Octavia 2 rs tdi ombouwen naar 4x4

hallo

ik zal me eerst ff voorstellen
ik ben sander ben 25 jaar en woon in amersfoort
ben sinds juni 2014 ijgenaar van een octavia 2 rs tdi uit 2007

nu heb ik mijn auto laten tunen maar merk nu vaak dat ik te veel vermogen heb en dat de auto dat niet kwijd kan
nu wil ik mijn rs omgaan bouwen naar een 4x4 (soort 4motion van vw)
heb al eens onder een passat 4motion gestaan en het lijkt allemaal wel aardig overeen te komen
maar zal dit ook echt mogelijk zijn
op internet kan je er niet veel over vinden maar ben toch benieuwd
 

mikehotel

Actief lid
Alles kan natuurlijk, maar zou je niet makkelijker een 4x4 op de kop tikken en die ombouwen? Een ander blok inbouwen en interieur/exterieur overzetten lijkt mij eerlijk gezegd eenvoudiger (minder moeilijk) dan een achterwielophanging met alles erop en eraan (Haldex koppeling met bijbehorende aansturing) in een bestaande auto in te bouwen.
 

rxr

Lid
Het lijkt me inderdaad nogal ingrijpend. Ik neem aan dat de rs ook gewoon voorwiel aangedreven is?

Wat je dan nodig hebt is een cardan naar achteren. Nu denk ik dat de 4x4 modellen al een iets andere modemplaat hebben waar dit netter in weg gewerkt kan worden (aanname)

Van je cardan naar je achteras, dat geloof ik wel dat dat te doen is. Het probleem is wel dat jouw cardan op je versnellingsbak moet. Je huidige bak heeft daar simpelweg geen dif voor. Je moet dus een andere versnellingsbak hebben. Ik weet dus niet of daar geschikte bakken voor te krijgen zijn, als deze passen en als er informatie over beschikbaar is. Ook zit je nog met de electronica. Ook al zou je een geschikte bak vinden moet je electronica ook aangepast worden. Je traction control en slip regelingen werken niet meer goed als ze alleen het vermogen van de voorwielen regelen terwijl de achterwielen nog het volle vermogen geven. Kortom, ik denk dat het vrij duur wordt, vrij veel experimenteren aangezien niet alle informatie er is en mogelijk tot de conclussie komen dat het feest niet door kan gaan. Dus de kans dat je veel geld weggooit is aanwezig.
 

s-line

Forumguru
Als je een beetje handig bent en er verstand van hebt is het heus wel te doen. En het is natuurlijk een hele klus maar wel weer leuk als het eronder zit en alles werkt. Je hebt dan echt een gevoel van "yes i did it"!
Maar de reactie van de meeste hier snap ik ook wel weer de gemiddelde Skoda rijder is geen doe het zelfer. Kijk maar eens op Volksforum wat er daar allemaal verbouwd wordt zelfs 4x4 op een golf 2 daar zitten mensen die kunnen sleutelen en durven aan zo iets te beginnen. Hier laten ze bij wijze van spreken nog een spiegelkap door de dealer vervangen!:D:jaja:
 

ertromp

Forumguru
Moet volgens mij ook mogelijk zijn.
Bodemplaat is hetzelfde. Grootste uitdaging is de elektronica je zult andere modules voor oa abs nodig hebben.
Makkelijkste weg is natuurlijk een sloop 4x4 Octavia op de kop zien te tikken
Ben benieuwd!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Falcon

Donateur
Als jij je auto even kunt missen is dit natuurlijk een geniaal project voor studenten die in de leer zijn voor automonteur. :)
 

micky

Forumguru
Dat bijna alles kan weet ik heel goed, 1 van mijn betere vrienden heeft 2 keer een complete auto gebouwd (waar ik bij de 2de, de nodige uurtjes aan geholpen heb) de 2de voorzien van een 275PK 1.8 tsi en deze aan het werk gekregen met een DSG 6 inclusief flippers (terwijl die 1.8TSi motor nooit met deze DSG is geleverd, de communicatie was dan ook het grootste probleem, maar ook het missen van signalen die wel nodig waren), maar daarom weet ik ook dat je zoiets niet zo maar even doet, idd zeker de elektronica is een uitdaging, maar zo zijn er veel meer zaken, om een 8 jaar oude auto dan om te gaan bouwen, kost zoveel geld, tijd en energie dat je het wel heel erg graag moet willen, ook al koop je de onderdelen "gebruikt'
 

MarcoO2

Forumguru
Sander, een heel andere invalshoek: je geeft aan dat je probleem is dat je getunede auto zijn vermogen niet kwijt kan. Kan het zijn dat je tuning het vermogen/ koppel er nogal abrupt in laat komen, zodat je daardoor de grip verliest/ Uiteraard weet ik uit eigen ervaring dat een 02 zijn grenzen heeft aan wat de voorwielen aankunnen, maar er rijden toch heel wat zwaar getunede O2's rond die het wel aardig voor elkaar krijgen. Heb je een logfile van je tuning?
 

