Octavia 4 NAVI fail in duitsland

EdK

Forumguru
Toch onvoorstelbaar dat we vroegah overal kwamen in heel Europa met een pak kaarten in het deurvak en ook nog zonder airco.
Ja ik snap het nog steeds niet hoe ik dat vroeger voor elkaar kreeg, en al helemaal niet hoe me ouders dat deden ????
Off kwam het nou toch doordat je het aan mensen langs de weg vroeg of zij wisten hoe daar te komen ? ehh tweede straat rechts en dan rij je erin !! :koffie:

CharlesTucker

Forumguru
@Rainesh, ik weet niet of ik helemaal duidelijk was, bij mij betreft het een Columbus in een O3FL uit 2018, geen O4 zoals bij de topic-starter. Ik had alleen gereageerd omdat de verschijnselen die hij beschrijft (wel kaart op het scherm, positie van de auto ook goed, maar geen routeplanning mogelijk). Dit trad op na een mislukte kaart-update. Geen idee waarom dat mislukte, een tweede poging, met exact hetzelfde SD-kaartje, werkte wel, en alles doet het weer. Maar goed, dit is het versienummer (ik moet weer eens een stofdoek over het scherm halen):

IMG_20230219_131622041.jpg

En @allen, ik heb meestal wel de grote lijnen van de te rijden route in m'n hoofd zitten, dus met alleen de borden kom ik er ook wel. Ik gebruik de navigatie voor verkeersinformatie, en eventueel omleidingen, en voor het laatste stukje. Maar zonder zou zeker ook prima lukken. Binnenkort weer eens naar Zwitserland, Wallis, deze keer via het vliegveld van Basel/Mulhouse/Freiburg om iemand op te pikken, maar dat lukt me inderdaad ook wel zonder navigatie, en zelfs ook wel zonder papieren kaart. Ik vind het altijd wel leuk om dit soort trips een beetje voor te bereiden, ga ook een sub-optimale route rijden, door de Vogezen, gewoon omdat dat landschappelijk interesanter is.

EdK

Forumguru
De dame die altijd naast me zit tijdens de ritten is echt een KEI in kaartlezen, en nog steeds.
Vind het ook leuk om te doen en kan helemaal uit der bol gaan als een uitgezette route geheel naar wens verloopt.
In Norway ook jaren terug, hadden geen zin om over geasfalteerde wegen te rijden die dag, weet niet hoe ze het gedaan heeft maar onverhard zijn we zeker voor 80% gekomen op die rit.
Ergste voor mij was dat ik deze dag wel naar elk gesprek van der moest luisteren....... :pardon:
En haar dochtertje die heeft die gave van kaartlezen ook al, zat vloegel al op de kaarten mee te kijken met der Ma.

Captain Hook

Forumguru
En dan zijn er ook nog mensen die blind hun navigatie volgen:

(en dat gebeurt regelmatig in de Alpenlanden)

CharlesTucker

Forumguru
Inderdaad, ik ben er 100% van overtuigd dat ik dat ding niet nodig heb, maar desondanks is het toch wel rustgevend om regelmatig te zien dat dat inderdaad klopt. Apart, hoe dat werkt in de hersenen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Om even terug te gaan naar t onderwerp: het is niet raar dat een route wel berekend kan worden, maar als je op een bepaalde plek komt de boel crasht. Een navigatiekaart (of eigenlijk database) bestaat uit allerhande soorten data. De wegen zijn maar 1 parameter, en bij het berekenen van de route pakt je natuurlijk alleen de wegen. Maar daarnaast zitten er nog allerlei POIs in (tankstations e.d.), terrein informatie (water, groen, bebouwing), en vast nog veel meer. Die worden pas weergegeven als je bij die plek in de buurt komt, dus als in een van die lagen een fout zit, dan kan het zijn dat de navi dan crasht (en/of terugvalt op de basiskaart met alleen doorgaande wegen).

EdK

Forumguru
Als jij een deel van de kaarten download en bv een deel van D er niet opstaat dan zal hij alleen de hoofd(snel)wegen aangeven en nietde rest wat er omheen ligt aan provinciaal en gemeente wegen.
Zou dus zelf als ik TS was het kaartmateriaal nogmaals downloaden en installeren.
En tsja dat Q music dat is in mijn ogen een toevalligheid die nu net samenliep met het kaartmateriaal.....

Zou ook nog met Rainesh contact op kunnen nemen om te kijken of je de laatste firmware van je mediaunit erin zit of dat je giga achterloopt en er dus een BUG in de unit zit.
En overkomt het je weer dan eens de powerknop voor 10 sec indrukken zodat de unit zich reset en dan vanaf lokatie kijken of je dan de route wel kunt instellen.

Rainesh

Forumguru
@CharlesTucker stuur even een pb, want de laatste versie is 1440. Je loopt toch een aantal versies achter. Met de laatste versie is je systeem stuk sneller. Er komt overigens geen nieuwere softwareversie meer uit.

Jur40

Nieuw lid
Toch nog weer een update. De auto wordt beheerd door een leasemaatschappij uit Tilburg. Hij is afgelopen week naar een Skodadealer van eenzelfde naam geweest in Waalwijk. (Service is overigens prima). De regelinit is vervangen. Ik heb geprobeert om adressen in te voeren in Duitsland, Frankrijk en Italie. Helaas pindakaas. Alleen plaatsnamen en daarna nada. Alleen adressen buiten NL in de grensstreek. Is er iemand met een laatste serie (vanaf 2021) die wel kan navigeren in het buitenland. Of waarbij dit probleem is opgelost?

Jur40

Nieuw lid
Inmiddels is de storing opgelost. Als ik de dealer mag geloven hebben ze alles van het mm/navisysteem uitgewisseld met een nieuwe octavia. (Showroom-auto). Nu is het voor zover ik kan nagaan goed. Ik kan iig adressen in het buitenland opzoeken. Vrijdag op vakantie. Dan is de life-test.

Robbie146

Senior Member
@Jur40 je vakantie is alweer een poosje geleden, is het probleem definitief opgelost?

Hier helaas nog niet, systeem weigert nieuwe kaarten te laden tot op heden, maar moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet veel aandacht meer aan besteed heb.

Jur40

Nieuw lid
@Robbie146 het lijkt erop dat het opgelost is. Echter kon ik het deze zomer niet testen. 2 dagen voordat ik zou vertrekken viel een van de bobines uit. Dit konden ze voor vertrek niet fixen. Dus met een leenauto op vakantie geweest. 13 januari gaan we naar de sneeuw Oostenrijk. Dus een mooie test.

Wat jij beschrijft van de nieuwe kaarten was bij mij ook het geval. Daarom hebben ze het complete systeem uitgewisseld.

Okkie73

Senior Member
Als ik op vakantie ga naar oostenrijk of italie geeft de navigatie storing tussen oberhausen en frankfurt. Als ik thuis (groningen) een bestemming invoer.... Zodra ik Oberhausen voorbij ben is mijn route er spontaan uit. Vervolgens wil ik de route opnieuw activeren en krijg dan de melding dat de route niet kan worden geladen. ....
Dit heeft volgens mij te maken met het automatisch zoeken van de zenderlogo's. Als je dit uitzet werkt de navi ook de gehele route. In een ander topic (kweet niet meer welke) is hier uitgebreid aandacht aan gegeven. Tijdens een reis naar de zuidelijke landen Gewoon ff automatische zenderlogo's uitzetten. Heb dit zelf al een paar keer gedaan en geen problemen gehad met de navi.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan