Octavia Hatchback vs Combi

h dejong

Actief lid
Mooi!!
Riempje kan ik me voorstellen, want je wilt niet dat als er iets gebeurd, hij naar voren schiet. Of als hij ondeugend is, zelf op de achterbank springt

Bedankt voor de foto's!
Geeft een hele goede indruk van de ruimte in een HB!
Vooral de 2e foto. Wat zit daar nog een hoofdruimte onder het achterraam! En de buggy gewoon in de diepte plat en zoveel ruimte over.
Octavia is mi wel 1van de ruimste auto's in deze klasse

Thnx!
 

Canon-Eye

Forumguru
Riempje kan ik me voorstellen, want je wilt niet dat als er iets gebeurd, hij naar voren schiet.
Inplaats van "een riempje" zou ik liever kiezen voor een deugdelijk harnas om de hond achterin te zekeren aan beide bagageogen.:jaja:

Want je wilt toch óók niet dat er een kilo of 40 (of meer?) hond tegengehouden moet worden door een halsbandje, als je een noodstop maakt - of erger. Want als hij op dat moment toevallig nèt even niet klem tegen de achterbankleuning ligt of zit, dan kan de werking van de massatraagheid behoorlijk desastreus uitpakken voor tenminste 't beest, en als het tegenzit ook voor die rugleuning...

Er is wel een systeem te bedenken met een soort van "looplijn" tussen de beide achterste sjorogen, en dan het harnas met een niet te lange riem zodanig aan die looplijn dat hij heen en weer kan bewegen. Dan heeft hij toch enige bewegingsvrijheid, maar als het onverhoopt misgaat, dan zal het harnas de krachten beter over het zwaarste deel (de borstkas) van de hond verdelen inplaats van dat hij gewurgd wordt of een gebroken nek oploopt door de halsband.
 

h dejong

Actief lid
@Canon-Eye: laat ik het dan anders formuleren: ik vind het goed om te horen dat hij zijn hond "vast" heeft zitten in de auto.
Waaraan het "riempje" vast zit is een andere discussie, maar ik deel je mening.
Hier hebben we ook een harnas. Mocht er toch iets fout gaan in het verkeer, dan worden de krachten goed verdeeld over het lichaam ipv een halsband. Bij een harnas zit vaak de aansluiting voor een riem ook op de rug.
In Duitsland is het geloof ik zelfs verplicht als je een hond op de achterbank vervoert.
In een station volstaat een deugdelijk rek als de hond in de kofferbak zit. Wij hebben in onze station dus ook een goed rek.

Moet er, voor zowel de hond als mens, niet aan denken als de hond naar voren komt vliegen.

Onze reu weegt 48 kilo. De 2 teefjes rond de 34/35

Nogmaals ik deel je mening.

Gr.

Hans
 

Canon-Eye

Forumguru
@h dejong - inderdaad, een deugdelijk harnas is een must, zeker bij zulke zware honden.
Bij een Jack Russelltje of Chihuahua knelt 't misschien wat minder (maar is het toch zeker ook beter).

Maar ik zou niet té veel vertrouwen op de stevigheid van het hondenrek in noodgevallen. Ik kom uit het beroepsgoederenvervoer en heb in het verleden voor onze chauffeurs héél instructieve demonstraties over ladingzekering georganiseerd.
Na zo'n dagje theorie en praktijk keken de heren steevast héél anders tegen nut en noodzaak van spanbanden e.d. aan... :jaja:

Neem van mij aan, als jij in totaal zo'n 120 kilo hond ver achterin hebt liggen, dus met enige ruimte tot de achterbank zodat ze vaart kunnen maken (of beter geformuleerd: vaart kunnen behouden) als de auto plotseling tot stilstand komt, dan is de kans niet denkbeeldig dat ze met rugleuning en al in je nek belanden...

De daarbij vrijkomende krachten worden doorgaans ernstig onderschat. Het is niet voor niets zo dat volgens de toen geldende (en misschien zelfs alweer aangescherpte - weet ik niet zeker) normen ladingzekering in voorwaartse richting de lading onbeweeglijk op zijn plaats dient te houden bij krachten tot 0.8G (en zij+achterwaarts tot 0.5G, uit 't hoofd gezegd). Dat gaat het beste met "vorm-opsluitende" zekering, maar bij een hond gaat dát niet lukken. Zo'n systeem als ik beschreef zal echter (het grootste deel van) de krachten kunnen opvangen en je rugleuning/hondenrek zorgt dan hopelijk voor de rest.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mooie foto van die hondekop zo op de rugleuning Kiswum.:thumbsup:
Overigens is ook een Chihuahua formaat dat vanaf de hoedenplank naar voren kom 'zeilen' een niet te onderschatten gevaar voor de inzittenden. Wat dat betreft had ik vroeger wat 'simpelers' om mijn huisdier mee te nemen: ik had een vrij kleine amazone papegaai, en daarvoor had ik een oud kanarie-kooitje aangepast met een dikke stok, en daar zat ie op tijdens de rit. Kooitje op de bodem voor de passagiersstoel (redelijk klem) en in de bochten gedroeg de papegaai op de stok zich zoals je vroeger zag bij de zijspanpassagier bij motorraces: hij ging mooi tegenhangen op zijn stok. (papegaai woog ook maar 800 gram, dus ook wat dat betreft 'andere koek')
 

h dejong

Actief lid
Bedankt voor alle tips, trucs, input en foto's!

Heb vandaag een hatchback gekocht en gelijk meegenomen.
Binnenkort meer in mijn voorsteltopic

Gr.
Hans
 

Kiswum

Forumguru
Geweldig! Ik hoop dat je veel plezier van je auto zal hebben!
Als de auto is goedgekeurd, dan krijg je nog een link naar de eerste meeting om je auto te showen.
 

h dejong

Actief lid
@henriz: :D zo klinkt het idd wel hahaha

Had deze auto al even gezien, maar zat sterk in twijfel of een HB tov een Combi wel zou voldoen. Vandaar ook dit topic. Het is geen nieuw bestelde auto, vandaar dat snelle overdracht ook mogelijk was. En om nog een keer voor aflevering heen te gaan, was me net ff wat te ver.

Gr.

Hans
 

h dejong

Actief lid
@Kiswum. Helaas nog niet.
Meestal donker als ik naar werk ga of thuis kom en gisteren visite.
Vandaag staat ie onder een mooie laag sneeuw :)
 

Wild Chocolate

Senior Member
(...)
Neem van mij aan, als jij in totaal zo'n 120 kilo hond ver achterin hebt liggen, dus met enige ruimte tot de achterbank zodat ze vaart kunnen maken (of beter geformuleerd: vaart kunnen behouden) als de auto plotseling tot stilstand komt, dan is de kans niet denkbeeldig dat ze met rugleuning en al in je nek belanden...
(...)

Het lijkt me dat de bevestiging van de achterbank is gebouwd op een heleboel kilo's lading. Die zou dus niet zomaar naar voren moeten komen als er bagage tegenaan vliegt bij een aanrijding. Zien we weleens Total-Loss auto's waarbij de achterbank het begeven heeft tijdens de aanrijding?
 

Cordoba

Forumguru
Vooral de deelbare achterbank is niet al te sterk als het erom gaat de kofferbanklading in de kofferbak te houden. Er wordt niet voor niets zo nu en dan geadviseerd, om de achtergordels vast te klikken in de sluiting, ook als er niemand zit: als er iemand achterop rijdt bij een volle kofferbak (de kreukelzone!!), wordt de lading beter op zijn plaats gehouden.

Bij auto's waar én de kofferbak vol zit bij een kop-staart aanrijding én de inhoud van de kofferbak naar voren wordt gedrukt, moeten vaak ook open geknipt worden om de inzittenden eruit te krijgen, dus dan valt een achterbank die niet op op zijn plaats zit, al niet meer zo op. Het is raar maar maar, maar de kofferbank en de constructie van de rugleuning van de achterbank is bij de meeste auto's gebouwd op 'luchtvervoer'.
 

henriz

Forumguru
Ik heb persoonlijk een Total-loss veroorzaakt :bloos: in een Ford Escort, bijna 20 jaar geleden. Ik schat dat ik een restsnelheid van 70 km/u had en reed half slapend hard achterop een dikke Mercedes die de auto van rechts wel gezien had.
De kofferbak zat stampvol gepakt, want we waren op vakantie.
De auto van mijn maat (die daarna niet blij met mij was) was een kleine meter korter geworden. De Mercedes had nauwelijks schade. (onbegrijpelijk :sterretjes:)
Afijn, de achterbank was geheel ontzet en de metalen strips waarmee deze vast zat waren flink verbogen, maar niet gescheurd.
Dit is slechts 1 incident en ik claim niet hier algemene conclusies uit te trekken. Maar ik vind 'm relebamt om hier even te delen.

Ik was in ieder geval zo enorm blij dat de gitaar die eerder die vakantie op de hoedenplank lag toen op de achterbank lag! :dankje:
 

Foppe

Nieuw lid
Wat ik nergens op dit mooie forum terug kan vinden is hoe kofferbakruimte gemeten word. Een Octavia Combi heeft 610 liter bagageruimte en de Hatchback heeft 590 liter bagageruimte. Die 20 liter verschil lijkt logisch, omdat het dak van de combi doorloopt en de hatchback een naar beneden aflopend raam heeft. Maar ik hoorde van een collega dat men alleen de ruimte meet tot op de hoogte van de achterbank.

Ik heb geprobeerd met Google te zoeken, maar daar word ik nog niet erg veel wijzer van. Sommige sites zeggen dat met piepschuimblokken gestapeld word tot aan het plafond en sommige zeggen dat tot aan de afdekhoes/het kofferdeksel word gemeten. Weet iemand hoe dit precies word gemeten? Heeft de hatchback ook onder de afdekhoes minder ruimte dan de combi?
 

Wild Chocolate

Senior Member
In deze test:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...a_Combi_RS_TDI/Skoda_Octavia_Combi_RS_TDI.pdf

Geeft men op pagina 3, 3 maten voor de kofferbak van de Combi (RS):
550 liter achter de achterbank,
920 liter onder de ramen met de bank plat,
1490 liter tot het dak, met de bank plat.

Ik denk dus dat er gemeten wordt tot hoogte achterbank, anders zou het verschil met bank plat tot het raam veel kleiner zijn. Uitgaande van de maten in het tekeningetje daar, heeft men tot ongeveer 50cm boven de kofferbakbodem gemeten.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Nog even een kleine aanvulling:

http://www.tagesspiegel.de/auto/gro...nnen-taeuschen-die-volle-packung/8567522.html

Daar wordt nog het een en ander uitgelegd. Door de ADAC, die vindt dat de huidige meetmethode te wensen overlaat. Er wordt daar bevestigd dat er gemeten wordt tot bovenkant achterbank. Maar ook dat daar bij auto's met verstelbare achterbank ook mee gesjoemeld wordt door die volledig rechtop te zetten (hij is dan ook hoger...).

ADAC meet zelf bijvoorbeeld zij-uitstulpingen apart, en telt deze niet mee in het totaal, omdat je die maar beperkt bruikbaar zijn. Vandaar ook waarschijnlijk dat de ADAC op 550 liter komt in bovenstaande test.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan