octavia 2.0 tdi of 1.9 tdi

Voordat ik mijn O2 besteld had heb ik 2 proefritten gemaakt.
De eerste in een 1.9 handbak en de 2e in een gechipte 2.0 dsg.
Nu heb ik dus ook een gechipte 2.0DSG.
DSG rijdt echt heerlijk, ik kan niet in je beurs kijken, maar als het kan probeer daar dan voor te gaan.
Echt een wolf in schaapskleren.
Als je moet kiezen, ja dan wordt het inderdaad erg lastig.
 
Ik heb bij mijn keuze ook getwijfeld aan een 1.9 of 2.0. Heb als eerste de 1.9TDI DSG gereden, was prima. Daarna de 2.0TDI DSG. Was nog beter. Gelukkig liet mijn budget het toe om een 2.0 te rijden en is mijn keuze hiervoor gevallen.

De 1.9 is absoluut geen stakker, maar kan niet in jou geldbuidel kijken. Dus succes met je keuze.
 

siko

Nieuw lid
maare 19 tdi is dus zuiniger

Ik heb niet zoveel pk nodig heb nu een 1.9 SDI dus alles is een verbetering en zijn er van octavia II bekende "foutjes" waar ik moet letten met de aankoop???
 

ikke

Lid
ik heb nu een zwarte 2.0 tdi dsg rs-line,
en deze rijd echt zalig. Die hou je niet bij aan de lichten, tenzij je hem chipt.

Nu heb ik 136 pk, en normaal moet deze nog gechipt worden dan zal die nog harder gaan.
 

Rolle

Senior Member
De 1.9 TDI is ook snel genoeg. Onlangs een audi TT het nakijken gegeven en het is niet dat "bompa klak" aan het stuur van de TT zat.
 

Han

Lid
ik zou gewoon voor de 1.9 gaan eerlijk gezegd. Meer geld overhouden aan het eind van de maand door een goedkopere auto ging bij mij in ieder geval voor. Met 1.9 heb je meer dan genoeg vermogen om je middels de 'passieve veiligheid' te redden in het verkeer. Je kan dat extra geld natuurlijk ook in ESP (aanrader) en luxe accessoires steken.
 

deusjevo

Forumguru
De 1.9 TDI is ook snel genoeg. Onlangs een audi TT het nakijken gegeven en het is niet dat "bompa klak" aan het stuur van de TT zat.

Dan had die TT er zeker een caravan van 1500 kilo achter hangen of jij dacht in je ééntje dat je wedstrijdje deed... :bye: :945:
 

TL@

Forumguru
Als de geldbeugel het toelaat zou ik ook voor de 2.0 gaan. Ik heb zelf een 1.9 (mocht gaan 2.0 van baas, ook niet als ik meer betaalde) en die is toch wat krap vind ik (dit is mijn tweede, nu met DSG, veel beter dan de handgeschakelde bak)
 

Rolle

Senior Member
Dacht het niet, die kerel was nog terwijl het licht nog op rood stond al aan het vooruitrijden om toch maar als eerste weg te zijn. Het kan natuurlijk zijn dat hij verkeerd schakelde ofzo maar ik was hem toch een eind voor toen ik de tunnel inreed.

Om maar te zeggen dat de 1.9 best wel een aardige motor is.
Hier in België zijn ze (lees de regering) niet zo happig op chippen enz.. en de 2.0 wordt dan weer een pak zwaarder belast.

Vandaar mijn keuze voor de 1.9 en tot nu toe geen klagen van.
 
Ieder zijn meug, maar het feit blijft:
Een 2.0 is sneller en krachtiger dan een 1.9
Dan het DSG verhaal, het schakelt echt heerlijk en snel.
Daar kun je met de hand niet tegen op, behalve de eerst 0,5 seconde dat de bak nog niet door heeft dat je plank gas geeft.
Als ze dat verbeteren dan kun je het helemaal vergeten met de handbak :D
 

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad, iedereen maakt z'n eigen afweging om te gaan voor meer rijplezier of meer comfort. Persoonlijk heb ik voor meer comfort gekozen icm de 1.9. Waar ik wel serieus spijt van heb is dat ik geen dsg genomen heb. Ik sta nu dagelijks in de file op de A2 (geloof mij dan is 105 pk meer dan genoeg :winkie:), dan lijkt het me echt heerlijk om een dsg bak te hebben. Die staat nu dus hoog op de lijst voor de volgende..

Als ik het rijplezier nog wil verhogen kan ik altijd m'n 1.9 nog laten chippen (al dan niet door de dealer), dat was mijn gedachte om toch maar voor de 1.9 te kiezen..
 

___JC___

Forumguru
De 1.9 TDI is ook snel genoeg. Onlangs een audi TT het nakijken gegeven en het is niet dat "bompa klak" aan het stuur van de TT zat.

Denk nou even logisch na. Zelfs de sloomste TT rijdt rondjes om een 1.9TDI. Je kan toch niet serieus denken dat die TT vol gas gaf.

