Octavia 3 FL 1.6 TDI DSG7 problemen?

Joh@n

Forumguru
Goedemorgen allemaal,

Het zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar volgens mij is er iets mis met de DSG7 bak in mijn Octavia. Het gaat om een Octavia 1.6 TDI DSG7 van mei 2017. De teller staat momenteel op 11000 km, maar het "probleem" speelt al wat langer. Wat is het probleem in het kort?

- niet gelijkmatig oplopend toerental in vooral de 3de en 5de versnelling
- vibraties in de aandrijflijn/koppeling in 3de versnelling van 25-40 km/h bij koudere motor
- dreunend geluid vanuit de aandrijflijn in 5de versnelling van 55-80km/h bij koudere motor. Je hoort een soort brrr brrr brrr en dreunend geluid.

Samengevat lijkt het precies hetzelfde geval als wat @Chiellinda heeft gehad in dit topic. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, exact hetzelfde als in eerder genoemd topic.


Het kan toch niet zo zijn dat na 4 maanden een van de 2 koppelingen al stuk is? Het probleem doet zich vooral voor in 3/5/7, in de 2/4/6 heb ik eigenlijk nergens last van. Ik ga er nog wel even mee naar de dealer, maar iemand die dit (her)kent?
 

Chiellinda

Actief lid
Als ik het zie lijkt het inderdaad hetzelfde. Het hoeft niet zo te zijn dat de koppeling al kapot is. Dit was bij mij ook niet het geval. De software van de dsg bak laat altijd microslip toe. Alleen omdat deze grens zo dicht tegen doorslippen aanzit krijg je deze problemen.

Dit is echt software matig. Bij mij heeft de dealer eerst gezocht naar een probleem/oplossing in de onderdelen zelf. Bij mij is de mechatronic vervangen etc. Daarna kwamen ze er pas achter dat dit in de software zit. Auto weken weg geweest naar pon Om een lang verhaal kort te maken....pon zegt producteigenschap en er is niets aan de hand. Succes met de aankoop van 42 mile.

De enige oplossing bij mij was een software aanpassing door Tvs. Ook daar moesten ze even programmeren voor de oplossing maar inmiddels heb ik een super rijdende en vooral schakelende auto.
 

Chiellinda

Actief lid
Niet zozeer aan pon persoonlijk maar wel de dealer. Maar pon weet dit...de anwb laat al zijn voertuigen voor aflevering eerst onder handen nemen door bijvoorbeeld tvs. Dat zegt ook wel iets.

Volgens mij is het gewoon sjoemel software. Altijd in de tweede versnelling blijven zitten zodat je niet terug gaat naar die onzuinige eerste. Vroeg opschakelen. Met 70 km/h zat ik in de 7e versnelling en lag de motor met 1200 toeren te bokken. Een fantastisch stukje techniek die dsg. Maar hoe het software matig aangestuurd wordt is echt een ramp. Mijn autos gaan in het vervolg gewoon direct naar tvs na aflevering. Helaas ben je voor een motor en dsg aanpassing dan wel elke keer 800 euro kwijt. Het zij zo, iets om rekening mee te houden in je onderhandeling. Als er dan 'gratis' een trekhaak wordt geplaatst sta je weer bijna gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Okki

Donateur
- niet gelijkmatig oplopend toerental in vooral de 3de en 5de versnelling
- vibraties in de aandrijflijn/koppeling in 3de versnelling van 25-40 km/h bij koudere motor

Bij mijn DSG ook last van......ondanks aanpassingen.
 

Joh@n

Forumguru
@Okki wat heeft TVS er over gezegd toen je deze aanpassingen hebt laten doen?

@Chiellinda op zich heb ik weinig moeite met het op tijd schakelen, na 11000 km merk ik eigenlijk dat het allemaal wel meevalt. Enkel wanneer je net op de grens zit (hij gaat bij mij bij 69 naar 7) is het eigenlijk net te weinig voor het mooie. Is er bij jou ook nog een verklaring gekomen waarom het bij een warmere motor niet meer is? Ik ga er nog wel wat meer "bewijs" bij proberen te krijgen voordat ik naar de garage ga.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde. Ook het filmpje is superherkenbaar!
En ook de timing klopt, na een kilometer of 10.000 stak het ineens de kop op.
Het rare is alleen dat het niet altijd zo is, de helft van de tijd schakelt de DSG prima, en de andere helft vertoont het ding kuren.
Ik heb een paar keer gehad dat hij in de 3de versnelling zo hard gromde en schuurde, dat ik dacht dat de koppeling ter plekke zou verbranden.

Wat de DSG overigens met enige regelmaat ook doet, is een hele lange slip tussen de versnellingen.
Dan voel na bijvoorbeeld 1000 toeren in de nieuwe versnelling de koppeling pas helemaal grijpen.
Het klinkt dan ook meer als een Multitronic dan een DSG.

