Octavia 2 - Combi is afgeleverd

Begin maart heb ik na het bezoeken van de Rai de Octavia Combi 2.0 Fsi Ambiente Automaat besteld en afgelopen vrijdag is hij al afgeleverd. Dus levertijd viel achteraf wel mee.

Ik moet zeggen dat de auto bijzonder goed rijdt, geen last van enig windgeruis, hij trekt zeer soepel op en na een weekend ben ik al volledig gewend aan de automaat. Wat een gemak en hij schakelt soepel op. Ook de tiptronic werkt perfect.

De kleur Sahara Beige is door de familie goedgekeurd. De oh's en ah's waren niet te tellen. Ik ben blij dat ik voor deze auto heb gekozen en ik zal er met mijn gezin nog veel plezier van hebben.

Nu nog muziek.... De fabriek heeft er wel extra boxen en voorbereiding ingebouwd maar over een radio hebben ze verder niet nagedacht. Dus ik kan alsnog terug naar de dealer voor een inbouwframe. Dan kan ik meteen even naar de linkerdeur laten kijken, sluit niet altijd goed wat met de luchtdruk te maken zal hebben. Ook vind ik dat de proefrit auto toch aanzienlijk beter remde dan mijn auto. Maar dit valt allemaal te overkomen. En wat een accesoires voor dat geld....
 

higgy

Forumguru
Gefeliciteerd man! Ben jaloers (en nog aan het wachten)
Dat remmen kan ook een kwestie van inremmen zijn, je remmen kunnen dus beter worden.
 

higgy

Forumguru
Remblokken moeten naar de schijven gaan 'staan', en dat kan even duren. Van belang bij nieuwe remmen (dus ook na vervanging blokjes of schijven) is dat je de eerste tijd met beleid remt. Als een dolle ankeren doet de boel niet goed op elkaar inlopen.
 
Sowieso rustig rijden de eerste 1000 a 2000 km. Ik heb begrepen dat diesels stiller zijn dan wanneer je meteen hoog in de toeren gaat rijden, misschien met benzine ook wel zo.
 

Rednas

Nieuw lid
Gefeliciteerd, ook ik ben nog aan het wachten. Ik heb uiteindelijk voor de 2.0 TDI gekozen, ben benieuwd of ie een beetje vooruit wil.

Ik heb geen xenon-koplampen gekozen, maar vind dat toch wel mooi. Kan dat achteraf nog ingebouwd worden (of immitatielampen schijnt ook te kunnen)?
 

VEEJAY

Forumguru
2.0TDI wil zeker vooruit!

Je kunt Xenon achteraf laten inbouwen alleen mis je de koplamp sproeiers.
 

higgy

Forumguru
En de automatische hoogteverstelling van de koplampen.
Is niet onoverkomenlijk als je er maar aan denkt bij zware belading je koplampen wat lager te zetten. Mede namens de andere weggebruikers bedankt /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Inremmen van remblokken/schijven had ik ook wel verwacht. Hoopte ik ook wel want nu zetten de remmen de auto bij zacht file rijden 'krakend' vast. Goed dat ik nu eindelijk kan zeggen dat dat de nieuwigheid is. En echt voluit remmen doe ik natuurlijk niet op het begin. De banden moeten ook ingereden worden. Na 1500 km mag je volgens de handleiding pas voluit gaan. Dan kan ik eens testen of hij in zijn 6 ook makkelijk over de 200 gaat...

Ik ben toch ook wel blij met de heldere koplampen. Ik heb tot nu toe BMW gereden en de lichtopbrengst van die auto's (al waren ze al wel wat ouder) valt toch in het niet bij de lichtopbrengst van de Combi. Xenon is natuurlijk nog beter maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
 
Remmen moeten inderdaad eerst inlopen, maar de remwerking wordt snel steeds beter. Dat was bij mijn O2 ook, en na een week remde hij perfect.

Xenon is achteraf natuurlijk in te bouwen, maar dan mis je die mooie projectielenzen, die het juist zo fraai maken. Qua kosten maakt het niet zo veel uit. De Xenonoptie is gelukkig niet zo belachelijk duur als bij moederbedrijf VW.
 

VEEJAY

Forumguru
Bij Xenon achteraf kun je gewoon met een knopje de lichtbundel hoogte afstellen.

Ik vind de vooraanzicht van glaspartij van de Octavia met die ronde xenon lampen niet mooi, maar das natuurlijk persoonlijk.
 
Meen je dat? Het is de eerste keer dat ik hoor dat iemand de gewone halogeenkoplampen mooier vind! Maar goed, smaken kunnen inderdaad verschillen. Koplampen zonder projectielenzen vind ik persoonlijk veel minder sjiek en ouderwetser staan en als je daar aftermarketxenon in zet is het net alsof je blauwe "nepxenon" H7 lampen er in heb zitten.