Ow, ik zat vandeweek achter een SL55 AMG en kon hem gewoon bijhouden! Ik weet echt zeker dat hij vol gas gaf!!!
En dat allemaal nog wel in de file!!
:)
 

Captain Hook

Forumguru
Denk nou even logisch na. Zelfs de sloomste TT rijdt rondjes om een 1.9TDI. Je kan toch niet serieus denken dat die TT vol gas gaf.

Ow, ik zat vandeweek achter een SL55 AMG en kon hem gewoon bijhouden! Ik weet echt zeker dat hij vol gas gaf!!!
En dat allemaal nog wel in de file!!
:)
Denk nou even logisch na. :aangenaam:
Met een Ferrari sta je in diezelfde file ook stil... :407:
M.a.w. al die power, daar schiet je (letterlijk) niks mee op.
Het is, denk ik, zelfs nog extremer.
Had vroeger een directeur, die reed in een Audi Coupe Quattro (full options, niet snelheidsgelimiteerd). Als we alletwee vertrokken vanuit Amsterdam naar Zwitserland (deden we regelmatig ivm werkzaamheden daar ter plekke), dan was ik er vrijwel iedere keer sneller met mijn Golfje TDI dan hij in z'n Quattro!
Wat was namelijk het geval:
Zijn tank was razendsnel leeg (hoog verbruik!) en het rijden in die stuiterauto was behoorlijk vermoeiend. Ik zette mijn TDItje op de cruise control, zo rond de 180-190km/h en zoefde maar door. (hoefde slechts 1 x te tanken onderweg).
Maar al dat gasgeven, optrekken en afremmen met die Quattro leverde een verbruik op van rond de 1 op 4 (!), terwijl ik 1 op 15 haalde.

Let wel, dit was meer dan 10 jaar geleden, toen je ook in Duitsland flink kon doorrijden.
Eindresultaat was wel dat dat Golfje er sneller (en zuiniger) was dan dat brute krachtmonster. Bovendien stapte ik nog redelijk fit uit, maar uit de Quattro was je gesloopt.
Inderdaad op een circuit is zo'n geweldenaar prachtig, maar op de openbare weg is het zo zonde van al die brute kracht...
 

___JC___

Forumguru
Das weer een andere discussie natuurlijk. Rijdt een 1.9TDI er een TT uit, nee.
Is een snelle auto altijd sneller, nee.

Maar wel VEEL LEUKER !!
:tongue:
 

911gt2

Actief lid
Denk nou even logisch na. :aangenaam:
Met een Ferrari sta je in diezelfde file ook stil... :407:
Knip...
ik sta liever stil met de Boxster van mijn Pa dan met mijn auto. Ook al heb je er geen fuck aan op dat moment.

Als de zon schijn en je een leuk weggetje hebt door de eiffel krijg je dat namelijk dubbel terug.
 

Arne

Lid
zelf rij ik een 1.9TDI.
Heb nooit de 2.0TDI gereden, maar wel een scala aan andere snelle en gechipte auto's.

Reden voor mij om voor de 1.9tdi te kiezen is de hele power-band van 1750 tot 3750.
Op papier is het geen strepentrekker, maar het ding voelt gewoon ontzettend vlot aan.
Heerlijke tussen acceleratie, door de ouderwetse PD (pomverstuiver ) techniek. Zou me niets verbazen als die meer dan 105pk standaard heeft. Deze motor is immers geleverd met 90, 100, 105, 110, 115, 130, 150pk

Voordelen van de 1.9tdi
- Voelt snel aan!
- Zuinig ( 1:20 goed haalbaar)
- ontzettend duurzame techniek.

Over de 2.0tdi hoor je wel eens mindere verhalen als het gaat om turbo's en lekkende koppen zonder directe aanleiding.
 

van inkel

Forumguru
zelf rij ik een 1.9TDI.
Heb nooit de 2.0TDI gereden, maar wel een scala aan andere snelle en gechipte auto's.

Reden voor mij om voor de 1.9tdi te kiezen is de hele power-band van 1750 tot 3750.
Op papier is het geen strepentrekker, maar het ding voelt gewoon ontzettend vlot aan.
Heerlijke tussen acceleratie, door de ouderwetse PD (pomverstuiver ) techniek. Zou me niets verbazen als die meer dan 105pk standaard heeft. Deze motor is immers geleverd met 90, 100, 105, 110, 115, 130, 150pk

Voordelen van de 1.9tdi
- Voelt snel aan!
- Zuinig ( 1:20 goed haalbaar)
- ontzettend duurzame techniek.

Over de 2.0tdi hoor je wel eens mindere verhalen als het gaat om turbo's en lekkende koppen zonder directe aanleiding.

Voordelen van de 1.9tdi
- Voelt snel aan! klopt (voor mijn gevoel dan)
- Zuinig ( 1:20 goed haalbaar) (met DSG 1:17)
- ontzettend duurzame techniek. (moet nog blijken maar ik heb er wel vertouwen in)
 
Bovenaan Onderaan