blauwkeut
Forumguru
Op 19/06/2014 heb ik mijn nieuwe Skoda bedrijfswagen in ontvangst mogen nemen na een levertermijn van ongeveer 3,5 maand (besteld 28/02/2014) ter vervanging van mijn vorige bedrijfswagen, een VW Golf (1.6TDI BlueMotion 105pk). Hier wil ik m'n nieuwe aanwinst graag even aan jullie voorstellen
Model: Skoda Octavia III Combi in Elegance uitvoering
Kleur: Race Blue, Leder Black interieur
Motorisatie: 2.0TDI 150pk met DSG versnellingsbak
Packs Comfort, GPS & Style: o.a. KESSY, Columbus, kleur MaxiDOT, elektrische bestuurderszetel, DAB, BT, 17" Teron, TPM, LED day lights & achterlichten, mistlampen black, Bi-Xenon met AFS & Intelligent Light Assistant.
Opties: 3-spakig stuur met DSG, Canton, Drive Mode Selection, 15mm verlaagde sportchassis met XDS, Adaptieve Cruise Control, verwarmde voorruit, pano-dak, sunset, elektrische achterklep, variabele koffervloer, multifunction pocket, ontgrendeling achterzetels uit koffer.
In de wagen zitten ook enkele MJ2015 aanpassingen. Zo heb ik het afgevlakte sportstuur gekregen en bv. de nieuwe bekerhouder in de armsteun achter.
Eerste indrukken: kleur is in het echt nog mooier dan ik dacht, vind ‘m echt goed staan met de chroomaccenten en de zilveren dakrails. Het is een mooi opvallende kleur zonder schreeuwerig te zijn.
Het is ook de eerste keer dat ik echt met een DSG rijd (daarvoor enkel af en toe een huurwagen) maar ik ben nu al verkocht. De ACC is wennen. Bizar dat de auto gewoon het verkeer volgt en zich gewoon tot stilstand remt. Voet bleef toch even boven de rem hangen de eerste keren… Maar vanmorgen op weg naar het werk (drukke 70-baan) - wat een gemak. Dat de CC bediening nu niet meer gecombineerd is met de lichthendel moet ik ook nog aan aanpassen. Daarstraks zat ik al met mijn grootlicht te knipperen omdat ik de verkeerde hendel vast had…
Canton geluidssysteem is echt een topper, zelfs met simpele MP3’s als bron. Waarschijnlijk nog wel wat spelen met de instellingen, maar ook met de instellingen die ik nu heb, super geluid.
Panoramisch dak, ook fijn, veel lichtinval, terug met open dak kunnen rijden. Geluidsoverlast valt mee, pas op de snelweg wordt het lawaaierig. Ook niet te veel inslaande wind, wat wel prettig is.
Zetels zitten tot nu toe goed, maar merk dat ik mijn ideale zitpositie nog niet gevonden heb. Ook nog geen lange ritten gedaan. Het zitvlak is misschien wat kort maar ze zijn voor de rest goed in te stellen. Heb wel het idee dat ik meer heen en weer schuif dan in de Golf. De lendensteun is wel heel welkom voor mij.
Bediening in het algemeen wijst zichzelf echt wel uit, zeker veel overeenkomsten met wat ik in de Golf had. Vooral dat alles veel visueler is, is wel fijn. Columbus is er ook weer een stapje op vooruit gegaan (gróót scherm!). Navigatie e.d. heb ik nog wel niet gebruikt.
Mis voorlopig wel een plaatsje voor mijn zonnebril.
Verder heb ik zelf alvast een paar updates aangebracht - vooral aan de verlichting - om de looks vanbinnen en vanbuiten toch een beetje te verbeteren. En omdat gele gloeilampjes niet meer van deze tijd zijn
Interieur:
Door de nieuwe verlichting is het interieur meteen een heel stuk moderner en helderder, en wat een bak licht komt er van die dingen, zeker die kofferbakverlichting. Je ziet tenminste iets.
Langs buiten passen de side lights nu perfect bij de LED DRL. Het totaalbeeld oogt echt veel mooier en geeft een estetischer lichtbeeld zo door geen 'gele' verlichting meer te hebben naast de xenons.
