Octavia 2 - Combi is afgeleverd

Arjen

Actief lid
@Karstieman: De informatie van olieverbruik heb ik van het duitse forum. Daar vonden geregeld posts plaat waarin melding werd gemaakt van een verbruik van 1 tot 2 liter over de eerste 5000 kilometer !

Een nieuwe motor moet natuurlijk wel inlopen, en dat kost olie. Ook bevat die 'eerste' olie relatief veel metaal slijpsel waardoor enige rust met inrijden wel gepast is. Dus niet gelijk in de eerst 100 kilometer een straatrace houden. /forum/images/graemlins/grin.gif

Aan de andere kant roept mijn Skoda vanzelf wanneer er onderhoud nodig is. Dus ik maakte mij om het oliepeil niet echt druk. Maar bij een controle was het oliepeil niet waarneembaar lager geworden.
Enigzins verrassend, maar wel aangenaam. /forum/images/graemlins/smile.gif
 
0W staat voor syntetisch volgens de dealer en zou niet zo veel dunner mogen zijn als de "gewonen" olie.
 
Dat geeft de auto inderdaad zelf aan. Maar volgens mij staat toch in het boekje dat er toch ook zelf gepeild moet worden. Of was het nu de lease maatschappij die me op het hart heeft gedrukt dit toch zelf te checken. /forum/images/graemlins/blush.gif

Schade door olietekort is namelijk voor eigen rekening. Maar goed, 30.000 km, daar doe ik wel 2 jaar over /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Arjen

Actief lid
Ook al geeft de auto het zelf aan wanneer een beurt nodig is, het is beter om het oiepeil wel regelmatig in de gaten te houden.

Een auto zonder olie is een erg duur stuk metaal. /forum/images/graemlins/crazy.gif

De dealer heeft mij op het hartgedrukt om alleen maar een volledig synthetische motorolie te gebruiken zoals bv. Shell Helix Ultra. Hij gaf me er zelfs een foto bij van het juiste pak. Of het is inderdaad erg belangrijk, of de dealer heeft aandelen Shell. /forum/images/graemlins/wink.gif

Alleen bij de juiste motorolie gaan die lange onderhoudsintervallen op.
 

smg

Lid
Bij 8.500 km ging bij mij het olielampje branden. Ik had inderdaad nog een actiepuntje staan om regelmatig mijn oliepeil te controleren....

Volgens dealer moest ik per sé bij hem langskomen, maar ik ben zoals gebruikelijk eigenwijs geweest en heb er 1 ltr. Shell Longlife (0W - 30 W) ingegooid.
 

Arjen

Actief lid
Volgens mij heb je dan de goede olie erin gegooid. /forum/images/graemlins/smile.gif

Shell Longlife (0W - 30 W) heeft de VW-norm 506.00 en is speciaal bedoeld voor benzinemotoren en voor dieselmotoren.

Het instructieboekje zegt verwarrend genoeg dat er VW 506.01 in moet voor Tdi-tjes, terwijl er op diverse sites te lezen is dat de VW 506.00 voor de longlife intervallen is voor de benzine- en dieselmotoren van VW.

Ook kan ik bij Shell geen motorolie vinden die de norm VW 506.01 heeft.......

Voor meer info zou je hier kunnen kijken.
 

Dutch4x4

Senior Member
Zie hier het antwoord op al uw olievragen:

http://www.briskoda.net/forums/article.php?a=79

De 'originele' longlife-olie is in samenwerking met VAG ontwikkeld door Castrol (SLX Longlife II), maar al snel maakte iedereen volsyntheet volgens VAG-recept. Mijn dealer handelde een tijdje geleden bijvoorbeeld nog in Texaco Havoline Synthetic (duur spul trouwens), maar het zou me niets verbazen als iedere Skoda-dealer tegenwoordig Shell verkoopt, omdat Skoda en Shell hebben een wereldwijd samenwerkingsverband hebben gesloten.
 
Hoe bevalt de tiptronic tot nu toe arjan72?? Weet iemand ook of er extra onderhoud voor nodig is om de zoveel kilometer????

Bedankt groet
Passat
 

rickske

Actief lid
Voor dieselmotoren met longlife motorolie mag je ook max. een half litertje total QUARTZ 5W40 met vw.specificatie 505.01 nemen want deze is speciaal voor vw motoren onwikkeld.
 
Ach ja, de tiptronic. De automaat schakelt als een zonnetje. Heerlijk om niet te hoeven schakelen. Het is net karten nu... Bocht om en meteen vol gas. Ook bij het optrekken bij een stoplicht is het wel lekker dat de auto in een keer doortrekt terwijl je anderen naast je druk ziet schakelen. En in de sportstand gaat het allemaal nog makkelijker. Nu ligt er wel een 2.0 FSI in dus dat helpt ook mee.

Automaat schakelt dus lekker rustig, niet zenuwachtig. Dus hij gaat niet meteen bij ander toerental op en neer zitten te schakelen. Door het gas meteen dieper in te trappen schakelt de automaat meteen terug al gaat dat voor mijn gevoel wel net iets langzamer als bij een normale schakelbak. Ook rolt de auto wat harder door, dus afremmen op de motor gaat wat moeilijker en moet er dus iets meer geremd worden. Maar filerijden is heerlijk.

En als ik dan ooit nog het gevoel van het zelf schakelen weer zou willen ervaren dan kan ik hem op de tiptronic zetten. Op zich wel leuk dat door het aantikken van de pook de automaat op of terugschakelt zonder te hoeven koppelen. Voor mij heeft dat echter weinig meerwaarde. Maar het kan eens leuk zijn. Dan moet ik wel de radio uitzetten omdat ik dan weer op het geluid moet gaan schakelen...

Al met al ben ik zeer tevreden met de bak. Voor mij niets anders meer.
 

rickske

Actief lid
Zo te lezen heb je nu al veel plezier aan de auto en dat wordt nog groter met de tijd,alvast nog veel rijgenot met uw auto.
 
Bovenaan Onderaan