Octavia 2009 standaard speakers

Dreamdude

Nieuw lid
Hallo ik ben nu inmiddels een paar weken in het bezit van een Skoda Octavia 1.4TSI (2009) en vind het geluid nogal slecht in de auto. Er zit een standaard Swing radio/cd speler in en die is volgens mij 4x20watt en de speakers (alleen voor, achter zit nog niks) zijn dacht ik ook maar 20watt. Nu wil ik er andere speakers inzetten en weet niet welke maat er in de voordeuren zit en wat precies voor speakers het zijn. Kan iemand mij vertellen welke speakers dat zijn en waarmee het beste te vervangen zijn. Nu ga ik ook een andere unit erin zetten waarschijnlijk een RNS510 Navi/CD met 4x50w dus dat gaat zo wie zo gebeuren. Alvast bedankt voor de reacties en aanbevelingen.

Bakkertje

Forumguru
De rns510, die overigens bij Skoda Columbus heet, heeft ook een eindtrap van 4x 20 W.
Als je de swing gaat vervangen kun je, als je het mij vraagt, beter kijken naar een ander merk (Pioneer, Kenwood, Sony, JVC, etc.)
De voordelen daarvan zijn dat je dan wel een goede eindversterker hebt, veelal betere navigatie, met frequente updates van het kaartmateriaal. En als klap op de vuurpijl, de aftermarket systemen hebben vaak een afneembaar front (of gedeelte van het front) en zijn daardoor niet zo geliefd bij het dievengilde.

Als het je dan nog niet bevalt kun je eens kijken (luisteren) naar andere luidsprekers. Mijn advies zou dan zijn om voorin een nieuwe compo set te plaatsen en de woofers van voor naar achteren te verplaatsen (de tweeters liever niet). Dan houd je een mooi geluidsbeeld en de extra speakers achterin zorgen dan voor wat extra laag..

Overigens zegt het vermogen van een radio en de luidsprekers eigenlijk weinig tot niets over hoe het klinkt.

Mettes

Forumguru
Probeer eerst eens met een setje luidsprekers achteraan te plaatsen.
Ook ik heb een Swing met 8 luidsprekers.
Deze klinken,bij mij,redelijk goed.
Met achteraan luidsprekers,zal je aanvoelen dat het bass-geluid beter is.

Mettes

Forumguru
@ noord26,dat bedoel ik toch ook niet man.
De frontspeakers in een octavia staan op een dermate slechte plaats (naast de bestuurder en passagier),dat de klank gewoon niet goed kan zijn.Speakers in de achterportieren verhelpt dit probleem gedeeltelijk en men krijgt zodoende een betere klanklkleur.

Noord26

Forumguru
Meer speakers achter je vertekend het geluidsbeeld juist meer, daarom begrijp ik je bewering van een betere klankkleur niet. Klankkleur is speaker merk/type en persoonsafhankelijk.

Mettes

Forumguru
Neem de proef op de som en draai uw fader achteraan volledig dicht.
Door de slechte plaats van de frontspeakers (midden-laag) zal U deze als gedemd aanhoren.
Het geluid wordt immers grotendeels geabsorbeerd door de bestuurder en bestuurderszetel.
Hierdoor krijgen we een schrille geluidsbeleving ,door de goed werkende tweeters en het ontbreken van voldoende lage- en middentonen.
Vervolgens front en rear terug in middenstand,U zal het verschil merken.
Trouwens in een kleine ruimte,zoals een wagen,zal dit effect (vertekend geluidsbeeld) niet groot zijn.
Front-staging is nog steeds mogelijk door het juiste gebruik van uw fader.
Ik wil enkel aangeven dat met een minimum investering een groot verschil kan bereikt worden.
Inderdaad geeft een goede composet ,zoals bakkertje vermeld,en een versterkertje een wereld van verschil.Hiervoor hoef je niet je volledige audio-installatie te vernieuwen,tenzij je natuurlijk behoefte hebt aan een ,in dit geval,ontbrekend navigatie-systheem.

Noord26

Forumguru
Je weet dat je dit verteld tegen iemand die een Alto bijna puur erbij heeft en mee doet aan sound-quality wedstrijden neem ik aan?

TS zou speakers van Hertz kunnen kiezen met een hoog rendement. Dan is een versterker geen eens nodig. Een correcte inbouw met goede demping doet dan meer als een versterker zonder inbouw. Een goed compo-setje kost je hooguit €125,-. Demping circa €50,- Een matige plaatsing van de speakers kan uitstekend op gevangen worden door een uitgebreidere HU.

Mettes

Forumguru
Einde discussie voor mij,hier heeft niemand iets aan.(hoort ook niet op dit forum)

@dreamdude,mijn speakers zijn vervangen door Focal utopia's van 165mm.
Hiermee is ook uw vraag over de grootte van de speakers beantwoord.

