Octavia 3 maakt bijzonder geluid...

Tommie-boy

Actief lid
Ik overweeg ook om mijn versnellingsbak na te laten kijken ivm bijgeluiden (km. stand 121000).

@Arcadium - Wat was jouw verbruik dan? Ik zie mijn verbruik langzaamaan hoger worden (dat ligt niet aan een zware rechtervoet of iets) en heb bijgeluiden met een bocht naar rechts of als de wielen naar rechts staan en de bak in z'n vrij staat. Koppeling is inmiddels 2x vervangen in 20000 km (gelukkig garantie werk). Ik kan natuurlijk nog steeds de koppeling zijn, maar sluit de bak ook niet helemaal meer uit.
 

64rhfx

Senior Member
Helaas bij mij ook sissend geluid bij het naar links sturen. Al bij een kleine uitslag. 1.4 Tsi 6 bak met 100K op de teller.
 
Een kleine dubbelcheck voor de versnellingsbak-steun: Als het de versnellingsbak steun is, hoor je het geluid ook bij stuur naar rechts en achteruitrijden. Dit geeft dezelfde last wisseling waarbij de versnellingsbak (bij een versleten of scheef gemonteerde steun) tegen de kuip aanloopt.

p.s. off-topic: ik heb mijn Octavia 1.6 TDI H6 2014 inmiddels een paar weken en heb zojuist zo'n 3000 vakantie kilometers naar/van Zuid Frankrijk achter de kiezen. Wat een heerlijke auto. 140 km/h op de teller en nog geen 2200 toeren.., hele goeie climate control, en de kinderen hadden veel profijt van de ruimte achterin en de extra getinte ramen..
Ik miste wat vermogen bij inhalen op de snelweg, maar die ben ik van plan er na de zomer "bij te laten chippen"
 

Skotavia3

Senior Member
Ook ik heb het geluid bij naar links sturen, met de caravan er achter en op een grote Franse rotonde is het heel erg hard.
Dus rij ik de rotondes met caravan in de neutraal of met de koppeling in.
De Skoot rijdt er al 140.000 km mee en de volgende 140.000 zal ook wel gaan.
met een lege auto zonder aanhanger valt het wel mee.
 

Tommie-boy

Actief lid
Omdat mijn auto steeds meer herrie begon te maken maar eens een diagnose laten maken, ook omdat ik na een zakenreisje verwelkomd werd met een plasje olie onder de auto. Conclusie was in eerste instantie dat de keerring aan de rechterzijde van de bak plus de oliekeerring van de krukas (distributie zijde) lek zouden zijn - dure grap om te laten repareren aangezien de distributie snaar dan ook vervangen moest worden. Was mij allemaal net wat te toevallig. Zat sowieso in mijn maag met bijgeluiden van de bak danwel aandrijf lijn bij een scherpe u bocht naar rechts, waarbij het net leek of de koppeling versleten was, bocht naar links weliswaar een ander maar ook bijgeluid.

Omdat de auto over 4000 km toch voor onderhoud moest, gelijk een service beurt plus diagnose laten doen - wat blijkt:
- garage was 'vergeten' de olievulplug vast te draaien van de versnellingsbak waardoor het hele subframe en aanverwanten onder de olie zat.
- lawaai van de bak word veroorzaakt door motorsteun links. Motor is nog opnieuw goed opgehangen, maar mocht niet baten.

Versnellingsbak laten reinigen en opnieuw laten vullen met versnellingsbak olie, en een nieuwe motorsteun aan de linkerzijde erin. Bij bochten naar links is er nu nog een beetje bijgeluid (maar veel minder), bijgeluid bij de u bocht is nu helemaal weg.
 