Michelv.

Forumguru
Wat voor banden heb je nu? Onderstel nog aangepast? Wat voor Tuning(vooral wie)?

Zijn zomaar een paar vraagjes die er wel degelijk om doen.
 
marco:
hij laat inderdaat redelijk volt het vermogen inkomen
de auto heeft nu een kopel van 462Nm en dat heeft die vanaf 1900ohw/min
het is inderdaat een zeer brut vermogen wat die dan afgeeft
alleen als de weg nat is dan wil die zelfs als je je best doet in zijn 4 nog spinnent er vandoor gaan

michelv:
de auto is getuend bij ultimate tuning in amersfoort
ik heb momenteel winterbanden er op liggen van vredestein exstream trach
het onderstel is van orginele een sport onderstel verder heb ik er nog niks mee gedaan

aiva tco adoks:
zijn er ook skoda's dan in 4 motion?
ken alleen de scout versie maar die staat een stukje hoger op zijn wiellen
 
ik heb deze foto's nog
bij de eerste foto had ik er een autoambulance achter met een vw passat er op
 

Bijlagen

  • auto pa ophalen.jpg
    auto pa ophalen.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20140615_165104.jpg
    IMG_20140615_165104.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 80
  • IMG_20140615_165226.jpg
    IMG_20140615_165226.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 80

skodaboy

Forumguru
idd,mooi tuning/ombouwproject..:jaja:

maar zou het niet simpeler zijn om een 02 4x4 tdi om te bouwen naar een RS?

jouw RS heeft een 2l blok met orgineel 170 pk.
een 'standaard' 4x4 of scout heeft het zelfde blok met 'maar' 140 pk..
dus het lijkt mij perfect mogelijk om via tuning een vergelijkbaar vermogen uit het blok te halen dan jouw RS nu heeft..;)
en voor de rest kan je de wagen nog ombouwen naar je wensen (interieur,velgen,bumpers enz..)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Is er bij de 'standaard' Octavia ook ruimte voor cardanas en haldex? Bij bijvoorbeeld de Leon 1M (de eerste versie dus) heeft de 4x4 versie een verhoogde bodem in de kofferbak, omdat anders de aandrijving voor de achterwielen niet past. Als dat zo is, moet je dus de complete bodem uit de kofferbak halen, en een stuk hoger weer vastlassen, en zorgen dat alle maatvoering blijft kloppen.

Overigens, als ik me niet vergis moet je bij ombouw naar 4x4 ook een herkeuring bij de RDW aanvragen (omdat je van voorwielaandrijving naar 4x4 gaat).
 

Cordoba

Forumguru
aiva tco adoks:
zijn er ook skoda's dan in 4 motion?
ken alleen de scout versie maar die staat een stukje hoger op zijn wiellen

Kijk eens in het topic van @Corné de Kluijver, die is nu verlaagd, maar ook voor de verlaging stond ie niet opvallend hoog op de poten.

Overigens is er nog een andere optie zoals ook @MarcoO2 aangeeft: het vermogen aanpassen. Er zijn tuners die ervoor kunnen zorgen dat de auto in de lagere versnellingen niet direct het volle vermogen op de wielen zetten (maar bij hogere toeren in die lagere versnellingen, of over het hele toerenbereik in de hogere versnellingen wel het volle vermogen beschikbaar maken).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

skodaboy

Forumguru
de auto heeft nu een kopel van 462Nm en dat heeft die vanaf 1900ohw/min

als de wagen nu 462 nm aan koppel heeft,hoeveel pk heeft hij dan of zou hij moeten hebben volgens de tuner?
heb net gekeken op de site van jou tuner,bij "extreme" tuning wordt de het vermogen 'opgeschroefd' tot 215 pk en 440 nm aan koppel,dus jij zit hier nog boven..

ik heb ook gezien dat er 'standaard' géén rollenbanktest wordt gedaan..tenzij op aanvraag..
heb jij voor of na de tuning een rollenbanktest laten doen?

heb je de huidige tuningwaarde van je RS gezien op de papier via een grafiek of op de rollenbanktest..
of is hier getuned geweest à la gevoel?
 
De auto is voor en na het tunen op de bank geweest
Voor het tunen had die 176 pk en 385 nm kopel
Daarna heb ik het roetfilter gedemonteerd(inverband met problemen) en heeft die hem getuned
Hij is toen verder gegaan als het boekje (ivb met geen weerstand roetfilter) nu heeft die 462nm koppel en 223 pk op de bank
Moet tuis nog ergens de uitdraai hebben maar weet niet meer waar
 
Bovenaan Onderaan