Octavia 2 FL > 01-05-2009 comming\leaving home

Iemand een idee waarom op mijn nieuwe auto de comming\leaving home functie niet werkt..?

Het Automatisch aangaan\vertraagd uitgaan van de verlichting (comming\leaving home functie) werkt niet, ondanks dat het in het maxidot menu aanstaat en de verlichting op stand altijd aan staat (helemaal naar rechts).

MarcoO2

Forumguru
misschien een hele stomme vraag, maar heb je in je Maxidott ook het aantal seconden ingevuld? Staat dat niet op nul?

Michel

Forumguru
Voor Coming Home / Leaving Home moet de lichtschakelaar trouwens in de stand "Auto" staan, niet helemaal naar rechts, want dan branden de lampen continu en gaan ze alleen uit als je de sleutel uit het contact haalt.

MarcoO2

Forumguru
Ehm... bij mij staat de knop helemaal rechts (dus altijd aan) en werkt de coming/ leaving home gewoon... zou dat anders zijn na de facelift?

Michel

Forumguru
Ik ga nu eerlijk gezegd twijfelen. Ik kan me niet herinneren dat in het donker de verlichting aanging als ik de auto ontgrendelde, terwijl de lichtschakelaar helemaal naar rechts stond. Dit zal ik even moeten controleren. Standaard heb ik de verlichting altijd op "Auto" staan, alleen bij miezerig weer, waarbij het niet voldoende donker is, doe ik wel de verlichting handmatig aan.

Edit: De (Engelse) handleiding is hier wat vaag in: bij de Coming Home functie wordt beweerd dat de lichtschakelaar op "Auto" moet staan, maar bij de beschrijving voor Leaving Home staat geen enkele stand van de lichtschakelaar vermeld, waarmee dit zou moeten werken. Ergo: even mee experimenteren.

MarcoO2

Forumguru
Bij mij staat de schakelaar helemaal rechts. Als ik dan ontgrendel als ik aan kom lopen, werkt de leaving home functie. De lampen gaan dan alleen aan als het donker genoeg is. Als ik de auto afsluit (coming home), blijven ze wel altijd branden, ongeacht of het licht of donker is.

Heb nog nooit in de auto-stand gereden, dus weet niet hoe het dan werkt. Ik wordt graag gezien, ook overdag! :D Enige nadeel van niet op de auto-stand rijden is dat dan ook de automatische dag/nachtschakeling van de Columbus niet werkt.

Oke, ga ik me experimenteren, als m'n dashboard er weer inzit.. :tongue:

Nog een klein vraagje ik heb net zo'n VD vrijschakeling ingebouwd alleen is de Columbus te lang spanningsloos geweest en vraagt deze nu dus om een code...

Die moet ik zeker via de dealer aanvragen..?

Oké de blokade die op m'n columbus zat heeft zichzelf schijnbaar opgelost.

Nu nog het puntje Comming\Leaving home wat ik zo ga test als het donker is.

Kan ik gelijk ook even testen of de BMW2009-2 (bedankt Pendragon) kaarten beter zijn dan die van VW\Skoda.

Mick

Actief lid
Dat hoef je helemaal niet te testen in het donker. Wanneer het actief is, en je met je verlichting aan weg geweest bent, je de auto uitzet en uitstapt, dan blijven ze gewoon nog een tijdje (ingestelde tijd via maxidot) branden. Leuk joh, div. malen per week de opmerking: meneer uw lichten branden nog!
Alleen als het donker is kun je testen of ze vanzelf aangaan. Even onder een brug gaan staan waar het wat donkerder is werkt ook.

Dat hoef je helemaal niet te testen in het donker. Wanneer het actief is, en je met je verlichting aan weg geweest bent, je de auto uitzet en uitstapt, dan blijven ze gewoon nog een tijdje (ingestelde tijd via maxidot) branden. Leuk joh, div. malen per week de opmerking: meneer uw lichten branden nog!
Alleen als het donker is kun je testen of ze vanzelf aangaan. Even onder een brug gaan staan waar het wat donkerder is werkt ook.

Ik moet zeggen met mijn vorige Octavia had ik ook de Comming\Leaving home functie en ik moet zeggen op de eerste maar maanden na heb ik nooit meer iemand erover gehoort en ik rij toch zo'n 50.000Km per jaar door heel NL.

Ik vindt het persoonlijk een handige functie en sinds de meeste mensen het toch niet hebben, zelfs niet op nieuwe auto's is het net weer even een stapje voor met Skoda... :)

Nog een vraagje waar ik net aan denk.

Als ik naar een adres wil navigeren staat er ook een optie POI als ik hierop druk opent zich een menutje waarin een optie "POI's importeren" staat.

Iemand een idee wat ik hiermee kan, wat voor bestandsformaat moeten die Poi's zijn..? moet ik ze importeren vanaf SD..?

Ik de "erg beknopte" handleidingen vindt ik hier niets over terug.

LenK

Forumguru
Leuk joh, div. malen per week de opmerking: meneer uw lichten branden nog!
Een van de redenen dat ik het destijds helemaal uit heb laten schakelen samen met de leaving home.

Zolang je leaving/coming home niet via een simpele handeling op het moment dat het wel een keer nodig is kunt activeren vind ik het een zinloze optie.

Al in 2000 had de Fiat Punto van mevr Lenk wel deze flexibele mogelijkheid.

rbo

Senior Member
De home/leaving functie werkt alleen als je licht schakelaar op auto staat en als het donker is , dus:
1)Stand auto
2)sleutel uit contact
3)deur openen en uitstappen

Je kan het ook testen door je hand op de sensor te leggen op de voorruit.

Een van de redenen dat ik het destijds helemaal uit heb laten schakelen samen met de leaving home.

Zolang je leaving/coming home niet via een simpele handeling op het moment dat het wel een keer nodig is kunt activeren vind ik het een zinloze optie.

Al in 2000 had de Fiat Punto van mevr Lenk wel deze flexibele mogelijkheid.

Ja oke., maar zo heeft iedere auto z'n voor en nadelen Skoda is niet heilig maar Mazda om maar een voorbeeldje te noemen ook niet, twee van m'n collega's rijden een (vorrig model) Mazda 6 station.

Maar om nog even terug te komen op m'n vorige vraag, hierbij een gsm foto van wat ik bedoel.

poisimporteren.jpg

Iemand een idee hoe dit werkt, ik ga even wat Poi's downloaden en op een SD zetten, de SD kaart (2GB) van m'n TomTom wordt niet herkend.

[EDiT]
Dit werkt schijnbaar via VWLabs.com., een even kijken wat dat eigenlijk is..

Nou ik heb het getest maar in welke stand de verlichtingsschakelaar ook staat comming home & leaving home werkt niet.

Uiteraard staat in de maxidot beide functies aan en de tijd staat bij beide op 20sec.

Hetzelfde geld trouwens voor de xenon bocht verlichting deze staat ook aan in de maxidot maar werkt niet.

Ach ja, hij moet schijnbaar toch een 1000Km beurt hebben dus dan gelijk maar even de bovenstaande punten aankaarten.

floris

Lid
Nou ik heb het getest maar in welke stand de verlichtingsschakelaar ook staat comming home & leaving home werkt niet.

Uiteraard staat in de maxidot beide functies aan en de tijd staat bij beide op 20sec.

Hetzelfde geld trouwens voor de xenon bocht verlichting deze staat ook aan in de maxidot maar werkt niet.

Ach ja, hij moet schijnbaar toch een 1000Km beurt hebben dus dan gelijk maar even de bovenstaande punten aankaarten.

dat heb ik nou met de cornerverlichting, staat wel aan in het maxidot maar het gaat niet aan.

dat heb ik nou met de cornerverlichting, staat wel aan in het maxidot maar het gaat niet aan.

Ik ga denk ik morgen of anders vrijdag even langs de dealer ik laat het wel weten he het zit met de xenon corner verlichting.

Wat me wel opviel is dat als je 160 rijd je xenons automatisch aan gaan. (gelijk even een paar keer getest 165 op de tellen 160 digitaal), weer een functie die werkt... :tongue:

floris

Lid
Ik ga denk ik morgen of anders vrijdag even langs de dealer ik laat het wel weten he het zit met de xenon corner verlichting.

je xenon lampen draaien in een bocht een beetje mee, maar de corner verlichting is iets anders, dat is nl als je bijv. linksaf richting aangeeft en die richting instuurt dat je linker mistlamp gaat branden als de snelheid niet meer dan 40 km/h is oid.

Blommetje

Nieuw lid
Bij mij werkt al die verlichting ook voor geen klote, leuk dat maxidot menu, jammer dat het niet werkt. Corner verlichting doet niks en dat coming home en leaving home doet het ook niet, maar dat moet ik dan maar even testen met schakelaar op auto. Maar is toch raar als ie niet werkt als de lichtschakelaar helemaal op rechts staat. Ik rij altijd met licht aan, net zo veilig.
ga ook mijn dealer maar eens vragen

Bovenaan Onderaan