Octavia 2 FL > 01-05-2009 comming\leaving home

Nou schiet mij maar lek.., ik kom er net achter dat de Coming Home én de Leaving Home functie ineens werkt zonder dat ik vandaag aanpassingen gemaakt heb in m'n maxi-dot....

Wel raar is als je de verlichting op 'auto' hebt staan de verlichting uitgaat als je de sleutel in de uit stand draait en weer aan gaat als je de sleutel uit het contact trekt, dan activeert namelijk de Coming Home functie.



Nu heb ik dus alleen nog geen werkende xenon bocht verlichting, ik ga er even vanuit de de optie bochtverlichting die in het maxi-dot staat voor de (niet aanwezige) mistlamp bochtverlichting is.

Kan iemand verifiëren dat de bi-xenon's echt kunnen draaien als je een bocht instuurt.
 

MK74

Lid
Zekers; moet je maar eens over een donkere weg met weinig verlichting rijden; dan is echt duidelijk dat de xenons meedraaien in de bochten... Reuze handig! Die heb ik wel al ontdekt. Mijn cominghome/leaving home functie doet het niet, evenmin als de cornerverlichting en de dagrijverlichting. Die dagrijverlichting vind ik overigens overbodig, ik rij altijd met mijn licht aan. dat de andere 2 het niet doen is jammer....
 
Zekers; moet je maar eens over een donkere weg met weinig verlichting rijden; dan is echt duidelijk dat de xenons meedraaien in de bochten... Reuze handig! Die heb ik wel al ontdekt. Mijn cominghome/leaving home functie doet het niet, evenmin als de cornerverlichting en de dagrijverlichting. Die dagrijverlichting vind ik overigens overbodig, ik rij altijd met mijn licht aan. dat de andere 2 het niet doen is jammer....

De draaiende xenon's heb ik net getest door voor een muur te gaan staan en dan het stuur helemaal naar links en dan helemaal naar rechts te draaien maar ik zie geen verandering tijdens het draaien.

Om je dagrii-verlichting te laten werken moet uiteraard wel je verlichtingsknop op 'auto' staan want de dagrij-lampen mogen niet tegelijk met je xenon's aan zijn, anders zou je kunnen krijgen .., xenon's aan, dagrij aan en mistlamp aan, en da's net ff teveel zeg maar.
 

Ralph

Lid
1) Je hebt geen bi-xenon, want groot licht is gewoon halogeen!
2) Bochten verlichting houdt in dat de mistlampen aangaan. Bij de xenon verlichting veranderd alleen de lichtbundel qua breedte en hoogte afhankelijk van de snelheid!
 

Michel

Forumguru
De Xenon-lampen sturen dus wel degelijk mee in bochten, dus niet alleen de breedte en de hoogte van de bundel wordt aangepast. Het al dan niet meesturen van de lampen is ook niet uit te zetten. Dat de lampen mee kunnen sturen merk je bijvoorbeeld als je in een lange bocht achter een andere auto rijdt. Dan sturen ze wel degelijk mee. Als je vanuit stilstand aan het stuur draait merk je het draaien van de koplampen niet, dus waarschijnlijk is het snelheidsafhankelijk.
 
De lampen kunnen wel degelijk in een bocht sturen dat merk je bij het inschakelen van je contact als je xenon lampen dan aan staan gaan ze eerst van boven naar beneden en daarna van buiten naar binnen (ze stellen zichzelf af aan de hand van de belading enzo van de auto).

Ik zit morgen om 06:00 in de auto dus een kijken wat ze doen ik een lange bocht, als het inderdaad snelheidsafhankelijk is dan is het logisch dat ik het stilstaand niet werkend kreeg.

Ik zal het morgen ochtend eens even testen, bedankt voor de tip.
 

floris

Lid
Ik zit morgen om 06:00 in de auto dus een kijken wat ze doen ik een lange bocht, als het inderdaad snelheidsafhankelijk is dan is het logisch dat ik het stilstaand niet werkend kreeg.

Ik zal het morgen ochtend eens even testen, bedankt voor de tip.

dan is het allang licht dus zal je niet veel zien.......
 

