Octavia III Canton Columbus sound system

vgerwen

Nieuw lid
Ik wil een Octavia 2.0TDi Elegance Business Line gaan bestellen. Standaard zit hier een Columbus en Canton audio systeem in. Mijn vraag is of DAB hier standaard in zit.

In de folder staat n.l. dat je op de Ambition een audio pakket kan bestellen voor €600,- met DAB erbij
Ook kun je voor €100,- DAB op de Elegance bestellen.

Ik heb op Internet gezocht en in de UK zit DAB er standaard in.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Wesly

Senior Member
Yep, op de ABL met "audio pakket" zit het erbij en bij een EBL moet je het apart aanschaffen

jelleg

Lid
Ik wil een Octavia 2.0TDi Elegance Business Line gaan bestellen. Standaard zit hier een Columbus en Canton audio systeem in. Mijn vraag is of DAB hier standaard in zit.

In de folder staat n.l. dat je op de Ambition een audio pakket kan bestellen voor €600,- met DAB erbij
Ook kun je voor €100,- DAB op de Elegance bestellen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik moest het inderdaad bij mijn EBL ook apart aanschaffen. 100 euro. Voor dat bedrag zou ik het niet laten.

jelleg

Lid
Ik ben overigens benieuwd of het Columbus systeem van het EBL pakket ook flac bestanden afspeelt. Zou ik heel fijn vinden in combinatie met het Canton systeem.

woutur

Lid
Ik ben overigens benieuwd of het Columbus systeem van het EBL pakket ook flac bestanden afspeelt. Zou ik heel fijn vinden in combinatie met het Canton systeem.
Dat doet het. Het staat in de handleiding van de Columbus en ik heb het tijdens mijn testrit geprobeerd. Het systeem was wel kieskeurig, volgens mij speelde het niet alle flacs af.

Rallye

Forumguru

In de UK zijn ze wat voor op dit gebied. Gratis digitale TV, en het systeem dat ze voor DAB gebruiken is alweer verouderd (DAB in plaats van DAB+; de Skoda DAB-tuner kan beide aan). Wij gaan op termijn steeds meer over naar DAB+ en op de plaatsen waar het nu al werkt (de wat dichtbevolktere delen van het land - je zou ook eens met iets nieuws in de provincie beginnen) zou je een beter geluid moeten hebben via DAB dan via FM.

Zouden er echt 2 hardware varianten van de columbus zijn, één met DAB en één zonder DAB tuner of zou het een softwarematige aanpassing zijn? Heeft iemand hier info over? Ik heb geen DAB besteld in de veronderstelling dat dat in NL nog niet werd toegepast maar later las ik dat we er hier ook mee zijn begonnen...

Kinv

Lid
Zoals al eerder is vermeld let op of het DAB of DAB+ is. Omroepen gaan DAB+ In NL uitrollen. Ontvangst via een DAB geschikte ontvanger is hierbij niet mogelijk, wel met een DAB+ ontvanger.

andrehj

Forumguru
Zouden er echt 2 hardware varianten van de columbus zijn, één met DAB en één zonder DAB tuner of zou het een softwarematige aanpassing zijn? Heeft iemand hier info over? Ik heb geen DAB besteld in de veronderstelling dat dat in NL nog niet werd toegepast maar later las ik dat we er hier ook mee zijn begonnen...

