ik heb een 1.2 TSI 105 pk Octavia ,, is wel geen 3 cilinder 1.0 met 115 pk
maar ik merk als ik 98 tank loopt ie mooier en voelt krachtiger en ding loopt zuiniger dan op 95
ik weet dat de 1.2 heeft twee pingel sensoren de computer probeert het ontstekings tijdstip zo laat mogelijk zodat het rendement ook hoger word ( meer vermogen en zuiniger ) de andere setting kunnen dan ook aangepast worden.
met 98 kan men verder gaan,, de 1.0 zal dit ook kunnen .
met oudere auto's moest je met de hand instellingen aanpassen dus had je niet snel voordelen nu dus wel.
zou wel een ARAL 101 kunnen tanken zal dan nog meer opleveren .
omdat ik redelijk dicht bij de grens woon tank ik daar altijd 98 ,, E10 gooi ik alleen in de Daihatsu van mijn vrouw .
het verschil tussen 98 en 95 is over de grens ook kleiner .
mijn oude BMW boxer krijgt altijd 95, zou best op E10 kunnen maar het verouderde injectie systeem wil ik niet onnodig belasten , heb wel alle benzine slangen in de tank en van de tank naar het injectie systeem vervangen ( aan vervanging toe ) voor slangen die tegen E85 kunnen ,, ik hoef alleen de injectoren en de toevoer leiding en druk regelaar nog te vervangen en dan zou ik op E85 kunnen rijden in theorie , mijn R850R heeft nog een lage compresie dus is niet zo lastig met benzine ,, op 91 loopt ie nog steeds prima.
heb een tijdje geleden wel een paar tanken 95 getankt omdat in Duitsland door de lage waterstand er onvoldoende aanvoer was benzine was de prijs te hoog om het interessant te maken , ik hou er nu tussen de € 7 en 9 over
maar het verbruik steeg gelijk een +- een km minder per liter ,, en het kantel punt waar ie 1 op 20 loopt lag lager.
zolang ik voor een redelijke prijs 98 kan tanken blijf ik dat doen.