Ik ben er na 15.000 kilometer ook mee naar de dealer geweest, maar die kon niks vinden....oftewel zoek het uit.
 

Bodie

Lid
100% herkenbaar. Hier met een 1.6 TDI in een Superb III. Het viel me het eerste op na ca 5000 km. Meerdere keren bij de dealer aangegeven (tussendoor 1 dag bij de dealer geweest en bij de 30k en 60k beurten), maar die vinden hem normaal rijden. kilometerstand nu 77k.

Het gebeurt bij mij met koude motor, of in de bergen/heuvels ook wel met warme motor (luchtdrukinvloed?) en inderdaad bij de 3 en 5. Ook herken ik de hele lange slip. Goed elke keer te reproduceren bij volgas optrekken en dan de DSG handmatig door te schakelen. Volgens mij doet ie dat bij mij dan weer alleen in de 4 en 6...

Het is blijkbaar een producteigenschap. Ik weet wel dat de koppeling er minder lang door meegaat, want soms is de slip best wel erg. Het betreft echter een leaseauto en ik vind het niet de moeite waard hier prive geld (en nog meer tijd) in te steken door langs TVS te gaan (als het prive aanschaf was geweest was ie er al langs geweest). Als de koppeling het nu begeeft lepelen ze er maar lekker een nieuwe koppeling in. ik vind de DSG ondanks deze problemen nog steeds de moeite waard!
 

Cees33

Forumguru
Valt mij op dat dit bijna altijd een DSG7 betreft met droge platen. Heeft dat er idd iets mee te maken?
 

Chiellinda

Actief lid
@Joh@n echt een verklaring weet ik niet
Het wordt in ieder geval steeds erger en als je bijvoorbeeld onder een zware last rijd met een aanhanger ofzo. Dan is het er ook als de motor warm is. Het is een lastig probleem. Ook voor tvs om op te lossen. De mijne is ook nog een keer terug geweest omdat het weer een beetje terug kwam.
 

Okki

Donateur
@Okki wat heeft TVS er over gezegd toen je deze aanpassingen hebt laten doen?

Nog niet mee teruggeweest. Probleem zit ook in de 1 naar 2. De 1 is in principe wel langer gemaakt, maar vooral bij langzaam optrekken, en file rijden schakelt hij snel naar 2.

File rijden doe ik dan ook maar vaak handmatig.

Soms met doortrekken in 3e versnelling vibratie, soms ook weer niet.

Mijn Touran destijds met 145.000 km op de teller (waarvan de dealer zei dat de DSG koppeling versleten was) schakelde merkbaar beter. Niet alleen op maar vooral ook terug.
 
Dsg7 van de Octavia FL (1.4tsi) is echt een drama. Volgens monteur schakelt hij perfect, maar ik kan er niet comfortabel mee rijden. Ik vergelijk het met een dsg6 uit een Golf GTE. Daar merk je helemaal niets van het schakelen.

Aanpassing software is helaas niet mogelijk ivm lease auto. Bij de volgende beurt maar weer klagen en hopen dat ze met een evt software update iets kunnen veranderen.
 

Jorg Edelbloedt

Senior Member
Men leest in Leusden vast wel mee op dit forum..., en als t goed is onderschat men de kracht van de nieuwe media niet.
Lijkt me commercieel niet heel verstandig !
 

leon-cupra

Forumguru
Men leest in Leusden vast wel mee op dit forum..., en als t goed is onderschat men de kracht van de nieuwe media niet.
Lijkt me commercieel niet heel verstandig !
we leven niet in Amerika. Zie maar naar het dieselschandaal. Miljardenclaims en eigenaars die worden vergoed en in Europa? Nada.
Na het sjoemelschandaal blijven we nog allemaak lekker VAG producten kopen. Net zoals met de dsg, tja, je volgende zal mss niet meer een dsg zijn maar nog wel steeds een skoda.
 

HarrieSkoda

Forumguru
DSG zou onderhand wel doorontwikkeld mogen zijn. Of gaat het tegenwoordig met de auto's ook zo als met de elektronica. De elektronica van vroeger gaat een leven mee, waar elektronica van tegenwoordig wel ingesteld lijkt te zijn om na een bepaald termijn stuk te gaan... Economie?

Waren er ook zoveel problemen toen de O3 PFL net uitkwam??
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb geloof ik wel wat losgemaakt met dit "probleem" hier op het forum :) Ik heb er niet super veel last van, maar in mijn ogen hoort dit gewoon niet en kan dit nooit een producteigenschap zijn. Wanneer de boel warm is dan is het er niet; ik kan het in ieder geval niet goed reproduceren. Echter de eerste paar km's heeft de toerenteller de bibbers zoals een oude auto met slechte toerenteller. Even los van het gebrom/tril...
 

waaltje

Senior Member
Vraagje hierover, mijn Octavia combi FL heeft ook de DSG 7 maar lees hier ook iets over droge en natte platen, Welke heeft de mijne??
 
Bovenaan Onderaan