Octavia II is begrenst op 190 precies!

___JC___

Forumguru
Iedere Octavia heeft een toerenbegrenzen alleen bij de DPF modellen is ie dus een aantal toeren naar beneden gehaald. Bergaf werkt dan ook niet want dan gaat ie gewoon remmen op de motor lijkt me. Of je moet de koppeling intrappen, dan moet ie wel harder gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
Iedere Octavia heeft een toerenbegrenzen alleen bij de DPF modellen is ie dus een aantal toeren naar beneden gehaald. Bergaf werkt dan ook niet want dan gaat ie gewoon remmen op de motor lijkt me. Of je moet de koppeling intrappen, dan moet ie wel harder gaan.

De DPF motoren hebben de begrenzing enkel in de hoogste versnelling (in z'n 5 bij een 1.9 en in z'n 6 bij een 2.0). In z'n 4 zou ik (doe ik niet) hem door kunnen trekken tot in het rode gebied (iets van 4500 toeren) in z'n 5 treedt de begrenzer in bij 4200 toeren precies. En dat laatste is best een vervelend gevoel als je bij de oosterburen op de autobahn rijdt en een wil kijken wat erin zit. Je voelt gewoon dat ie harder kan, maar houdt dan in.

Maar goed, in 99,9999999% van de gevallen staat mijn O2 met 4 wielen op de Nederlandse weg en heb ik er totaal geen last van ;)
 

VEEJAY

Forumguru
De tuner kan de begrenzer verleggen, eraf halen doen ze denk ik niet zo gauw.

DPF sucks inderdaad, met of zonder tuning.
 

LenK

Forumguru
De DPF motoren hebben de begrenzing enkel in de hoogste versnelling (in z'n 5 bij een 1.9 en in z'n 6 bij een 2.0). In z'n 4 zou ik (doe ik niet) hem door kunnen trekken tot in het rode gebied (iets van 4500 toeren) in z'n 5 treedt de begrenzer in bij 4200 toeren precies.
Waar begint het rood op de toerenteller? Als de begrenzer werkt op dat toerental dan is er niks tegen in te brengen, alleen maar veilig voor behoud van de motor.
Maar als je in een lagere versnelling tot dat rood kunt doortrekken en in de hoogste versnelling niet dan heeft de begrenzer technisch gezien geen nut.
 

Rolle

Senior Member
Ik heb de mijne toen ik hem een week of 2 en we met vakantie waren in duitsland ff getest. De teller bleef hangen op iets meer dan 190 km/h, volgens GPS was dit ong. 187 km/h.
Ik had toen idd ook wel het gevoel dat er nog iets meer in zat.
 

Aiii

Lid
Mijn Octy trekt op Euro 95 tot 195 op de teller. Op hetzelfde stuck autobahn met Aral Ultimate (hier dus BP) 100 kwam ik tot 205.

Is de 1.6 FSI anders dan de TDI motoren, of kan die begrenzer zien welke benzine je tankt?
 

LenK

Forumguru
Je weet toch dat bij die motor RON98 wordt geadviseert. Op RON95 loopt ie minder optimaal.
En misschien had je we wind mee en de vorig keer wind tegen....
 

Bakkertje

Forumguru
Waar begint het rood op de toerenteller? Als de begrenzer werkt op dat toerental dan is er niks tegen in te brengen, alleen maar veilig voor behoud van de motor.
Maar als je in een lagere versnelling tot dat rood kunt doortrekken en in de hoogste versnelling niet dan heeft de begrenzer technisch gezien geen nut.

Het rode gebied van de toerenteller ligt een stukje hoger dan het toerental dat je haalt in z'n 5. Mijn zwager heeft overigens een ABT getunede Passat en die heeft hetzelfde "euvel" onze tdi's lopen precies even hard, 198 op de klok met 4200 toeren..

Die begrenzer zou ervoor zorgen dat de uitlaat niet te heet wordt, ik gok voor het behoudt van die ellendige roetfilter.. De oudere TDI's zonder roetfilter lopen op z'n top ook harder dan die met DPF.
 
Bovenaan Onderaan