Octavia combi met 1.0 TSI 3 cylinders en volle koffer

Na vijf jaar de blije eigenaar te zijn geweest van een Skoda Roomster 1.2 63 kW, overweeg ik nu een Octavia Combi 1.0 TSI 85 kW. Maar ik vrees het mogelijke lawaai van de 3 cylinder en vraag me ook af of het op vakantie (met volle koffer, in de Ardennen en Zwarte Woud) wel gaat lukken.
Het volume is voor een gezin met twee kinderen wel fijn maar vier dagen in de week rijd ik er 2x45 km mee in m'n eentje dus wil er ook niet een te grote benzineslurper in en de lagere CO2 uitstoot scheelt me wel iedere maand 14 Euro CO2 bijdrage.

Iemand ervaringen hiermee?
Ik lees wel hier en daar dat het inderdaad met een volle wagen mogelijk een wat te zwakke motor is maar waarom zou je anders een auto met zo n laadvolume kopen? Niet om lucht te vervoeren lijkt me...
 
:)

Daar ga ik inderdaad morgen eens voor bellen maar zo juist na het Autosalon gaat dat mogelijk wat moeilijk zijn om een proefrit te krijgen. Maar kan die bij een proefrit moeilijk vol gaan laden... Zal wel ok zijn zonder volle koffer.

Ik zie dat ze de Octavia Combi ook nog altijd aanbieden met 1.2 en 63 kW. Die is goedkoper en daar weet ik van dat dat ok was bij mijn Roomster. Ok, toegegeven, soms voelde ik wel dat ik wel een beetje sneller had willen optrekken bij een helling en een inhaalmanoeuvre maar dat stoorde me niet zo als ik naar m'n verbruik keek; lekker zuinige wagen.

Dat hij echt volgeladen wordt gebeurt misschien twee of drie keer op een jaar voor een vakantie in Nederland (vanuit Belgie), Duitsland of Frankrijk.
 

Jasper-RS

Forumguru
:)

Daar ga ik inderdaad morgen eens voor bellen maar zo juist na het Autosalon gaat dat mogelijk wat moeilijk zijn om een proefrit te krijgen. Maar kan die bij een proefrit moeilijk vol gaan laden... Zal wel ok zijn zonder volle koffer.

Ik zie dat ze de Octavia Combi ook nog altijd aanbieden met 1.2 en 63 kW. Die is goedkoper en daar weet ik van dat dat ok was bij mijn Roomster. Ok, toegegeven, soms voelde ik wel dat ik wel een beetje sneller had willen optrekken bij een helling en een inhaalmanoeuvre maar dat stoorde me niet zo als ik naar m'n verbruik keek; lekker zuinige wagen.

Dat hij echt volgeladen wordt gebeurt misschien twee of drie keer op een jaar voor een vakantie in Nederland (vanuit Belgie), Duitsland of Frankrijk.

Volgensmij is de Octavia 3 combi in NL minimaal een 1.2 tsi met 77kw. (Heb ik zelf ook). Minder is volgensmij niet geleverd.
 
Ik woon in België en via de site van Direct Lease is de 1.2 TSI benzine met 63 kw de enige 1.2 die ze aanbieden. Misschien omdat Nederland zo veel meer hellingen heeft :D
 
Inderdaad, al valt het wat zuinigheid mogelijk wat tegen maar dat ligt natuurlijk ook aan rijgedrag. Ik haal nu met mijn Roomster (2013) ongeveer 6.3 op 100 als er geen files staan met een mix van snelweg en bebouwde kom en geraak wel onder de 6:100 op de grote ritten voornamelijk snelweg.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zie mijn handtekening. Rijd best vlot en vnl 120/130. Is wel een Fabia en gechipped. Met dat laatste is het helemaal een feest, dit motortje. Hiervoor 2 1.2 tsi's gehad, eveneens gechipped. Weet niet of het ook objectief gezien zo is, maar deze voelt in elk geval vlotter en krachtiger
 

leon-cupra

Forumguru
Wij hadden voor de superb een octavia 3 combi met de 1.2 105pk. Vond dat best wel een vlotte wagen. Nooit het gevoel gehad dat we vermogen tekort hadden (en ben 308pk gewoon ;)) en als je dan de ervaringen leest dat de 1.0 vlotter is dan de 1.2 105pk, dan zou ik zeker niet twijfelen
 

Rallye

Forumguru
Na vijf jaar de blije eigenaar te zijn geweest van een Skoda Roomster 1.2 63 kW, overweeg ik nu een Octavia Combi 1.0 TSI 85 kW. Maar ik vrees het mogelijke lawaai van de 3 cylinder en vraag me ook af of het op vakantie (met volle koffer, in de Ardennen en Zwarte Woud) wel gaat lukken.

