In Tjechië hebben ze in de fabriek een aparte afdeling gespecialiseerd in motoren. Als je wil vraag ik wel eens na bij een vriend wat ze daar net deden? Ik dacht testen en (door?)ontwikkelen van motoren... De beste man was IT-specialist in de fabriek en zelf ook petrolhead.
On-topic, mijn broer reed een 1.9 tdi octavia 2 facelift en toch wat miserie meer gehad, peperdure GPS en aircoproblemen, de wiellagers achteraan waren heel snel kapot plus het ding zoop olie... was zijn tweede 1,9 tdi, de eerste was een Audi en ook een oliezuipschuit.
Ook al zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met een Octavia 2 1.6 tdi, ik zou die laten staan, eentje die ik in bezit had was een probleemauto en de andere van mijn automechanieker stotterde al serieus op 100000 km, hij vond het probleem zelf niet...
In totaal heb ik drie Octavia's 1.6 tdi en twee Golfjes 1,6 tdi gereden aldus, maar ze rijden toch niet zo fijn als een 2.0 tdi hoor.
De kosten in de loop van de jaren totnutoe van mijn Octavia 2 facelift 2.0 tdi CR 16V buiten normaal onderhoud die niet door mijn fout waren:
Airco, kostte geen vermogen om te laten repareren
Speaker amundsen stuk (garantie)
De pompen van de achterklep, kostte ook geen drol
De accu loopt leeg als ik het amundsensysteem niet ontkoppel, doe ik met een schakelaar
Het pijltje van mijn snelheidsmeter licht niet meer op (stoort niet)
Soms een interieurlampje dat raar doed, slecht contact, snel stuk
De voorkoplampjes gaan snel stuk.
De koppeling heeft een tijdlang geslipt, waarschijnlijk door mijn 400Nm koppel op de voorwielen, maar dit fenomeen is al jaren vanzelf verdwenen, bizar!
Het afdekplaatje van mijn turbo is door aan het kraken, maar dat kost ook geen drol
Sinds kort hoor ik een raar geluid van een ventilator van mijn interieurventilatie, stoort ook niet echt
De auto heeft nu dik 180000 km met powerbox van Speed-Buster
Nadelen aan de auto:
Schakelen van de 6-bak gaat goed en precies maar gaat niet snel genoeg naar mijn goesting (ik ben Japans gewoon)
De zetels zitten gewoon niet goed, ik heb stoffen zetels en ben bijna twee meter groot, de lederen exemplaren zitten echt wel beter
Wat storend windgeluid
De ophangingsrubbers kraken wat bij koud weer, op zich bleken ze na inspectie nog goed, invetten is al geprobeerd geweest
Er moet vlot mee gereden worden, anders ga je wel eens regeneratieproblemen krijgen
Voordelen:
Comfortabel afgeveerd, net goed voor mij
Het is een meer dan vlotte auto ook al zit ik stiekem uit te kijken naar nieuwere TDI 185pk of een RS benzine die ik ook zou chippen dan
Het ding is superzuinig
Door rivieren en diepe modderpaden rijden bleek ook geen probleem
De besturing is net zoals ik het wil, niet te direct, niet te indirect
Ik vind mijn Octavia 5-deurs niet moeders mooiste, maar ik hou niet van uiterlijk vertoon dus dit past perfect bij mij!
In al die jaren nog nooit in panne gestaan door een defect dat men mij is moeten slepen
Tussen de 190 en 220km/h op GPS uren aan een stuk, ook bij hete temperaturen (meer dan eens gedaan) doet ie zonder krimp!
Conclusie, zeker aan te bevelen in feite gezien de beperkte kosten totnutoe.