Ik vind trouwens spoilers, chromen randjes, e.d. weer niet mooi. Het breekt de auto af vind ik en het wordt snel een kermis.

Maar het zal wel met leeftijd te maken hebben denk ik /forum/images/graemlins/wink.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Raar, ik vind juist dat blauwe heel mooi, dat witte xenon wat je bijvoorbeeld op veel Laguna's ziet vind ik juist niet mooi. Mijn lichten zijn trouwens wit als ik de carport inrij bijvoorbeeld, ze zijn vanaf een bepaalde hoek blauw.

Maar wat is nu het verschil tussen aftermarket xenon lampen en "nepxenon"?

Spoilers vind ik inderdaad ook niet mooi, maar de zijkant van de octavia is wel heel erg saai, vandaar dat er van mij wat op mocht.
 
Nepxenon is geen xenon. Dit zijn dus die (veel te dure) Blue Vision H7 lampen van o.a. Philips en de goedkopere "white laser" (en nog veel meer fantasienamen) lampen die gewoon prut zijn. Het zijn dus gewone Halogeen H7 gloeilampen met blauw glas. Bovendien gaan ze enorm snel kapot omdat ze warmer worden en hebben ze minder lichtopbrengst dan normale H7 lampen.

En ze kunnen nooit het wit/blauwige licht van echt xenon benaderen.

De door jou aangehaalde Renault Laguna met xenon heeft bijvoorbeeld geen projectielenzen, maar maakt gebruik van normale reflectorunits, net zoals de meeste Volvo modellen (uitgezonderd de S40/V50), en staat inderdaad minder mooi. Wel heb je natuurlijk de veel betere lichtopbrengst, die je nooit of te nimmer met blauwe H7 lampen kunt bereiken.
 

Arjen

Actief lid
Ik heb voor het inrijden van mijn 2.0fsi echt geen 1500km gewacht voordat ik voluit ging.

Ik heb eerder een soort interval gedaan. In de loop van de 100den kilometers steeds kort even de motor op hoge toeren laten komen.

Dat eerst bij lage snelheden (weinig kracht) en later ook bij hoge snelheden tot >200km/u (combinatie kracht en toeren). Deze tempo intervallen heb ik steeds langer gemaakt.

Uiteindelijk na zo'n 1500 km hem ik de motor een paar keer goed in de toerenbegrenzer gejaagd.

De motor loopt nu als een zonnetje. /forum/images/graemlins/grin.gif

En het olieverbruik is zo goed als nihil.
 

Karstieman

Forumguru
@Arjen: Verbruikt ie in het begin dan echt zoveel olie ?
Ik heb het wel eens gehoord, maar zelf is mij dat niet zo opgevallen..
 
Ik had begrepen dat met de nieuwe motoren inrijden niet echt meer nodig zou zijn. Maar met de automaat in sportstand trekt hij toch al door tot het maximale toerental. De motor moet inderdaad niet lui worden. Maar dat zal allemaal wel meevallen.
 
Het gekke is dat toen ik drie jaar geleden mijn nieuwe Golf IV Variant met 100pk PD TDI motor kreeg, hij de eerste 15.000km behoorlijk wat (longlife)olie zoop. Daarna is dat steeds minder geworden en na 50.000km nooit meer iets hoeven bij te vullen.

Nu heb ik net 9000km met m'n nieuwe Octavia TDI gereden en heb eigenlijk niets hoeven bij te vullen. Dus het is heel verschillend. Al met al is het belangrijk dat het na een tijdje wel stopt (na het inrijden zoals bij m'n Golf).
 

higgy

Forumguru
VAG-auto's rijden nogal eens (altijd?) op een olie die met 0W... begint. Dat zijn dunne olieen, iets dat VAG bewust doet. Een dunne olie betekent eerder dat de motor iets 'verbruikt'. Bij VAG-auto's dus zaak regelmatig te peilen.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het gekke is dat toen ik drie jaar geleden mijn nieuwe Golf IV Variant met 100pk PD TDI motor kreeg, hij de eerste 15.000km behoorlijk wat (longlife)olie zoop. Daarna is dat steeds minder geworden en na 50.000km nooit meer iets hoeven bij te vullen.


[/ QUOTE ]

Zelfde voor mijn 1.8T, die ook synthetische longlife (0W-30) gebruikt. Ging een liter bij tot aan de extra beurt bij 30.000 km, heb toen alvast maar een nieuw litertje gekocht, maar die is nog steeds ongeopend... (nu 50.000 km).

Heb nog steeds een beetje mijn twijfels bij het gebruik van zulk dun spul in een krachtige turbomotor, maar ja, als VAG bij hoog en bij laag beweert dat 't goed is en als het me ook nog een paar kleine beurten scheelt...
 
Bovenaan Onderaan