De vervangen lichten achteraan zijn echt feller dan de oorspronkelijke gloeilampen. Mooi meegenomen ook dat ze geen CANBUS fouten veroorzaken. De spiegelspots zijn nu ook veel bruikbaarder door de hoeveelheid licht die er vanaf komt.
Heb er aardig wat geld aan gespendeerd omdat ik toch wel op zoek was naar kwaliteit en niet direct richting Chinese eBay-rommel wou gaan (niet dat alles van eBay problemen geeft, maar je begrijpt me wel).
Er komt ook nog een Brodit gsm-houder in, de kabel ga ik volledig wegwerken achter de Columbus door richting zekeringen, zodat ik geen losse kabels of laders heb.
Binnenkort nog bij @Antera langs om een aantal VCDS aanpassingen te laten doen.
Tip: Voor het vervangen van de verlichting plastieken tools gebruiken, bv zoals deze http://www.dx.com/p/professional-premium-precision-phone-disassembly-tool-7-piece-set-23050, om beschadigingen te vermijden. En heb ook op Erwin de benodigde documentatie afgedrukt. Als je op voorhand weet hoe je de armaturen los krijgt is het veel gemakkelijker.
Tip 2: Die originele W5W gloeilampjes worden echt belachelijk heet als ze branden. Best dus zorgen dat de verlichting uitstaat voor je ze vervangt zodat je je niet verbrandt (ervaringsdeskundige ).
Model: Skoda Octavia III Combi in Elegance uitvoering
Kleur: Race Blue, Leder Black interieur
Motorisatie: 2.0TDI 150pk met DSG versnellingsbak
Packs Comfort, GPS & Style: o.a. KESSY, Columbus, kleur MaxiDOT, elektrische bestuurderszetel, DAB, BT, 17" Teron, TPM, LED day lights & achterlichten, mistlampen black, Bi-Xenon met AFS & Intelligent Light Assistant.
Opties: 3-spakig stuur met DSG, Canton, Drive Mode Selection, 15mm verlaagde sportchassis met XDS, Adaptieve Cruise Control, verwarmde voorruit, pano-dak, sunset, elektrische achterklep, variabele koffervloer, multifunction pocket, ontgrendeling achterzetels uit koffer.
In de wagen zitten ook enkele MJ2015 aanpassingen. Zo heb ik het afgevlakte sportstuur gekregen en bv. de nieuwe bekerhouder in de armsteun achter.
Eerste indrukken: kleur is in het echt nog mooier dan ik dacht, vind ‘m echt goed staan met de chroomaccenten en de zilveren dakrails. Het is een mooi opvallende kleur zonder schreeuwerig te zijn.
Het is ook de eerste keer dat ik echt met een DSG rijd (daarvoor enkel af en toe een huurwagen) maar ik ben nu al verkocht. De ACC is wennen. Bizar dat de auto gewoon het verkeer volgt en zich gewoon tot stilstand remt. Voet bleef toch even boven de rem hangen de eerste keren… Maar vanmorgen op weg naar het werk (drukke 70-baan) - wat een gemak. Dat de CC bediening nu niet meer gecombineerd is met de lichthendel moet ik ook nog aan aanpassen. Daarstraks zat ik al met mijn grootlicht te knipperen omdat ik de verkeerde hendel vast had…
Canton geluidssysteem is echt een topper, zelfs met simpele MP3’s als bron. Waarschijnlijk nog wel wat spelen met de instellingen, maar ook met de instellingen die ik nu heb, super geluid.
Panoramisch dak, ook fijn, veel lichtinval, terug met open dak kunnen rijden. Geluidsoverlast valt mee, pas op de snelweg wordt het lawaaierig. Ook niet te veel inslaande wind, wat wel prettig is.
Zetels zitten tot nu toe goed, maar merk dat ik mijn ideale zitpositie nog niet gevonden heb. Ook nog geen lange ritten gedaan. Het zitvlak is misschien wat kort maar ze zijn voor de rest goed in te stellen. Heb wel het idee dat ik meer heen en weer schuif dan in de Golf. De lendensteun is wel heel welkom voor mij.
Bediening in het algemeen wijst zichzelf echt wel uit, zeker veel overeenkomsten met wat ik in de Golf had. Vooral dat alles veel visueler is, is wel fijn. Columbus is er ook weer een stapje op vooruit gegaan (gróót scherm!). Navigatie e.d. heb ik nog wel niet gebruikt.
Mis voorlopig wel een plaatsje voor mijn zonnebril.
Verder heb ik zelf alvast een paar updates aangebracht - vooral aan de verlichting - om de looks vanbinnen en vanbuiten toch een beetje te verbeteren. En omdat gele gloeilampjes niet meer van deze tijd zijn
Interieur:
- Leesverlichting, voetverlichting en de spots in de voordeuren vervangen door LED verlichting van www.hypercolor.de (kleurtemperatuur neutraalwit 4000K)
- Lampjes (2+1 stuks) vooraan & handschoenkastje
- Lampjes (2 stuks) achteraan
- (let op: achteraan zijn andere lampjes vanwege panoramisch dak, mocht je geen pano dak hebben zijn het dezelfde als vanvoor, en dan 3 stuks)
- Lampjes (4 stuks) voetverlichting
- Lampjes (2 stuks) deurverlichting
- Kofferbakverlichting (complete modules) van superskoda.com (setje van 2)
- De sleutels wat moderner gemaakt met de chromen kapjes van VW (VAG onderdeelnummer 5G0837599A)
- Muziekcollectie op SD kaart
- Exterieur:
- De spiegelverlichting gewisseld voor LED verlichtingsmodules van superskoda.com (setje van 2)
- Side lights vervangen door LED verlichting van hypercolor.de (koudwit 6500K, 2 stuks)
- Knipperlichten achter en achteruitrijlichten vervangen door 90W LED verlichting van CSL Tuning (mistlichten achter blijven gloeilampen, gezien ik niet weet hoe goed LED lampen zichtbaar zijn in mist)
- Kentekenverlichting vervangen door de bekende VW LED modules (VAG onderdeelnummer 3AF943021A)
- De spiegelverlichting gewisseld voor LED verlichtingsmodules van superskoda.com (setje van 2)
Door de nieuwe verlichting is het interieur meteen een heel stuk moderner en helderder, en wat een bak licht komt er van die dingen, zeker die kofferbakverlichting. Je ziet tenminste iets.
Langs buiten passen de side lights nu perfect bij de LED DRL. Het totaalbeeld oogt echt veel mooier en geeft een estetischer lichtbeeld zo door geen 'gele' verlichting meer te hebben naast de xenons.
De vervangen lichten achteraan zijn echt feller dan de oorspronkelijke gloeilampen. Mooi meegenomen ook dat ze geen CANBUS fouten veroorzaken. De spiegelspots zijn nu ook veel bruikbaarder door de hoeveelheid licht die er vanaf komt.
Heb er aardig wat geld aan gespendeerd omdat ik toch wel op zoek was naar kwaliteit en niet direct richting Chinese eBay-rommel wou gaan (niet dat alles van eBay problemen geeft, maar je begrijpt me wel).
Er komt ook nog een Brodit gsm-houder in, de kabel ga ik volledig wegwerken achter de Columbus door richting zekeringen, zodat ik geen losse kabels of laders heb.
Binnenkort nog bij @Antera langs om een aantal VCDS aanpassingen te laten doen.
Tip: Voor het vervangen van de verlichting plastieken tools gebruiken, bv zoals deze http://www.dx.com/p/professional-premium-precision-phone-disassembly-tool-7-piece-set-23050, om beschadigingen te vermijden. En heb ook op Erwin de benodigde documentatie afgedrukt. Als je op voorhand weet hoe je de armaturen los krijgt is het veel gemakkelijker.
Tip 2: Die originele W5W gloeilampjes worden echt belachelijk heet als ze branden. Best dus zorgen dat de verlichting uitstaat voor je ze vervangt zodat je je niet verbrandt (ervaringsdeskundige ).
Laatst bewerkt: