@Rainesh, ik weet niet of ik helemaal duidelijk was, bij mij betreft het een Columbus in een O3FL uit 2018, geen O4 zoals bij de topic-starter. Ik had alleen gereageerd omdat de verschijnselen die hij beschrijft (wel kaart op het scherm, positie van de auto ook goed, maar geen routeplanning mogelijk). Dit trad op na een mislukte kaart-update. Geen idee waarom dat mislukte, een tweede poging, met exact hetzelfde SD-kaartje, werkte wel, en alles doet het weer. Maar goed, dit is het versienummer (ik moet weer eens een stofdoek over het scherm halen):
En @allen, ik heb meestal wel de grote lijnen van de te rijden route in m'n hoofd zitten, dus met alleen de borden kom ik er ook wel. Ik gebruik de navigatie voor verkeersinformatie, en eventueel omleidingen, en voor het laatste stukje. Maar zonder zou zeker ook prima lukken. Binnenkort weer eens naar Zwitserland, Wallis, deze keer via het vliegveld van Basel/Mulhouse/Freiburg om iemand op te pikken, maar dat lukt me inderdaad ook wel zonder navigatie, en zelfs ook wel zonder papieren kaart. Ik vind het altijd wel leuk om dit soort trips een beetje voor te bereiden, ga ook een sub-optimale route rijden, door de Vogezen, gewoon omdat dat landschappelijk interesanter is.