octavia 2.0 tdi of 1.9 tdi

siko

Nieuw lid
Hallo
ik ben nu in het bezit van een fabia 1.9 sdi combi elegance maar zit er zwaar aan te denken om deze in te ruilen voor een octavia II TDI DSG maar ik weet niet zo goed of ik nu de 1.9 tdi moet pakken of de 2.0 tdi welke is het zuinigst en rijd het lekkerst?? en is de DSG bak nu echt zo lekker rijden en geeft dit ook niet meer onderouds kosten ??
geef eens wat tips.....:worshippy:

groeten Stijn
 

sitechris

Donateur
volgens mij is er wel eens eerder een draadje gestart met discussie keuze 1.9 of 2.0 TDI. In het kort mijn mening: ik zou (mits financieel mogelijk) altijd voor de 2.0 TDI kiezen. Simpelweg omdat ik graag veel power onder mijn rechtervoet wil hebben. De DSG schakelt lekker, maar de handgeschakelde bak is ook prima.

Spreek je echter niet altijd het vermogen aan, dan is een 1.9 TDI ook een goede keus. Dan zou ik wel de DSG nemen, de handgeschakelde 1.9 TDI heeft nl. een vijfbak.
 
Ik rijd een 1.9tdi met DSG. Ik vindt icm met die dsg het ding meer dan voldoende power en speed hebben. Ik zou je geld aan de uitrusting besteden... een Elegance Attractive Business ofzo ;)
 

MarcoO2

Forumguru
't is ook maar net waar jij zelf belang aan hecht... power of luxe... of allebei natuurlijk. Denk dat je met de 1.9 met DSG niets tekort komt, maar uiteraard is de 2.0 net ff lekkerder. Maar of je dat nodig hebt is wat anders. Ik zou zeggen: maar twee proefritten en kies zelf...
 

van inkel

Forumguru
Ik rijd een 1.9tdi met DSG. Ik vindt icm met die dsg het ding meer dan voldoende power en speed hebben. Ik zou je geld aan de uitrusting besteden... een Elegance Attractive Business ofzo ;)

Inderdaad perfecte keuze een O2 EAB 1.9 TDI DSG, en meer dan voldoende vermogen zo'n 1.9.
 

911gt2

Actief lid
Ik heb de 1.9 TDI besteld puur omdat ik meer luxe wil. In Nederland krijg je de mogelijkheid om die power te gebruiken toch zelden.
De 5 bak vind ik goed genoeg. Ze zijn toch niet superstil dus die extra versnelling van de DSG gaat daar niet superveel verschil in maken.

Je kan ook evt een chippie laten zetten op de 1.9 dat zit er qua power en prestaties ongveer tussen.
 

Vacaro

Senior Member
Als je testrit maakt zou ik toch proberen van eerst met de 1.9TDI te rijden en dan pas de 2.0TDI. Dan voel je of de 1.9TDI voldoende snel voor je is of niet,en de 2.0 TDI zal gewoon sneller aanvoelen, rijd je de 2.0TDI eerst dan krijg je het gevoel dat de 1.9TDI (te)traag is.

Als de testritten achter de rug zijn is het ook gewoon effe prioriteiten stellen, sneller met minder uitrusting(of duurder) of iets minder snel maar meer luxe/opties(of goedkoper).
 

Stylist

Senior Member
2.0 ! A. omdat het duidelijk meer power biedt, stiller is (minder toeren) en ook passieve veiligheid biedt. Van z'n plek komen is best prettig als er wat op je af dendert.
 

Porettuhcs

Senior Member
2.0 ! A. omdat het duidelijk meer power biedt, stiller is (minder toeren) en ook passieve veiligheid biedt. Van z'n plek komen is best prettig als er wat op je af dendert.

Huh !? passieve veiligheid ...... verklaar je nader ik mis iets denk ik....
 

MarcoO2

Forumguru
Huh !? passieve veiligheid ...... verklaar je nader ik mis iets denk ik....

Simpel... en jij zou dat moeten herkennen! :winkie:

Juist het onder de voet hebben van wat extra power kan in een noodsituatie zorgen dat je sneller kunt reageren (sneller weg bent van een bepaalde plek) waardoor een mogelijk ongeluk nét voorkomen wordt.

Al vraag ik me inderdaad wel af of dat passief of actief is..... ;)

Sowieso kun je bijvoorbeeld bij invoegen en bij oversteken sneller reageren, da's ook alweer veiliger.
 

Porettuhcs

Senior Member
Simpel... en jij zou dat moeten herkennen! :winkie:

Juist het onder de voet hebben van wat extra power kan in een noodsituatie zorgen dat je sneller kunt reageren (sneller weg bent van een bepaalde plek) waardoor een mogelijk ongeluk nét voorkomen wordt.

Al vraag ik me inderdaad wel af of dat passief of actief is..... ;)

Sowieso kun je bijvoorbeeld bij invoegen en bij oversteken sneller reageren, da's ook alweer veiliger.

Marco ...kappen met me he :D .... ik had al zo'n idee maar idd ik vind het meer actief... toch :tongue:
 

Stylist

Senior Member
Afgezien van invoegen even een ander voorbeeldje

Ik moet bij mijn werkgever van de parkeerplaats (licht omhooglopend) naar links de weg op terwijl er rechts een dikkere heuvel ligt die aanstormend verkeer aan het zicht ontrekt.
Dan is 30 pk extra errug prettig hoor. Collega in z'n Picasso is al in zijn flank gereden...kon niet wegkomen en werd door jeugdig persoon in tupperware Astra aangereden. De weg leent zich voor doorrijden (als je geen gevaar ziet).

En als mijn vader 25 jaar geen Alfa had gehad met voor die tijden onbehoorlijk veel power had ik hier niet zitten tikken. Sinds die tijd zorgt hij ALTIJD voor voldoende power. En dat heb ik overgenomen. Heb 1 keer de fout gemaakt toen ik net ging werken met een 1.4 Peugje 206 met 75 pk. Nooit meer..... 4 jaar ergernis en hopen dat je de invoegstrook fatsoenlijk haalt (voor de mensen die de afslag Breda Noord op de A27 kennen)
 

Porettuhcs

Senior Member
En als mijn vader 25 jaar geen Alfa had gehad met voor die tijden onbehoorlijk veel power had ik hier niet zitten tikken.

Jemig was dat jouw vader !!!! :D

Als ik jou was zal ik je baas het verschil laten betalen tussen de 1.9 en de 2.0...:crazy: levensgevaarlijk om voor hem te werken ;)

maar ff serieus... maar van veel power kan je ook nadeel hebben... je voorwielen kunnen gaan spinnen met nat wegdek als je al je (extra) paarden op het wegdek loslaat om veilig op die weg te komen...

Maar nooit met de wegbeheerder gebeld over die onveilige situatie....
 

Captain Hook

Forumguru
Simpel... en jij zou dat moeten herkennen! :winkie:

Juist het onder de voet hebben van wat extra power kan in een noodsituatie zorgen dat je sneller kunt reageren (sneller weg bent van een bepaalde plek) waardoor een mogelijk ongeluk nét voorkomen wordt.

Al vraag ik me inderdaad wel af of dat passief of actief is..... ;)

Sowieso kun je bijvoorbeeld bij invoegen en bij oversteken sneller reageren, da's ook alweer veiliger.
Volgens mij kun je dan beter een 4x4 1.9 nemen dan een voorwielaangedreven 2.0.
Want zo'n 4x4 heeft veel meer grip. En juist in precaire situaties (bochtjes, uitritten, invoegen, slecht weer) zal veel power op de voorwielen juist voor spin zorgen, terwijl zo'n 4x4 je gewoon van je plek sleurt! (en in de goede richting)

Ik heb het ook jaren geprobeerd bij allerlei werkgevers:
"doe me nou die dikke Q7 of Touareq, da's veel veiliger" :yeah:
Maar helaas, die vlieger ging niet op. :407:
 

van_der_P

Senior Member
Juist het onder de voet hebben van wat extra power kan in een noodsituatie zorgen dat je sneller kunt reageren (sneller weg bent van een bepaalde plek) waardoor een mogelijk ongeluk nét voorkomen wordt.

Als je meer vermogen hebt leg je ook de lat steeds wat hoger, welk voordeel heeft die passieve veiligheid dan ? (noch even snel er voor langs, i.p.v. wachten) Moedigt agressief rijgedrag aan.
 
Bovenaan Onderaan