Octavia II 2.0 TDI 140PK

Kensel

Forumguru
Na lang denken, uitstellen en wachten met foto's tot het mooi weer was, nu toch maar de knoop doorgehakt en een topic gestart over mijn O2.

Ik zal beginnen met wat specs:
Type: Octavia (II PFL)
Motor: 2.0 TDI 103 kw/140 PK
Uitvoering: Elegance (met 'sportpakket')
Opties bij aankoop: Nexus navigatie, Bury bluetooth systeem, alarmsysteem (met interieurbewaking en hellinghoeksensor), zonneschermen voor de achterportieren en zonwering voor de achterruit, Coming home/leaving home verlichting, dubbele laadbodem in de kofferbak, volwaardig reservewiel, 'sportpakket' met sportstoelen, 17" Pegasus velgen, chromen uitlaatuiteinde en verder de opties welke je van de Elegance mag verwachten (PDC, climatronic, regensensor, lichtsensor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, middenarmsteun, etc)

Zoals in mijn meet and greet draadje ook al te lezen was, had ik al een lijstje staan met dingen welke ik erg graag wilde veranderen:
Nexus vervangen door Kenwood DNX5210BT, inbouwen van Superb-/W8 verlichting met groene leds, afneembare trekhaak laten monteren, andere vloermatten en voor de toekomst nog een extra set lichtmetaal met/voor de winterbanden.

Inmiddels zijn er zo'n 4 weken voorbij en is het grootste deel van het lijstje uitgevoerd..
De Nexus is vrijwel direct vervangen door de Kenwood, wat de Bury ook overbodig maakt en die kon er dus ook direct uit (moet nu alleen de houder van het schermpje nog demonteren, maar daarvoor moet ik het ventilatierooster aan de linkerzijde uit het dashboard krijgen..)
20120615_203123.jpg 20120615_203320.jpg

De Superb-verlichting zat er ook vrij snel in (en was eenvoudig zelf aan te sluiten bij de bekabeling van de verlichtingsknop met genoeg geduld). Tevens heeft deze groene knoppen en groene led's waardoor je al gelijk een compleet andere sfeer hebt dat met rode leds. De binnenverlichtingsunit van voor heb ik achterin geplaatst waardoor de achterbank veel meer licht heeft (en leeslampjes). Bedankt voor deze tip: junglemeister

20120615_203151.jpg 20120615_203443.jpg
De matten waren helemaal piece of cake en nu zijn het zwarte matten met lichtgroene omzoming (past beter bij het interieur). Komt op de foto alleen niet mooi uit door de flitser.
20120615_203700.jpg
Tot slot is afgelopen week de (verticaal) afneembare trekhaak onder de auto gezet (waardoor je niet zo'n 'buis' onder je auto hebt hangen, maar gewoon een blokje achter de bumper waar je de trekhaak inklikt. Heb deze alleen nog niet kunnen testen, want toen ik thuiskwam vanaf de garage bleek dat de elektra aansluiting nog achter de bumper zit, hiervoor is de bumperinsnede dus niet groot genoeg.. Verder is het erg netjes gedaan.

Tot slot zijn er (door My1stIbi, waarvoor nogmaals mijn grote dank!) enkele aanpassingen gedaan in de VCDS; DRL geactiveerd(dim- en achterlichten branden standaard - alleen stadslichten niet, trailerfunctie geactiveerd t.b.v. trekhaak, gevoeligheid lichtsenor aangepast naar 60%, rainclose geactiveerd. Verder geprobeerd om verbruik om te zetten van liter per 100 km naar km/l, maar dit pikte de auto niet op. Verder werken de aanpassingen wel naar behoren!

In de volgende posts nog wat foto's van de auto zelf (hij is vies, maar het heeft deze dagen geen zin om de auto te wassen (zeker niet als je in zo'n dorp woont waar de boeren momenteel weer lekker aan het trekkerrijden zijn op het land en de weggetjes.. met alle gevolgen van dien..)

Wilko

Senior Member
Bedankt voor deze tip: junglemeister

Helaas zit Junglemeister al jaren niet meer op dit forum (Hij is een ex-collega van mij, en ik heb zijn toenmalige O2 leaseauto waar hij het hier op het forum over had in 2006 over genomen van hem).

Kensel

Forumguru
Helaas zit Junglemeister al jaren niet meer op dit forum (Hij is een ex-collega van mij, en ik heb zijn toenmalige O2 leaseauto waar hij het hier op het forum over had in 2006 over genomen van hem).

Hmm.. Had er verder niet op doorgezocht, maar helaas.. Maar ondanks dat hij niet meer actief is, toch bedankt ;)

Kensel

Forumguru
Even een korte toelichting op de Kenwood DNX 5210BT..

Het systeem doet eigenlijk precies wat je ervan vraagt.
Heb nog niet heel diep in opties geneusd, maar het instellen van o.a. de equalizer, fader/balance spreekt allemaal voor zich. En wat een verschil dat er een touchscreen inzit i.p.v. de knoppenbediening van een Nexus..
Niet alle opties liggen even voor de hand, maar nadat je je even verdiept in het systeem (al dan niet met behulp van de gebruiksaanwijzing) is het toch redelijk makkelijk te vinden. Zo zijn de "audio-instellingen" in een apart menu onder gebracht en dus niet te vinden bij "opties".

Even wat gedetaileerder inzoomen op functies:

Tuner
Het ontvangst van de tuner is uitstekend te noemen, zelfs in het dorp waar ik woon (wat toch echt een uithoek is, daar ik met m'n telefoon zelfs nauwelijks bereik heb op sommige plaatsen).
Het instellen van de frequentie is eenvoudig te doen met toesten op het touchscreen (evenals het toewijzen van "preset-frequenties".

Navigatie
De navigatie start altijd op de achtergrond op, waardoor deze eigenlijk altijd klaar staat om gebruikt te worden.
De berekening van de route gaat vrij vlot, alleen als je naar het buitenland rijdt, heeft hij wat meer tijd nodig (wat overigens logisch is aangezien de afstand en mogelijke routes uitgebreider zijn).
De "verkeersinformatiefunctie" draait ook altijd op de achtergrond, waardoor je automatisch bericht krijgt (ongeacht of je een route hebt ingesteld) als er "verkeer" op de route is. Wanneer je een route hebt en er zijn bijzonderheden in het verkeer (bijvoorbeeld files), berekent het systeem automatisch een nieuwe/alternatieve route.
Verder is het opslaan van favorieten erg eenvoudig, wanneer een je een nieuwe bestemming invoert krijg je de keuze "opslaan", waarna je de benaming ook kan veranderen.

POI's toevoegen heb ik nog niet geprobeerd, aangezien ik deze niet vaak gebruik. Mocht ik hier meer informatie over hebben, laat ik dit zeker weten.

IPod
Ik heb de IPod aangesloten d.m.v. de door Kenwood geadviseerde kabel (KCA-iP202). Alleen met de USB-kabel van de IPod, speelt het systeem de IPod namelijk niet af. De KCA-iP202 heeft ook een aansluiting naar de AUX-ingang aan de achterzijde van de Kenwood DNX5210BT. De IPod heb ik aangesloten via de AUX aan de achterzijde en de USB-aansluiting (kabel aan achterzijde) en weggewerkt naar mijn dashboardkastje (hier zat bij mij al een insnede, wat dus alleen wat priegelwerk was om de kabel op de juiste plek te krijgen).

CD/DVD
De vrijschakeling (kabel voor de handrem) heb ik samengevoegd met de massa-kabel, om toch films af te kunnen spelen zonder dat de handrem is aangetrokken. Dit gebeurt allemaal automatisch zodra de dvd in het systeem wordt gestopt. Beeldkwaliteit is erg goed, evenals de geluidskwaliteit. Heb dit alleen even snel getest, dus kan hier verder nog niet veel over uitwijden.
CD's speelt het systeem ook gewoon af, alleen werkt de zoekfunctie bij 'gewone' cd's niet. CD's met MP3 indeling speelt het systeem ook gewoon zonder problemen af.

Inbouw
De inbouw heb ik overgelaten aan een inbouwstation (waar ik ook de inbouwframes heb besteld) bij ons in de regio, aangezien ik achter de Nexus erg veel kabels aantrof en al snel 'de draad kwijt was'.
Ik had voor de inbouw de volgende onderdelen nodig: Inbouwframe van Kenwood (middelste frame op de foto's), Quadlock naar ISO stekker (Nexus werkt met quadlock systeem, erg prettig.. NOT), afdekframe van Skoda (voor de Stream-radio, aangezien de randen dunner moeten zijn van het Skoda-frame - dit is op de foto's het buitenste frame, wat ook doorloopt om de climatronicbediening enzo).
Kabel voor stuurwielbediening heb ik niet nodig, heb geen stuurwielbediening en de O2 PFL ondersteunt de functie niet om climatronic, PDC, etc op het navischerm weer te geven.
De kabel voor de achteruitrij-camera heb ik stomweg gewoon afgeknipt, daar ik deze niet heb en ook niet ga inbouwen.
De GPS-antennekabel heb ik onder het stuur langs, via de A-stijl, bovenop het dashboard bij de voorruit bevestigd. (Hiervoor levert Kenwood een lange kabel en een stalen plaatje voor op het dashboard (met plakstrips) aangezien de antenne een magnetische onderzijde heeft). Deze gaat dus geen kant op.
De microfoon is onder het stuur langs, via de A-stijl, bovenaan de A-stijl bevestigd (gewoon geklemt om de rand van de hemelbekleding heen)

Voor nu heb is dit even alle nuttige informatie welke ik kan geven. Mocht ik over een tijdje meer weten/nieuws hebben/geupdate hebben etc, laat ik het weten!
Mocht je het systeem eens willen bekijken/werkend willen zien, PM maar ff en kijken we even of we kunnen meeten ergens.

Cyrus

Actief lid
Ik heb gisteren dezelfde radio ingebouwd in mijn OII. Ik heb er voor gekozen om een 2-DIN frame te nemen met maat Nexus/Columbus, daarvoor had ik nog wel een andere afdekplaat voor het dashboard nodig (met bredere randen), kostte € 12 bij de lokale Skoda-garage. Vond ik net wat mooier staan.

De GPS-antenne ligt bij mij op het stalen dwarsframe nét onder het dashboard, pal onder de voorruit. Hier kun je prima bij als je het opbergbakje bovenop het dashboard er even uitwipt. Uitstekende GPS ontvangst en toch netjes dat ding uit het zicht.

Als je wilt, kan ik van beide wel even foto's plaatsen maar wil die niet zomaar in je topic posten ;)

Voor het overige deel ik je eerste indruk van het systeem, ik heb dezelfde eerste ervaring. Kwam ook al tot de ontdekking dat iPhone en iPod met de Apple-kabel niet werken, dus heb de Kenwood-kabel vandaag besteld.

Gisteren de systeemsoftware, direct na installatie, bijgewerkt naar versie 1.5, daar zitten zeer nuttige verbeteringen in.

Deze Kenwood is een mooi, uitgebreid systeem waar je niet snel iets mee te kort komt en lang plezier van zal hebben.

Kensel

Forumguru
De GPS-antenne ligt bij mij op het stalen dwarsframe nét onder het dashboard, pal onder de voorruit. Hier kun je prima bij als je het opbergbakje bovenop het dashboard er even uitwipt. Uitstekende GPS ontvangst en toch netjes dat ding uit het zicht.
Als je wilt, kan ik van beide wel even foto's plaatsen maar wil die niet zomaar in je topic posten ;)

Als je deze zou willen posten graag! Kan ik zelf nog even aan de knutsel om dat lelijke blokje (ligt nu achter een Eeyore dingetje haha) weg te werken.

Verder komend weekend ook maar ff de update doen dan inderdaad.. Was dat veel werk? Eenvoudig uit te voeren?

Cyrus

Actief lid
Zal vanavond de foto's van de GPS-ontvanger posten.

De update van de systeemsoftware is een fluitje van een cent. Update downloaden, uitpakken naar een USB stick, USB stick in de radio en dan via het systeemmenu de update starten (exacte procedure vind je in de PDF op de update-pagina). Duurt wel even (5 tot 10 minuten) en "onderweg" start de radio een keer of 3 opnieuw op. Niet schrikken, gewoon rustig afwachten. Hij meldt het vanzelf als de update gereed is.

De kaartupdates zijn wat omslachtiger: eerst een bestandje vanuit de navi op een USB-stick zetten, dan die USB-stick in je computer, via garmin.com/kenwood software checken en eventuele updates ophalen en dab weer terug naar de auto. Bij mij stonden voor het Garmin-deel al de laatste software en kaarten op het systeem.

@kensel

Wat is het artikelnummer van die superb binnenverlichting en waar gekocht?

Ik heb de elegance uitvoering, moet daarbij ook nog extra draden getrokken worden?

Kensel

Forumguru
@kensel
Wat is het artikelnummer van die superb binnenverlichting en waar gekocht?
Ik heb de elegance uitvoering, moet daarbij ook nog extra draden getrokken worden?

Ik heb de unit besteld bij JMStyle.de
Artikelnummer weet ik zo niet, maar de site spreekt voor zich (bij W8-innenleuchte).
Je kan kiezen (voor zowel de verlichtingsknoppen als de LED's) uit de kleuren: blauw, rood en groen. Deze kan je afzonderlijk kiezen.
Voor de kleur van de unit heb je de keuze uit beige of grijs (afhankelijk van wat je huidige kleur is).

Je krijgt geleverd: binnenverlichtingsunit (met juiste kleuren) en een adapterkabelset

Voor het aansluiten haal je eerst je huidige unit eruit (let op: deze zit geschroefd bij de lampjes en dus niet alleen klikken)
Verder hangt het er vanaf of je een zonnebrilhouder in je hemel hebt zitten, als dat zo is (zoals bij mij het geval is) moet je de klem voor de kabelaansluiting verwijderen en de draden (bijvoorbeeld) solderen. Let er hierbij wel goed op dat je ze op de juiste pinnetjes vastsoldeert!
Verder heb ik ook, omdat ik e.e.a. gesoldeerd heb, boven de hemelbekleding het dak voorzien van aluminiumfolie (vastgeplakt met ducktape) om zo de warmte wat minder te houden bij het soldeerde gebied.

Verder is vooral van belang: Neem er de tijd voor, wees geduldig en werk rustig. Bekijk alles goed en neem geen overhaaste beslissingen. Beter alles 2x extra checken dan fouten maken bij knippen/solderen/in- en uitbouwen.

Verder heb ik veel informatie gehaald van dit topic op het forum

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten!

Cyrus

Actief lid
@Kensei:

Hier de beloofde plaatjes:

DNX-5210 inbouw mic.jpg

Microfoon weggewerkt in het verlichtingsarmatuur (draad via hemelbekleding en A-stijl naar het dashboard gevoerd)

DNX-5210 inbouw GPS.jpg

GPS-ontvanger "verstopt" onder het bakje bovenop het dashboard. Je haalt dat er makkelijk uit door er linksonder en rechtsonder met een houten of kunststof wiggetje voorzichtig tussen te steken en dan omhoog te bewegen. Met weinig kracht schiet het bakje er uit, zonder beschadigingen

DNX-5210 inbouw eindresultaat.jpg

Eindresultaat van de inbouw met het 2-DIN frame op Columbus-maat.

Kensel

Forumguru
@Cyrus: Thanks voor de uitleg, ik zal binnenkort eens verder knutselen.

@lexje37: You're welcome ;)

Cyrus

Actief lid
Graag gedaan. Dit weekend gaat de boel nog even open (iPod-kabel aansluiten en de CANBUS-interface vervangen; oude werkt niet goed). Dus mocht je nog aanvullende foto's willen, dan hoor ik het wel.

Kensel

Forumguru
@Cyrus: Heb hier helaas nog geen tijd voor gehad. Vorige week erg druk geweest.. Familie van me gaat verhuizen dus druk aan het klussen.
Verder afgelopen weekend weer gewerkt op de logeeropvang voor kids met ADHD/autisme etc.
Volgens weekend hopelijk wat meer tijd en zal proberen dan even aan de slag te gaan.
Ik hou je/jullie zeker op de hoogte! :)

Is het bij jou gelukt met je Ipod-kabel en CANBUS vervanging?

Cyrus

Actief lid
@Kensei: Dat zijn zaken die belangrijker zijn dan je autoradio, dus ik snap de prioriteit ;)

Nieuwe CANBUS-interface geplaatst, wederom een TCP. Maar een ander type en hij werkt nu prima. iPod-kabel is ondertussen ook geplaatst, werkt ook helemaal prima. De iPod-besturing vanaf de Kenwood gaat prima.

Het is ondertussen een geweldig systeem gebleken: afgelopen weekend probleemloos genavigeerd in en om Antwerpen, inclusief een briljante omleidingsroute binnendoor, omdat de E19 helemaal vast stond.

Kensel

Forumguru
@Kensei: Dat zijn zaken die belangrijker zijn dan je autoradio, dus ik snap de prioriteit ;)

Nieuwe CANBUS-interface geplaatst, wederom een TCP. Maar een ander type en hij werkt nu prima. iPod-kabel is ondertussen ook geplaatst, werkt ook helemaal prima. De iPod-besturing vanaf de Kenwood gaat prima.

Het is ondertussen een geweldig systeem gebleken: afgelopen weekend probleemloos genavigeerd in en om Antwerpen, inclusief een briljante omleidingsroute binnendoor, omdat de E19 helemaal vast stond.

Het heeft even geduurd, maar heb vandaag weer eens ondersteboven in de auto gelegen. Heb nu inderdaad de GPS-ontvanger weggewerkt (ligt nu (met magneetplaatje vastgeplakt) onder het dashboard). Verder ben ik er nog steeds erg happy mee!
Afgelopen tijd regelmatig naar buitenland geweest (Belgie: o.a. Hasselt, Alken en Reningelst / Frankrijk: Lille, en maandag Disneyland / Duitsland: Weeze, Hasselune, Burgdorf) en natuurlijk ook in Nederland. Ben er zeer over te spreken - file ontwijken is peanuts nu! :) Vandaag ook even update 1.7.0 erop gezet.

Enige wat nu nog rest zijn winterbanden met lichtmetalen velgen en andere koplampen (met een lens - Xenonlook) en dan een Pilot Xenon-set erin. Ik weet al wat ik precies nodig heb, nu alleen het geld nog even haha

Bovenaan Onderaan