Octavia 3 Combi Scout

MaRco2

Forumguru
Bij mij is de beslissing genomen. De Octavia Scout 4x4 was een (overigens erg dure, want 50 mille en daar 25% over) optie om een hoger trekgewicht te krijgen.

Maar 2.000 kg is wat te mager, de volledige dagelijkse kms rijden (dan staat hij binnen een paar jaar op een paar ton), geeft een enorme afschrijving (en binnen minder dan 2 jaar de huidige inruilen is in dat opzicht ook niet handig).

De Octavia blijft gewoon en gaat pakweg 20.000 km/jaar minder rijden.:)

Dat verschil aan kms gaat deze doen:

13522_903788939685912_3103291425902124349_n.jpg


Ook 4WD (met laag/hoog) en met ongeveer hetzelfde vermogen als de Octavia en minder koppel.... mag hij wel 2.800 kg hebben. Oh ja, de motor is bijna 2,5 keer zo groot en maakt het juiste geluid door voldoende cilinders.:)

Oh ja, de totale kosten blijven ongeveer gelijk.:) 1.900 kg schoon aan de haak op LPG en dan toch maar 38 euro MRB in de maand.:)

Dus geen Scout of normale 4x4 (Duitsland) of SEAT Xperience (de binnenkant wil je niet tegen aan kijken en die zie ik toch wel een hoop uurtjes per jaar).
 

derf

Senior Member
@marc02 . denk dat het een goede beslissing is..
Wij vinden de scout ook peperduur.
Bijna alles wat op de ambient bl zit moet je als optie bij kopen en dan ben je zo duizenden euro's verder.
denk bijv. aan park.distance control, Climatronic en navigatie.
Onze auto is ook nog geen twee jaar oud dus dat gaan we denk ik niet doen.
Overigens is het wel een prachtige auto
 

MaRco2

Forumguru
Daar kun je gerust een paar ton achter hangen :thumbsup: Mooi!

Zijn die ruiten in de voorportieren en de voorruit niet veel te donker?


Je bent niet verplicht elke optie aan de vinken :D



Van dat interieur van de X-Perience word je inderdaad niet vrolijk. En daarnaast vinden de dames thuis de X-Perience unaniem lelijk, dus die wordt het ook hier niet.

Nee, hoor dat is gewoon licht glas, achter (nou ja, r.a. portier en achterruit) is fabrieksglas.

Ja, alleen als ik hetzelfde wil als nu, tikt het belachelijk hard aan. Voor veel minder geld (ook als je inclusief BTW/BPM telt voor de bijtelling) staat er een volle Ford Ranger Super Cab 3.2TDCi, tja...

Toen ik de Octavia kocht was de SEAT Leon FR ook een (kleinere) optie, maar dat dashboard is zó lelijk (en klein schermpje, irritante stoelen).

De buitenkant zie je toch niet zoveel als de binnenkant.:)



@marc02 . denk dat het een goede beslissing is..
Wij vinden de scout ook peperduur.
Bijna alles wat op de ambient bl zit moet je als optie bij kopen en dan ben je zo duizenden euro's verder.
denk bijv. aan park.distance control, Climatronic en navigatie.
Onze auto is ook nog geen twee jaar oud dus dat gaan we denk ik niet doen.
Overigens is het wel een prachtige auto

Klopt en met alle leukigheden van de Elegance Bussinessline is het helemaal niet normaal.

Het probleem is, denk ik, wie wil over een X aantal jaar er eentje hebben. Aan de ene kant vrij zeldzaam, dat is goed.

Aan de ander kant is zo'n Scout voor veel mensen net wat te (denk aan de verzekering) heftig om te hebben en hebben er nauwelijks extra geld voor over en in mijn geval met veel kms (na 4 jaar 350.000 km ofzo) export? Normale Octavia's springen ze om.
 

MaRco2

Forumguru
In mijn geval moest er op korte termijn snel iets gebeuren (1. rijbewijs BE halen, 2. zwaardere trekauto), want ik heb pas 2.100 kg achter mijn 1.500 kg trekgewicht Octavia gehad (Peugeot 207CC rijklaar 1.439 kg +631 kg trailer, net te zien op de foto en daarvoor een 2.000 kg lading met ASX er op en wat minder zware dingen, maar die toch vragen oproepen als er een keer een fuik is of andere controle).

Het mooie is, hij trekt het perfect door Duitsland heen (inclusief 6% hellingen of steiler binnendoor), de motorolietemperatuur blijft stukken lager (het verbruik ook trouwens) dan met de 1.200 kg(?) caravan er achter onder dezelfde omstandigheden. Maar het mag eenmaal niet.

En lijkt me op de lange termijn ook technisch niet top met zo'n klein motortje.
 

MaRco2

Forumguru
Het is natuurlijk relatief, in vergelijking met een riant uitgevoerde Elegance Businessline (dus niet alles los erbij bestellen), is de meerprijs flink natuurlijk.:)

Een Ford Mondeo was altijd ook erg interessant (ook benzine) met een betaalbare complete uitvoering die 1.800 kg mag trekken (voor mij te weinig, maar voor veel anderen ruim genoeg). Hoe dat met het 'nieuwe' model is, durf ik niet te zeggen.

Laat ik zo zeggen: een Outlander 2.2DiD mag 2.000 kg hebben en die valt (ook als zeer complete uitvoering, zelfs 7 persoons (heb ik niet nodig) al dan niet met AWD een stuk betaalbaarder uit. Dat zou dan eerder mijn keuze zijn, alleen zijn de vaste lasten (zwaarder (met trekken wel gunstig op zich) en forse MRB met diesel) dan niet voor iedereen weg gelegd (Scout diesel idem, maar die is dan lichter) of rendabel. Restwaarde is wel zeer goed, kan ik uit eigen ervaring zeggen.
 

MaRco2

Forumguru
Even gekeken een 2.2DiD Business 4WD 7p. is nog geen 38 met de meest leuke dingen en als je all the way gaat (automaat en alles alles er op) net geen 50 dus vergelijkbaar qua prijs, alleen zit er dan nog meer op en meer auto.

Dus gek genoeg strijkt Skoda dan niet meer met de eer van het meeste voor het geld.

Maar goed, ontopic.:)
 

MaRco2

Forumguru
Mijn trekker is ook een automaat trouwens, is er in die uitvoering niet zonder (de diesel is wel handbak).:)
 

derf

Senior Member
hoe is het verbruik van de 1,8 tsi in de praktijk.
heeft iemand daar al een beeld van.
 
Bovenaan Onderaan