octavia combi: demarrage (octavia 1) of kale octavia 2 versie?

purk

Senior Member
afleveringskosten..... maar wat doen ze dan voor dat geld bij de de dealer?

stransport van de auto van importeur naar de dealer.
auto technisch klaar maken voor op de weg, denk aan wielen vast zetten en op spanning zetten, koplampen afstellen, vloeistoffen controleren, stransportmodus uitschakelen (zodat je ook de radio en dergelijke kunt gebruiken) service indicate resetten, tanken, eventuelen gebreken verhelpen. en ga zo maar door.
En poetsen ik denk dat niemand een auto mee neemt zonder dat deze schoon en gepoetst is.

Abo

Lid
Behalve afleveringskosten wordt er ook een afleveringspakket extra in rekening gebracht.
Het afleveringspakket bevat 1 tank benzine, 1 set automatten, gevarendriehoek, lakstift en een reserve lampenset.

Vroeger waren de afleveringskosten inclusief 1 tank benzine.
Een mattenset kreeg je als service meestal gratis van de dealer.
Een gevarendriehoek had je meestal nog van je vorige auto.
Een lakstift kon je zelf kopen.
Een reserve lampenset had je meestal nog wel, of anders ging je naar een autoaccesoireshop.

De totale afleveringskosten zijn dus als volgt:

€ 550,00 rijklaar maken
€ 140,00 afleverpakket
€ 46,00 verwijderingsbijdrage
€ 15,00 kentekenleges
-----------
€ 751,00 totale afleveringskosten

Rallye

Forumguru
Toch blijven afleveringskosten natuurlijk belachelijk. Als ik een nieuwe televisie koop, betaal ik toch ook geen verpakkingskosten of iets dergelijks?
Feitelijk wordt je als consument gewoon in het ootje genomen ( en als lease rijder kan je er al helemaal niets tegen doen ).

In tegenstelling tot de extra kosten bij vliegvakanties etc. staan de afleveringskosten overal vermeld. Dat weet je dus als je een nieuwe auto gaat kopen. Zou de importeur de afleveringskosten in de catalogusprijs verwerken, dan komt er opeens BPM (45%) overheen en ben je dus duurder uit.

Volgens mij heeft Citroën in de jaren tachtig een paar jaar zonder afleveringskosten gewerkt. Die zijn er weer mee gestopt.

Bovenaan Onderaan