Michel

Forumguru
Er zijn anders genoeg mensen, waaronder ondergetekende, die vroeg genoeg opstaan om mee te kunnen maken dat de buitenverlichting van zijn/haar Octavia nog aanfloept, omdat de lichtsensor het buiten nog te donker vindt.
 

rbo

Senior Member
De Xenon-lampen sturen dus wel degelijk mee in bochten, dus niet alleen de breedte en de hoogte van de bundel wordt aangepast. Het al dan niet meesturen van de lampen is ook niet uit te zetten. Dat de lampen mee kunnen sturen merk je bijvoorbeeld als je in een lange bocht achter een andere auto rijdt. Dan sturen ze wel degelijk mee. Als je vanuit stilstand aan het stuur draait merk je het draaien van de koplampen niet, dus waarschijnlijk is het snelheidsafhankelijk.
Je kan het mee gaan van de xenon in de bochten wel degelijk uit zetten, dit doe je door "travel mode" aan te zetten, dan zullen de lampen wel bij het aan zetten bewegen maar niet meer tijdens het rijden, deze functie is bedoeld voor het rijden in bijvoorbeeld Engeland.
 

Michel

Forumguru
Bij mij staat de schakelaar helemaal rechts. Als ik dan ontgrendel als ik aan kom lopen, werkt de leaving home functie. De lampen gaan dan alleen aan als het donker genoeg is. Als ik de auto afsluit (coming home), blijven ze wel altijd branden, ongeacht of het licht of donker is.

Heb nog nooit in de auto-stand gereden, dus weet niet hoe het dan werkt. Ik wordt graag gezien, ook overdag! :D Enige nadeel van niet op de auto-stand rijden is dat dan ook de automatische dag/nachtschakeling van de Columbus niet werkt.

Bij mij werkt het dus niet (meer) zo. Ik heb hier vanochtend eens mee geexperimenteerd. Als de lichtschakelaar helemaal naar rechts staat en de leaving home functie staat geactiveerd, dan nog gaat de verlichting niet aan bij het ontgrendelen van de auto, ondanks dat het buiten nog voldoende donker is. In de stand "Auto" gaat de verlichting onder die omstandigheden wel aan.
 

RCS

Lid
De draaiende xenon's heb ik net getest door voor een muur te gaan staan en dan het stuur helemaal naar links en dan helemaal naar rechts te draaien maar ik zie geen verandering tijdens het draaien.

Om je dagrii-verlichting te laten werken moet uiteraard wel je verlichtingsknop op 'auto' staan want de dagrij-lampen mogen niet tegelijk met je xenon's aan zijn, anders zou je kunnen krijgen .., xenon's aan, dagrij aan en mistlamp aan, en da's net ff teveel zeg maar.

De Skoda's met Xenon zijn tegenwoordig uitgerust met AFS (wat meer behelst dan alleen meedraaien in de bochten):
"Een nieuwkomer voor Skoda is de komst van AFS (Adaptive Front Light System). Dit systeem zorgt ervoor dat de bestuurder in het donker in verschillende situaties meer ziet. Het systeem past zich automatisch aan om de bestuurder het beste licht te geven. Zo schijnt naar mate de snelheid toeneemt de lichtbundel verder en kan het licht in bochten ook meedraaien. Ook is er een speciale functie tijdens regenbuien die de reflecties verminderd. AFS wordt gecombineerd met de Bi-Xenon koplampen. Skoda is de eerste fabrikant in de Volkswagen-groep die een dergelijk geavanceerd systeem op de markt brengt. Het valt te vergelijken met het Intelligent Light System van Mercedes."

Zoals reeds vermeld werd kun je zien of je Xenon met AFS goed functioneert bij het starten van je motor (in het donker): je ziet dan dat je lampen zichzelf afstellen (de lampen gaan dan naar boven/beneden en links/rechts). Het meedraaien gebeurt pas vanaf een snelheid van 40 km/u.

Na aflevering van mijn auto bleek mijn Xenon nog in de dealer-modus te staan. Dat betekent dat deze meedraaien zodra je het stuurwiel draait. Dit was om potentiële kopers het systeem te laten zien. Moest overigens door de dealer worden uitgezet. Mijn dagrijverlichting moest eveneens via de dealer geactiveerd worden.

Voor wat betreft de corner-functie van de mistlampen: die stonden bij mij aan in het Maxidot menu, maar functioneerden niet. Vanuit de importeur zijn hierover technische updates richting dealers gegaan. Mijn eigen dealer zei hier niets van af te weten en beweerde dat het niet kon op mijn auto, maar een andere dealer wist hier wel van af en heeft deze keurig geactiveerd middels een waardeaanpassing.
 
Bovenaan Onderaan