:)
Ik zie dat ze de Octavia Combi ook nog altijd aanbieden met 1.2 en 63 kW. Die is goedkoper en daar weet ik van dat dat ok was bij mijn Roomster. Ok, toegegeven, soms voelde ik wel dat ik wel een beetje sneller had willen optrekken bij een helling en een inhaalmanoeuvre maar dat stoorde me niet zo als ik naar m'n verbruik keek; lekker zuinige wagen.

Inderdaad lijkt me een proefrit handig. Toch begrijp ik niet helemaal dat je je zorgen maakt over een 85KW 1.0 en vervolgens nog kijkt naar een 63KW 1.2. Die laatste lijkt me trouwens ook later bij inruil minder courant.....
 

oco1979

Forumguru
Reeds met audi A1 en A3 sportback gereden met eerste 1.0 tsi handbak en tweede 1.0tsi DSG of S-tronic bij audi.
Bij A1 wist ik niet welke motor er in was, na testrit in de papieren gekeken en tot mijn verbazing een 1.0tsi.
Eerste met 95 pk en tweede iets meer 115pk en ook iets meer koppel.
Combi dsg 1.0tsi is leuk
Conclusie zeer :D.
Lawaai van een 3 cilinder oke, eventjes wennen, maar in hogere toeren toch sportief sound.
Vooral het vlot in toeren gaan.

Vooral aan de zuinige kant.

Doe een testrit en je bent verkocht.
 
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik denk dat het inderdaad toch een kwestie is van koudwatervrees... Ik ben aan het zoeken voor de mogelijkheid voor een proefrit. Na het Autosalon ben ik niet de enige dus gaat waarschijnlijk pas midden februari zijn. Maar ben er toch al wat geruster in.
 

oco1979

Forumguru
1.0 TSI motor kan nog wat bijhebben :yeehaa::thumbsup:
272ps-VW-3-cylinder-TSI-engine01.png



bron : http://www.9gear.info/search/label/3-cylinder
 

Bakboord1

Forumguru
Ik heb deze motor even gereden in een Leon en ik was erg te spreken over de motor en de handbak. Geen sprinter maar snel genoeg en het driecilinder geluid vond ik wel opzwepend.
Ook met het hele gezin erin reed het prima.
Enige minpunt was dat de motor viaduct op in de zesde versnelling niet mooi liep en je dan eigenlijk terug moet schakelen.
Ik had vooraf mijn bedenkingen maar de motor heeft mij positief verrast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je vroeger een 2.0 benzine had met 100 pk (ongeblazen), dan had je een snelle auto...
Wat wel een rol speelt, is dat de auto's toen vaak nog een stuk lichter waren dan vandaag de dag met kooicontructies en allerlei andere veiligheidvoorzieningen.
Dat extra gewicht in de moderne auto zie je niet, maar het moet wel telkens mee worden versneld...
 

Bakboord1

Forumguru
@G.P. maar de tijd dat mistlampen achter (edit) en rechterbuitenspiegels een optie waren ligt alweer een hele poos achter ons.
Toen was een acceleratie onder de 10 seconden nog echt rap. Nu kan de helft van het wagenpark dat en dus is de norm verschoven.
Maar de 1.0 is snel genoeg imho en zeker geen budgetmotor waarmee je echt te kort komt. Echt over heb je ook niet maar voor normaal verkeer is het prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren mijn nieuwe O3 1.0 Tsi opgehaald in geel (Verellen) en meteen een ritje naar de Ikea van Hasselt gemaakt. Na de rit gaf hij een gemiddeld verbruik aan van 5,3/100 km. Ik kom van een Renault Captur met 90pk, en deze wagen vindt ik ongelofelijk. Hij is stil, rijd comfortabel, en is vlot in het optrekken (Wetende dat de motor nog niet ingelopen is). Volgens mij een aanrader....
 
Bovenaan Onderaan