</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ralph</font><hr />
vergeet niet dat PK's en NM's niet alles zeggen.
Zet maar eens een Opel 2.2 Dci 150PK naast een Volkswagen 2.0 TDI 140PK.
Vriend van mij heeft een Vectra 3.2 V6 benzine. ( +/- 220 PK ) Deze rij ik echt helemaal SCHIJT!!!
conclusie: PK's zegt niets!!
[/ QUOTE ]
Da's natuurlijk een veel te boude bewering.
Grof gezegd: de auto met de meeste pk's is de snelste, punt. (Als we gewicht en aerodynamica buiten beschouwing laten.)
Maar dan moet je die pk's wel aanspreken. In een benzineauto zitten die pk's boven in de toerenband, bij een diesel juist onderin.
Dus ja, een dieselauto met minder vermogen kan een benzineauto aan schijt rijden op een tussensprint van zeg 80-120, als de benzineauto in een te hoge versnelling staat (zeg maar in cruise mode) en de dieselauto niet hoeft te schakelen en in één keer met lange klappen thuis is.
Maak je het bereik van de tussenacceleratie groter, bijvoorbeeld 40-140, 80-180 of de klassieke 0-100, dan kan de diesel dat aan schijt rijden echt wel vergeten, of er moet iemand in de benzineauto zitten die niet weet wat doortrekken in de toeren is. De lange overbrenging in een diesel gaat hem dan ook danig parten spelen.
Punt is alleen dat 80-120 zo vaak voorkomt in het verkeer en op grond daarvan zou je zeggen dat turbodiesels over de hele linie sneller zijn, wat natuurlijk niet zo is. Maar dát veelvoorkomende trucje, ja, dat kunnen ze héél goed.
Hier een oud artikel dat het in mijn ogen nog altijd heel goed uitlegt (alleen jammer dat de grafieken zijn weggevallen na de migratie naar de nieuwe site):
http://www.tuningparts.nl/technische_artikelen.php?subaction=showfull&id=1127141265&archive=&start_from=&ucat=7&
En ja, chippen van een ongeblazen 3.2 V6 heeft inderdaad weinig zin...