Ik heb enkele weken geleden ook zonder dat ik het wist een testrit gedaan in de 1.0 TSI. Ik wist wel dat het een 1.0 was maar niet dat het een 3 cilinder betrof. Mijn huidige wagen is een clio station met jawel een driecilinder.
Pas na wat doortrekken in toeren had ik door dat het een driecilinder was. Het typische driecilinderkarakter komt pas boven na hoge toeren en dat is prima. Bij normaal en rustig rijden is alles mooi weggefilterd. Een bijzonder groot verschil met de clio, die hoor je al sputteren en brommen bij lagere toeren.
Het rijden zelf was ook prima , het viel me op dat de vermogensafgifte ook lekker geleidelijk is. Lekker koppel voor een combi. Dit heeft hij ook te danken aan het lage gewicht van 1200 kg, opvallend wenig voor zo'n grote wagen vind ik.
Enige wat me wel opviel was het gezapige stuurwiel. De 0 positie is wat zoekerig en minder sportief afgesteld dan de clio. Ik ben ook zelf gewoon om veel sportievere wagens te rijden. De wagen straalt echter comfort uit en voor sportiviteit moet je een rs rijden denk ik dan maar.
Ik heb daarna nog met de 1.4 TSI CNG gereden en die was een mak lammetje tegenover de 1.0 , echt een wereld van verschil. Dat ding was niet vooruit te krijgen zonder hoge toeren te maken. Een redelijke teleurstelling...
Waarschijnlijk zit er toch nog meer achter dan enkel 5 pk verschil, ik denk maar aan minder koppel , hoger gewicht en een andere vermogensafgifte door aangepaste onderdelen. Voor mij persoonlijk geen topper maar ik kan me inbeelden dat mensen die heel veel kilometers vreten dit een leuke wagen is. Ik denk echter dat ze deze hadden moeten combineren met een 1.6 of 1.8 om de kracht wat bij te stellen.
Resultaat , een bestelling van een race blue combi 1.0 TSI die ik graag in ons gezin zou verwelkomen vanaf mei