Octavia combi met 1.0 TSI 3 cylinders en volle koffer

Vandaag in de Volkswagen Golf van een collega gereden met een 1.0 TSI er in. Het geluid is wel even wennen inderdaad. Klinkt toch een beetje als te weinig olie. Maar als je weet waar het van komt denk ik wel dat het went. Nu weet ik natuurlijk (nog) niet hoe het in de Octavia klinkt maar heb toch al een idee.

En wat krachtig betreft viel dat zeker goed mee. Er zat meer dan genoeg pit in. Al werd ik in de Golf wel wat wagenziek. Daar heb ik sinds ik zelf rij nog nooit last van gehad. Maar dat zal niet aan de motor liggen vermoed ik.
 

Tdmfun

Nieuw lid
Vooral gaan proefrijden en laat je verrassen.
Ik heb een 1.0 3 cilinder met handgeschakelde bak. Dagelijks volle achterbak met materialen. Gaat als een speer. En de 3 cilinder geeft een mooie sound. Ook vol met voetballers en tassen gaat lekker.
 

innocenti

Forumguru
Ik ben vooral benieuwd naar het onderhoud van deze motoren en hoe snel de turbo het begeeft.
Zoals al gemeld bepaald je rijstijl de slijtage van de turbo. Zolang de smering aanwezig is kan je een turbo stevig gebruiken. Maar zorg dat een turbo een beetje afkoelt en niet hard draait als je de motor uit zet. Vergelijk een turbo met een tol.
Dus als je met 120kmu een benzinestation binnen rijdt even 1 min stationair laten draaien voordat je de auto uit zet. Net zoals niet uitzetten na een sprint bij het verkeerslicht.
Bij mijn vorige auto heb ik de turbo vervangen bij 400.000km omdat die door uitgedroogde rubber olie verbruikte. Was nog de originele turbo.
 

Michel

Forumguru
Ik ben vooral benieuwd naar het onderhoud van deze motoren en hoe snel de turbo het begeeft.
Die zal niet anders zijn in vergelijking met een grotere motor. De levensduur is inderdaad vooral afhankelijk van de manier waarop je met de techniek omgaat.

Ter vergelijking: mijn Superb heeft de lichtste benzinemotor, de 1.4 TSI, en die heeft al bijna twee ton gelopen zonder dat belangrijke componenten van de motor zijn vervangen. Onlangs is alleen de waterpomp vervangen, maar dat is geen schande. Gewoon regelmatig onderhoud, iedere 30.000 km en dus ook niet perse in kortere intervallen, hoewel sommigen dit wel doen. En natuurlijk met beleid rijden. Ik trap hem ook nu nog wel op zijn staart, maar wel als de motor goed warmgereden is.
 

Handige Harry

Forumguru
Ik snap alle antwoorden en zo hoort het ook.
Maar toch ben ik gewoon nieuwsgierig over een x aantal jaar hoe het dan staat met deze motoren.

Niet iedereen is een auto liefhebber en houd overal perfect rekening mee zoals jullie :-)

Veel mensen gaan van A naar B met een auto en maakt het niet uit of het warm of koud is enz enz en enz.

Dus het is pure interesse en nieuwsgierigheid.

Niet meer en niet minder
 
Laatst bewerkt:

Michel

Forumguru
Ook als je iets rustiger rijdt kom je prima vooruit, dus je hoeft hem ook niet op zijn staart te trappen.

Een paar weken geleden heb ik met die 1.0 TSI Octavia icm DSG gereden en die reed prima, ook toen ik rustig wegreed. Aan een andere auto moet je de eerste meters toch even wennen. Dit was overigens voor mij een proefrit ter vervanging van mijn Superb. Ik heb weliswaar de 1.4 TSI besteld, omdat die binnen mijn leasebudget past (de prive Superb wordt daarom eerdaags vervangen door een lease Octavia) en op voorraad is. Maar als dit niet binnen mijn budget zou passen, zou ik het niet vervelend vinden om deze basismotor te kiezen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vond de combinatie van deze motor met DSG rampzalig. Veel te vroeg opschakelen gepaard met onwillig aanvoelend gebrom en getril. Maar na chippen en DSG aanpassing rijdt hij beter dan beide voorgaande 1.2 tsi's met dezelfde aanpassingen.Echt een compleet andere auto.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik vond de combinatie van deze motor met DSG rampzalig. Veel te vroeg opschakelen gepaard met onwillig aanvoelend gebrom en getril. Maar na chippen en DSG aanpassing rijdt hij beter dan beide voorgaande 1.2 tsi's met dezelfde aanpassingen.Echt een compleet andere auto.

Het is net wat je gewoon bent. Kom je van een 1.2 tdi bijvoorbeeld ... :dankje:
 
Even een update van mijn kant: vandaag een testrit gedaan in een Octavia 1.0 DSG.

Dit keer met dochtertje erbij die redelijk gemakkelijk wagenziek is en de rest van het gezin.
Dit viel heel goed mee. Ik hoorde het typische 3-cylinder geluid nog wel wat maar minder dan bij de Golf waar ik gisteren in reed. En voelde me veel minder wagenziek. Deze voelt veel wat wegligging betreft veel rustiger aan. Misschien nog een heel heel klein beetje zweem van wagenziekte omdat het bij een nieuwe wagen toch altijd weer even wat meer rondkijken en wennen is wat gas geven betreft. Zeker omdat ik geen automaat gewend ben. Maar zeker niet zoveel en zo snel als gisteren.

Een automaat zal het dan ook niet worden maar het wordt dus wel een 1.0 TSI Octavia Combi. Het ruimtegevoel was veeeel beter dan in de Golf Variant die we eventueel toch ook wat in gedachten hadden. Gek genoeg valt de Golf Variant wat budget betreft beter uit met meer functies binnen zelfde budget. Maar ik zat met mijn knie tegen de sleutel aan (lange benen) en bij de Octavia helemaal niet. Het hele gezin is enthousiast en dochtertje klaagt al dat het nog wachten is tot eind juni.

Bedankt voor alle reacties. Dat was heel zinvol voor ons.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb enkele weken geleden ook zonder dat ik het wist een testrit gedaan in de 1.0 TSI. Ik wist wel dat het een 1.0 was maar niet dat het een 3 cilinder betrof. Mijn huidige wagen is een clio station met jawel een driecilinder.

Pas na wat doortrekken in toeren had ik door dat het een driecilinder was. Het typische driecilinderkarakter komt pas boven na hoge toeren en dat is prima. Bij normaal en rustig rijden is alles mooi weggefilterd. Een bijzonder groot verschil met de clio, die hoor je al sputteren en brommen bij lagere toeren.

Het rijden zelf was ook prima , het viel me op dat de vermogensafgifte ook lekker geleidelijk is. Lekker koppel voor een combi. Dit heeft hij ook te danken aan het lage gewicht van 1200 kg, opvallend wenig voor zo'n grote wagen vind ik.

Enige wat me wel opviel was het gezapige stuurwiel. De 0 positie is wat zoekerig en minder sportief afgesteld dan de clio. Ik ben ook zelf gewoon om veel sportievere wagens te rijden. De wagen straalt echter comfort uit en voor sportiviteit moet je een rs rijden denk ik dan maar.

Ik heb daarna nog met de 1.4 TSI CNG gereden en die was een mak lammetje tegenover de 1.0 , echt een wereld van verschil. Dat ding was niet vooruit te krijgen zonder hoge toeren te maken. Een redelijke teleurstelling...

Waarschijnlijk zit er toch nog meer achter dan enkel 5 pk verschil, ik denk maar aan minder koppel , hoger gewicht en een andere vermogensafgifte door aangepaste onderdelen. Voor mij persoonlijk geen topper maar ik kan me inbeelden dat mensen die heel veel kilometers vreten dit een leuke wagen is. Ik denk echter dat ze deze hadden moeten combineren met een 1.6 of 1.8 om de kracht wat bij te stellen.

Resultaat , een bestelling van een race blue combi 1.0 TSI die ik graag in ons gezin zou verwelkomen vanaf mei :)
 
Bovenaan Onderaan