Octavia Hatchback vs Combi

h dejong

Actief lid
Hallo Allemaal,

Mocht ik in het verkeerde gedeelte gepost hebben, dan mijn excuses.

Ik ben aan het rondkijken voor een Octavia.
Model van 2009 of jonger.

Nu heb ik een tijdje een Octavia Combi 1.2 tsi gereden.
Mijn eerste keuze zou zijn, om weer een combi te nemen ivm de ruimte voor het gezin en de honden.

Maar, ook de hatchback heeft uiteraard een grote kofferbak.

Van de Combi loopt uiteraard de daklijn langer door en zou je (ook bij vakantie) de zaken wat hoger op kunnen stapelen, dan bij een hatchback.
Bij de hatchback is ook een grote kofferbak aanwezig en kan de hoedenplank nog verwijderd worden.

Zijn hier mensen, die wellicht beiden hebben gehad en de voors en tegens kunnen aangeven?

Ik hoor graag jullie reacties.

Groet,

Hans

ertromp

Forumguru
Ik heb een Octavia I Hatchback gehad en 2x een Octavia 2 Combi.
De Combi is inderdaad praktisch omdat je door kunt stapelen achterin. Maar de vorm van de hatchback vind ik persoonlijk mooier.
Wel vind ik het geluid doordat ik in de combi de afdekhoes nog wel eens vergeet meer van achteruit komen dan in de hatchback die de kofferruimte immers continue heeft afgedekt.

In het geval van honden zou ik voor de combi gaan.

CDK

Forumguru
Persoonlijke smaak speelt hier een grote rol, voor mij de combi! Mooier, praktischer met kinderen of andere huisdieren haha geintje :D;)

Darkside

Forumguru
Voor mij alleen maar combi's , breaks, sport tourers, wagons , caravelles, stations of hoe ze ook mogen heten.
Zo vaak dat ik denk blij met de extra praktische mogelijkheden van een combi tov een hb of sedan. En ik vind meestal de combis ook mooier

SHEDAI

Lid
Persoonlijk vind ik zelf de combi weer niet mooi.
Maar als je honden heb en toch vaak da extra ruimte nodig ga hebben neem de combi en uiteraard dan ook gelijk automatische open van achterklep.

henriz

Forumguru
Eerst even los van de honden. Voor je gezin is de kofferruimte van de hatchback groot genoeg. De hele zwikzooi die je voor een baby meeneemt (kinderwagen, bedje, diverse tassen; eigenlijk standaard veel te veel) kan er met gemak in. Overigens verschillen de hatchback en de combi niet zo veel (590 vs 610 liter).
Maar dan de honden.
Als je de honden achterin vervoert dan zit de hoedenplank in de weg. Nou kun je die weg halen, maar als je meerdere keren per week honden achterin hebt, dan ben je het zat om steeds die hoedenplank weg te halen en terug te plaatsen. Dat doe je dus niet en je rijdt dus standaard zonder hoedenplank.

En dat ziet er niet uit. :nono:

En wat is dan nog het voordeel van een hatchback?
De hatchback heeft ook een vrij hoge rand bij de kofferruimte. Dat is niet handig bij het inspringen. Volgens mij is dat bij de combi beter opgelost (variabele laadvloer?).

Ik heb zelf een hatchback voor de looks :cool: (en het geld, want Greenline)
Mijn hond is klein en zit naast me. Ik heb dus geen combi nodig.
Als ik een grote hond zou hebben en de keuze tussen een hatchback en een combi, dan zou ik de combi nemen.

Desperado

Forumguru
Combi vanwege het gemak waarmee je de halve Zweedse meubelgigant erin schuift. En het gemak waarmee je er heel veel in kwijt kunt. De hb mag dan niet veel kleiner zijn, in een combi kun je makkelijker alles kwijt vanwege de andere vorm.Wat uiterlijk betreft.....goeie vraag, ik heb de HB eigenlijk nooit zo goed bekeken, maar denk dat ik die wel mooier vindt.

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd momenteel in een (Superb welliswaar, maar voor de Octavia geldt hetzelfde) HB omdat de deuren langer zijn en er daardoor 3 kinderstoelen op de achterbank passen. In de Combi gaat dit niet. Onze Golden Retriever paste ook prima in de Kofferbak, wel zonder hoedenplank uiteraard..
Verder is een HB stiller zoals eerder al geschreven, qua laadgemak (ik heb hiervoor een Octavia combi gehad) maakt het echt heel weinig uit. Met de klep open en de bank plat maakt het volgens mij geen bal uit zelfs. Voor de vakantie kun je op de hoedenplank uiteraard ook nog wel wat kwijt, dus netto scheelt het misschien een weekendtas (in het voordeel van een Combi uiteraard).

Een combi vind ik persoonlijk mooier, maar zoals Canon-eye al terecht aangeeft daar kunnen we het nog heeeeeeeel lang over hebben ;)

Desperado

Forumguru
Met de klep open is het grote verschil. Als ik de klep van de combi open doe kan ik ook nog meer kwijt. Het gaat erom met de klep dicht. Ik was tenminste niet van plan om hele einden met de klep open te rijden en helemaal niet als ik op vakantie ga. :D
Dus wat dat betreft ben je denk ik met een combi qua laadmogelijkheden altijd beter uit.

Bakkertje

Forumguru
@Desperado ik doelde meer van de Zweedse ballen naar huis met de klep open ;)
Maar heel veel maakt het niet uit hoor, ik gok dat het bij een slaapzakje blijft. En ja, daar is de Combi iets in het voordeel. Op schouderhoogte wint de HB het weer in de breedte op de achterbank.. Either way, in beide uitvoeringen kun je makkelijk alle spullen kwijt die je (lees de vrouw) nodig denkt te hebben op vakantie :D

Desperado

Forumguru
Daarvoor hadden wij dan ook nog een aanhangertje mee. Een Zafira met 7 personen erin heeft nergens meer ruimte voor.
In het geval van een sedan zal het allemaal wel lastiger worden denk ik, aangezien die geen hoedenplank heeft die eruit kan.
Wel leuk om dan ook te zien dat we qua smaak precies tegenovergesteld denken :)

henriz

Forumguru
Ik heb net mijn hatchback naast de Octavia 3 combi van een collega gezet. Van beide de achterklep open. Op het oog is er echt geen verschil zichtbaar in bagageruimte tussen de twee.
Zolang je geen kastjes mee neemt waarvoor je de hoogte nodig hebt, heb je simpelweg voor ruimte geen combi nodig.

h dejong

Actief lid
Bedankt voor alle reactie's!

Leuk hoe zo'n vraag een wending neemt :thumbsup: en de informatie die vrij komt.

- Combi vs HB: Tsja over smaak valt te twisten, ik vind beiden niet mooi. Hahaha geintje :D
Zelf zie ik bijna alleen maar Combi's rijden, maar recent nog een HB gezien. En die viel me zeker niet tegen!
Ik vind beiden mooi, het is alleen een (praktische) keuze.

- Begrijp dat een HB dus stiller is tov een Combi. En de Combi vond ik al stil
- Onze honden zullen bijna niet mee gaan in de Skoda. Dit zal eerder een uitzondering/incidenteel zijn, aangezien we nog een Golf 4 station hebben, waar de honden nagenoeg altijd in mee gaan.
Even een plaatje bij het praatje mbt de honden:
dsc00713.jpg

Deze gaan iets lastiger op de voorstoel

- Grappig om te horen, dat de deuren van een HB langer zijn. Betekend dat dan ook, dat er achterin meer ruimte bij de achterbank voor handen is tov een Combi?
- Voordeel voor een combi zou wel zijn, dat je nog een extra hondenrek kunt plaatsen, zodat in het ergste geval bij bv een ongeluk, er geen zaken naar voren kunnen komen. Op de achterbank zit uiteraard onze kleine man.
- Onze kleine man wordt volgende week 1 jaar, dus we hebben nog wel wat zaken mee te nemen, waarvan de kinderwagen toch de meeste ruimte inneemt
- De instaphoogte voor de kofferbak is voor de honden wel nadeliger bij inspringen, maar zoals ik al zei, dat zal dan incidenteel zijn.
Hoedenplank eruit, scheelt dan idd weer ruimte, waar ze, denk ik, prima zouden kunnen zitten.

Ik heb zo wel weer extra info.
Kom maar door met meer, als er nog aanvullingen zijn.

:thumbsup::dankje:

Groet,

Hans

Bakkertje

Forumguru
Sja als ik die "hondjes" zo zie zou ik gewoon voor een Combi gaan..
In ons geval ging er 1 golden retriever in de kofferbak van de Superb HB, dat is toch net even wat anders dan de 3 (mooie overigens) honden van het plaatje..

Ander pluspuntje van de O3 combi vind ik persoonlijk de chromen rand die helemaal rondom gaat bij de zijramen vs enkel aan de onderkant bij een HB. Maar goed dat is wederom smaak en daar kunnen we het lang over hebben..

Kiswum

Forumguru
Mooie Ridgebacks!
Ik heb 1 hond van dit formaat en ik kan makkelijk naast hem in de achterbak zitten.
Wij hebben voor de Octavia 2 HB gekozen doordat het voor ons gevoel bijna dezelfde ruimte bied. De ruimte bovenin bij het dak hebben we nooit hoeven te gebruiken, maar dat kont doordat we nog niet met z'n allen op vakantie geweest in deze auto.

5 haar geleden hebben we voor de 1e keer voor een Skoda gekozen doordat de prijs zeer gunstig was, maar ook doordat we niet bij de kudde wil horen, wellicht is dat ook 1 van de redenen dat we voor de "mooiere" HB hebben gekozen. Deze rijden namelijk ook niet zoveel rond :)
Ik kan misschien 1 nadeel bedenken, de Combi is vaak net iets luxer uitgevoerd zoals standaard parkassist.

na9a3e2u.jpg

Laatst bewerkt:

h dejong

Actief lid
@Kiswum: helemaal goed!
Wat voor hond hebben jullie? (konden het aan de hand vd foto zo op mobiel niet goed zien) Mooie actie-foto!

Vind dit wel even heel Interessant.
Als jullie de hond achterin doen, gaat hij dan gelijk al Liggen of zit hij?
En als hij zit, hoe is is de (hoofd)ruimte dan achterin? Zit hij snel tegen het achterraam?

Weet iemand nog hoe het zit met de langere achterdeuren vs zitruimte? Is de achterbank dan ook iets naar achteren geplaatst?

Gr.

Hans

Kiswum

Forumguru
De hond is een kruising tussen een Engelse Setter en ??? Vermoedelijk een Duitse Herder/Labrador.
Hij zit vast met een riempje en blijft eigenlijk altijd zitten met z'n hoofd/kop tussen de hoofdsteunen. Hij kan liggen, maar daar kiest hij bijna nooit voor. Volgens mij hoefde ik het achterraam tot nu toe niet te wassen, dat was bij de Fabia wel anders :)
Hier nog wat foto's :)
u2apupe5.jpg
u5anapus.jpg
yravazeq.jpg

Bovenaan Onderaan