Octavia 2 start niet en oliedrukprobleem

Cordoba

Forumguru
Ik lees vanavond pas dit topic, en ben er van overtuigd dat er een onbenullig iets aan de hand, de vraag is alleen wat. Ik gok erop dat de brandstofvoorziening ergens niet goed gaat, eerst de volledige motor en nu 1 of 2 cilinders die uitgevallen zijn.

Uitgevlokte diesel is onwaarschijnlijk: als dat gebeurt in een filter kun je het filter weggooien, dat komt namelijk nooit meer goed, doordat het filtermateriaal verhindert dat de verschillende fases van de diesel weer bij elkaar kunnen komen. Het zou een verstopping (vuil?) in de brandstofleiding kunnen zijn, die door het verplaatsen van de auto is gaan 'wandelen' en na een paar weken rijden de brandstofstroom op een andere plek opnieuw belemmert.
 

Havana

Forumguru
Wat zou je er voor moeten hebben zo?
Hangt van de diagnose af. Als t de drijfstanglagers zijn dan ben ik tevreden met 2-2,5k.

De auto staat nu in Zeist, mijn schoonpa brengt 'm vandaag even naar de dealer voor diagnose.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Het bleek uiteindelijk een klep te zijn. Reparatie betekende alle kleppen vervangen + kop vlakken en mogelijk de nokkenas. We hebben het over een kostenpost van 1000-1500 euro. Daar had ik geen zin in. Auto incl. defect te koop gezet onder "schade-auto's" op Marktplaats en een paar telefoontjes later was ie verkocht.

Bye bye Skoda...
 

Havana

Forumguru
Waarschijnlijk een Volvo V70, D3 of D5.

Voor mij nooit meer VAG. Aircopompen, TSI's, EGR-kleppen, 2-massa vliegwielen, ik heb er geen zin meer in.

Ik ga eens uitrekenen wat het onderhoud me gekost heeft

Aircosensor 165
Wiellagers 282
Schokbrekerhoezen 90
Aircopomp + filter/droger + kleine beurt 1300
Xenonlampen (zelf gedaan) 80
Druksensor DPF 147
Kleine beurt + remblokken 200?
Gordelwaarschuwing uitprogrammeren (sensor stuk) 25
2 MV + heterokineethoezen, distributie, beurt, tandempomp en wat ander klein spul 2800
2 nieuwe banden 150
airco vullen + APK 100
2 nieuwe banden 150
Koelvin gebroken 420
Schijven achter, blokken, beurt, APK 600
Grote beurt, DSG olie 500

Ik heb alle dingen die niet per se nodig waren (tuning, verlaging, trekhaak roetfilter verwijderen, enz) allemaal niet meegerekend.

Totaal 7009 euro. Ik heb in totaal 332-224 = 108.000 kilometer mee gereden is circa 6,5 cent per kilometer.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
EGR problemen heeft ieder merk die hier gebruik van maakt ;)
Veel plezier met de Volvo toegewenst!
 

aiva tco adoks

Forumguru
Net een ton mee gereden wn dan zoveel gehad... ik heb met dezelfde auto (bxe)150k gereden
En geen centje pijn...

Veel km gewenst in de aanstaande Volvo
 

Spierings

Forumguru
Net een ton mee gereden wn dan zoveel gehad... ik heb met dezelfde auto (bxe)150k gereden
En geen centje pijn...

Veel km gewenst in de aanstaande Volvo
Veel onkosten is natuurlijk nooit fijn maar een wagen tot 150k rijden is toch niet te vergelijken.. havana heeft zijn wagen van 224k tot 332k gereden, dat zijn eens zo veel kilometers...

Succes met de Volvo...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
@Havana
Als ik jou was zou ik me goed oriënteren op het Volvo forum. Is iets minder actief dan dit forum, maar er zitten net zulke deskundige en enthousiaste leden op. Volgens mij kennen Volvo's overigens ook 2-massa vliegwielen, EGR-kleppen en aircopompen. En bereid je voor op 20 tot 30% hogere garagetarieven bij een, meen ik, korter onderhoudsinterval.

PS. Goed beschouwd hakken het 2-massa vliegwiel en de aircopomp er bij jou hard in (60% van je totale onkosten). Trek ik die eraf dan vallen de onderhoudskosten alleszins mee. En zoals gezegd, die zitten ook op een Volvo.
 

CDK

Forumguru
Persoonlijk ben ik het helemaal eens met @Spierings en @Jewepe :jaja: Het is niet bepaald een nieuwe auto, daar is een serieuze boodschap mee gedaan en de componenten (op het laatste na dan) zijn componenten die van toeleveranciers zijn en ook in andere merken gebruikt worden en ja daar gaan ze ook kapot. Het is ook maar net wat je verwachtingen zijn van een auto, als je een 2e hands auto aanschaft waar al 100 of 150k op staat aan km, dan weet je dat de onderhoud en reparatiekosten hoger worden.
 

Havana

Forumguru
@Havana
Als ik jou was zou ik me goed oriënteren op het Volvo forum. Is iets minder actief dan dit forum, maar er zitten net zulke deskundige en enthousiaste leden op. Volgens mij kennen Volvo's overigens ook 2-massa vliegwielen, EGR-kleppen en aircopompen. En bereid je voor op 20 tot 30% hogere garagetarieven bij een, meen ik, korter onderhoudsinterval.

PS. Goed beschouwd hakken het 2-massa vliegwiel en de aircopomp er bij jou hard in (60% van je totale onkosten). Trek ik die eraf dan vallen de onderhoudskosten alleszins mee. En zoals gezegd, die zitten ook op een Volvo.
Bij Volvo is het niet zo dat de aircopompen en 2 MV bij 2 ton eraan gaan. Dat kan, maar dat is geen wetmatigheid zoals bij VAG. Onderhoudsinterval is zelfde bij de V70 (30k) maar ik ben van plan om de 15k olie te verversen (kan ik zelf dus weinig kosten).

Garagetarieven ist nicht im Frage aangezien ik niet naar de dealer ga (met de Skoda overigens ook niet). Ik kijk voor iedere job wat de beste plek is om 't uit te voeren, dat kan een lokale universele garage zijn (Vakgarage hier is prima), of de Volvo-specialist (Haren zit een goede, Autohus) of desnoods de bandenboer voor een setje banden of een APK'tje.

Qua motorisatie ga ik natuurlijk voor een 5-pitter, waarschijnlijk de D3 2.0. Deze zal meteen worden gechipt (+EGR delete) waardoor je een blok hebt met 185 ps/480 Nm. DPF laat ik ook meteen doorprikken.
 

Jewepe

Forumguru
Bij Volvo is het niet zo dat de aircopompen en 2 MV bij 2 ton eraan gaan. Dat kan, maar dat is geen wetmatigheid zoals bij VAG.
@Havana
Ik heb drie Passat's, een Octavia, een Seat Altea (gechipt) en nu een Superb tot (ruim) over de 2 ton gereden (één Passat, de Octavia en de Altea zelfs naar ongeveer 3 ton) en nog nooit een aircopomp of 2-massa vliegwiel hoeven te vervangen. Sterker nog, ik heb nog nooit bij die VAG-auto's andere onkosten gehad dan regulier onderhoud. Ben ik dan zo'n geluksvogel?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Havana

Forumguru
@Jewepe
Ik denk het wel. Ik heb voor de verkoop van O2 een stuk of 3 handelaren aan de lijn gehad en allemaal vroegen ze onafhankelijk meteen naar het vliegwiel en de aircopomp. Daarna na het roetfilter, als dat verwijderd is is dit voor de export kennelijk een enorme pré.
 

DJSmiley

Actief lid
Ach, elk automerk heeft zo z'n issues bij bepaalde modellen. Voor mij is de Skoda niet perse minder daarom.

Voor een handelaar is het logisch dat dit key is in het bepalen van een waardeoordeel. Dergelijke reparaties zijn aardige kostenposten dus vervliegt de marge. Dit soort auto's is toch vaak 1:1 doorzetten met minimale kosten, omdat veel mensen zweren bij lage kilometerstanden. Op een autotje van 3k is 1k arbeid om m verkoopklaar te krijgen gewoon teveel.

Jij hebt de pech gehad dat alles tegenzat. Daar zou ik ook niet blij van worden en is het vertrouwen snel weg. Dan is een andere auto voor je gevoel een betere keuze.

DMV, EGR, aircopomp zijn idd wel globaal de meest voorkomende/dure issues. Vliegwiel en EGR hebben ook niet-vag merken vaak 'last' van.

Maar ik ken ook genoeg andere auto's die vaak andere issues hebben
- Corsa B: Roest
- Corsa C: (1.2) distributieketting als ie te weinig olie krijgt
- Polo 6N: Versnellingsbakken
- Audi RS3: Remblokken die met <5k al op zijn
- Volvo V50: Turbo vaak defect

om maar wat te noemen. Ook bij veel Ford of Volvo's kom ik DMV problemen tegen 'ergens' tussen 150k en 300k.

Mijn O2 heeft de aircopomp nog niet gehad. DMV wel (bij 275k). DPF heb ik niet, dus die kan ook geen problemen geven. Volgende maand z'n 3e distributieriem erop (Zit nu op 340k)
 
E

Ex-lid 2926

Topic voor de gemoedsrust. Niet echt dus.
Ik ben de 2 ton nu gepasseerd en als ik het zo lees ben ik straks aan de beurt met de airco, het vliegwiel, de EGR en het roetfilter. Ik hoop dat ik door zorgvuldig rijden en onderhoud in de afgelopen 7 jaar deze kosten nog niet voor de kiezen krijg, want ik ga geen duizenden euro's neerleggen voor dit soort onderhoud. Vooral niet gezien de huidige waarde van een 8 jaar oude O2 TDI.
Dan wordt de O2 rap ingewisseld voor een jongere (benzine)Jap of Koreaan.
 

Taan

Lid
@Harrie D , De EGR zet je het beste zo snel mogelijk buiten spel. Dan voorkom je een hoop rotzooi in je turbo.
Ik weet niet of het slim is om de turbo dan ook nog te laten reinigen, maar dat zou ik wel navragen.
De roet van de uitlaatgassen die opnieuw door het inlaatkanaal gaan is doorgaans ook de reden dat turbo's stuk gaan.
Dit was bij mij iig wel het geval, bij 280k
 

Taan

Lid
Waarschijnlijk een Volvo V70, D3 of D5.

Voor mij nooit meer VAG. Aircopompen, TSI's, EGR-kleppen, 2-massa vliegwielen, ik heb er geen zin meer in.

Ik ga eens uitrekenen wat het onderhoud me gekost heeft

Aircosensor 165
Wiellagers 282
Schokbrekerhoezen 90
Aircopomp + filter/droger + kleine beurt 1300
Xenonlampen (zelf gedaan) 80
Druksensor DPF 147
Kleine beurt + remblokken 200?
Gordelwaarschuwing uitprogrammeren (sensor stuk) 25
2 MV + heterokineethoezen, distributie, beurt, tandempomp en wat ander klein spul 2800
2 nieuwe banden 150
airco vullen + APK 100
2 nieuwe banden 150
Koelvin gebroken 420
Schijven achter, blokken, beurt, APK 600
Grote beurt, DSG olie 500

Ik heb alle dingen die niet per se nodig waren (tuning, verlaging, trekhaak roetfilter verwijderen, enz) allemaal niet meegerekend.

Totaal 7009 euro. Ik heb in totaal 332-224 = 108.000 kilometer mee gereden is circa 6,5 cent per kilometer.

Hier zit toch ook een hoop (normale) slijtage bij. Wiellagers, schokbrekerhoezen, remmen, banden, lampen, distributie.

Ik heb net mijn lijstje bijgewerkt en ik zit op 13.500 aan reparaties en onderhoud (en tuning) over 200k in 8 jaar. Huidige km stand is 362k. Is best een flinke post, maar aan de andere kant heb ik maar 1000 euro per jaar afgeschreven.

Het kan gerust nog beter, maar als ik een occasion van 15k koop, is het maar de vraag of ik goedkoper uit ben.
Met normaal onderhoud en afschrijving ben je er (bijna?) al.

Voor de liefhebber mijn kostenlijstje ingevoegd.
 

Bijlagen

  • Autokosten skoda.pdf
    5,4 KB · Weergaven: 7
Bovenaan Onderaan