Octavia III Greenline 2013 trekgewicht aanpassen?

Smeeuwis

Donateur
Hallo allemaal, ik heb een vraag die hier niet eerder is gesteld denk ik, want ik heb er niets over kunnen vinden. Ik heb een O3 HB Greenline BL 1.6 TDI 110 pk van 2013. Dat is er één uit de allereerste serie en die mag precies 0 kg trekken. Er zit inmiddels een afneembare trekhaak op vanwege de Twinnyload en dat is een standaard Brink trekhaak voor de O3 HB, en is dus qua gewicht toegelaten tot het max. van de normale O3's HB. Op kenteken staat ook netjes vermeld dat er 0 kg aanhanger aan mag. Een Twinnyload geldt niet als aanhanger dus die mag er op, een aanhanger niet hoewel de kogel dus wel goed is voor meer. Kenteken bepaalt, is allemaal uitgezocht met ook veel hulp van hier trouwens.

Nu denken wij over de aanschaf van een vouwwagen na en bekijk ik de mogelijkheid om het trekgewicht aan te laten passen. Dit schijnt bij de RDW te kunnen. Mijn vraag op dit moment is vooral of er hier mensen zijn die dit zelf ook hebben gedaan, of anderen kennen die dit hebben gedaan. Ik ben ook benieuwd waarom de O3 HB GL BL vanaf MY2014 ineens wel 1000 kg mag trekken en of er veel verschillen zijn (technisch dan) tussen de MY2013 en de MY2014. Ik heb ooit vernomen dat het in de koeling o.a. zou zitten maar ik hoor ook veel andere geluiden uit de dealerhoek, namelijk dat er precies 0 verschillen zijn en het puur op papier is.

Voordat er mensen los gaan :nono:: Ik heb een GL omdat mijn werkgever toentertijd geen andere mogelijkheid bood dan een 14% bijtellingsauto (vraag me niet naar de reden maar het was zo). En ik wilde per sé geen Megane (rijdt niet lekker) of Focus(niet mooi) en in 2013 waren dit de enige andere smaken qua familieauto's. De keuze was dus zeer beperkt en de O3 was geen twijfel voor mij. Neem van mij aan dat als het had gekund ik echt wel had gekozen voor een 1.6 105 pk of een 2.0 150 pk. Maar het kon niet, dus ik moet het er mee doen. Overigens ben ik er prima tevreden mee, hij is best vlot en de Business Line plus de opties die ik heb is behoorlijk compleet. Behalve nu dus dat trekgewicht.

Nu verandert de privésituatie enigszins en vandaar dat de vraag komt, want ik heb deze auto in ieder geval nog drie jaar. Op dit moment zijn er geen andere auto-opties voor mij behalve van baan wisselen (ben ik niet van plan, alleen om zoiets) of om de huidige total loss te rijden (ook niet van plan...).

Ben benieuwd naar reacties en vooral ervaringen. Dank alvast!
 

B.Stuurder

Forumguru
optie 3: hij zou gestolen kunnen worden.:D
Als je vermogen hetzelfde is en het chassis en de trekhaak zijn geschikt (volgens de dealers), waarom neem je dan niet even contact op met de RDW? Die bijten niet en kunnen je precies vertellen wat er nodig is. Ik ben alleen bang dat het consequenties kan hebben voor je bijtelling. Maar dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk, ook dat weet de RDW vast wel te vertellen en anders de belastingdienst.

Ondanks veel kennis hier op het forum, denk ik dat je daar de juiste antwoorden krijgt.
 

Smeeuwis

Donateur
Dank allen. Ik ga zeker ook contact leggen met de RDW, ik was (ben nog steeds) vooral benieuwd of iemand er ervaring mee heeft. Verder ook nieuwsgierig naar het waarom achter het verschil MY2013-2014, ik kan niet plaatsen (en ook niet uitstaan :-)) dat dat zo ontzettend anders zou zijn. De Greenline is al een specifieke NL serie, het zou in mijn ogen nog veel kostbaarder zijn om na 1 jaar al meteen veel aanpassingen te doen.

Ik hou het Forum op de hoogte van de ontwikkelingen.

Met bijtelling heeft het overigens niets van doen denk ik. Immers, die is gebaseerd op de uitstoot bij een bepaalde rijcyclus en daarin zit voor zover ik weet geen traject met een aanhanger. Andere bandenmaat (of eigenlijk wielomtrek) maakt soms wel uit, vandaar de discussie over na kentekenregistratie grotere wielen monteren maar daar is in de praktijk door Oom Agent niet op te controleren cq. handhaven. Net als chippen trouwens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Bakkertje

Forumguru
Het antwoord op de vraag waar de verschillen vandaan komen is al ooit eens voorbij gekomen hier op het forum. Het is een opgave van de fabrikant die een inschatting geeft over het (on)vermogen van de auto om met volle bepakking ik dacht 6x een helling op te kunnen trekken vanuit stilstand. Maar echt vaste regels zijn er niet zover mij bekend.

Als ik me niet vergis is een greenline standaard bijvoorbeeld lager dan een normale (was bij mijn S2 destijds in ieder geval zo) en kan het zomaar zo zijn dat de overbrengingen van de versnellingsbak anders zijn. Allemaal dingen waardoor een leverancier wellicht 2 afwijkende waarden opgeeft voor een nagenoeg identieke auto.

Nog even snel gezocht en onderstaande draadje gevonden op een caravan site, het schijnt praktisch onmogelijk te zijn om het toegestane trekegewicht van je auto te laten verhogen.
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=48690
 

B.Stuurder

Forumguru
Nou, misschien kan je baas nu zorgen voor een auto waar je gewoon mee op vakantie kan? Die van hem wellicht?
Hij heeft een 14% immers verplicht?
 

Bakkertje

Forumguru
Daar zeg je zowat @B.Stuurder bij ons worden ook regelmatig auto's geruild in de vakantieperiode (om diverse uiteenlopende redenen...) wellicht is dat een idee voor @Smeeuwis ?
De auto aan laten passen zie ik nog niet zo snel gebeuren in ieder geval.

Een permanente ruil is wellicht ook nog een optie? Want laten we wel wezen, voor het geld dat je aan bijtelling betaald voor jouw O3 rijd je wel een hele fijne auto, ik kan me (mits je een beetje gangbare kleur hebt) best voorstellen dat je die zo aan een collega kwijt kunt en jij een nieuwe kunt bestellen? Maar ja dan zit je zelf wel met een (veel) duurdere auto te kijken..

Huren voor de vakantieperiode heb ik zelf ooit eens uitgezocht (op basis van een 5 persoons gezin) en dat loonde destijds eigenlijk niet, ik meen me te herinneren dat het zo'n 2100 euro was voor 3 weken, als je dat uitsmeert over een jaar kun je beter zelf een betere/fijnere/sterkere auto rijden..
 

jongetje

Forumguru
Daar zeg je zowat @B.Stuurder bij ons worden ook regelmatig auto's geruild in de vakantieperiode (om diverse uiteenlopende redenen...) wellicht is dat een idee voor @Smeeuwis ?
De auto aan laten passen zie ik nog niet zo snel gebeuren in ieder geval.

Een permanente ruil is wellicht ook nog een optie? Want laten we wel wezen, voor het geld dat je aan bijtelling betaald voor jouw O3 rijd je wel een hele fijne auto, ik kan me (mits je een beetje gangbare kleur hebt) best voorstellen dat je die zo aan een collega kwijt kunt en jij een nieuwe kunt bestellen? Maar ja dan zit je zelf wel met een (veel) duurdere auto te kijken..
Als dat al aangepast gaat worden gaat de bijtelling waarschijnlijk ook omhoog. Denk dat idd de beste oplossing zou zijn de auto overdoen aan een collega die een nieuwe auto mag of aan een nieuwe collega. Die zullen vast blij zijn met een 14% auto.
 

Bakkertje

Forumguru
@jongetje ik weet niet of de bijtelling in relatie gebracht kan worden met het trekgewicht. Een modeljaar later mocht dezelfde 14% bijtelling Octavia 1000 kg trekken in plaats van 0 kg. Volgens mij waren dat identieke auto's..

Die 1000 kg zou genoeg zijn voor een vouwwagen zoals de TS graag zou willen, dus ik begrijp de vraagstelling wel, maar ben bang dat je het niet voor elkaar gaat krijgen. Ja misschien door een nieuw kenteken aan te vragen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Als dat al aangepast gaat worden gaat de bijtelling waarschijnlijk ook omhoog
Dat is niet correct. De bijtelling gaat over de catalogusprijs van de auto en die verandert niet door de aanpassing. Ook de officiële uitstooot verandert niet, want die is bepaald in eenzelfde rijcyclus die ook op andere modellen met of zonder toegestaan trekgewicht van meer dan 0kg is toegepast.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap. Maar ik verwacht ook op dat punt geen verandering vanwege wat ik als 2e aanvoerde, nl. dat de uitstoot (officieel) er niet van verandert.
 
Hier een iets andere situatie gehad, maar misschien heb je er wat aan:

Baas heeft Amerikaanse pickup geimporteerd. En op het kenteken staat maximaal trekgewicht ongeremd 450 kg.
Normaals is dat 750 kg(max. ongeremd)

Gebeld met RDW, waarschijnlijk een typefout bij het maken van de papieren bij importeren.
Kan wel worden opgelost. Met de auto langs de RDW en een nieuw kentekenbewijs, kosten € 1250,-
Ze kijken dan naar vergelijkbare auto's(typegoedkeuring) en dan zou het trekgewicht aangepast kunnen worden als de typegoedkeuring dit toelaat.