Bakkertje

Forumguru
Nadat mijn Columbus gestolen was, is er bij mij een JVD kw-nx7000 geplaatst. Dat systeem heeft een 7 bands equalizer (in plaats van hoog, mid en laag) en daarmee kon ik het geluid helemaal naar mijn zin instellen. Daarnaast kun je op een dergelijk toestel meerdere presets configureren en zo ook voor meerder soorten muziek een betere afstemming te creëren.
De betere eindversterker vertaalde zich in betere controle over de standaard luidsprekers en ik had daarna niet echt meer de behoefte om iets te vervangen.

Het is altijd een kwestie van proberen als je beter geluid wil. De swing in combinatie met andere luidsprekers kunnen best een beter geluid opleveren. Als je daarmee aan de slag gaat zou ik zoals noord al voorstelt de deuren dempen, dat scheelt echt heel veel. Maar als je toch van plan bent om de swing te vervangen zou ik dat eerst doen door een (als ik moest kiezen) een Kenwood (of een ander merk als dat je voorkeur heeft), simpelweg omdat ik uit ervaring weet dat dit voor mij al voldoende is om de boel goed genoeg te laten klinken.

Maar eenieder moet hierin natuurlijk zelf een keuze maken.

Mettes

Forumguru
@bakkertje:inderdaad,het is hetgene uzelf aan kwaliteit wil.
Wil je high-end gaan,moeten je deuren inderdaad van Dynamat voorzien worden.
Maar ik denk niet dat dit dreamdude zijn bedoeling is,zodoende kan hij waarschijnlijk met standaard luidsprekers ook een beter resultaat bekomen.

Bakkertje

Forumguru
Kijk even goed wat voor navigatiesoftware er in dergelijke apparaten zit en of er regelmatig updates uitkomen. Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog wat extra componenten nodig om dingen als stuurwielbediening te laten werken.

Verder lijkt het systeem ontzettend veel op de Columbus en lijkt me daarmee erg diefstalgevoelig.

Als je met de luidsprekers aan de slag gaat, neem dan nog even de adviezen van Noord ter harte.
Mocht je toch met het andere systeem aan de slag willen, het komt uit China en kun je ook zelf bestellen voor +/-250 euro..
http://www.dhgate.com/high-quality-...-ff8080813c432abe013c53461af77a8e.html#s1-4-1

Rallye

Forumguru

"Originele rode verlichting"????

Ergens anders op dit forum heb ik al eens opgemerkt dat ik (onbewust?) een relatie leg tussen de spelling en het gebruik van hoofdletters en interpunctie op een site en de betrouwbaarheid ervan:

"Door onze ervaring hebben we nu dit model autoradio dat origineel werkt in de volkswagen skoda& Seat.

-Originele bedrading met een decoder.
- (...)
-Nieuw menu (Eigen achtergrond plaatsen mogelijk,Slepen van buttons op menu)
-Goed & snel touchscreen
-Navigatie NL gesproken.
-Klimate control op het scherm (indien de auto dit heeft)
-Iphone/Ipod biedining via het scherm.

Nieuwe optie (dit werkt alleen bij de modellen van volkswagen die dit ondersteunen)
-Klimate control op het scherm van de radio (Airco en Temprateur weergave)
-Parkeersenoren weergave op scherm.

(...)

Trendsboutique is de eerste officiele Authorized Distributor van NL

Plus punten.

(...)
-Onderdelen ook leverbaar.
-Vertrouwd Punt
-Eerste van NL die al 3 jaar samen werkt"

Tjongejongejonge......

Rallye

Forumguru
Het belangrijkste punt dat ik wil maken is dat je even navraag moet doen naar die rode verlichting. Een Octavia II heeft geen rode verlichting, dus gaat dat wel passen?

Verder probeer ik duidelijk te maken dat de site, waarschijnlijk onbedoeld, barst van de stijl-, spel- en interpunctiefouten en daardoor op mij een niet erg betrouwbare indruk maakt..........

Dreamdude

Nieuw lid
@Rallye.. ik ben daar al een keer geweest om een mdi usb adapter te halen en toen heb ik die rns510 look a like gezien.. heel klantvriendelijk en behulpzaam en volgens mij zit dat wel goed verders. ze hebben modellen voor de Skoda en VW, dus rood en groen verlichting en alles is instelbaar logo enz... denk dat ik die wel ga halen binnenkort. kan overigens mijn mdi adapter inruilen/teruggeven als ik de navi/cd koop voor 425,-

Noord26

Forumguru
Als ik ooit weer voor de optie zou komen zou ik toch opteren voor een losse navigatie. Van Garmin bijv met life-time gratis kaartupdates en dan een ingebouwde radio/CD zonder navi. Qua prijs scheelt het niet veel.

Bovenaan Onderaan