: 93.0°C
Temperature: 30.0°C
Absolute Pres.: 1020.0 mbar
Voltage: 13.970 V


Met alleen deze fout kom ik zelf bij een gaspedaalsensor of een lambdasensor uit.
Je wordt wel mega moe van die fouten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan