Octavia II is begrenst op 190 precies!

martienster

Nieuw lid
Mijn octavia is duidelijk begrenst op 190kmh volgens Tomtom, 197 volgens de maxidot.

Weet iemand hoe ik deze begrenzer eruit kan halen? Bestwel irritant als je gewoon nog gas overhebt. (bij de dealer wisten ze niets van een begrenzer terwijl hij er toch echt wel inzit!)

Bedankt!!
 

Huyzen

Lid
Dat is toch gewoon de topsnelheid van een 1.9tdi? Chippen een idee? Dan ga je naar 136 pk en een top van tegen de 210 denk ik.
 

martienster

Nieuw lid
Nee, de topsnelheid is het niet. Hij is echt begrenst. Geen twijfel mogelijk. Chippen is idd een idee. Maar het is mn leasewagen en je hoort zoveel verschillende dingen hierover...
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn octavia is duidelijk begrenst op 190kmh volgens Tomtom, 197 volgens de maxidot.
Nou, volgens de officiele specificaties (net nog gecheckt op skoda.nl) is de topsnelheid van de 1.9TDI 192km/h en 189km/h met DSG.
Dus zo gek lijkt me dit niet.

En afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers, al dan niet bredere banden, de manier waarop ingereden is, kan de uiteindelijke topsnelheid ietsje varieren.

Waarschijnlijk bedoel je dit:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=38690&hilit=begrenzung+1.9+tdi
om te voorkomen dat de motor zichzelf in de soep draait houdt het bij 4100t/m aardig op.
Hier de technische info:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=1&t=40170

Dus, puur technisch gesproken, ja er zit een begrenzer op! Ter beveiliging van vooral de dieselinspuitpomp, het partikelfilter en de maximale uitlaatgastemperatuur. Of je dat 'zomaar' m.b.v. VAG.com kunt overrulen, geen idee. En of het verstandig is?
 

Exciter

Administrator
Hoeveel toeren maakt de motor bij die snelheid van 190 km/h? (Aannemelijk, dat dit op en vlakke weg gebeurd en niet berg af).
 

martienster

Nieuw lid
Dat merk je duidelijk. Bij 192 GPS is het schluss, bergaf houdt ie in, betekent bij vlakke weg zou er ook iets meer uit te halen zijn. Maar de duitse treads geven wel wat info over dit thema
 

martienster

Nieuw lid
Nou, volgens de officiele specificaties (net nog gecheckt op skoda.nl) is de topsnelheid van de 1.9TDI 192km/h en 189km/h met DSG.
Dus zo gek lijkt me dit niet.

En afhankelijk van de hoeveelheid gereden kilometers, al dan niet bredere banden, de manier waarop ingereden is, kan de uiteindelijke topsnelheid ietsje varieren.

Waarschijnlijk bedoel je dit:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=38690&hilit=begrenzung+1.9+tdi
om te voorkomen dat de motor zichzelf in de soep draait houdt het bij 4100t/m aardig op.
Hier de technische info:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=1&t=40170

Dus, puur technisch gesproken, ja er zit een begrenzer op! Ter beveiliging van vooral de dieselinspuitpomp, het partikelfilter en de maximale uitlaatgastemperatuur. Of je dat 'zomaar' m.b.v. VAG.com kunt overrulen, geen idee. En of het verstandig is?


Thnx! hier heb ik wat aan.
 

sitechris

Donateur
Mijn gechipte Octavia 2.0 TDI had ook begrenzer, maar dan in 2.0 TDI bij iets van 216 of 217 km/h op de teller (208 volgens Tom Tom). Ik werd echt chagrijnig van die begrenzer, zeker omdat de auto dankzij chip nog wel wat sneller had kunnen gaan. Uiteraard bij dealer langsgeweest, die bleven het maar ontkennen. Superirritant! Dealer was volgens mij gewoon te lui om het na te gaan bij importeur. Ik heb op Duitse fora toenertijd begrepen dat alleen de versies met roetfilter een begrenzer hadden. Bij mij was dat precies op 4000 toeren in zesde versnelling. Ik heb eerder gelezen dat het bij 1.9 TDI in 5e versnelling bij zelfde toerental plaatsvindt. In de overige versnellingen kun je overigens wel verder dan 4000 toeren doortrekken, alhoewel de pompverstuiver niet echt graag boven de 4000 toeren draait ;)

Je kunt de begrenzer overigens niet verwijderen, of in ieder geval.....ik zou niet weten waar en hoe.
 

martienster

Nieuw lid
Mijn gechipte Octavia 2.0 TDI had ook begrenzer, maar dan in 2.0 TDI bij iets van 216 of 217 km/h op de teller (208 volgens Tom Tom). Ik werd echt chagrijnig van die begrenzer, zeker omdat de auto dankzij chip nog wel wat sneller had kunnen gaan. Uiteraard bij dealer langsgeweest, die bleven het maar ontkennen. Superirritant! Dealer was volgens mij gewoon te lui om het na te gaan bij importeur. Ik heb op Duitse fora toenertijd begrepen dat alleen de versies met roetfilter een begrenzer hadden. Bij mij was dat precies op 4000 toeren in zesde versnelling. Ik heb eerder gelezen dat het bij 1.9 TDI in 5e versnelling bij zelfde toerental plaatsvindt. In de overige versnellingen kun je overigens wel verder dan 4000 toeren doortrekken, alhoewel de pompverstuiver niet echt graag boven de 4000 toeren draait ;)

Je kunt de begrenzer overigens niet verwijderen, of in ieder geval.....ik zou niet weten waar en hoe.

Die duitse fora geven wel wat meer info. Het moet eruit te halen zijn door een tuner.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik het goed zie, gaat het hier dus uitdrukkelijk niet om een begrenzer in de normale zin van het woord (zoals de Duitsers gebruiken om de auto's op 250 km/u te begrenzen), maar meer om een ingebouwde veiligheid om schade aan de auto te voorkomen.

De vraag is dan of je dat eruit moet willen tunen (als dat al kan). Tunen is vaak het (iets meer) opzoeken van de grenzen van marges. Als dat ook hier veilig kan, zie ik geen probleem. Denk alleen niet dat je het hier over een simpele en goedkope tuning hebt...

Ik ben overigens wel van mening dat een dealer hoort te weten hoe dit zit en wat de redenen en mogelijkheden zijn.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb mijn 02 4X4 al ruim 14 maanden,en rij al zo'n 37.000km met een gechipte 1.9tdi.
toch heb ik in de week pas s'nachts op de autosnelweg 'getest' hoe hard hij nu eigenlijk gaat.
des ondanks zo'n 02 4X4 zo'n 100kg extra gewicht en een kortere eindoverbrenging in de 6e heeft (door het 4X4 systeem) bolt hij toch vlot 190km/u. :D
ik vind dat niet slecht voor zo'n "zware" auto.
ik heb ook niet kunnen testen of hij nog harder kon,m'n vriendin werd wakker...:smirk:
en het durft ook wel eens gebeuren dat oom agent nog zo laat op pad is met de radarwagen...vandaar dat ik ook niet teveel risico's ga nemen..kan mij niet veroorloven m'n rijbewijs te verliezen. :D
 

sitechris

Donateur
Als ik het goed zie, gaat het hier dus uitdrukkelijk niet om een begrenzer in de normale zin van het woord (zoals de Duitsers gebruiken om de auto's op 250 km/u te begrenzen), maar meer om een ingebouwde veiligheid om schade aan de auto te voorkomen.

De vraag is dan of je dat eruit moet willen tunen (als dat al kan). Tunen is vaak het (iets meer) opzoeken van de grenzen van marges. Als dat ook hier veilig kan, zie ik geen probleem. Denk alleen niet dat je het hier over een simpele en goedkope tuning hebt...

Ik ben overigens wel van mening dat een dealer hoort te weten hoe dit zit en wat de redenen en mogelijkheden zijn.

En vreemd dat Abt het 'schijnbaar' ook niet weet, want ook voor de 2.0 TDI met roetfilter geven ze een topsnelheid van 213 km/h op ipv de standaard 206. Die 213 echte kilometers zul je nooit en te nimmer halen.
 

nomad

Senior Member
En vreemd dat Abt het 'schijnbaar' ook niet weet, want ook voor de 2.0 TDI met roetfilter geven ze een topsnelheid van 213 km/h op ipv de standaard 206. Die 213 echte kilometers zul je nooit en te nimmer halen.

Mijn 2.0 TDI DPF loopt precies 217 km/h en geen streep harder. Bergop of bergaf, het maakt geen drol uit. Van mij mag die begrenzer er ok wel af.
 

sitechris

Donateur
Mijn 2.0 TDI DPF loopt precies 217 km/h en geen streep harder. Bergop of bergaf, het maakt geen drol uit. Van mij mag die begrenzer er ok wel af.

Het kan op de Autobahn inderdaad behoorlijk irritant zijn. Zeker als het een rustige rit is. Ben vanochtend vroeg naar Zwitserland gereden en tot Frankfurt was het heerlijk rustig. Dan is het fijn dat je af en toe flink kunt doorrijden :)
 
Bovenaan Onderaan