*Bump*
Ik kom na lang nog eens binnenvallen - al is het een beetje om (voorlopig?
) afscheid te nemen...
Door zeer uiteenlopende persoonlijke omstandigheden zat uitgebreid op het Skodaforum zitten er niet meer in. Lang verhaal allemaal, maar om het kort te duiden: er werd bij mij eind 2016 kanker vastgesteld. 2017-2018 stond dus vooral in het teken van deze ziekte overwinnen - met succes en weinig blijvende gevolgen gelukkig. Dat was de negatieve kant, de positieve kant was dan de geboorte van de vierde koter hier begin 2017, een gezonde dochter. Ik hoef er waarschijnlijk geen tekening bij te maken dat het hier zo wat hectisch was en de prioriteiten anders lagen de laatste anderhalf, twee jaar.
Skodagewijs zijn mijn vier jaar met de Octavia om, het leasecontract liep ten einde half juni 2018. Daarom wou ik toch nog even een samenvatting posten in mijn thread van mijn ervaringen met 150.000 km in de Octavia...
Momenteel rijd ik nog in de Octavia, in afwachting van de levering van de opvolger - maar dat is geen Skoda geworden. Vanwege de gezinsuitbreiding volstaat een wagen met 5 plaatsen niet meer, dus moest ik op zoek naar een zevenzitter. En die zijn niet enorm dik gezaaid. De Kodiaq stond wel degelijk in mijn shortlist, maar is het toch niet geworden. Na een bezoekje aan het autosalon en de mogelijke kandidaten in het echt gezien te hebben, uiteindelijk beslist om van VAG naar PSA te gaan... Een dezer (normaal gezien) staat er dus een Peugeot 5008 op mij te wachten.
Ik heb in ieder geval 4,5 jaar met plezier met de Octavia rondgereden, en ga zeker Skoda in het achterhoofd houden in de toekomst bij volgende wagens. De value-for-money blijft top. Ondanks de concessies hier en daar blijf ik erbij dat het een merk/wagen is die op dat vlak beter is dan de rest van de VAG stal.
Wat ik nu al weet dat toch wel ga missen, gewoon omdat deze blijkbaar bij andere automerken nog lang geen gemeengoed zijn: die 'kleine' comfort- en hulpdingen zoals volledig verwarmde voorruit, dimmende buitenspiegels langs beide kanten, meedraaiende koplampen, ACC vanaf 1km/u, ...
De aanpasbaarheid van instellingen van de systemen in de wagen (danku
@Antera) is ook blijkbaar iets eigen aan VAG, vind ik ook wel een pluspunt dat dat kan/kon. Idealiter zitten dat soort opties gewoon in een menu bij de wageninstellingen, maar je kunt niet alles hebben zeker?
Langs de andere kant heb ik die ijskrabber nooit gebruikt
Wat minpuntjes:
- De lederen bekleding op het stuur had na 3,5 jaar al last van slijtage op de plaatsen waar ik het meeste mijn handen hou, dat zou toch langer mogen meegaan.
- De kleine tankinhoud en vooral de weergave lege tank die niet klopt. Ik rij consistent 40km verder nadat de meter op 0 komt...
- Bovenaan de A-stijlen is de bekleding verkleurd door wat ik denk vochtindringing te zijn. Lijkt op kringen na nat geweest te zijn.
- Zetels vooraan mochten zijdelings iets betere steun geven in mijn opinie.
- Soms wat tekort aan grip op de voorwielen als je accelereert vanuit stilstand, zeker als het wegdek wat nat is. Eigen aan het lichte motorblok, maar jammer.
- Regelmatig een rammel centraal in het dashboard ergens t.h.v. de luidspreker, nooit de oorzaak gevonden. Daarnaast ook wel de kofferklep(bekleding) die rammelt bij oneffenheden in het wegdek, maar niet altijd.
Daarnaast toch ook nog een dikke thumbs up naar dit forum en de leden. Dit is echt wel een gigantisch goed georganiseerd luxeforum, waar veel andere (merk)fora een puntje aan kunnen zuigen.
Sowieso duik ik binnenkort nog even de bazaar in, om wat van mijn Octavia-specifieke aftermarket LED-verlichting te koop aan te bieden, aangezien ik deze niet kan hergebruiken. Dus mocht er iemand geïnteresseerd in zijn...