Zo vandaag lekker aappies wezen kijken. Op zich wel leuk dat Ouwehands Dierenpark, maar vergeleken met Noorderdierenpark Emmen (waar ik vroeger nog wel eens kwam) valt het toch tegen. Wel wat leuke foto's kunnen maken.
Voor de tijd zijn we echter bij de Octavia gaan kijken. Toen we de straat inreden kwamen we voor een aantal nieuw gebouwde huizen al een graafmachientje tegen. Dat de telefoonlijn van het bedrijf er uit lag was dus snel verklaard. Zo'n handige Harry die de kabel heeft stukgegraven.
Het bedrijf waar hij te koop staat is een klein bedrijfje met twee bruggen en een spuitcabine. De eigenaar sluiteld samen met nog een persoon aan auto's, crossmotoren en boten. Verder handelt hij nog een beetje in auto's.
De Octavia zou uiteindelijk moeten worden gespoten, maar omdat hij er niet aan toe komt mag hij voor handelsprijs weer weg, zodat het geld wat hij er in heeft zitten weer vrij komt. De auto ziet er goed uit. Enkele lakbeschadigingen (het is echt oranje lak), maar dat zul je bij iedere auto wel tegen komen. Her en der zie je nog kleine restjes van de witte en blauwe stickers. Er werd ook meteen toegegeven dat het om een oud Rabobank auto ging. Dit werd nog eens bevestigd door de groene kaart die nog in het dashboardkastje lag en op naam stond van Rabobank Wielerploegen.
Dat dashboardkastje heeft wel wat extra gaten van binnen, want daar heeft blijkbaar wat zendapparatuur in gezeten. De antennes hebben op het rechter spatbord gezeten en die zijn vervangen door twee rubber doppen om de gaten af te sluiten. Aan de buitenkant missen verder nog wat afdekkapjes van de dakrails, is het glas van het linker knipperlicht in de spiegel stuk en zit er tussen de twee zwarte doppen een deukje in het spatbord die er nog uit gedrukt kan worden.
Aan de binnenkant zijn er nauwelijks beschadigingen. Het is wel tijd voor een schoonmaakbeurt binnen. Het dakhemel is voorzien van nogal wat vieze vegen. De bestuurdersstoel die kapot lijkt te zijn op de foto is helemaal in takt. Dat was een mooie meevaller.
We hebben zo'n drie kwartier met de auto gereden. Smalle binnenweggetjes, rotondes, drempels en snelweg. Alles doet ie heel netjes. Hij trekt ook als de brandweer. In de D stand merk je dat de auto laag in de toeren wil blijven. Ik heb me zelfs een paar keer afgevraagd of ie niet beter terug kon schakelen, maar het ging goed. In de S stand is het andere koek. Dan is het net een raket. Ondanks dat je enkel nog gas hoeft te geven is het nog erg leuk om er in te rijden.
We gaan dit weekend eens goed over het aanbod (incl inruil, nieuwe banden en reparatie van de uiterlijke gebreken) nadenken. Het ziet er allemaal positief uit. Dikke kans dat we binnenkort dus in een opvallend bakkie rondrijden.
We zitten er nog wel over te denken om nog een keuring uit te laten voeren. Wat is in dat geval het beste denken jullie? ANWB, Dekra, via een dealer?
Wat verder ook nog mist is een radio. Voorbereiding zou hij wel volledig hebben. Nu heb ik een Phatbox uit m'n huidige Seat, dus ik vind een orginele radio wel een aantrekkelijke optie. Daar kan immers de Phatbox gewoon op. Als iemand er eentje over heeft ben ik wellicht binnenkort geïnteresseerd.
Waar is de normale plaats voor de wisselaar trouwens in de Octavia? Kofferbak? Dashboardkastje? Armsteun? En hoort er ook al ergens standaard een kabel te liggen, zoals bij de meeste Seats het geval is?