TimT

Forumguru
Ook ik had het wel bekende probleem met bijgeluiden bij het sturen naar links. Mijn tip: laat altijd de versnellingsbaksteun vervangen!! Bij mij was het geluid direct weg en ik had echt het geluid alleen maar bij sturen naar links. Ik lees namelijk ook dat dit niet de oplossing zou zijn als je het alleen maar hoort bij links sturen, maar het helpt dus echt in mijn geval. Begreep dat het ook helemaal geen dure oplossing hoeft te zijn. (had zelf garantie)

Bij een niet nader te noemen merkdealer werd mij gelijk geadviseerd de bak te vervangen a 3800 euro. Nu rij ik met dezelfde bak zonder dat irritante geluid! Gaan ze over tot het vervangen van de bak dan gaan de steunen ook los en kan dus het probleem ook opgelost zijn. Zeker zonder garantie is het natuurlijk doodzonde om dat geld te investeren in een nieuwe bak terwijl de huidige helemaal niet kapot is.
 

64rhfx

Senior Member
Hoe duur was het vervangen van de versnellingsbaksteun en was dat bij een dealer? Ik heb ook dat geluid in een linker bocht.

Grt. Alex
 
Bij mij kostte het € 225,- en zeker niet bij de dealer. Ik heb ook besloten om onze Octavia niet door de dealer te laten onderhouden. Ik vind het schandalig wat zij voor sommige reparaties durven te rekenen.
Ik heb een kleinere universeel garage gevonden die wel een specialisatie hebben met VAG autos. De jongens daar zijn waanzinnig goed (ze stoppen niet voor ze bijv. een probleem gevonden hebben en berekenen lang niet alle zoektijd door)
En normale tarieven en prijzen voor uurloon en onderdelen.
 

Tommie-boy

Actief lid
Bij een niet nader te noemen merkdealer werd mij gelijk geadviseerd de bak te vervangen a 3800 euro. Nu rij ik met dezelfde bak zonder dat irritante geluid! Gaan ze over tot het vervangen van de bak dan gaan de steunen ook los en kan dus het probleem ook opgelost zijn. Zeker zonder garantie is het natuurlijk doodzonde om dat geld te investeren in een nieuwe bak terwijl de huidige helemaal niet kapot is.

Ik zal het je nog mooier vertellen. Bij een andere - niet nader te noemen dealer - beweren ze dat het een (jawel, daar komt ie :angel:) producteigenschap is. Ik moet ze dan wel meegeven dat ze aangeven dat het vervangen van de bak niet de oplossing is omdat het uiteindelijk weer terug komt. Van een versnellingsbak specialist heb ik al wel vernomen dat deze bijgeluiden ook kunnen bijdragen aan het vroegtijdig verslijten van de differenteel lagers van de PTW bak.
 

TimT

Forumguru
De universele garage waar ik mijn auto gekocht heb gaf ook aan de het een producteigenschap zou zijn nadat ze overleg hebben gehad met de dealer.
Naar doorzeuren is het nu dus wel opgelost. Jammer dat het altijd met veel gezeur moet worden opgelost.

Moet trouwens wel zeggen dat ik nu weer een zoemend geluid ervaar als ik het gas in trap. Misschien ben ik ook wel een beetje te paranoia als het geluiden betreft. Maar dat Skoda vrij laag scoort door veel garagebezoeken kan ik niet anders dan beamen. Mijn beide Skoda’s hebben wel eens een garagebezoek gehad.
 

Skotavia3

Senior Member
een verkeerde steun is duidelijk een fabrieksfout en daar mogen wij dus dik 200 piek voor dokken.
ben ik de enige die dat raar vindt?
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT
Hier ook een geluid bij draaien naar links. Nu weet ik niet in detail hoe motor/bak is opgehangen, maar heeft iemand toevallig een artikelnummer van de steun?
 
Laatst bewerkt:
een verkeerde steun is duidelijk een fabrieksfout en daar mogen wij dus dik 200 piek voor dokken.
ben ik de enige die dat raar vindt?

Het is niet zozeer een kwestie van een verkeerde steun (ware het niet dat deze VW steunen niet heel sterk zijn) maar een kwestie van de gehele constructie van de auto. De 6-versnellingsbak ligt namelijk heel dicht tegen carrosserie/schutbord aan. Als de steun dan ietsje scheef gemonteerd is, of ouder/zwakker wordt, schraapt de bak tegen de carrosserie.

Maar het is een feit dat VW/SKODA op de hoogte is, maar het vaak afschuift / negeert.
 
Bovenaan Onderaan