Even om wat duidelijkheid te scheppen:
  1. Een DAB tuner is hardwarematig een ander ding. Je radio heeft hier ook een extra antenneaansluiting voor nodig (die bij mijn MJ2012 Amundsen+ dus ontbreekt:nono: ). Je kunt DAB dus niet "even" aanzetten.
  2. Een DAB tuner die je (nu) bij VAG koopt ondersteunt ook altijd DAB+. Ik ben me al een paar jaar aan het verdiepen in DAB, en ben in die paar jaar nog geen tuners tegen gekomen die alleen DAB en geen DAB+ ondersteunen.
  3. Via DAB ontvang je momenteel al erg veel zenders, waarvan een hoop zonder DAB lang niet landelijk dekkend zijn of überhaupt niet op de FM zitten:
    1. Publieke omroepen via DAB (wordt ooit geupgrade naar DAB+) op kanaal 12C : Radio 1 t/m 6, Radio Top 2000, 24Nieuws, FunX. Van dit netwerk weet ik niet zeker hoe groot de dekking nu is, maar die zal zeker de komende tijd landelijk dekkend worden, als dat nu niet al het geval is.
    2. Commerciële omroepen via DAB+ op kanaal 11C (officieel pas vanaf 1 september, maar het werkt nu al): 538, Radio 10 Gold, Q-music, Sky Radio, Classic FM, Radio Veronica, BNR Nieuwsradio,
      SLAM!FM, Sublime FM, Radio 10, 100% NL, Radio Maria
    3. Als je in oost- of zuid-Nederland woont, ontvang je op DAB ook nog een hoop Duitse of Belgische zenders.
Dus ja, als je de mogelijkheid hebt om een DAB ontvanger in je auto te bestellen, zou ik dat zeker doen.
Een aardig overzicht van de zenders (inclusief compressiemethode) vind je trouwens hier.
En nog een leuk dekkingskaartje:
VCR2.jpg

Rick

Senior Member
@Andrehj thx dit helpt. Hier een DAB leek... Heb nog een aantal vragen, weet iemand de antwoorden:
- Stel je hebt met DAB geen bereik meer, schakelt de radio dan automatisch over naar de FM frequentie?
- Werkt RDS ook met DAB?
- Wordt er meer meegezonden met het radiosignaal met DAB dan via FM? Denk aan file informatie, flitsinfo e.d.?

stuiv

Lid
Zojuist de bevestiging gekregen dat de DAB audio optie toegevoegd kon worden!
Ik hoop wel dat het de extra 100 eurie waard is!

andrehj

Forumguru
@Rick
RDS werkt zeker, maar is afhankelijk van wat er wordt meegezonden. Ik heb zelf helaas geen DAB in mijn auto, maar op de mini-hifi set die hier in de keuken staat (een Sony cmt-g2bnip), dus de rest van je vragen kan ik niet beantwoorden.

@stuiv
Ik weet het wel zeker. Afgelopen weekend reed ik nog in het oosten van Limburg, waar de ontvangst van 538 bijna helemaal wegvalt en vele andere commerciëlen bijna helemaal niet te ontvangen zijn. Via DAB zal je dat probleem niet hebben.

paulus474

Senior Member
Even mijn ervaring v.w.b. DAB:
Geluid valt af en toe (eigenlijk best vaak) weg (geen bereik?). Woon wel in de provincie... (NB).
Geluid lijkt wat minder "vol"te zijn, en het volume is sowieso zachter dan de FM-band!?

V.w.b. het Canton systeem:
Op "http://new.skoda-auto.com/nl-be/mod...f-5100-4a91-8005-3944d294a065&Page=technology" staat o.a. het volgende:
"De equalizer heeft ook presets voor rock, klassieke muziek, pop en optimale stemweergave, net als een lineaire instelling."
Dat van die presets: deze zijn helaas NIET aanwezig :(.

Al met al: nog niet héél tevreden.

Rick

Senior Member
Interessant Paulus. Geluid van DAB zou juist voller moeten zijn, cd-kwaliteit wordt gezegd. Ik ben benieuwd

Pablos

Senior Member
Interessant Paulus. Geluid van DAB zou juist voller moeten zijn, cd-kwaliteit wordt gezegd. Ik ben benieuwd
Paar Posts terug staat een document met de compressie. Maximale is volgens mij 80 Kbps, dat is volgens mij minder dan cd.... Het zou (zeker afhankelijk van het type compressie) beter moeten zijn dan normale radio

Bovenaan Onderaan