Octavia 1 Combi 1.8T

turboturbo

Forumguru
Goed om te lezen!

Is het gerammel nu voorbij met het vervangen van de distributie?

Bij mijn O1 hoor je bij temperaturen onder de ongeveer 10°C een korte rammel tijdens de korte start. Maar dat is een (nokkenas?)ketting of iig de spanner daarvan volgens Tom van HBTtechniek.

Bij mij zit er nu een eerste jaar met een distributieset van Contitech op met een waterpomp van SFK. Tot zover naar tevredenheid. Ook de multiriem heb ik toen meteen mee laten vervangen door een van Contitech.

Ga je de koppeling vervangen wegens klachten / slijtage? En doe je het zelf?
 

Sjabba

Senior Member
Ja het gerammel was weg (lichte rammel/klop).
Ja wat ik op je filmpje hoorde is dat idd die ketting, de spanner zou je een keer moeten (laten) vervangen. Schijnt wel eens vaker te zijn bij de 1.8t motoren.
Ik heb de distributieset door originele onderdelen laten vervangen bij vag techniek
De koppeling werkt eigenlijk nog prima en kan het vermogen aan. Alleen als hij warm is hoor je bij het bedienen een lichte kraak. Dat is wellicht het stof op de geleidebus. En hij zit op zich best hoog. Bij een km-stand van 170k en een trekhaak (dus denk caravanrijder als vorige eigenaar, auto is alleen particulier gereden) kan ik het beter op tijd doen.
Er komt ook meteen een vast vliegwiel in.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, oké! Wat zou het gerammel veroorzaakt kunnen hebben dat aan de distributie lag? Kan de spanrol dan bijv slap geworden zijn?

Ja een vast massa vliegwiel is wel aan te raden als je de koppeling toch meteen doet.... :thumbsup:
 

Sjabba

Senior Member
De imitatieriem (van Gates) was iets korter. Daar lag het wellicht aan. Verder is de spanrol hetzelfde (origineel of oem komt uit dezelfde fabriek vertelde de monteur). En de waterpomp was ook een redelijk cheap exemplaar. Maar het zat hem in de riem.
 

turboturbo

Forumguru
Helder! En fijn dat dat nu weer opgelost is. Lijkt me een stuk lekkerder rijden, voor het idee alleen al.
 
Bovenaan Onderaan