Dus ik zou er zeker een belletje naar de RDW aan wagen.
 

Smeeuwis

Donateur
Allemaal constructieve bijdragen, dank. Status:

1. Vraag uitgezet bij de RDW, misschien is daar iemand die roept: hee die ken ik, kan (of niet), afwachten dus;
2. Werkgever zit er redelijk positief in, mits de technische risico's niet te groot zijn. De autoregeling van verplicht 14% is na 1,5 jaar alweer overboord gezet dus ze vinden wel dat ze mij enigszins moeten helpen;
3. Auto ruilen in vakantie bijna geen optie omdat driekwart van ons bedrijf in dezelfde periode weg is;
4. Auto doorschuiven en zelf een nieuwe is besproken maar op dit moment niet mogelijk, wel weer bespreekbaar als ik daadwerkelijk een vouwwagen aanschaf maar ook dan moet er wel een mogelijkheid zijn, dus een berijder;
5. Aanschaf vouwwagen is nog in overweging, kan ook weer van de baan, dus doorschuiven is niet direct wenselijk of noodzakelijk. Verhoging trekgewicht dus ook niet, maar het is ook een onderzoek naar de (on-)mogelijkheden.

Een ding is wel zeker, de bijtelling (het % dus) verandert niet. Uitstootverhogende maatregelen zoals grotere wielen of chiptunen (verlaagt juist, maar goed) mogen (volgens mij) officieel ook na registratie van het kenteken niet, maar is niet te handhaven. Verhogen van het trekgewicht vergroot de uitstoot conform de Euro cyclus niet dus telt niet mee. En het feit dat de auto daadwerkelijk meer gaat uitstoten als er een aanhanger achter hangt (of fietsen op het dak): kom op, dat geldt ook als je daardoor boven de 21% norm uit zou komen en is al helemaal niet te handhaven. En gebeurt ook als je er mee naar de bergen gaat. En gebeurt ook als er 5 man plus bagage in zitten. En gebeurt ook met een
schoonmoederkist, pardon skikoffer, op het dak.

De meetcyclus van de typegoedkeuring bepaalt de uitstoot, die wordt vastgelegd in het daadwerkelijke CVO (Conformiteitsverklaring oftewel Europese typegoedkeuring) en op basis daarvan wordt de auto toegelaten tot het wegennet en krijgt het een kenteken. In de typegoedkeuring wordt opgenomen of de auto met grotere wielen kan worden geleverd en of dit gevolgen heeft voor de uitstoot en dus voor de bijtelling. Vóór registratie van het kenteken heeft dat gevolgen, er na dus niet. Daarom monteert elke dealer de grote wielen pas na het registreren (tenaamstellen) van het kenteken. Ooit was er vanuit de staatssecretaris een plan om chiptunen te verbieden omdat dat als belastingontwijking werd gezien maar ze zijn al snel tot de slotsom gekomen dat dat totaal geen zin heeft omdat het niet te controleren is: het is een relatief klein aantal en de kosten wegen niet op tegen de baten, plus het is op alle mogelijke manieren te omzeilen.

Ik wacht eerst de reactie vanuit de RDW af. Topic over de technische verschillen my2013-2014 van de Greenline heb ik nog niet kunnen vinden, dus als iemand de link heeft voor me?

Nogmaals dank voor alle constructieve bijdragen! Top!
 

Gbn

Actief lid
Als ik het mij goed herinner had het trekgewicht te maken met de milieu klasse en de bijtelling.
Die combinatie voor dat belastingjaar zorgde ervoor dat je geen trekhaak kon monteren, anders dan voor een fietsendrager.
Als je dat nu zou veranderen, kan het zijn dat je bijtelling van 14% naar 20 of 21% gaat.
Een auto van een jaar jonger = andere belastingregels = wel trekhaak.

Zo zijn er ook voldoende prius-sen die geen trekhaak kunnen/mogen hebben

Gerard
 

Rallye

Forumguru
@Gbn Misschien goed dat je aangeeft wat er dan aan die belastingregels is veranderd (met link) dat er voor zorgt dat het trekgewicht van een auto hoger is dan het jaar ervoor. Mij lijkt dat toch echt aan de techniek van de auto te liggen. Daar zou ik ook zoeken als ik TS was: wat is er aan de auto veranderd en kan je nu zelf ook veranderen om het trekgewicht te verhogen.

Volgens de officiële regels moet je wel voozichtig zijn met evt. chiptuning (al is de bewijslast voor de fiscus erg hoog).
 

Wouter1

Forumguru
Wat is de boete voor een overschrijding?
En wat is de kans dat je er mee betrapt wordt?:arghh:
Natuurlijk, fatsoenlijk proberen te regelen is altijd het beste... Maar voor die 1 of 2 keer per jaar... Ik geloof dat ik dat wel aan durf.
 
Bovenaan Onderaan