ertromp
Forumguru
Kan dat zomaar??Nadat de ketting is vervangen door een longlife riem
Kan dat zomaar??Nadat de ketting is vervangen door een longlife riem
Lijkt meer op een los contact in een stekkertje ofzo....'t wordt nu echt een leuk fenomeen. Vanmiddag was 't waarschuwingslampje opeens uit en bleef uit, ook na een aantal stops. Maar aan het eind van de middag vond ie dat ie wel weer genoeg uitgerust was, en ging ie weer gezellig branden. Geinig lampje hoor, maar ik begin 'm nu al een stuk minder serieus te nemen....
Het blok is voor een "bepaald" deel en dat schijnt vrij groot te zijn, opnieuw ontworpen. Dit keer met een riem en niet met een ketting.Kan dat zomaar??
Zeg dat niet te snel hoor. Ik rij ook rond met willekeurig functionerende toetsen op mijn stuur.Lijkt meer op een los contact in een stekkertje ofzo....
Nadat de ketting is vervangen door een longlife riem en het blok inwendig is schoongemaakt (oktober 2012) loopt de TSI als een zonnetje. Geen storing uitlaatgas meer gehad. Of tuning ook dit soort parameters softwarematig aanpast is mij niet bekend. Zal wellicht per tuner verschillen. Overduidelijk is wel dat de 'oude' riem de "pain in the ass" is.
De ketting zal vervangen zijn door een iets verbeterde versie en niet door een tandriem.Kan dat zomaar??
Hoe lang gaan de snaren van de huidige motor eigenlijk mee?
Ze zullen inderdaad vrij weinig gecontroleerd hebben als er geen klachten over zijn (rammelen).
Speling zit er meestal niet op, meestal lost de spanner dit op. Echter als de ketting te ver op rekt, kan de spanner de klappen niet meer opvangen en kan deze een tand verspringen.
Een indicatie van oprekken is dat de timing van de nokkenas iets verdraait is en dat de motor wat meer rammelt, zeker bij koude start.
Maar het checken van die timing is niet iets wat je effe doet zonder het aan de klant te berekenen.
De ketting zal vervangen zijn door een iets verbeterde versie en niet door een tandriem.
Pas bij de nieuwere motoren, welke anders ontworpen zijn is dit veranderd.
Het klopt niet helemaal, op de 1.8 staat niet erg bekend over oprekkende kettingen, spanners gaan wel eens kapot.De timing van de nokkenassen waardoor de motor meer rammelt is wat ik heb gehad in mijn huidge A3 1.8tfsi. Maanden lang ellende. Doordat ook de de nokkenassen sensor niet functioneerde was gedaan met alles. Ik heb na 83dkm (2 weken binnen de garantie) een geheel nieuw blok gekregen.. later heeft men dmv een terugroepacties heel veel nokkenas sensoren moeten vervangen.
Het klopt niet helemaal, op de 1.8 staat niet erg bekend over oprekkende kettingen, spanners gaan wel eens kapot.
Het was ook niet de nokkenassensor welke kapot gaat maar de lagerbrug tussen de nokkenassen, hier zit een metalen terugslagklepje in waarvan het gaasje los komt en het kogeltje de kop in de kop kan schieten. Hierdoor valt de oliedruk in de kop compleet weg en wordt de druk ook een stuk lager. Door de lage druk werkt de kettingspanner ook maar matig en kan de ketting ook iets verspringen.
Heb die terugroepactie tientallen keren uitgevoert. en heb ook regelmatig hierdoor motorschade mee gemaakt.